Haperende OS46 AX II

  • Topicstarter Topicstarter alb1946
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A

alb1946

Guest
Hallo,

Ik heb een OS46 AX II welke bij het gas geven even inhoud en dan verder het prima doet. Kan iemand mij een tip geven hoe dit te verhelpen ??

Misschien even iets duidelijker omschreven:

Bij inhouden bedoel ik dat het vermogen of toerental even terug gaat om weer met vol vermogen verder te gaan !!


b.v.d.

A
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo
als het goed is zit er aan zijkant van de carb een heel klein schroefje (verzonken)
Deze is ervoor om het stationaire mengsel af te regelen.
probeer deze eens een klein beetje in of uit te draaien.
in is iets minder peut
uit is iets meer peut.
 
Hallo,

Ik heb een OS46 AX II welke bij het gas geven even inhoud en dan verder het prima doet. Kan iemand mij een tip geven hoe dit te verhelpen ??

Misschien even iets duidelijker omschreven:

Bij inhouden bedoel ik dat het vermogen of toerental even terug gaat om weer met vol vermogen verder te gaan !!


b.v.d.

A

Als het een stotterend oppakken is (meerdere stotters en wegvallende ontstekingen) dan staat hij vermoedelijk te rijk op de stationair naald.

Als het één "hik" is waarbij het vermogen wat wegvalt maar de motor wel normaal lijkt te ontsteken, dan is hij vermoedelijk wat te arm onderin.

Groet, Bert
 
Wat de mannen al aangaven... stelschroefje in de gashevel
Eigenlijk is het fijn-afstellen wel gebruikelijk na het inlopen van een motor.

Zorg voor een passende comfortabel schroevendraaiertje. Een waar je goed grip op hebt, maar ook goed kan voelen en zien wat je doet.

Als de motor hapert zoals je beschrijft staat de sproeier af fabriek mogelijk nog iets te rijk. Indraaien is idd armer stellen.

De motor eerst goed afstellen in het hoge toeren gebied. Niet te mager, niet te rijk.
De uitlaat moet iets roken. Met Airosave, waarmee ik vlieg, is dat wat lastiger. Klotz ging dat 'zichtbaar' wat beter :-)

Na het hoogtoeren afstellen doe je het gas dicht, en laat je motor even bijkomen, settelen in het toerental, de slok brandstof verwerkend. Op adem komen...

Als je afstelt... Zorg dat je een lichtinval hebt waarbij de de prop goed ziet. Je niet met de fikken bij de prop komt. Met een lekker zonnetje zie je dat nog het best.
Werk alleen of met 1 man erbij van het veld. Geen geklets van anderen om je heen, die afleiden.

Trilt de motor heel erg, verhoog dan fractioneel het toerental.
Bij mij is dat aan de hand, de motor hangt in rubbers. Daarmee toert m'n motor stabiel, zonder gewiebel en kan je het schroefje met goed gevoel indraaien en/of uitdraaien.
Voor het draaien van het schroefje/afstelling is dat fractionele hogere toerental niet erg, als je het maar zorgvuldig kunt afstellen, je het schroefje goed voelt via de schroevendraaier.

Werk in stappen van 1/8 rotatie. (De helft van een kwart slag)

Draai eerst maar eens 1/8 in, dan vol gas er op, even heel kort aanhouden, en dan vlot gas dicht meppen voor stationair stand. (Bij mijn OS AX-II-tje is dat maar een heel smal kiertje.)
Motor tot rust laten komen, dat duurt even, dan kijken hoe hij op pakt naar vol gas.

Werk in die kleine stapjes. Smoor je het stationair te veel, slaat hij af. Zo tast je de correcte afstelling af tot je tevree bent, de motor mooi op pakt. Neem er dus de tijd voor.
Een OS-je laat zich prachtig afstellen.

