Hardsolderen

Aluminium hardsolderen

Aluminium hardsolderen kan ook met die kant en klare draadjes.
Die draadjes die vaak voor veel te veel geld verkocht worden.
Ook in Nederland zijn er diverse leveranciers van dergelijke draden.
Vaak zijn de draden leverbaar in diverse dikten.
Draad is met inwendige fluxkern.

Ik had nog een bundel liggen. Heb deze toch maar een keer weer gebruikt.
Deze bundel draad kwam uit het verre oosten.
Meestal zijn deze draden een Alsi 12 of een Alsi 5 legering.
Heb verschillende soorten, zelfs uit Tsjechië.

upload_2024-5-13_13-37-21.png
upload_2024-5-13_13-37-31.png
upload_2024-5-13_13-37-51.png
upload_2024-5-13_13-37-42.png

Foto w.p. 2024 Dikwandig buisje 10mm.

Klein spits maar zacht vlammetje, vooraf de soldeerplek goed schoonmaken.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Aluminium hardsolderen kan ook met die kant en klare draadjes.
Die draadjes die vaak voor veel te veel geld verkocht worden.
Dat is niet het echte hard solderen wat we tijdens de workshop hebben gedaan, deze kant en klare draadjes hebben vaak een veel lager smeltpunt.

Maar voor dit soort toepassingen ideaal, boetseren (kleien) met aluminium.
 
Tijdens alle hardsoldeer cursussen waren er altijd twee hardsoldeer mogelijkheden.
De derde was voor mensen die er naar vroegen of de mogelijkheid kende van de kant en klaar draadjes.
De eerste twee waren altijd met een los vloeimiddel.

1e en beste mogelijkheid Alsi 12 draad met los vloeimiddel.
Allerbeste voor alu aan alu.
Alsi 5 draad kan ook maar heeft een hogere smelttemperatuur.

2e en zeker net zo goed Zink-aluminiumdraad 85-15 met los vloeimiddel.
Voor de risicovolle solderingen alu aan alu.
Deze draad heeft een lager smeltpunt dan Alsi 12.
Tevens is deze draad ideaal voor alu aan koper, alu aan messing.
Geeft een betere binding dan Alsi 12.

3e mogelijkheid de kant en klaar.
Het vloeimiddel kleddert uit de draad.
Is niet echt goed stuurbaar.
Ben je royaal met je vlam klieder je alles vol soldeer.
Heb ik in:
Alsi 12, smelttemp. als 1e ca. 580 graden Celsius
Zn-Al 85-15. als 2e ca. 450 graden Celsius
De vastgestelde grens voor zacht en hardsolderen is 450 graden Celsius
upload_2024-5-13_14-12-52.png

De eerste twee mogelijkheden geven het beste en schoonste resultaat.
3e mogelijkheid gebruik ik af en toe bij reparatiewerk.

Bij reparatiewerk is het inderdaad vaak opvullen, metselen, mag niet teveel vloeien.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Messing lassen

Deze kwam ik vandaag tegen.
Een ca 30 cm messing flens gelast.
Slecht werk, zonde van het materiaal.
upload_2024-5-13_20-4-50.png
upload_2024-5-13_20-5-3.png
upload_2024-5-13_20-5-12.png

Links, in het midden is te zien dat daar de las te heet is geworden.
Midden, ook maar wat er neer gescheten.
Rechts, detail van middelste foto, een krimpscheur.
Lasmethode was Mig/mag.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
de skills

Alles is er.
Gereedschappen,
Metalen,
Waarom niet?
Zoals al jaren,
gewoon een keer aan beginnen.

En dat zilver hardsolderen?
Misschien dat dat ook nog wel lukt.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Eens een keer...
Was ik bezig aan het laatste tableau voor het museum.
Was ik klaar, ging ik kijken voor een metertje koperen buis.
Noppus, alles al doorverkocht naar de smelterij.

Als je iets ziet,
koop het direct.

Wachten op een volgende kans.
Kan de stempels voor de fronten al maken.

Willum
 
Waarom niet?
Zoals al jaren,
gewoon een keer aan beginnen.

