Happy Fly of Varta Fly van Robbe.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bel10, 30 nov 2015.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oef! Bestaan er nu ook al foute knoppen op het MBF ;)
    Haha...
    Maar het schuim ziet er niet uit als depron? Maak het in daarom in godsnaam gewoon uit stom balsa!
    Straks heb je daar echt plezier van. Al is het alleen al om dat je de folie eens in de zoveel tijd moet onderhouden. Staat je bout te heet, stort de boel in, is je vleugel verpest? Dat lijkt me helemaal niets. Balsa heb je bovendien evenzo beter verlijmd. Is sterker, en bijna net zo snel gefabriceerd. En het blijft licht en sterk. Zekerweten!

    Maar Dries... Von W, dat is toch weer een andere manier van werken? En is eigenlijk ook 'oude stijl'? Natuurlijk kan het dan. Haha! Maar hier is dat nog niet boven water gekomen in de aanpak, met alle goede bedoelingen van de bouwer.

    Je kan schuim ook met lamineerfolie bewerken. En dan zelfs onbehandeld met papier. Maar het ene schuim is de ander niet. Het schuim wat ik hier zie lijkt geen depron structuur te hebben. Wel het vermoeden van een PU schuim, maar dat kán behoorlijk broos zijn. 'Schuim geeft geen sterkte'. Het is de indekking die de krachten opvangt. Het schuim slechts voorgevormd 'vulmiddel'. Eierschaal-constructie.
    En natuurlijk zijn er thans veel stuggere schuimsoorten inmiddels ontwikkeld. En is daarbij tot op zekere maatvoering geen bewapening nodig... getuige de toevloed aan foamies.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2016
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
  3. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Tijd om even te reageren op de Happy Fly.De bijgeleverde balsa tippen hebben een dikte van 20 mm en bijna 60 % gewichtsverschil,dus toen aan de slag met schuim.Dit is nog een restant core cell een schuim wat stevig is,geen wateropneemt en een paar jaar geleden gebruikt om een 1 op 1 klassieke zeilboot te restaureren.Het model EDM(Ecume de Mer) heeft een sandwich dek met een PU schuim als kern en die kern was volledig verpulverd na 40 jaar:mad:.Ik heb toch een poging gewaagd om de tippen van dit schuim te maken,wel gedeeltelijk ingedekt ;).Ik heb ook nog proefje gedaan om dit schuim te folien en dit lijkt goed te gaan.:yes: Ook kun je er nog een dun glasweefsel opdoen oa met PU hars(parketlak)
    2016-01-29 13.10.36.jpg
     
  4. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hen nog een vraag over de Happy Fly.Er is in de handleiding sprake van een starthaak,nu was de doos niet compleet dus dit ontbreekt.Wat moet ik me hierbij voorstellen:(.Eventueel te vervangen door een inbouw sleepkoppeling,wat dan wel weer extra servo vergt waarschijnlijk.:frustie: Ik heb ook nog de Varta Fly doos echter daar zit de starthaak ook niet in,maar dat is voor later.:bye::bye: Bel10
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... dan doe je het maar met schuim!!!!:mad: Grrrrr.... Phoeh! :yes:
    Njauw...Je kan het zelfs nog indekken met een dun laagje balsa?
    Met schuim kan je zeker toveren en bootsneuzen modelleren en bekisten. PU lost niet in styreen, polyester. Lijkt me prima werken.

    Punt was... de folie op de vleugel zet je op bij zo een rond de 75 Cº, tweede strijkfase met 100 Cº en soms nabewerken met nog veel heter 150 Cº.
    En daar moet het schuim maar tegen kunnen. Als ik met verse Oracover werk dan kom ik met iets van +100 Cº wel uit. Maar heeft de folie een poos gelegen, of zit het al een tijd op de kist, moet er soms heter gestreken worden om de folie te onderhouden. Dus daar wilde ik je voor waarschuwen. En strijken met meerdere temperatuurstanden... op een vleugeldeel... werkt ook niet lekker.