Gr Bas
 
Maf... ik heb het nu ook... dacht eerst filters die ik in de brandstofleiding, toevoer, had zitten.
Ging even goed, begon het weer. Zondag er sterk last van. Was erg vochtig in de atmosfeer.
Eerder al suf gesteld. Overweeg de carburateur om te zetten met een type OS 46 AX I.
Daar had ik dat gedrag niet bij... Of ik zet het hele drijfwerk over bus over in de oude AX... dat loopwerk is identiek gebleven. In 10 jaar nimmer problemen met de AX gehad. Deze doet uitermate lullig, je blijft stellen

De carburateur is zeer eenvoudig. Vast beregoed betaalde boekhouder bij OS, mag natuurlijk niks kosten. Naald is een stomp exemplaar met twee afdichtingsrubbertjes. Kan zijn dat deze snel vervuild door verbrandingsemissie via de tank?

Zondag van de ene tankvulling op de ander... opeens mis zonder verstellen. Zeer bokkig.
Brandstof is goed... zo ook de plug.

Ik ga eens inlezen op RC-Universe...daar zat altijd een OS-moderator mee te denken.
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Temperatuur doet veel bij nitro ,soms moet je een ander plug in de zomer gebruiken dan je in de winter gebruikt .
Maar voor je gaat draaien !

Wat doet hij na een 2a3 seconden vol gas ,naar stationeer ?

Loop hij dan nog even hoog en zakt hij ?

Of gaat hij juiste bijna uit en komt dan weer op stationeer toeren tal ?

Voor je gaat draaien !
Kijk of je plug nog helemaal kers rood is en dat hij dat ook helemaal is.

Geef niet gelijk. Carb, de schuld !
Zo als je zeg ene tank na de andere !
Dus het zal de plug zijn eerder. Dan afstelling !!
Zeker met dit weer ,
 
of vuil in de carb...

doorgaans zijn zulke grote veranderingen in loopgedrag ook te wijten aan een grote verandering in omstandigheden.. iig groter dan een beetje weersomstandigheden kunnen veroorzaken
doorgaans kun je dat redden met alleen de hoofdnaald een paar tikkies rijker of armer

misschien lagers nog kapot?
heb ook wel eens een paar goede vluchten gehad, en opeens slecht loopgedrag.. bleek de lagers en roest te zijn..
 
Heb nog geen reactie op mij vraag.
prop?
toerental?
brandstof?

Als de basis niet goed krijg je de motor nooit goed.
geef even antwoord op deze vragen dan kunnen we verder denken.

henk.
 
Heb zowat 10 jaar met een OS 46 AX 1 gestookt. Altijd zeer stabiel en geen mot! En zuiver af te stellen. Ja daar wordt je door verwend. Behalve dan oxidatie issues bij Klotzgebruik.

Het ontwerp van de carb OS 46 II is totaal anders.. maar dan ook gillend anders. Ik heb me bij demontage er over verbaasd. Ik ben dol op carburateurs. Reviseer ze graag in al m'n vrije tijd.
Doe mij maar een puntzak met sproeiers en ik ben happy.

Weer heeft zeker invloed! Absoluut! Vochtigheidsgraad, temperatuur... vooral vocht. Niet anders dan mee bekend.

Heb me suf gesteld... vervolgens 2 cracks van het veld... heb ik ook doen verstommen, kaken tot aan de knieën... bepaald geen lullo's weten wat ze doen... motor is zeer gevoelig.
Hebben gesteld rijk/arm.... alles, ook de stationair.
Ga nog even testen zonder tank druk (Stelde Dennis, Hobby-In nog even voor).

