Hallo mede turbine bouwers

Nee ,ik spuit 1 shot met olie in de lagers tijdens de run.
Maar de motor is zo snel afgekoeld dat de olie niet meer wil verbranden ,dus dan hou je witte rook over.
Het mooiste is dat ik met dit systeem al 6 jaar rijd met gewone kogellagers in de freepower , en dat werkt super.

Zo, de een na laatste wedstrijd is super verlopen voor de Childs play.
Met inzetten van dikkere wielassen , lijkt het probleem van tandwielschade op gelost.
Direct werd er dan ook een ruime overwinning gereden .
Ik sta nu eerste op 2 punten voorsprong ,en met nog 1 wedstrijd te gaan word dit wel heeeeel spannend.

De heat kampt nog steeds met het links af probleem .
ik ga hier een nieuwe as trompet voor maken ,want ik denk dat ie krom is zodat de as erin zwaarder loopt.

Ook heeft de nieuwe puller gereden met de 40rs freepower.

Het ging heel leuk totdat er een tandwiel los schoot in de aandrijving ,maar voor de rest ging het super.

Ik ben begonnen aan de tweede motor ,en start met het turbine wiel ,want dat is het moeilijkste onderdeel.

Volgend jaar probeer ik met twee te gaan rijden .

Wel was heel mooi om te zien , toen er geen aandrijving meer bij de puller was , dat het motor toerental gigantisch naar beneden ging .
De ecu regelt dit dus prima , weer een probleem opgelost.
Ik dacht eigenlijk dat de motor stuk ging omdat het toerental zo laag was ,maar er was totaal niets aan de hand.
IMG_89731.jpg

Mvg,

Martin

Vandaag nog een beetje aan het proberen geweest met de mw44 motor.
Die liep zo rottig gisteren, allemaal klapperen en vlammen geven en heel warm.
Ik snapte er niets van.

tot dat ik er vandaag achter kwam dat er teveel olie in de brandsof zat.

Ik heb opnieuw brandstof gevuld met 5% olie , en nu was het wel goed , bijna 50 graden lagere egt , en super mooi lopen .

Ik heb ondertussen de sticks verder geknepen naar 2.5mm i.d ipv 3mm zoals ze geleverd worden , en dat werkt beter , ook met heel warm weer.

De oude mw44 van 2003 en 2004 zijn heel gevoelig voor flame outs bij snelle acxeleratie .
Het knijpen van de sticks en verbuigen van bepaalde gaten , voorkomt dit.

Mvg,

Martin.

....dat er teveel olie in de brandsof zat.

Ik heb opnieuw brandstof gevuld met 5% olie , en nu was het wel goed , bijna 50 graden lagere egt , en super mooi lopen .Mvg,

Martin.

Je zou bijna zeggen, laat alle olie er maar uit ha ha ha, loopt'ie nóg mooier en koeler! Maarja, dan worden twee andere onderdelen in je motor weer boos zullen we maar zeggen....

Knijpen van de sticks heb ik ook goede ervaringen mee.

Groetjes,
Gerald

En hier is ie dan de oude wren ,dus geen gold mw44.

Op jetpower liggen elk jaar alle onderdelen van deze motor in de vitrine kast bij wren , je kan er zo om vragen ,en ze zijn voor ieder zichtbaar.

Dus geen probleem om ze dus ook hier even te laten zien .

De voorkant van de wren , let op de gekromde compressor schoepen.

De wren helemaal uit elkaar.
Het gekke is dat deze motor nog preload achter heeft ,maar heel goed gemaakt.

Het rotor gedeelte met de 44mm compressor.
Het geheel is keurig gebouwd en de inlaat is perfect gecentreerd.

Het verbrandings kamertje is heel netjes gemaakt , alleen snap ik niet waarom ze 6 sticks ipv 12 gedaan hebben.
Als ik tijd heb maak ik er een andere kamer voor met 12 sticks , en kijk ik of het nog beter kan .
Ook vervang ik de compressor door een groter exemplaar.

En dan de ngv, een prachtig stukje werk, is conisch ,dit maak je zomaar niet na , en superlicht.

Het enige nadeel van de oude wrens is dat er achter een koolstof pakking tussen de ngv en het huis zit.
Deze gaat altijd stuk ,en dan gaat de motor lekken ,start slechter ,en word veel warmer.
Als je ook een wren 44 hebt met dit probleem ,dan kun je het beste een ring van aluminium maken die de pakking vervangt.

