happerende riva

• Topicstarter Topicstarter spidergijs
  • Startdatum Startdatum
S

spidergijs

Guest
hallo,

ik heb een riva rc en heb er 2x robbe 700 motoren ingezet. wanneer ik weinig toeren maak vaart hij mooi, maar wanneer ik meer toeren maak stopt hij ermee en als ik het gas los laat vaart hij wel weer maar kan gewoon niet meer toeren maken. Zijn de schroeven te groot of is er een ander probleem?

Wie kan mij helpen?

alvast bedankt,

Groeten Gijs

spidergijs

Over zoiets is er al eens geschreven (zoekfunctie) raadplegen :!: :!:
Maar het zal wel zo zijn.
Als de motor weinig toeren maakt; is het stroom verbruik laag.
Daarintegen andersom is er veel
stroomverbruik. :roll:
Met gevolg als dat je bec uitschakeld
En de zaak dus stopt :idea:
Servo en ontvanger apart voeden met 4 penlijts.
En je zult zien het werkt.
mvg
Frederik :D :D

spidergijs zei:
hallo,
stopt hij ermee en als ik het gas los laat vaart hij wel weer maar kan gewoon niet meer toeren maken.

Misschien even het probleem preciser omschrijven.
Hoe stopt hij er mee? Stopt hij er helemaal mee? Stopt hij met mooi varen? Blijven de motoren draaien? Caviteren de schroeven? Krijgt de motor de schroeven niet rond bij een hoger toerental, of gaan ze juist heel hard in het rond maar is er geen snelheid?

Dus even de klacht duidelijker omschrijven.

waarschijnlijk een te "lichte" regelaar, die de stroomsterkte niet aankan en (als beveiliging) er mee stopt.

Heb je meer specs van de Riva?

Ik heb ook zoiets aan de hand met mijn Flevo.

Als ik volgas geef dan vaart de boot misschien net 30 sec. en dan stopt de motor ermee. Laat ik de knuppel dan los en probeer ik het opnieuw dan gebeurd weer hetzelfde. Enz. enz. enz.

Ik heb er een motortje in gezet welke afkomstig is uit een printer.
Accu's die ik gebruik: 12V 1.3 Ah

Snelheidsregelaar (als ik me niet vergis) : Top 60c (van Conrad)

Heeft hier misschien iemand suggesties ??

Gr. Mario

P.S. Ik gebruik deze zelfde elektronica ook in mijn Sagitta Bergen (behalve de motor) en daar functioneert het zonder problemen.

>Als ik volgas geef dan vaart de boot misschien net 30 sec. en dan stopt de motor ermee. Laat ik de knuppel dan los en probeer ik het opnieuw dan gebeurd weer hetzelfde. Enz. enz.

dat lijkt me dan meer een batterij probleem. De spanning kan instuiken en niet de bec maar de motor is afgezet.

Hoe weet je dat het de BEC ook is, wel als je nog het roer kan bewegen terwijl de aandrijving 'defect' is, dan ik het de accu denk ik. Werkt niets meer is het ook de BEC.

Hmmm....weet ik eigenlijk niet of het roer het dan ook niet meer doet.....
Volgens mij viel toen alles uit, maar zeker weet ik het niet......

Zou 12v 1.3Ah dan een te lichte accu zijn ???
Normaal vaar ik met 12V 7Ah !

@ F. van Gent:

Ik ga je stukje opzoeken.

Bedankt

Mario

Mario Amory

Zou 12v 1.3Ah dan een te lichte accu zijn ???
Normaal vaar ik met 12V 7Ah !

Waarom doe je dat dan ook nu niet ?????
Misschien geen ruimte of zo iets :oops:
Maar 12 Volt 1.3 ah
Is ook wel erg klein he voor een motor
Die gebruik ik voor mijn aansturing Servo.s en dergelijke
Maar dan wel 6 volt natuurlijk :idea:
mvg
Frederik :D :D :D

1.3ah lijkt me nogal weinig, bij onze lood(gel)accu's zijn trouwens niet gemaakt voor veel stroom uit te trekken voor lange tijd.

2x700's vragen bij mij meer een cellenpack dan loodaccu's.

het kan best zijn dan je batterij het gewoon niet aan kan.

Patrick

Ruimte was inderdaad de reden waarom ik voor die accu's gekozen heb.

Achteraf gezien misschien niet zo'n beste keuze.

Eens kijken of ik alternatieven kan vinden met een hogere spanning.

Gr.

Mario

De spanning zou ik gelijk houden (12 V)
Kijk eens naar een ander type accu (is hiervoor ook al gemeld)
Een NiMH (of eventueel een NiCd) kan in korte tijd meer stroom leveren dan een loodaccu.
Ik denk dat daar het probleem zit.
Wanneer je niet voldoende waterverplaatsing hebt voor een accu met grotere capaciteit (meer mAh's) dan kun je overwegen meerdere accu sets te kopen (maakt het echter wel een stuk duurder :( )

Wim

Tja.....het enige waar ik dan nog rekening mee moet houden is de afmeting van de accu.

Echt veel plaats heb ik niet in het vooronder. Vandaar ook dat ik voor deze accu's gegaan ben (10x5x4 cm)

Maar ik zal zeker eens naar andere accu's gaan zoeken, want zo varen is echt geen pretje.

Dank voor jullie tips.