Ingebouwde levensduur... zullen we maar zeggen... dat niet... Ik denk dat het aan het ontwerp van de stationairnaald vs buis in de gasklep (barrel) Stationair een stompe pen constructie.
Ik heb het met en zonder nitromethaan gehad. Zelf vanaf de ene tankvulling op de ander. Eerst goed vliegen, daarna totale transformatie naar onmogelijk. De motor smoort bij het opvoeren. Tot volgas... beuhhhhh.... en slaat dan af. Nieuwe plug of niet, maakt geen donder uit.
Bijkans is het een verzuip verschijnsel.... dus teveel overdruk uit de tank, te veel toevoer brandstof...

uhhhhh.... plug...nou nee.... hoeveel pluggen moet ik er doorheen jagen, als je normaal gesproken 2 tot 3 jaar met een plug kan draaien? De oude OS heeft 5 jaar op een A3 gestookt. Pluggen zijn puik onder de loep. 100%.
Ik trek van de week de kop nog even los. Even kijken of er nog volk woont op de zuiger. Carb controleren op vormen van valse lucht...
Dat soort grappen. Heb de carb al een keer volledig gedemonteerd na dit verschijnsel, alles door geblazen met perslucht.
Doe ik nu niet, want de hele afstelling gaat weer naar z'n gootje.

Test 1... motorloop zonder tankdruk.... Test 2, met een fijnmazig Turnigy brandstoffilter er tussen... geeft iets reductie op druk. Test 3... ga ik de carburateur van de AX-1 overzetten. Ga er vanuit dat het probleem dan direct is opgelost. Vast!
Zal ook nog even internet induiken. RC-Groups... Meer over te lezen, kan niet de enige zijn. Dit is structureel. Net als meuk bij Mac laptopcomputers, systematische meuk op de markt smijten. Had dit weekend willen testen, maar de hemelpoort staat open.

Honderweer is bouwweer.... verder met een Rascal 40 in de folie zetten :)

Henk, wat je noemt in mijn geval, dat is allemaal dik in orde, je hebt gelijk, maar het zijn alle reeds open deuren. Conform hoe het zou moeten zijn, met de beste materialen, onderdelen en grondstoffen. Motoren afstellen is vooral heel goed luisteren en kijken... is het gelukkig geen tovenarij.

Wordt vervolgd beste mensen:)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Heer Busking.

Waarom geef nou niet even antwoord op mijn vragen.
Misschien zie in de basis iets over het hoofd.

henk.
 
Het zou een tankprobleem kunnen zijn. Vele jaren geleden toen ik ook nog 2-takt vloog heb ik hetzelfde wel eens gehad.
Wat bleek, het pijpje van de drukaansluiting in de tank was iets verdraaid. Hierdoor ging de brandstof zichtbaar "kolken" in de tank.
De motor was hierdoor niet af te stellen en liep extreem onregelmatig. Na een paar middagen afstellen kwam ik er uiteindelijk achter. Vanaf dat moment is de motor altijd goed blijven lopen.

Het kan ook zijn dat er een miniscuul lek in een van de slangen of tank zit. Test het geheel onder druk (bv. fietspomp) in een bak met water.

Ik hoop dat je het snel zult vinden. Het kan heel lastig zijn en je wilt tenslotte gewoon lekker vliegen.

Succes en groet,

Arnoud.
 
Het gedrag is erratic. Arnoud, ik ga nogmaals de tank nalopen in de loop van de week. Had em al druk getest.
Geen lekkage gevonden. Vooreerst gevlogen met filter voor de carb... met het filter weg geen verbetereringen/veranderingen.
Even goed, daarna weer mis. Tank is niet zichtbaar lek, geen lekkage in snuit. Ik heb een kijkgaatje met glasheldere folie er voor, waarmee ik brandstof niveau kan zien als ik de kist op de vleugelpunt zet. Zoiets is wel handig, geen goudvissen naast de kom.