    Gewicht! Zoals de kist als kit is aangeleverd vliegt ze, dat deed ze 20 jaar gelee ook goed. Er is over nagedacht.. Dertijd ging er een loodzware Speed 600 of Robbe equivalent in de neus, plus 7 stuks NiCad cellen. En vloog de e-versie vast zo rond de 1800 gram? Staat wel in het boekje? Daarmee vloog het ook best. Dus 'gewichtige' vleugeltips hoef je onder normale bouwomstandigheden geen zorgen te maken :)

    Thans met Lipo en brushless kan het gewicht daar ver onder blijven.
    Kan je hem dus geriefelijk electrificeren.
    Algemeen... Bouw je een baksteen, dan vliegt het niet, bouw je een zwever te licht, komt dat ding ook nergens. Snelheid = lift, = vliegen en is dus ook in een thermiekbel kunnen blijven hangen, maar er ook weer uit kunnen komen.

    De haak is voor een lierstart, of voor een bungeekoord, beiden mogelijk. Voor elektrosleep moet er een mechanisch bedienbaar haakje in de snuit komen te zitten. In de tip of iets terzijde er van. Is het een en ander over geschreven in het zweefdeel van dit forum...

    Haakje onder een stokoude Robbe Nova... lier- of bungeestarts... heb je zoiets er bij zitten?

    DSCN5092-LR.jpg


    Algemeen... zo ziet een Robbe Nova er uit...

    DSCN5104-LR.jpg


    Groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2016
  6. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hey Bas,
    van dat schuim begrijp ik wel,mocht het niet gaan zoals gewenst maak ik er alsnog balsa aan.De vleugel is overigens 15 mm langer dan op de tekening omdat de gleufjes in de liggers iets verder uit elkaar waren dan op de tekening:( Is te zien op foto met schuimtip,de balsa plankjes waren gelukkig lang genoeg om tot de tip in te dekken.De haakjes zoals in jouw afbeelding zitten er niet bij :confused:.Ben nu bezig met de romp,heb de vleugelzitting versterkt met 1 mm triplex en ben nu stuurstang in aan t bouwen.Dit is met balsa vierkant en draadeind volgens tekening,helaas stangen er niet bij,ga dit met carbonstaaf van 2 mm doen,borgen met krimpkous en soldeerhuls en gaffel,dus toch verstelbaar dan,grtz Bel10:bye:
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Allemaal prima hoor! Zeg! Hoe ziet dat haakje er bij jou dan weer uit?
    Ging je nu elektrificeren? Want... dan is dat haakje eigenlijk geheel overbodig.
    Hou er rekening mee dat krimphoes verbindingen niet altijd even sterk zijn?
    Takelingen en draad met CA of Epoxy geborgd, gaat een stuk beter. Om het 'ogelijk' te maken... dan een krimphoesie. Je kan uit verenstaaldraad en balsa ook lichte stabiele stuurstangen maken.
    Bij carbon vliegerbuis, kan je ook een verbinding maken met rondstaf. Verenstaaldraad of draadeind. Verlijmen met epoxy. Oppervlaktes ruw maken met boortje in de holte, verenstaaldraad iets mishandelen zodat het iets pokdaliger is voor het hechten van de lijm. Wel uiteinden carbon buis takelen met draad, of nylon. Borgen met CA of Epoxy. Dat voorkomt splijten van de buis. Vishengels zijn gewikkeld carbon, slijten niet, dunne vliegerbuizen zijn lange verlijmde strengen die kunnen splijten als houtjes.

    Stuurstangen uit carbon... hier nog wat inspiratie... Messing buis gekrompen met crimptang voor autostekkers. Carbon iets mishandeld met snij/slijpschijfje Dremel-Proxon voor ruw oppervlak en hechting. En verlijmd met dunne CA. Houdt ook goed bij rammelende brandstofmodellen (bewezen). Het gesoldeerde gedeelte had ik eerst gesoldeerd.

    [​IMG]

    Aan het andere uiteinde zelfde verhaal, met soldeerhulsjes... Verder dan de kuize tussen clips of kogelkopjes... Licht en sterk...

    [​IMG]

    Gr Bas
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Goh, een Robbe Nova!
    Bas, nu laat je mijn hart weer bonken!
    En laat die oude kist nu net toevallig bij m'n vader op z'n hobbyhok liggen! Kompleet nog met ingewikkeld V-staart servo mechanisme! Eigenlijk was hij van m'n oom, maar goed vliegen heeft hij nooit gedaan. Er waren pogingen met een elastiek maar in die tijd moesten ze het allemaal zelf uitzoeken en is het nooit een succes geworden.

