handzender + 2.4Ghz

groot nadeel van futaba is dat de ontvangers soms nog best wel prijzig kunnen zijn. daarom ben ik ook zon fan van de chineese 2.4ghz systemen.

Groot voordeel van Futaba is de mooie programeermogelijkheden en de mogelijkheid on de hoogfrequent module uit te wisselen.
Ik vlieg met de futaba t10cp( gekocht bij EP-Fun en heb daar een nog nooit gebruikte 35 mhz module bij, een futaba fasst module en een assan module.zeer tevreden over de futaba t10c zender en de genoemde 2,4 ghz module's.

btw, indien het een mx 16 zou worden ga dan niet met dat ifs van graupner aan de gang, veel te veel problemen mee nog steeds.. en zeker zo duur als Futaba.

Laatst bewerkt:
Kopen en ombouwen? <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
Misschien kun je hem voor een leuk prijsje op de kip tokken :).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit eens wat plaatjes te kijken van die mx 16, maar daar ga jij voor je grote zwevers met vario enz. denk ik te weinig schakelaars voor hebben...

Als je ziet hoeveel de ff9 van mij er heeft en dat ik ze voor mijn Soarmaster bijna allemaal gebruik...

Ik vlieg (geen DLG) met een Multiplex EVO 9 en Jeti Duplex 2.4 er in gebouwd.
Tevens met Jeti Rx4 ontvangertjes, betaalbaar en licht (vind ik)
Volgends mij voldoet dit aan al je eisen: mij bevalt het in ieder geval uitstekent.

Antwoord!

Kijk je ook naar Futaba? Een clublid van mij (NK F3J vlieger) is pas overgestapt van de bekende Multiplex 'stoeptegel' naar een Futaba 2.4 GHz set.
Ook f3j vliegers hebben natuurlijk allerlei vliegfasen en andere ingewikkelde instellingen, ook al omdat ze 4 servo's per vleugel hebben (net als jouw Furio?)
Zal eens vragen wat voor zender hij heeft (is nu op Holland Glide)
Nou, hij is terug van Hollandglide:

Ik heb de T10CP van Futaba waar nog een 35 MhZ moduul in geplaatst kan worden. Ik was iets te vroeg met de aanschaf. Nu zijn ze verkrijgbaar op de 2.4 alleen.
De software gaat even anders maar als het door hebt is het o zo simpel.
Een aanrader.

Ja, hij lijkt me wel wat. Wie vliegt er al DLG met deze zender? Ishetwat?

Binnenkort maak ik een excel vergelijklijst. (vindt ik wel grappig om te doen)
:offtopic:
(@Meylink: Zojuist het glasrompje voor de Mimimal gemaakt in de supergeerompmal. Mag er morgen uit. Ballon klapte niet eens! My lucky day! Scheelt weer een hoop ge-etter. Morgen dan je houten Mimi voorzien van ongans veel carbon. )
:spam:

:ontopic:

Wat ook erg makkelijk is, als een zender een timer heeft. Mijn 3010 heeft dat. Het is erg prettig als je steeds even op de timer kan kijken hoe lang je net gevlogen hebt. Ik zal dit in mijn vergelijklijstje opnemen.

Laatst bewerkt:
De nieuwe romp schiet al op, die is morgen wel klaar...

Deze zender heeft net als die van mij 2 timers die op of af kunnen lopen met een piep elke minuut en aan het eind elke seconde. ook loopt er nog een 3de timer mee die ik gebruik om bij te houden hoelang de zenderaccu al is gebruikt.

Zo eerwaarde DLG-ers,

ik heb dan toch besloten en ben tot de koop over gegaan. Hoewel het vrij programeren niet echt mogelijk is heb ik de cockpit SX gekocht.

Hier vond ik een nederlandstalige handleiding:

http://airtoimedia.nl/Web/Upload/Corrien/Handleidingen-MPX/Cockpit-SX Deel1.pdf

http://airtoimedia.nl/Web/Upload/Corrien/Handleidingen-MPX/Cockpit-SX Deel2.pdf

Even een vraagje: Een full house DLG gaat niet op een 4 kanaals ontvanger? Je moet de flaperons op kanaal 1 en 5 prikken? (daarmee is dan dus een 4 kanaals ontvanger uitgesloten?!)

ik weet niet of je bij de sx de rolroeruitgang van 5 naar het gas kanaal kan doen, maar dan kan het wel,

zo heb ik bij mijn mx16 ook wel een 4 kanaals dlg op een 4 kanaals ontvanger gevlogen. alle 4 servo's hebben een eigen ingang en de accu komt op een van die kanalen met een y-kabel.

ik weet niet of je bij de sx de rolroeruitgang van 5 naar het gas kanaal kan doen, maar dan kan het wel.