Henk, de basis is goed/was goed. Deze motor geeft na inlopen gelazer. Zit nu op kan brandstof no 2,5 (5 literkannen) De oude gaf dat nooit. AX v1 heeft dezelfde drijfwerk specs als AX v2, behalve de carburateur en motorhuis, dat zijn nieuwe gietstukken. Drijfwerk is volledig uitwisselbaar.
5% nitro, 18% Aarosave. 11 x 7, Hatori #400 (vliegt stiller dan elektro, motor in rubbers afgehangen), Dat is dezelfde methanol die Hobby-In ook verkoopt, daar is niks mis mee, 300 cc Dubrotank. Pluggen zijn nieuw en vers. Zelfde probleem ook erratic geweest met 20% Aeroshave zonder nitro.
De kist weegt 3 kg en kan zowat prophangen... mits... anders bende power... en dat beetje nitro :). Toerental eigenlijk niet relevant. Ooit gemeten bij de oude AX en was boven de 11.000 op 11 x 7. Ook met 11 x 8 niet te stoppen. De oude AX lierde eigenlijk beter. Meer power dan een Webra 61. De 'ademhaing' van de 46 AX is ook groter dan van de Webra. AX is niet uitwisselbaar met een 46 FX of een 50 SX (ring). Zelfs daarin is de AX de meerdere. Appart ja!

Ik kan nog een OS 8 plug proberen. Gebruik voor de AX eigenlijk alleen de A3...
Toerental zakt ies als je de glowdriver los neemt na de start, voorafgaand aan warm lopen.
Ik prime de motor 5 slagen, gas open, duim op carb, verdeel het mengsel met 10 slagen, gas dicht en heb hem met een flippie tegen de compressie, aan de spinner direct aan de loop. Geen startmotor nodig... nimmer nodig gehad. Als de motor warm is, is het een stroeve nukkige starter.

Zo... weer verder met foliewerk. Wat een tijd gaat daar toch inzitten als je netjes wilt werken.
 
Laatst bewerkt:
Beste Bas.

Zo als ik het nu zie.
De brandstof is minimaal 5 % nitro is het minimale wat nodig is.
De 11 x 7 prop is middelmatig.

Wat ik je kan adviseren gebruik de maximale brandstof 20% nitro volgens de beschrijving en minstens 18% synt olie, aerosave is goed.

Maak eens 1 liter aan en probeer het eens,dan zal het probleem wel eens ophouden met bestaan.

Dus 200 cc nitro
180 cc olie
620 cc methanol
totaal 1000 cc.

Je zal zien de motor veel beter loopt en afstelbaar is.
de prop zou dan ook groter kunnen zijn 11 x 8 12 x 7.

Meet het toerental.
En de temperatuur op de kop je zult zien dat het nu veel lager is.
Als met 5% nitro.

Henk.
 
mijn ax2 draait een 11x6 op 11.000 toeren, met 5% nitro, standaard powerbox uitlaat.
toerental wisselt een beetje per dag.. 11.000 is het laagste wat ik heb gezien. en ik zet hem altijd wat rijk, kist waar hij op staat is 2,5 kg en is niet zo vermogensbehoeftig;-)
motor ligt op zn zij, in een fourstar 40

1 keer gezeur, toen was de lining van de bus los gekomen.
os heeft dat opgelost, sindsdien is het een trouw motortje..
ook makkelijk te starten zonder startmotor. heb eigenlijk nooit gezeur met hem.
alleen laatst had ik het probleem dat ie wat laag in toeren leek te blijven (op gehoor), stomtoevallig een crash kort daarna. niet door de motor, bleek stroomtoevoer van accu een draad losgebroken te zijn. dan doet ie het niet meer..
motor uitgebouwd, alles prachtig. alleen lagers roestig.

zat er allang over na te denken, maar heb nu mijn brandstof van mn originele leverancier de deur uit gegooid. en verse gehaald bij een andere. teveel gezeur met roest bij de oude, terwijl daar toch ook goede olie etc in zat..


maar. is er niet iets in je uitlaat aan de hand?
ben geen expert... ben zelf mijn eerste reso pijp aan het afstellen op een jen 46..
maar zodoende wel wat ingelezen in de standaard lengteperikelen en wat een motor doet wanneer de pijp te kort of lang is
gevoelige naald was een symptoom, spontaan arm kan er ook iets mee te maken hebben?
los schot?
uitlaat dicht gerommelt? lekkage in de pijp(fluctuerende uitlaatdruk)?
 
