Hardsolderen

Aha, bedoel je dat. Is zeker geen onzin!

Bot / niet scherp gereedschap is niet OK.
Door de hitte, als het ding al snijdt, wordt het alleen maar erger omdat het metaal uiteindelijk een soort van uitgloeit (als je er mee door blijft gaan).

Booremulsie is het toch? Op filmpjes zie je dat dat in forse stralen op de bewerkingsplek gespoten wordt. Daar meestal hoge snijsnelheden en dus veel warmte ontwikkeling Het schijnt dat het gevoelig is voor bacteriegroei, wat niet echt gezond is. Regelmatig vervangen voorkomt dat.

Draad tappen doe ik altijd heeel voorzichtig, met tapvet of snijolie.
Met de hand altijd af en toe terug draaien, ook al gebruik ik een machinetap, waarmee je in 1 ononderbroken gang de draad kan snijden.
 
Als een beitel, boor of frees niet scherp is krijg je inderdaad wrijving.
Met deze wrijving verdicht je het oppervlak van het metaaldoor de warmte die ontstaat en de druk.
Edelsmeden passen dit soort verdichten toe om een oppervlak van een sieraad spiegelglad te krijgen.

Boor en snijemulsie is het.
De oudere soorten langer geleden ontwikkelden bacteriegroei.
De hedendaagse hebben dit niet of minder.
Bij bedrijven controleert men de bacteriegroei met vaste regelmaat.
Kan op enkele manieren laatste keer zag ik iemand dit controleren met een uxlemeter.
Die meter waar het suikergehalte van druiven mee getest word.
Op je draaibank thuis kun je misschien al volstaan met een druppelaar voor boorolie.
upload_2024-8-30_12-33-57.png

Draad tappen zoals beschreven in een ruk door.
Ik wil geen spaantjes tussen tap en verse scherpe schroefdraad.
Spaantjes leveren beschadigingen op, en het word daarmee niet mooier.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Dat kan alleen met een machinetap dan?
Ik heb alleen een handtapset, maar daar komen de spanen voor uit, of blijven tussen de snijkanten liggen.
 
Ik heb bij mijn kernboormachine ook een aantal machinetappen gekregen, dat werkt inderdaad wel heel mooi en snel.

Bij mijn shoveltje zat een bakje met een scheur/barst in de harde snij/slijt plaat ( ik ben even de naam kwijt )
Ook is de bak hierdoor iets krom getrokken, is er een lasdraad waar dit mee dicht te lassen is, en eventueel een nieuwe stuk in de bak te lassen en/of om mee op te lassen tegen slijtage?
Of ben ik hier drie verschillende draden voor nodig?
Ik weet niet wat voor staalsoort het is, alleen dat het behoorlijk hard/slijtvast is.
Ik vind op internet wel wat draden voor bijvoorbeeld hardox plaat, alleen is dat vaak een 15kg rol, die past niet in mijn machine helaas en in electrode lassen ben ik geen held.
 
Om eerst te reageren op je laatste regel:
Lasdraad op rol, zeker bij deze gelegeerde draden zijn heel zelden op 5 kilo rol.
Kom je toch op draden zoals "Termanit X", 20 euro per kilo. D 300 rol a'15 kilo 300,- ?

Om de Hardox bak ook kwalitatief goed te repareren.
Ontkom je niet aan passend lasdraad of laselektroden.

Elektroden gaan vaak per pak a' 5 kilo.
Dat is goedkoper dan van de rol.

Is je bak krom zal je deze eerst moeten richten.
Scheur/naad schoonmaken,
uitslijpen of frezen,
voorverwarmen,
lassen.

Succes,
Willum
 
Klein vraagje over hardsolderen. Ik ben er mee aan het experimenteren om RVS buizen van 10mm aan elkaar te verbinden.

Hiervoor heb ik die CFH autogeen las set aangeschaft. Het is me echter niet duidelijk wanneer je nu wel of niet een las bril dient te dragen?

Alvast bedankt!
 
Bedankt voor je reactie, ik zie heel wat mensen op youtube geen bril dragen zelfs geen 'gewone' veiligheidsbril. Bijna allen ontsteken ze de vlam zonder bril of lasscherm.

Daar gaan we dus geen voorbeeld aan nemen!

