HangLoose 60 bouwproject

...na een seizoen getorqued te hebben met de Diamant No-Limit werd het maar eens tijd om hem te perfectioneren, net als de Serval destijds. De 61FX met 13*4W presteert geweldig op de Diamant alleen baal ik ervan dat ik 100 gram lood in de staart heb moeten verwerken om het zwaartepunt goed te krijgen. Schuiven met het e.e.a. was geen optie. Met een koude winter voor de boeg was de keuze snel gemaakt en heb ik besloten om een nieuwe te bouwen. Deze zal door het leven gaan als de HangLoose 60 van Jorrit's Customs.. ;)

Het plan is om de huidige vleugel te handhaven, aangezien ik niet zo gauw weet hoe ik die lichter kan krijgen. De romp zal worden opgebouwd uit allerlei latten terwijl ik met 'slimme contructies' en een 0,8mm doubler probeer hem sterk genoeg te houden. Verder verplaats ik de servo's naar de staart en zal de cowling uit balsa worden geconstrueerd. Zoals ik het idee in m'n hoofd heb moet het allemaal gaan werken...

Na een avondje tekenen & kopiëren (een must om zo'n machine thuis te hebben!) is de eerste romprib al gemaakt...

diamantsm_01.jpg

Ik neem aan dat je balsa triplex hebt gebruikt voor dit spant.
Let wel op aan de bovenzijde dat je daar enkele scherpe hoeken hebt waar dit spant makkelijk kan breken. Probeer zulke scherpe hoeken te voorkomen, aangezien bij normaal (balsa)hout hier het hout in de nerf richting dan vrij snel kan door scheuren. Verder is de vorm perfect.

De afgebeelde rib is gewoon van triplex. :) Voor de ribben doe ik echter geen concessies. Ik ga deze wel overnieuw maken omdat hij te hoog is. Ontving zojuist een mailtje van JR-models dat ik een canopy gesponsord krijg. Hierop pas ik de romp aan en zal dus deels het uiterlijk van de Diablotin krijgen...

Jorrit effe een tip ga naar de plaatselijke Gamma en kijk eens naar het hobbie triplex en dan de 3 mm versie. Hier in Geleen en Sittard is dit een redelijke kwaliteit balsa triplex. Wel dan zoeken naar een rechte plaat.

:roll: Waar denk je dat deze triplex vandaan komt? ;) De vezels zijn iets langer dan de 'echte vliegtuigen triplex' waardoor de zaagsnede iets meer rafeltjes krijgt, maar dat is makkelijk te verhelpen met een schuurklosje...

Toch bedankt voor de tip!

Voorbereidingen voor het plaatsen van het landingsgestel. Het plaatje zou extra stevigheid moeten krijgen door het gebruik van nokjes en uitsparingen. De randen extra ingesmeerd met epoxy om te voorkomen dat hij eruit breekt in een onvoorziene situatie...

diamantsm_03.jpg

diamantsm_04.jpg

Driehoekslatjes binnen in de hoeken van de verbinding brandschot met zijplaten van de romp (lijmen met epoxy) geven nog een aanzienlijke extra versteviging. Verder is het verstandig om het inwendige neuscompartiment tegen indringing van brandstof /olie te beschermen, bijv. met een of twee laagjes G4 (Romar-Voss), bij div. modelbouwwinkels verkrijgbaar, ook veel gebruikt om dunne glasmat aan te brengen ter versteviging.

ik zou de tanktuimte pas G4-en als ie helemaal klaar is, vor het indekken van de bovenkant ofzo.

M'n bouwdip is weer voorbij! 8)

Vanavond weer wat zitten knutselen. De hele romp wordt opgebouwd uit latjes alleen wil ik de firewall toch goed kunnen bevestigen. Er komt immers geen kleine motor op. Daarom bekleed ik de binnenkant met 0,8mm triplex zodat daar de driehoekslatjes tegen bevestigd kunnen worden.

diamantsm_05.jpg

diamantsm_06.jpg

ziet er goed uit.
zijn de latjes 6x6 balsa?

lijkt mij raadzaam om de 0.8 triplex welke tegen het schot aan komt te ondersteunen met een driehoekslatje?

krijg zelf ook weer zin

Jorrit zei:
De hele romp wordt opgebouwd uit latjes alleen wil ik de firewall toch goed kunnen bevestigen. Er komt immers geen kleine motor op. Daarom bekleed ik de binnenkant met 0,8mm triplex zodat daar de driehoekslatjes tegen bevestigd kunnen worden.

De latjes die ik gebruik zijn 5x8mm.

De romp wordt geschoord. Let op de Diablotin canopy!
diamantsm_07.jpg

Overzicht
diamantsm_08.jpg

De romp moest achter iets breder blijven om de canopy te laten passen. Hierdoor sluit de vleugel niet netjes aan. Het plan was om de vleugel te handhaven maar heb nu besloten om een nieuwe te bouwen. Ook deze zal gemodificeerd worden om hem lichter te krijgen! Heb anderhalve week vrij, wat moet je anders..? :P
diamantsm_09.jpg

De D-tube bij je vleugel hoef je niet geheel in te dekken.
neem een strook van ca 18 mm op de ligger en ca 22 mm vanaf de neus. Dit is beter dan een nog dunnere indekking te gebruiken.
Op mij wild card is de indekking ook zo en de vleugel is waanzinnig stijf en sterk.

De vleugel is inmiddels bijna klaar. Tussen de ribben in heb ik bij de neus kleine ribjes gezet om voor meer stevigheid te zorgen. Hij weegt momenteel 180 gram, terwijl de Diamant No-Limit vleugel 210 gram woog! Hoop moeite voor 30 gram... :roll:

Twijfel nog of ik er wingtips op zal zetten gezien deze modificatie de roleigenschappen zullen beïnvloeden.

Wat vinden jullie? Doen?

diamantsm_13.jpg

Wéér gebruik ik hier dwarsliggers ipv 'Shear Webs'.

diamantsm_14.jpg

jorrit, heb je gekeken of dat gewicht technisch iets oplevert? ik bedoel het verschil in gewicht tussen zon balkje en een paatje balsa ven 1.5mm ?

Back