Beste Student,

Wat je schrijft is een te laag nitro probleem.
1 - lining van de cilinder los dit komt omdat de motor te heet wordt.
Dus de belasting is te hoog voor de motor.
Eenvoudig op te losse gewoon 15 of 20 % nitro gebruiken.
Daar bij gebruik van meer nitro de motor meer vermogen geeft, en de belasting gelijk blijft de prop.
De motor blijft nu ook koeler.
Zal de motor het makkelijker hebben .
Stabielere loop makkelijker afstelbaar enz.
2- Roest is eigenlijk hetzelfde doordat de motor te heet wordt verbrand de olie in de motor.
Dit komt omdat Methanol water aantrekt.
Kan ook zijn dat je te weinig olie gebruikt moet minimaal 18% zijn.

Henk.
 
Beste Student,

Wat je schrijft is een te laag nitro probleem.
1 - lining van de cilinder los dit komt omdat de motor te heet wordt.
Dus de belasting is te hoog voor de motor.
Eenvoudig op te losse gewoon 15 of 20 % nitro gebruiken.
Daar bij gebruik van meer nitro de motor meer vermogen geeft, en de belasting gelijk blijft de prop.
De motor blijft nu ook koeler.
Zal de motor het makkelijker hebben .
Stabielere loop makkelijker afstelbaar enz.
2- Roest is eigenlijk hetzelfde doordat de motor te heet wordt verbrand de olie in de motor.
Dit komt omdat Methanol water aantrekt.
Kan ook zijn dat je te weinig olie gebruikt moet minimaal 18% zijn.

Henk.

Sorry, maar wát een onzin!

Als je liner coating los komt van 5% Nitro, dan heb je niet een "laag nitro probleem" maar een coating probleem. Want zo heet wordt een motor ook niet met 5% Nitro.
Het is ook geen belasting probleem, want die verandert niet (de prop bepaalt de belasting, niet de hoeveelheid Nitro).
Als het vermogen toeneemt, neemt ook de vermogensopnname aan de prop evenredig toe, die twee vormen namelijk een balans: de prop neemt op wat de motor te bieden heeft.

Dat de motor makkelijker afstelbaar wordt, is logisch: Nitro DWINGT je motor om meer brandstof te verbruiken, de naalden moeten dus verder open.
Als je naald 30 klikjes open moet is 1 klikje 3,33% van de totale opening, als hij 40 klikjes open moet, is 1 klikje 2,5% van de totale opening. Één klikje is dus in verhouding kleiner bij veel Nitro, DUS is het afstellen minder kritisch.

Olie verbranden is klinkklare onzin: wonderolie kan nauwelijks branden, en synthetische olie brand nog lang niet bij de temperaturen die een gloeipluggertje bereikt. Dat begint pas bij rond de 180 graden, en dan brand het nog maar héél langzaam.

Roest is JUIST een gevolg van veel Nitro, en heeft niks, maar dan ook echt NIKS te maken met dat methanol water aan zou trekken: Brandstof begint al slecht te branden (in motorgebruik) bij iets van 5~10% water, en wordt reeds bij 1 a 2 % troebel. Echter: 1 gram Methanol levert bij verbranding méér dan 1 gram water op (ofwel méér dan 100%), en door de lagere temperatuur condenseert een deel van dat water reeds in de motor, door de overmaat brandstof (gevolg van het gebruik van veel Nitro i.c.m. gloeiplugontsteking) is er onverbrandde methanol aanwezig in het residue.
Water en methanol lossen in elkaar op, samen met olie levert dat de beruchte drab op die we vaak "olie" noemen maar het dus eigenlijk niet is, en verbranding van Nitro levert salpeterzuur op. Die lost ook in die drab op, en het gevolg is een corrosieve mix, die je alleen kunt tegengaan met goede corrosie beschermers in die olie.
Een motor die lekker heet wordt, heeft geen last van vloeibaar water in het residue, en zonder Nitro, ook geen salpeterzuur.