Mario

Mario Amory zei:
Mario,
En dat vind ik nu de narigheid als je "onbekende" motoren in je schip bouwt, je kent de specificaties niet van dergelijke motoren :cry:
Heb je het stroomverbruik al eens gemeten?
Het lijkt me nl sterk dat er van die "ampereslurpers" in een printer zitten.
Er wordt nu vanuit gegaan dat de motor de boosdoener is door (te) een hoog stroomverbuik, maar misschien is er wel heel iets anders aan de hand.
Welk merk zender / ontvanger gebruik je?
De top regelaars van Conrad kunnen nl niet overweg met Futaba. Misschien ligt daar wel een oorzaak.
Hoe oud is de accu?
Het kan lijken dat de accuspanning zonder verbruik goed is, maar misschien ploft de spanning wel helemaal in elkaar op het moment dat je er vermogen uit gaat halen.
Dus voor je nu naar de winkel rent voor een ander accu pakket, zou ik eerst eens verder zoeken.
Meet de srtoomsterkte en spanning eens "onder last", dus met een stil gehouden schip in het water.
Een oud hollands spreekwoord luid tenslotte: "Meten is weten, gissen is missen".

By the way: long time no seen?

De top regelaars van Conrad kunnen nl niet overweg met Futaba
Hoe kom je aan die wijsheid Adam?
M'n zoon heeft nl. ook een Conrad regelaar (weet niet precies welk type) en die doet ook niet altijd wat 'ie moet doen (maar dan in een auto; problemen lijken hier op. Wij gaven de schuld aan oververhitting)
Hij heeft overigens geen Futaba, maar een Robbe Kompakt. (Is een soort familie van Futaba)

Wim

Wim,

ivm conrad en futuba. Er is een tread hier op het forum dat details geeft maar inderdaad sommige conrad's kunnen niet overweg met futaba ontvangers.

Patrick

wimg zei:
De top regelaars van Conrad kunnen nl niet overweg met Futaba
Hoe kom je aan die wijsheid Adam?

Omdat ik er zelf ook in een enthousiaste bui er vier heb gekocht.
Dan heb ik het wel over de Top regelaars in de aluminium behuizing, en niet in de servo "look a like" behuizing.
De regelaars die ik dus heb worden niet aangestuurd door m'n ontvanger.
Corrien heeft daarvoor een "pull up weerstand" bedacht waardoor ze het wel doen.
Is ook ergens hier een topic over.

Bedankt voor je info Adam.

Ik zal het nog eens (door m'n zoon) laten bekijken.
Mocht het niet werken, dan ga ik hier op het forum zoeken.

Wim

Adam zei:
Mario Amory zei:
Mario,
En dat vind ik nu de narigheid als je "onbekende" motoren in je schip bouwt, je kent de specificaties niet van dergelijke motoren :cry:
Heb je het stroomverbruik al eens gemeten?
Het lijkt me nl sterk dat er van die "ampereslurpers" in een printer zitten.
Er wordt nu vanuit gegaan dat de motor de boosdoener is door (te) een hoog stroomverbuik, maar misschien is er wel heel iets anders aan de hand.
Welk merk zender / ontvanger gebruik je?
De top regelaars van Conrad kunnen nl niet overweg met Futaba. Misschien ligt daar wel een oorzaak.
Hoe oud is de accu?
Het kan lijken dat de accuspanning zonder verbruik goed is, maar misschien ploft de spanning wel helemaal in elkaar op het moment dat je er vermogen uit gaat halen.
Dus voor je nu naar de winkel rent voor een ander accu pakket, zou ik eerst eens verder zoeken.
Meet de srtoomsterkte en spanning eens "onder last", dus met een stil gehouden schip in het water.
Een oud hollands spreekwoord luid tenslotte: "Meten is weten, gissen is missen".

By the way: long time no seen?

@ Adam

Inderdaad "Long time no see". Ik zit momenteel in een verbouwing thuis waardoor ik de laatste tijd niet zó veel meer gedaan heb.
En dat gene wat ik wel gedaan heb, heb ik nog niet gemeldt op het forum hier.

Ik heb bijvoorbeeld in de tussentijd veel gewerkt aan mijn Flevo. Maar daarover volgt meer zodra ik daar tijd voor heb.

Ik heb het stroomverbruik tijdens de laatste vereningsbijeenkomst gemeten (± 0.4 A)
Bij een specificatie van de accu (12V / 1.3 Ah) zou ik daarmee toch zo'n 3 uurtjes moeten kunnen varen. (?)

Zender en ontvanger is inderdaad van Robbe Futaba (Zender is een FC-16)
Ontvanger een RC118 (?!)

Het opmerkelijk is dat ik deze elektronica ook gebruik in mijn Sagitta Bergen. Hierin is dan alleen de motor en de accu anders, Zender, Ontvanger en regelaar zijn dezelfde. Daar werkt het wel prima !

(Accu 12V 7Ah)

Ik weet even niet waar ik het moet zoeken......

Maar in ieder geval bedankt voor de tips tot zover !!!

Gr. Mario

Mario Amory

Ik heb het stroomverbruik tijdens de laatste vereningsbijeenkomst gemeten (± 0.4 A)
Bij een specificatie van de accu (12V / 1.3 Ah) zou ik daarmee toch zo'n 3 uurtjes moeten kunnen varen. (?)
Frederik

Back