Toen ik de motor thuis kreeg kwam ik niet hoger dan 3.2 kg stuwdruk.
Met mijn aanpassingen heb ik nu met de zelfde egt 3.7kg .

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
De volgende motors die we even onder de loep nemen .

De kolibri versus Jetjoe junior.

Eerst de kolibri.

Ziet er gewoon vrij simpel uit van binnen .

Het turbine wiel is 32 mm en is zeer netjes gegoten .

Het compressor wiel is van een kp31 turbo en is 33mm .

Hier alle onderdelen bij elkaar ,het blijft een klein motortje.

Nu de Jetjoe junior.
Zoek de verschillen.

Het grote verschil is de diffusor die radiaal is ipv radiaal axiaal bij de lambert.

De grootste fout die ze bij jetjoe gemaakt hadden was de ligging van de compressor in de diffusor , hij ligt namelijk onder de rand , dat kun je goed zien op de foto, daarom draaide ze aan het begin zo warm.

De brandkamer ziet er goed uit ,en het vlam patroon is prima.

De ngv is netjes gemaakt ,is alleen wat ruw gegoten ,net als het turbine wiel. op de foto is de ngv na bewerkt.

Het turbine wiel ,de as en de lagers.
Kleine lagers zelf gemaakt ,dus geen grw , ze zijn 14mm o.d

De achterkant van de kamer.
Ze hebben de sticks er met tig in gelast , hadden ze beter kunnen puntlassen .
Alle gaten zijn verschillend van diameter ,en dat is bij zo,n kleine motor een grote fout.
Ook hadden ze de sticks niet geknepen ,ook dit resulteerde in late verbranding.

Grootste verschil , de prijs.
Kolibri kost rond de 2800 euro ,en de jj junior kost rond de 1500.
Kolibri is autostart ,en de jetjoe is aanblazen met een blower.

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
Wow Martin, das heel mooie info die je ons hier geeft !
Bedankt !
Eigenlijk vind ik dat alle fabrikanten dit zouden moeten doen. Kan je tenminste enigszins onderbouwd een keuze maken ipv al dat marketing gedoe.

stuw druk

Kolibri kost rond de 2800 euro ,en de jj junior kost rond de 1500.
Kolibri is autostart ,en de jetjoe is aanblazen met een blower.

En wat is het verschil in stuw druk Martin

Kleine nuttige aanvulling :) De junior is ook te koop bij ausjets dan passen hun hem iets aan. Hij loopt dan beter en leverd rond de 1600 gram stuwkracht bij 700 graden egt. Lagers zijn wel grw volgens ausjets van 11mm. Wellicht hebben ze die later aangepast. Prijs bij ausjets incl verzenden is 1570 dollar, net geen 1200 euro.

Kolibri blijft een nettere motor die waarschijnlijk langer blijft lopen. Toch is het prijs verschil wel erg groot....

Kan je de stick gaten niet gelijk slijpen? Het zijn toch puur las resten die het gat kleiner maken? Slijpsteen erin en de gaten moeten weer gelijk kunnen worden.

Ik heb de info van de junior bouwer van ausjets dus ik ga van zijn verhaal uit. Ik hoop dit jaar nog een junior te hebben zodat we het zelf kunnen testen :)

Kan je de stick gaten niet gelijk slijpen? Het zijn toch puur las resten die het gat kleiner maken? Slijpsteen erin en de gaten moeten weer gelijk kunnen worden.

Jawel tuurlijk kan dat wij weten dat ,maar een hoop mensen niet , en dat is de fout die jetjoe maakt , dit zou niet nodig moeten zijn.
Zoals de cone die groter gemaakt moet worden.
Als ze de ,motor bij Jetjoe eerst goed getest hadden ,was dit allemaal niet nodig geweest.
Brett Smitty heeft mij laten weten dat ze er bij jetjoe geen raad meer mee wisten .
Toen heeft Brett er een paar gekregen , zo van , probeer maar wat kijk maar of het lukt.
Ook Jason uit Engeland is ze van plan om te verkopen ,maar dan moet hij ook eerst alle problemen oplossen .
Het is zeker voor een knutselaar een leuk motortje , maarja ,die zijn er zo weinig op de wereld , alle mensen die nu zo,n motortje gekocht hebben ,zitten te wachten ,want ze zijn allemaal terug naar Ausjets.

Laatst bewerkt:
Laat het maar weten als je hem hebt.
Nee , ik wacht wel tot ik er 1 tweedehands op ebay zie staan.

Of ik maak er zelf 1 ,kan ook natuurlijk.

Back