betekend dit dat je niet meer hier zult posten?...![]()
(...) Natuurlijk zal ik ook hier verdere ontwikkelingen blijven posten. (...)
...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
betekend dit dat je niet meer hier zult posten?...![]()
(...) Natuurlijk zal ik ook hier verdere ontwikkelingen blijven posten. (...)
Ik denk dat je een paar dingen onderschat m.b.t. zeilvliegers. Zo is voor de besturing de mate van flexibiliteit van het frame erg belangrijk. Een erg flexibel frame zou makkelijk sturen (fijn voor die Litespeed-piloot die niet zulke grote uitslagen in zijn armen heeft zitten) maar dat gaat ten koste van zijn zweefprestaties. Omgekeerd is een stijf frame goed voor de prestatie, maar stuurt beroerd. Bovendien, hoe groter de flexibiliteit, hoe complexer het doekontwerp; immers, hoe meer een vleugel kan vervormen, des te meer rimpels er in het doek komen.In Surfplan is wel een model te maken.
Ondanks dat Surfplan voor paragliders bedoeld is...
Een erg flexibel frame zou makkelijk sturen (fijn voor die Litespeed-piloot die niet zulke grote uitslagen in zijn armen heeft zitten)
Dat van die ophang band was mij ook opgevallen na het zien van trim filmpjes van de 1:1 en bij het model is het ook een stang dus ik heb het vermoeden dat op deze manier je de pop kunt laten swingen.
Hij heet Rob in 't GroenIk heb inderdaad een mailtje gedaan naar Rob Groen in 't veld puur ook omdat de Litespeed een wat slankere vleugel heeft.
Weet jij toevallig wat voor profiel ze gebruiken.
-ailerons- maak je zo'n fraai systeem met buigende armen en dan toch nog ailerons erbij nodig...
Worden er in hanggliders ook ribben gebruikt? Of bepaald de zeillat het profiel en wil j juist door spanning te variëren je profile iets kunnen wijzigen?
M.a.w. is het één holle ruimte tussen boven- en onderdek?
vind ik ook, en om een aantal redenen dus eigenlijk geschikter als RC model.Mooi die laatste vleugel!
Die VG die ik uitlegde wordt door de piloot bediend door een koord te spannen, dus niet door gewichtsverplaatsing. De VG stuurt dus niet; daarmee varieer je de spanning op het toestel tussen een slecht sturende racer of een goed te manouvreren toestel.Begrijp ik nu goed dat gewichtsverplaatsing ook vormverandering van de vleugel veroorzaakt? (anders dan puur door drukverandering in flexibel materiaal)
Met katrollen/ lijnen oid?
De wash out is inherent aan de constructie van een zeilvlieger, omdat het doek alleen in het midden omlaag wordt gehouden (aan de kiel). De wash out varieert dus met de VG stelling (maar het lijkt me niet handig om een RC model met VG uit te rusten).Mijn ontwerp heeft wel degelijk (5 graden!) wash out.
Misschien moeten de tippen meer omhoog flexen?
Brengt meteen nog meet stabiliteit met zich mee!