Happy Hunter . RESTORE PROJECT

Goedenavond .

Sinds een paar maanden al weer aan het zoeken naar na Rc spullen en Sleepboot.
Na dat ik 4 jaar geleden voor het laatst heli /vliegtuigen heb gevlogen begon het toch weer te knagen .
Avonden het internet wezen afstruinen tot de conclusie gekomen dat veel zaken gestopt zijn.
Jammer maar zat er wel aan te komen met al die internet zaken .

Maar back ontopic.
Was dus aan het zoeken na een happy Hunter .
En heb er een gevonden in Delfzijl .
Was even op en neer van uit Deventer.
Compleet zelf gebouwd door de vakman .

Setup moet ik nog uit zoeken .Tips ideeen zijn welkom.
En denk dat de schroeven een maat groter mogen.
Verder geen ervaring met instellen boegschroef en dergelijke .(wel heli en vliegtuigen afgesteld)
Dus nog nodig ,
zender /ontvanger 2,4g voorzien, FX30 2,4
servo,s
Accu,s 12v
2x motor
3xregelaar.
en dergelijke
Maar nu is het tijd voor foto,s

MVG
Patrick

Laatst bewerkt:

Deze week de rest van de kleuren .
Dan een blanke lak laag.
dan de setup er in .
Moet deze nog aanschaffen .
Wil er twee keer Robbe motoren er in doen .
Deze elk op een eigen regelaar .
Plus een regelaar voor de boegschroef.

Nog tips voor regelaars??
Patrick

Regelaars zijn er in alle soorten en maten. Ook motoren. Kijk eens goed om je heen wat je het liefst zou willen. bijv referenties lezen van andere bouwers van dit schip, en wat die vinden van bepaalde setups. Ik heb geen ervaring met robbe motoren, wel met bühler.

Hoi Patrick Robbe power 755/40 zijn fijne motoren en kosten rond de 23 euro bij RC point ik heb er 6 in mijn schepen zitten en geen enkel probleem.
het toeren tal is uit mijn hoofd 5600 of 6500 zou je kunnen opzoeken iets te snel voor schaalsnelheid voor de Hunter iets minder gas geven maar wat extra over hebben is ook niet verkeerd .
De regelaars die ik gebruik zijn de oude Robbe 100/120 Rokraft en de Graupner R40 speed profi 7,2 /12 volt.
De V serie van Graupner vind ik niets deze zijn gesealed en niet te repareren ik heb er al wat kapotte gezien bij collega's.
De R serie heb ik pas nog gezien ook bij RC Point en is nog wel verkrijgbaar de Robbe weet ik niet die zijn volgens mij gestopt.

Goedenavond
Die robbe motoren gaan het zeker worden .
Heb gekeken naar de Graupner R40 speed profi.
En dan drie van deze regelaars ,ook voor de boegschroef.
Andere optie robbe rokraft 100 .
Weet alleen niet of deze goed zijn voor de twee robbe motoren.
Of dat er dan toch twee van 120 in moeten .

Heb in de bestaande straalbuizen redelijk wat ruimte over ,
Kan je er dan zo maar twee grotere schroeven in zetten ????

Deze setup word straks aan getuurd door een futaba fx30.

al vast bedankt voor de tips !
Patrick

Mooier zelfs nog is als je er afgetopte schroeven in zet. Dan heb je max rendement van je schroeven. Maar volgens mij zijn de robbe motoren van zichzelf wat snellere motortjes, anders even een vertraging tussen de as en motor.

Over straalbuizen is wel het een en ander geschreven. Roel van Essen heeft er een heel verhaal aan gewijd en Lex Verkuijl ook. Ook heb ikzelf er het een en ander op het Forum over gepubliceerd. Het loont de moeite om die verhalen eerst eens te lezen en dan je keuze te maken m.b.t. motoren en schroeven. Anders is er straks een hoop geld uitgegeven aan spullen, die niet op elkaar zijn afgestemd. Dit klinkt allemaal een beetje negatief, maar het is met de beste bedoelingen. Het zou jammer zijn dat een mooie hobby eindigt in teleurstelling. Succes verder en maak er een mooi (varend) schip van! Gr. Klaas.

