handzender + 2.4Ghz

Ik heb deze lijst ook gekregen van Peter, maar die begin ik nu pas een beetje te begrijpen...

Het kwartje is gevallen.

In dit forum had iemand hetzelfde probleem:

RCLine Forum - Cockpit SX Spoiler auf Querruder Mischer?

Wat blijkt, bij de instellingen van "servo" vul je voor het geval aileron met de 'travel' eigenlijk, wat je bij de 3010 de "limit" noemt in. Dus de MAXIMALE uitslag van de servo, ongeacht hoeveel % uitslag er door de mixer opgedrongen worden aan de servo.

Dus heb ik de travel lekker maximaal gezet. Maar daarmee heb je de ailerons nog geen goede uitslagen gegeven. Dat doe je bij de mixer ai-ai (aileron-aileron) Een mixer van de aileron met zichzelf........ :turn-l: je moet er maar opkomen.

Er zit een truukje aan deze mixer.(nu moet je even diep ademhalen voor je het vervolg leest) Door naar de RECHTER aileron te kijken stel je de uitslagen in. Uiteraard gebeurt er ook wat bij de linker aileron. Echter ailerons hebben de eigenschap tegengesteld uit te slaan. Dan krijg je het volgende, je beweegt de rechter aileron naar beneden om de travel in te stellen. De linker gaat dan omhoog. Ook bij de linker aileron wordt op het moment dat je voor de rechter aileron de neerwaarste uitslag instelt, de linkse neerwaartse uitslag ingesteld. Hetzelfde percentage als voor de rechtse aileron. Je ziet het alleen niet gebeuren. EN NU KOMT HET! Laat ik nu die rechte aileron LOS hebben hangen omdat mechanisch de nulpunten aangepast moesten worden. Ik wilde aileron voor aileron af maken. Dan zie je NIET wat er gebeurt, tenzij je de "denksleutel" weet.

Sjjjssss, wat wordt je daar gek van voordat je dit snapt!!!!!!!
:hammer:

Vanaf hier wordt het een makkie, kan niet anders.

Laatst bewerkt:
:offtopic:
Dus dat is wat er op vakantie gebeurde.... Ik had m'n eerste full-house mini mee, en heb inderdaad ook een downcompensatie ingegeven bij remmen. Dit heeft twee keer geleid tot een forse crash. Het vluchtpatroon was ongeveer /\ ...De eerste keer stond het kistje tot aan de vleugel in een pas omgeploegd veld. De tweede keer eindigde de vlucht op een steen en was alles kapot. Ik heb de oorzaak (tot nu toe) niet kunnen vinden.
:ontopic:

Zo, alles werkt! Morgen laatste puntjes afmaken.

Ik heb erg gelet op bovenstaande fenomeen waar Alex en Jaap tegen aan liepen. Ik zie het niet gebeuren. Met de spoiler dicht staat het hoogteroer gewoon neutraal. Trek ik de spoiler open dan loopt het hoogteroer keurig mee met het gewenste percentage down.

Berry,

Aileron en remmen instellen op de SX hebben idd een bepaalde hoeveelheid "trial en error" nodig, voordat het helemaal een klein beetje duidelijk wordt.

Kan vertellen dat het afstellen van een 4-flaps vleugel echt ongelofelijk interessant begint te worden met de SX.... ;-)

Maar verder is het een prima zender die goed in de hand ligt. Tijdens het gooien is de locatie van de preset knop erg prettig.

Peter

Zo, alles werkt! Morgen laatste puntjes afmaken.

Ik heb erg gelet op bovenstaande fenomeen waar Alex en Jaap tegen aan liepen. Ik zie het niet gebeuren. Met de spoiler dicht staat het hoogteroer gewoon neutraal. Trek ik de spoiler open dan loopt het hoogteroer keurig mee met het gewenste percentage down.

Het probleem komt wanneer je denkt meer down nodig te hebben. Stel je dat in dan verloopt de neutraal stand met dezelfde hoeveel heid down.

Even een kleine update aan jullie, hoe mijn zenderavontuur verlopen is.

De processor van mijn met Assan omgebouwde Cockpit SX zender was in rook opgegaan.

problemen-met-cockpit-sx

Ik was echter zo tevreden over de mogelijkheden en de ergonomie van deze zender dat ik weer een Cockpit wilde. Inmiddels heeft MPX een voldoende kleine ontvanger voro de 2.4ghz. Ik heb dus een M-link versie van de Cockpit SX gekocht, samen met de RX-5 light ontvangers. Deze ontvanger is klein genoeg om met behuizing in een full size DLG te proppen. Binnenkort ontdoe ik een zo'n ontvanger van zijn behuizing om in mijn Mini Zone te gaan gebruiken.

Tot zover geen enkele klacht over Cockpit SX, M-link en de RX-5 light ontvangers.

Het stroomverbruik, met 4x 350NiMh celletjes als accu, 2x D47 en 2x D60 schat is tussen de 80 en 100mAh. (is dat een reele waarde?)

Reikwijdte heb ik op amateuristische wijze in de thermiek uitgeprobeerd. Geen punt. Je kunt echter ook op de zender het zendvermogen terugschroeven, en dan, verschillend per ontvanger, op de grond een reikwijdte testuitvoeren.

O ja, om de zender ook bij 30°C en zonnebrand op je handen goed vast te hebben heb ik de zender voorzien van korrel 600 waterproof schuurpapier. Het schuurpapier is met Tesa dubbelzijdig tape vast gezet. (Gebruik daar niet dat snotterige 'tapijtdubbelzijdigtape' voor.....) Juist daar waar de muis van je hand de bovenzijde van de zender raakt, en daar waar je vingertoppen de onderzijde grijpen heb ik het schuurpapier.

Anyway, ik ben eindelijk tevreden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het stroomverbruik, met 4x 350NiMh celletjes als accu, 2x D47 en 2x D60 schat is tussen de 80 en 100mAh. (is dat een reele waarde?)

O ja, om de zender ook bij 30°C en zonnebrand op je handen goed vast te hebben heb ik de zender voorzien van korrel 600 waterproof schuurpapier. Het schuurpapier is met Tesa dubbelzijdig tape vast gezet. (Gebruik daar niet dat snotterige 'tapijtdubbelzijdigtape' voor.....) Juist daar waar de muis van je hand de bovenzijde van de zender raakt, en daar waar je vingertoppen de onderzijde grijpen heb ik het schuurpapier.

Anyway, ik ben eindelijk tevreden.

het stroomverbruik van 100mah...?
op hoelang? want je geeft geen andere aanduiding van op hoeveel tijd/vluchten etc...
ik wou in men flow ook 2 D47's voor de staart gebruiken, en de D60's voor men ailerons.

ik hang mijn zender rond mijn nek met een riem... en dan neem ik de zender ook nog vast tijdens het werpen.
de riem is als veiligheid voor het geval dat de zender ooit is wegvliegt ;) dan hangt ie nog rond me.

het stroomverbruik van 100mah...?
op hoelang?

Je hebt gelijk, ik schrijf het wat onhandig. Meerdere malen heb ik, na het vliegen, de in de accu gestopte milliampere uurtjes gedeeld door de geschatte vliegtijd. Daarbij kom ik op een ongeveer verbruik van 80 tot 100mA. Dit is echter, nogmaals, een indicatie voor mijn situatie.

Ik voel me niet vrij met een zenderriem om mijn nek. Net zoals ik het liefst, met de sappige weilanden van de Lopiker en Krimpenerwaard als ondergrond, op mijn blote voeten sta te gooien.

Laatst bewerkt:
Back