Wat ik nu ga schrijven worden vele forumleden niet blij.
Een ketel wordt ontworpen om stoom te leveren aan een bepaalde stoommachine.
De ketel moet voldoende stoom leveren om de stoommachine te kunnen laten werken.
Hierbij behoren ook de ketelniveau- en drukregelingen.
Indien er geen stoommachine aanwezig is, bouw je een nutteloos deel.
Hierbij bedoel ik een prachtig koperen werkstuk, zonder een praktische toepassing.
Je hebt de kunde en kennis om een mooie ketel in elkaar te solderen, maar deze heeft eigenlijk geen functie.
Voor mij jammer van de tijd en het materiaal.
Groet. Henk.
 
Wat Willem natuurlijk kan doen, is een bestaande machine nemen (een van jouw machines, of de Chinees van Bert om een dwarsstraat te noemen).
Daarvan is het verbruik en zijn de drukken bekend dus daar valt dan een prachtige ketel op de bouwen.
Je kan dan tzt zo een machine ernaast zetten en je hebt een werkend geheel.
 
Och Henk?

Het gedachte mooie koperen buis was helaas alweer weg.
Geen nood.

Laat mij nou eerst een mooie ketel proberen te maken.
Een liter waterinhoud mag hij wel hebben.
Een lange liggende ketel mag het worden.
En natuurlijk alles erop en eraan.

Kijken hoeveel stoom hij kan maken.
Zal zeker genoeg zijn voor een flinke stoomfluit.
upload_2024-5-14_19-54-51.png

Ik ben nog steeds min of meer gefascineerd van locomobielen.
Jouw laatste stoommachine vond ik ook meer dan aardig.

Maar een stoommachine is ook maar niets als zij de geproduceerde kracht niet omzet in iets.
Aandrijven van:
Een dynamo,
Een propeller voor een schip,
Een boomzaag,
Een graanmolen,
Een waterrad,
Een carrousel
Een auto...
Verzin maar wat.

Dus drie delen, stoomketel, stoommachine, doel

Eerst de ketel, dan verder met deel twee.
 
Ik weet nu al dat Henk commentaar heeft, die zegt eerst de machine en dan de ketel.
Ergens heeft ie gelijk, immers, een passende ketel bij een machine maken is simpeler dan een passende machine bij een ketel zoeken..
Daarom mijn opmerking, een bestaande machine waarvan de gegevens bekend zijn..
 
Ik heb toch een andere mening. Ik ga vooral voor het plezier van het bouwen, niet wat ik er mee kan doen. Dus niet zo wetenschappelijk, maar gewoon wat je leuk lijkt? Niet alles in het leven hoeft een ultiem doel te dienen. Gewoon ergens plezier aan beleven is meer dan voldoende.

Als mijn motortjes 10 seconden draaien vind ik het al geweldig. Als ze niet gaan draaien heb ik toch lekker vele uurtjes geklooid in mijn garage. Niet zo hoogdravend doen jongens, slecht voor je hart!
Gewoon doen wat je leuk en interessant vind en waar je plezier aan beleeft. Als dat betekent dat je eerst wilt uitrekenen wat voor ketel bij je machine hoort is dat prima. Als je gewoon eens een keteltje wilt bouwen omdat je dat leuk of interessant lijkt is dat ook goed. Het een is niet beter of slechter dan het andere. Gewoon een andere insteek. Persoonlijk, hoewel ik een wetenschappelijke achtergrond heb, vind ik gewoon lekker klooien leuker.maar dat mag iedereen anders over denken natuurlijk.

Jeroen
 
Ik heb toch een andere mening. Ik ga vooral voor het plezier van het bouwen, niet wat ik er mee kan doen. Dus niet zo wetenschappelijk, maar gewoon wat je leuk lijkt? Niet alles in het leven hoeft een ultiem doel te dienen. Gewoon ergens plezier aan beleven is meer dan voldoende.

Als mijn motortjes 10 seconden draaien vind ik het al geweldig. Als ze niet gaan draaien heb ik toch lekker vele uurtjes geklooid in mijn garage. Niet zo hoogdravend doen jongens, slecht voor je hart!
Gewoon doen wat je leuk en interessant vind en waar je plezier aan beleeft. Als dat betekent dat je eerst wilt uitrekenen wat voor ketel bij je machine hoort is dat prima. Als je gewoon eens een keteltje wilt bouwen omdat je dat leuk of interessant lijkt is dat ook goed. Het een is niet beter of slechter dan het andere. Gewoon een andere insteek. Persoonlijk, hoewel ik een wetenschappelijke achtergrond heb, vind ik gewoon lekker klooien leuker.maar dat mag iedereen anders over denken natuurlijk.