Patrick als je de motoren koopt moet je de ampere in de gaten houden je regelaars moeten meer ampere kunnen hebben dan de motoren .
ik kijk meestal aan de piek stroom van de motor bij bv blokkeren schroef .
En een zekering er tussen die een lagere apere heeft dan je regelaar zo hou je je regelaars ook heel .
De mooiste motoren waren de Graupner bb 720 torque maar die zijn helaas niet meer verkrijgbaar dus vandaar de Robbe motoren Buhler kan je ook nog proberen.
Ik vind de Robbe power 755/40 prima betrouwbaar en een goede prijs ! ik heb er geen slechte ervaringen mee

Bedankt voor de tips .
Die Graupner bb720 torue gebruikte ik in een ver verleden ook voor voerboten.
Zal volgende week eens langs gaan bij Rc-point.
Romp staat in de gele 2K lak .
Roodbruine onderlaag gaat er aankomend weekend er op .

Patrick

Ps Roel woond dicht bij :banana:

Ondertussen druk met de laklagen .
Uiteraard geen passende plaats voor het uitharden van de 2K lak ,dus gewoon in de keuken bij kamer tempratuur:D

Zaterdag maar eens de waterlijn er opzetten en afspuiten .
week goed laten uitharden en dan eindelijk inbouwen

patrick

Goeden morgen

Gisteren de aandrijving binnen gekregen via de post .
(rc-point was zeer snel met versturen )dikke 10

Maar kom tot de conclusie dat de motoren niet helemaal zuiver in lijn met de assen komen .
Heb er koppelingen van Raboesch bij besteld dus dat is wel op tevangen .
Maar een minimal knikje in de aandrijflijn is niet te voorkomen .
Wie heft dat nogmeer en geeft het problemen ??????

patrick

Bij mijn happy hunter geen probleem met de uitlijning, maar bij mijn Smit nederland wel zit ook een knikje in maar dat heb ik op gelost met een dubbele koppeling er tussen. Een enkele werkte helaas niet bij mij, er bleef te veel spanning op de assen staan. De regelaars van robbe doen het prima op deze motoren heb de 120 in de happy hunter liggen en de 100 in de smit nederland. Bij beiden geen probleem. Voor de boegschroef van de happy hunter heb ik een regelaartje van cti geplaatst bij rc-point weg, kost haast nix en werkt prima. Succes verder met de bouw van dit prachtige schip. Zelf ben ik nog niet zo ver helaas.
0cfaaca78b22f6127fc1511f84eb8190.jpg

Patrick, Een klein knikje is als het om een cardankoppeling gaat niet zo erg. Er is een beetje vermogensverlies en het geeft wat geluid. Je kunt het alleen maar voorkomen door de hele aandrijflijn te verwijderen en opnieuw te plaatsen. Daar moet je dan wel bij kunnen en het moet ook willen passen bij je straalbuizen. Gewoon opbouwen en de knikjes zo vloeiend mogelijk laten verlopen. Je zou de motoren even los in de hand kunnen houden en uitproberen in welke stand het zo soepel mogelijk loopt. In die stand monteer je dan de motoren. Als je er een amperemeter hebt en die ertussen zet zie je ook het stroomverbruik in verschillende standen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Vanmiddag even wezen stoeien met de dremel , redelijk alles oplijn .
Tussen de motoren vast een verdeel spacer gemaakt zodat ze ook op lijn blijven

Regelaars en de rest is nu binnen dus we kunnen gaan inbouwen .
Moet alleen deze week nog even accus regelen en een lader .

Voor de aandrijving komt er een 12v 7,2mah accu in .
Voor de boegschroef van Raboesch moet ik nog even kijken , kan op 6v maar is een 7,2 motor en 7,2v regelaar
Wat hebben jullie op de boegschroef zitten ???

Laatst bewerkt:
Back