Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Aangezien ik ook linkshandig ben heb ik jaren geleden een handschoen van Hans gehad die ik nog steeds gebruik. (zoals je al zei, hij had er wel een paar.)De linker werd vaak aan Hans Steeg gegeven,totdat hij verzuchtte ik heb er genoeg voor de komende jaren.
ik gebruik speciale handschoenen die we aan arbeiders in ons bedrijf geven (slachthuis) dit is een handschoen van katoen, met tussen de 2 katoenlagen een soort van malien ijzerwerk (voor te voorkomen dat je met messen in je hand zit tijdens het versnijden van vlees). Misschien kan je dit eens vragen bij een lokaal vleesverwerkingsbedrijf.
Wat is eigenlijk het doel van de starthandschoen? Voor wat ik er van begreep, gaat dat niet zozeer meer om 'in de vingers hakken' van de prop, maar om het niet snijden van je vingers aan de prop als je het ding een zet geeft.
Een chicken stik, desnoods wat groter, is voor dit soort motoren geen optie meer?
Nu weet ik wel dat dit niet echt de bedoeling is maar voor de veiligheid ,
Is een startmotor niet gewoon veel veiliger .
Die heb je toch ook voor boven de 25cc.
Het klopt dat je kist op zijn plek moet worden gehouden .
Dat kan ook goed 2 kanten op natuurlijk ,maar als we het weer over de veiligheid hebben.
Moet je natuurlijk altijd met 2 man zijn om die dikke kist te starten .
En eventueel de gewonde te helpen als er wat gebeurt en 112 te bellen of je slagaderlijke te stelpen .
Dit is doomdenken ,maar het kan wel .
Maar de meenste modelvliegers gaan toch niet alleen vliegen die drinken ook graag wat koffie en keuvelen wat over de hobby met elkaar toch??
Mee eens, het is ook geen 100% veilige optie.De veiligheid van een startmotor zoals hier beschreven, plaats ik al lang mijn twijfels bij, ook de kleinere startmotoren.
Nogmaals: Een handschoen doet in mijn ogen niets meer als de motor eenmaal loopt. Het is net het eventueel opvangen van die eerste slag van de motor.Het verbaast mij dat handschoenen dit geweld nog wel tegenhouden, daarom vroeg ik het ook.
Een boordstarter is ontzettend handig en veilig (al moet je nog steeds je kist vastzetten of vasthouden!) Je ziet het steeds meer bij pipercubs en andere kisten van dat type. Maar voor aerobatics kisten is die extra motor + regelaar + tandwielen + as + lagers gewoon net wat te zwaar. En als je dan ook nog een grote lipo mee omhoog moet nemen, dan is het helemaal niet leuk meer.Dat, of je investeert in de toegevoegde veiligheid van een ingebouwde boordstarter, hetzij met, of zonder boord-startaccu....
De veiligheid van een startmotor zoals hier beschreven, plaats ik al lang mijn twijfels bij, ook de kleinere startmotoren.
Reden: je duwt ze tegen de prop aan en ik heb het regelmatig zien gebeuren dat dit even scheef ging, de spinner uit de startmotor schiet en voor je het weet zit je met startmotor, vingers en al in de prop en vliegen de stukken prop je om de oren.
Het verbaast mij dat handschoenen dit geweld nog wel tegenhouden, daarom vroeg ik het ook.
Een boordstarter is ontzettend handig en veilig (al moet je nog steeds je kist vastzetten of vasthouden!) Je ziet het steeds meer bij pipercubs en andere kisten van dat type. Maar voor aerobatics kisten is die extra motor + regelaar + tandwielen + as + lagers gewoon net wat te zwaar. En als je dan ook nog een grote lipo mee omhoog moet nemen, dan is het helemaal niet leuk meer.
????? Bij een 23 cc Zenoah is de gewichtstoename nét 200 gram zonder accu.... Wat zal het bij een 60 cc o.i.d. zijn? 500 gram? lijkt me niet een echt probleem, zeker niet als je de start-accu beneden laat i.p.v. mee te nemen naar boven....
En aangezien die starter voorin zit, en men vaak toch wel iets gewicht voorin nodig heeft om te balanceren, lijkt me dat wat er aan starter bij komt, aan balanceerlood weer thuisgelaten kan worden....
Groet, Bert