Jeroen
Helemaal mijn gedachte !!
 
Mijn eerste stoom project was de stoomplant uit het handboek modelstoommachines.
Tijdens een clubavond hoorde ik zeggen, hé een oude bekende. De opmerking kwam van Jan van Rooijen die de stoomplant had getekend. Hij had eerst de één cilinder machine gebouwd en daarna de ketel. De ketel bleek veel meer stoom te leveren dan de machine aan kon. Toen heeft hij besloten de 2 cilinder machine te bouwen. Vervolgens uitgebreid met een condensor, voedingwatertank en voedingspomp. Zonder veel rekenen kan dus ook iets moois ontstaan.

19950410 Stoomplant 12.jpg


Groet, Jan.
 
Tekenhaak

Het museumstuk is klaar.
upload_2024-5-15_17-5-23.png

Links een oudere kopie van de schoorsteen tekening.
Rechts nieuwe tekening van 114 jaar oude watertoren.
Midden,
Boven: Doel van de watertoren en hoe het werkt.
Onder: Waar de schoorsteen voor dient, hoe hij werkt, hoe gemaakt.

Alles voor....
Willum
 
Laatst bewerkt:
Hardsoldeerbranders

Toch maar weer iets over hardsoldeerbranders:

Er zijn gas-zuurstofbranders.
Hierbij heb je een handgreep met twee regelkranen een voor een gas en een voor het zuurstof.
Dit soort handgrepen met branders bestaan van zeer klein tot echt groot.
De brander kopjes heten soldeer/lasvoorstukken.
In de buis in dit lasvoorstuk komt gas en zuurstof samen tot een brandbaar mengsel.
Aan het uiteinde van de buis zit een koperen kopje met een bepaald gaatje.
Dit gatje en de injecteur bij het aansluitstuk van dit lasvoorstuk bepalen de maximale vlamgrote.
Wil je een grote of kleine vlam kies je een ander passend lasvoorstuk.
Naast deze eengats brander kopjes bestaan ook de zogenaamde douchekop brander kopjes.
De geven zoals de naam al aangeeft net als bij een douchekop in de badkamer een brede vlam.
Deze branders kunnen branden met:
propaan-zuurstof
acetyleen-zuurstof
waterstof-zuurstof
De kopjes vrij in de lucht brandend mogen niet heet worden.
Ze worden immers gekoeld door de secundaire lucht buitenom de kern van de vlam.
De bekende branders van dit type kennen we als autogeen branders.

Er zijn propaanbranders
Deze gebruiken enkel propaan als brandgas.
In de kern van de vlam word buitenlucht mee aangezogen. Primaire lucht.
Buiten de vlam word ook buitenlucht mee aangezogen. Secundaire lucht.
Ook bij propaanbranders bestaan er veel verschillende groten.
Soms met wisselkopje soms met vaste kop.

Mondgeblazen branders
Deze werken met een brandgas en geblazen ademlucht als aanjager van de vlam.
In uitgeblazen ademlucht zit nog zeker 15 % zuurstof om de vlam te versterken.
In buitenlucht zit normaal ca. 21% zuurstof.
Deze branders kunnen branden met:
Aardgas-ademlucht
Aardgas-perslucht
Propaan-ademlucht
Propaan-perslucht
Waterstof-ademlucht
Waterstof-perslucht
Mondgeblazen branders hebben geen wisselkopjes.
Mondgeblazen brander bestaan in verschillende groten van klein te heel groot.

Veiligheid
Let altijd op evt. gaslekken, regelmatig of bij verdacht controleren.
Branderkoppen kunnen heet worden, let op verbranding van jezelf.
Branders gebruiken buitenlucht. bij gebruik binnen zorg voor voldoende verse lucht toestroom.
Gebruik een bronafzuiging voor de kwalijke dampen van smeltende vloeimiddelen en smeltende metalen.
Zorg voor een brandveilige werkplek/omgeving.
Sommige vlammen bij deze brander hebben een felle kern.
Deze kern kan schade aan je ogen toebrengen.
Draag als nodig een "UV" en infrarood werende bril.

Werk met plezier.
Willum
 
Back
Top