Zondag wat getest (met meegeleverde lasbril) met 10mm rvs buizen, soms vloeit het zilversoldeer soms blijft het gewoon een bolletje. Het zal nog heel wat oefenen vergen!
 
Willum zal je vast verder op weg kunnen helpen, ik weet er te weinig van.
Soldeerplaats altijd goed schoon- en vetvrij maken en ieg het juiste vloeimiddel gebruiken.
Dat het niet vloeit kan te maken hebben met het vloeimiddel, de flux.
Maar nogmaals, Willum is de man die het je kan vertellen.
 
Ik heb even het draadje doorgenomen en begrepen dat je het juiste moment moet afwachten en je de flux moet zien veranderen en dan op het juiste moment zilversoldeer toevoegen. Ik denk dat daar het schoentje wringt.

Alleen zie ik de flux niet met de soldeerbril op. Ik zag op wat foto's van de opleidingen de meeste kandidaten geen getinte bril dragen mss heeft dit een specifieke reden.

Ik hoop dat Willum zo vriendelijk is om bij zijn volgende bezoek aan ons forum zijn ervaringen te delen.
 
Dunne RVS buisjes zilversolderen gaat ook goed met een gewone butaanbrander, is een stuk goedkoper!
Bij klein werk met de acetyleen brander gebruik ik ook wel een donkere zonnebril, die beschermd ook tegen UV straling.
Dij goede laswinkels verkopen ze ook een soort donkere zonnebrillen, noemen ze ook wel een hechtbril.
 
Bril bij hardsolderen

Dit is voor de veiligheid.
Bescherming van je ogen tegen spetteren van oververhitte soldeerdraad.
Bescherming tegen overdadig UV en Infrarood straling.
Op den lange duur en met veel in de vlamkegel kijken kun je oogschade oplopen.

Welke bril.
Mensen die brildrager zijn beschermd tegen spetters.
Niet tegen straling.

Ben je dichtbij brildrager?
Dan kun je een veiligheidsbril laten maken op kleur en sterkte.

Mensen die veraf brildrager zijn,
kunnen zonder probleem een standaard veiligheidsbril opzetten.

In de laswereld en in de sieraden wereld zijn allerlei gekleurde licht filterende brillen te koop.
Groene of grijze UV en Infrarood werend.
Soms voor een habbekrats, soms voor serieus geld.

Turen in de felle en heldere vlamkegel is slecht.

Denk altijd aan je veiligheid,
Willum
 
Heren,
Kan iemand mij vertellen wat ik het beste aan kan schaffen voor hardsolderen met welk gas,welke branders of toch zo'n autogeensetje??
Of toch gewoon een sievert karwij fles met verschillende branders??

Mvg Ed
 
wat wil je aan elkaar solderen ???
ik heb een aantal uitlaten voor de 76cc boxenmotor gesoldeerd en dat ging meer dan prima met een bouwmarkt soldeerbrandertje met zon gasbussie

grote voordeel van een gas zuurstof setje is dat je kleine pitjes kan gebruiken en daarmee heel precies en gericht kan verwarmen ipv met een dikke vlam...
volg gewoon een workshop bij Willem en je leert de basis op een goede manier en steekt veel kennis op over de soorten flux en toevoegdraad
met wat handigheid kom je met een gasbrandertje een heel eind.... heb je meer hitte nodig dan kan je overwegen een MAP gasbrandertje, of een autogeen setje...
ik kan prima met mn el cheapo brandertje uit de voeten
 
Het beste is natuurlijk een setje met zuurstof en acetyleen gas, maar omdat dat nogal prijzig is gebruik nu een CFH Soldeerbrander LM 1750, 52130 en in combinatie met staafjes met een hoog zilvergehalte gaat het prima.
Als het materiaal dikker wordt dan gebruik ik gewoon las elektroden met een hoog nikkel gehalte.
 

Bijlagen

  • LEER KAUFHAUS 08-07-24 (5).JPG
    LEER KAUFHAUS 08-07-24 (5).JPG
    281,4 KB · Weergaven: 38
Kan iemand mij vertellen wat ik het beste aan kan schaffen voor hardsolderen met welk gas,welke branders of toch zo'n autogeensetje??
Hallo Ed, je stelt je vraag al in het goede topic.
Willum heeft hier al heel veel over geschreven, gewoon even terug bladeren in dit topic en je komt het geheid tegen.

Groet,

Ruud.
 
Back
Top