Tja, dat weet ik dus niet. Alleen de handleiding is dan wat lastig, als je de zender niet op schoot hebt om te kunnen prutsen.

Op zich is het niet zo belangrijk. De achterliggende reden van mijn vraag is dat ik gelijk met het Assansetje een 4 kanaals ontvangertje mee bestel en een 6 kanaals ontvangertje minder...

Trouwens, gisterenavond nog even mijn stoeptegel gewogen. Die weegt 1.5Kg! De cockpit zou 750 gram wegen. Da's een flink verschil!

Laatst bewerkt:
Via PB is me verteld dat je idd echt minstens een 5 kanaals ontvanger moet gebruiken.

Ook heb ik basisinstellingen gekregen! Erg fijn als er meegedacht wordt! Bedankt.

Het spul is nu besteld in China. Alles staat in backorder........ dat kan dus nog ff duren :sleeping:

Tsss, gewoon weer een MPX gekocht.... En je bent nog wel een aantal keren gewaarschuwd in dit draadje! Programmeren van die dingen is een ramp, ik heb wat dingen geprobeerd met de zender van Jan-Hein, drama. Daarbij vind ik hem dus niet lekker in de hand liggen, maar dat is zeer persoonlijk.
Ik ben fan van de vliegtuigen van Multiplex, maar de zenders laat ik links liggen.

Het in de hand liggen, dat is een verhaal apart

Ik vond ze ook altijd verschrikkelijk, maar na een dag te hebben gevlogen met een SX viel het best wel mee. Je moet er even aan wennen maar dan is het best te doen ;)

Zo maar is even een vraag. Ik zie al anderhalve maand bij diverse webshops de losse Cockpit SX zendertjes niet op voorraad staan. Lindinger reageert niet op mijn vraag waar die dingen blijven.

Heeft iemand van jullie een idee waarom de verkrijgbaarheid zo slecht is?

Spul uit China is trouwens onderweg. Verbazend, een reis van een slordige 10.000km voor $12.20..............

Zo, net ff Lindinger gebeld. Duurde nog zeker twee weken voordat ze binnen komen. Kon ik gelijk mijn Oostenrijks voor volgende week oefenen :)

Ik heb nu de 40mhz zender genomen. Die ligt wel op voorraad. Die 40mhz wordt toch subiet onklaar gemaakt.........

Qua programmeren een echte bitch.

Goed, ik ben nu dus in de programmeerfase aangeland. Idd een bitch. Nu lig ik wel eens vaker wakker van "vrouwelijke geestes verschijnselen" ;) maar als deze een bitch van een zender aangaan wordt het minder leuk....

Gisterenavond druk geweest met het programmeren, en daar in het koppie nog mee doorgegaan.

Hoewel ik al via de mail om raad gevraagd heb (aan iemand die welliswaar zijn spoiler/flaps heel anders aanstuurd dan ik), en thuis de mail nog niet gekeken heb, toch ook maar even hier een vraag voor ik vanavond weer lig te malen. Ik hoop het tenslotte voor zaterdag deze intellectuele barriere te hebben genomen en de zender werkend te hebben.

Wens (uitgedrukt in "SX" taal):

- Volle flapuitslag naar beneden als spoiler

Ik wil hem in fase 5 vliegen. Dus spoiler op de rechterknuppel. Knuppel naar mijn toe is spoiler in. Knuppel van mij af, spoiler open. (komt vanuit het vliegen met dubbele knuppelbezetting bij mijn electrozwevers)

Op servo 1 de linker flaperon, op 5 de rechter flapperon.

Ik heb het nu zo benaderd

Servo's electronisch in het midden gezet, de draairichting bepaald en de uitslag voor de ailerons (servo 1 en 5) ingesteld.
De flaps een offset (instelling mechanisch via roerstangetjes) van circa 40% gegeven
Via offsett ail. de flaperon weer terug in zijn neutrale positie gedraaid.

De mixer Spoiler-aileron op wel 200% gezet voor maximale uitslag naar beneden. (stopt overigens met reageren vanaf 130%)

Wat is nu het geval: De uitslag van de flaperon via de Spoiler stick KOMT NIET VERDER NAAR BENEDEN DAN DE UITSLAG DIE IK INPROGRAMMEER BIJ DE SERVO INSTELLINGEN.

Nauw, en hoe dat kan ben ik dus de hele nacht mee bezig geweest............

Voor de rest denk ik de zender aardig te begrijpen. Het stukje vliegfases moet ik nog ontdekken.

Weten jullie waar het mis loopt?

Laatst bewerkt:
Ik heb ooit een excel spreadsheet van Peter gekregen met daarop alle instellingen. Van af dat moment heb ik alleen maar gekopieerd want ik snap er nog steeds niets van.
Overigens staat bij ons de rem knuppel(rechts) gewoon in het midden en naar je toe trekken is remmen.

Back