Zou je nul Nitro gebruiken, heb je een motor die het water beter verdampt, en géén zure verbrandingsproducten kent.
Ga je dan ook nog die gloeiplug weglaten (vonkendoos), dan is de brandstof-overmaat ook weg, en komt er uit de uitlaat opeens water en olie, gescheiden, het mengt niet meer omdat er geen methanol meer is die het mogelijk maakt dat water en olie emulgeren.

De Nikkel coating van OS is gewoon volkomen RUK, het merk onwaardig. Het kan niet heel goed tegen hoge temperaturen, en in dat opzicht is veel Nitro een lapmiddel. Wonderolie werkt dan beter, maar heeft andere nadelen.

Probeer maar eens wat minder Nitro (dus minder zuur), een licht verhoogde compressieverhouding (maakt namelijk ook een wat rijkere afstelling, en dus een koelere motorloop mogelijk) en wonderolie om die coating op zijn plek te houden. Wonderolie op zich is waardeloos als olie (vergeleken met syntheten) dus heb je er wel meer van nodig, dus inderdaad die 18%.

En anders koop je een ASP (want dat is namelijk WEL een ECHTE ABC constructie), zet je de OS carburateur over, en ga je lekker 15% syntheet en hooguit 5% Nitro stoken....

Ik heb een OS 15cc viertakt die met slechts 12% synthetische olie draait, 0% Nitro, vonkontsteking, en een motortemperatuur van boven de 150 graden draait. 14 jaar oud nu.
Ik heb ook een ASP 5,8 cc tweetakt, niet eens een ABC, gewoon zuigerveer, die ook met 2% Nitro, 15% olie, en vonkjes, die met temperaturen tussen de 120 en 140 graden al twee seizoenen draait. Beide in heli-toepassing, beide laten niet een spóórtje van verbrandde olie zien.
Daarnaast een rijtje Rossi's, met identiek verhaal. Dik boven de 100 graden looptemperatuur, en 15% olie, en geen spoor van problemen. Ik heb reeds lang al mijn OS motoren de deur uit gedaan op die ene viertakt na....

Met de "oplossing" die jij voorstelt (15% méér Nitro, 2~4% meer olie) ben je PER SEIZOEN méér geld kwijt aan de duurdere brandstof (het prijsverschil dus) dan aan de voering die je er mee heel probeert te houden....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
er van uit gaande dat de motor heet wordt.
maar dat wordt hij niet, en werd hij toen ook niet.
motor had ook nooit een klemmer gehad of warmgelopen.

ax2 kan standaard makkelijk op 5%, en levert voldoende vermogen op dat percentage.
voor mij dan ;-)
daarnaast loopt een motor niet perse koeler vanwege meer nitro.
hij loopt koeler omdat je hem vetter moet zetten met meer nitro.

daarnaast had os een hele serie slechte bussen. het is nl zeer zeker geen op zichzelf staand verhaal..
 
Beste Bert/Student.

We hebben een verschil van mening.

Zoals ik al eerder opgemerkt heb volg ik altijd de beschrijving van een motor.
Want die heeft in mijn ogen altijd gelijk.

Laten we het verder hierbij houden.

Henk.
 
Voor wat het waard is.., mijn 46 AX2 loopt al vier jaar (zeker 50 liter brandstof) erg mooi en betrouwbaar. 11x7 prop bij 11500 toeren. Makkelijk te (hand)starten en nog steeds op het bijgeleverde plugje. Brandstof is 81,5% methanol, 16,5% olie, 1% toevoegingen en 1% nitro, dat staat tenminste op het blik. Ik ben wel een "zeikerd" als het over motortjes gaat, altijd na de eerste start rustig wakker laten worden en opwarmen. Altijd even stationair tot rust laten komen na de vlucht en altijd olie er in aan het einde van de vliegdag. Die olie is dan ATF wat ik tijdens stationair lopen in de carburateur druppel tot het ding afslaat.
Groet,
Sam
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top