Beste Student,
Wat je schrijft is een te laag nitro probleem.
1 - lining van de cilinder los dit komt omdat de motor te heet wordt.
Dus de belasting is te hoog voor de motor.
Eenvoudig op te losse gewoon 15 of 20 % nitro gebruiken.
Daar bij gebruik van meer nitro de motor meer vermogen geeft, en de belasting gelijk blijft de prop.
De motor blijft nu ook koeler.
Zal de motor het makkelijker hebben .
Stabielere loop makkelijker afstelbaar enz.
2- Roest is eigenlijk hetzelfde doordat de motor te heet wordt verbrand de olie in de motor.
Dit komt omdat Methanol water aantrekt.
Kan ook zijn dat je te weinig olie gebruikt moet minimaal 18% zijn.
Henk.
Sorry, maar wát een onzin!
Als je liner coating los komt van 5% Nitro, dan heb je niet een "laag nitro probleem" maar een coating probleem. Want zo heet wordt een motor ook niet met 5% Nitro.
Het is ook geen belasting probleem, want die verandert niet (de prop bepaalt de belasting, niet de hoeveelheid Nitro).
Als het vermogen toeneemt, neemt ook de vermogensopnname aan de prop evenredig toe, die twee vormen namelijk een balans: de prop neemt op wat de motor te bieden heeft.
Dat de motor makkelijker afstelbaar wordt, is logisch: Nitro DWINGT je motor om meer brandstof te verbruiken, de naalden moeten dus verder open.
Als je naald 30 klikjes open moet is 1 klikje 3,33% van de totale opening, als hij 40 klikjes open moet, is 1 klikje 2,5% van de totale opening. Één klikje is dus in verhouding kleiner bij veel Nitro, DUS is het afstellen minder kritisch.
Olie verbranden is klinkklare onzin: wonderolie kan nauwelijks branden, en synthetische olie brand nog lang niet bij de temperaturen die een gloeipluggertje bereikt. Dat begint pas bij rond de 180 graden, en dan brand het nog maar héél langzaam.
Roest is JUIST een gevolg van veel Nitro, en heeft niks, maar dan ook echt NIKS te maken met dat methanol water aan zou trekken: Brandstof begint al slecht te branden (in motorgebruik) bij iets van 5~10% water, en wordt reeds bij 1 a 2 % troebel. Echter: 1 gram Methanol levert bij verbranding méér dan 1 gram water op (ofwel méér dan 100%), en door de lagere temperatuur condenseert een deel van dat water reeds in de motor, door de overmaat brandstof (gevolg van het gebruik van veel Nitro i.c.m. gloeiplugontsteking) is er onverbrandde methanol aanwezig in het residue.
Water en methanol lossen in elkaar op, samen met olie levert dat de beruchte drab op die we vaak "olie" noemen maar het dus eigenlijk niet is, en verbranding van Nitro levert salpeterzuur op. Die lost ook in die drab op, en het gevolg is een corrosieve mix, die je alleen kunt tegengaan met goede corrosie beschermers in die olie.
Een motor die lekker heet wordt, heeft geen last van vloeibaar water in het residue, en zonder Nitro, ook geen salpeterzuur.
Zou je nul Nitro gebruiken, heb je een motor die het water beter verdampt, en géén zure verbrandingsproducten kent.
Ga je dan ook nog die gloeiplug weglaten (vonkendoos), dan is de brandstof-overmaat ook weg, en komt er uit de uitlaat opeens water en olie, gescheiden, het mengt niet meer omdat er geen methanol meer is die het mogelijk maakt dat water en olie emulgeren.
De Nikkel coating van OS is gewoon volkomen RUK, het merk onwaardig. Het kan niet heel goed tegen hoge temperaturen, en in dat opzicht is veel Nitro een lapmiddel. Wonderolie werkt dan beter, maar heeft andere nadelen.
Probeer maar eens wat minder Nitro (dus minder zuur), een licht verhoogde compressieverhouding (maakt namelijk ook een wat rijkere afstelling, en dus een koelere motorloop mogelijk) en wonderolie om die coating op zijn plek te houden. Wonderolie op zich is waardeloos als olie (vergeleken met syntheten) dus heb je er wel meer van nodig, dus inderdaad die 18%.
En anders koop je een ASP (want dat is namelijk WEL een ECHTE ABC constructie), zet je de OS carburateur over, en ga je lekker 15% syntheet en hooguit 5% Nitro stoken....
Ik heb een OS 15cc viertakt die met slechts 12% synthetische olie draait, 0% Nitro, vonkontsteking, en een motortemperatuur van boven de 150 graden draait. 14 jaar oud nu.
Ik heb ook een ASP 5,8 cc tweetakt, niet eens een ABC, gewoon zuigerveer, die ook met 2% Nitro, 15% olie, en vonkjes, die met temperaturen tussen de 120 en 140 graden al twee seizoenen draait. Beide in heli-toepassing, beide laten niet een spóórtje van verbrandde olie zien.
Daarnaast een rijtje Rossi's, met identiek verhaal. Dik boven de 100 graden looptemperatuur, en 15% olie, en geen spoor van problemen. Ik heb reeds lang al mijn OS motoren de deur uit gedaan op die ene viertakt na....
Met de "oplossing" die jij voorstelt (15% méér Nitro, 2~4% meer olie) ben je PER SEIZOEN méér geld kwijt aan de duurdere brandstof (het prijsverschil dus) dan aan de voering die je er mee heel probeert te houden....
Groet, Bert