    Yep, vaders zolder is een echte nostalgiehoek. En zoonlief (ikke dus) wil er nog wel eens een poging mee wagen :)
     
  9. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Bas,
    bij mij zat er in de niet volledige doos van de zwever,Happy Fly uitvoering geen haakje bij dus evenals een aantalt andere onderdelen,ik heb toe nog een doos van de Varta Fly op de kop getikt en hierin zat dat haakje uiteraard niet vanndaar de vraag over haak.Ik heb overigens de verbindingen eerst gelijmt en dan krimpfolie erover.Voor mij is dit alles 1 groot leer proces,ik heb hier al veel tips opgedaan en die probeer ik dan toe te passen,;) grtz Bel10:bye:
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    bel10. Je bent van Oost-Vlaanderen zie ik, waar ga je vliegen?
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  12. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Zo weer wat verder met opbouw vleugel en stabilo,vleugelzadel opgebouwd uit balsa/carbon en triplex.Nu wachten op servo`s ed. :bye::bye: 2016-02-08 18.01.55.jpg 2016-02-08 15.50.52.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Ik woon niet zover van de grens en in Hulst(ned) al eens gepolst ,moet het wel nog leren,:( grtz Bel 10 :bye:
     
  14. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Ik wil deze ook omhoog krijgen;),hoe weet ik nog niet? Zelf denk ik aan slepen en/of elastiek.Daarvoor moet er uiteraard een sleepkoppeling en/of starthaak opkomen.Zou het mogelijk zijn om een combinatie hiervan te maken.Sleepkoppeling zoveel mogelijk vooraan en starthaak wat verder naar achteren.Starthaak zelf maken is niet zo moeilijk,sleepkoppeling ! veel veel verschillende,ik weet het nog niet:mad:,grtz Bel10 :bye:
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Allemaal bekende technieken en trucken... Zweefforum!
     
  16. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Voor de starthaak heb ik zoiets in gedachte ! 2016-02-08 23.44.35.jpg
    Als hoek heb ik 30 gr vanuit CG getekend als begin,grtz Bel10:bye:
     
  17. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Wat geknutseld vanmorgen.De haak zou ik tot aan bocht in de romp steken en daar vastlijmen,twijfel nog tussen versteviging in langsrichting of dwars op de haak en dan door de rechthoekige openingen iets fabrieken:( 2016-02-09 14.43.25.jpg
    grtz Bel 10:bye:
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi, prachtig stukje huisvlijt!
    Wat Bart al aangeeft... ook beter te verankeren aan de romp. Zie ook de dubbele haak van m'n Nova. Ook vast geschroefd.
    Stel... dat je je haakje wil doorzetten, maak hem dan niet uit hout, 'balsa' of triplex, maar uit PVC-plaat of uit epoxyprintplaat (bron: oude printplaten uit sloop elektronica... radio's, computer etc). 'Verse' epoxyplaat kan ook. Alleen gaan je figuurzaagjes supersnel aan gort... 'klinkt als schuurpapier schuren met schuurpapier'... Zulks plaat kan je verschrikkelijk duur bestellen bij Conrad, of via eBay.de-modellbau op zien te snorren. Komt in allerlei diktes. 1 mm plaat is voor dit model al sterk genoeg. In twee laagjes opzetten, opdat je het sleepkoordje niet doorsnijdt?

    Voordeel van Bart's haakje is een betere verdeelde belasting van krachten over de romp, hoewel die niet enorm zullen zijn. Je hoeft geen brede sleuf te snijden in de Plura romp. Die je daarmee een stuk verzwakt. Plura is lastig te verlijmen. Ik had het dan liever met 3x inboren en 3x een pinnetje aan je eigen haakje.

    Nog een tip. Ronde gaatjes scheuren minder snel uit dan een padoes gesneden sleuf. Die kan namelijk een haarscheur veroorzaken :) In theorie... ABS-Plura wil graag verder uitscheuren.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2016
  20. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Heb even na gedacht over de starthaak en besloten er te kopen ipv zelfgemaakte(die bewaar ik wel;)).Nu moet ik verder met de elektronika ed..Eerst nog wat gegevens tot nu toe:
    romp zonder accu ontvanger en servo`s 242 gram,stabilo 90 gram, li vleugel 125 gr en re vleugel 126 gr moeten wel nog bespannen worden.Totaal nu 583 gram. Ik heb nog eneloop 1900 met soldeerlip liggen en ga denk ik die gebruiken er zal dan nog zeker 200gr lood bijmoeten:mad: om de balans goed te krijgen. Tot zover grtz Bel10:bye::bye:
     

Deel Deze Pagina