Havensleepboot op stoom

awinstonchurchill3.jpg


Dit is niet echt een volledig bouwverslag, ik wil dit als beginnend modelbouwer echter toch graag met jullie delen. Een jaar geleden heb ik besloten om een model van havensleper op stoom te gaan bouwen. Dit is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen nadat mijn zoontje graag wou weten wat een stoommachine was en hoe deze werkte. De Wilesco stoommachientjes uit de speelgoedwinkel vond ik zelf te blikkerig.

img2495l.jpg


Het model is gebouwd naar de Amsterdamse havenslepers van rond de oorlog, zoals de President Roosevelt en de Winston Churchill. Het is een varend model geworden van 93 cm lang in schaal 1:35. De tekening die ik in eerste instantie van de NVM had gekocht bleek slecht gedetailleerd en om een eenvoudig stapelbouw bootje te gaan, Via internet heb ik de details erbij gezocht, dit is grotendeels gelukt, al moest ik wel hier en daar wat aannames maken (o.a. achterste dekhuis). De bedoeling was echter om een leuk varend model op stoom naar de tijdsgeest te maken en minder een exacte replica.

img2496p.jpg




Geplaatst is de Twin Marine Engine stoommachine van PM Research, gekocht in de VS via The Steam Chest op Ebay. Het betreft hier een voldruk stoommachine met tuimelcilinders in V-opstelling, ½” zuigerdiameter, ¾” slag. Deze is zelfstartend en heeft een bedienschuif met vooruit/stop/achteruit mogelijkheid die via één servo is aan te sturen. De kit kan volledig bewerkt geleverd worden en zit dan in een avond in elkaar. Ik heb er wat aan gerekend, deze zou bij een druk van 50 PSI (3,5 bar) en 500 rpm een theoretisch vermogen leveren van 25 Watt. In de praktijk kan deze stoommachine ruimschoots een 55 mm schroef aandrijven. De stoommachine lekt ook weinig stoom en kan goed onderdek worden ingebouwd.


img2505w.jpg


De verticale rookpijp ketel is eveneens van PM Research, bevat ca 250 cc water en heeft een veiligheidsventiel afgesteld op 3 tot 3,5 bar. Deze degelijke koperen ketel wordt als kit geleverd en d.m.v. “hard”soldeer in elkaar gesoldeerd. De bijgeleverde soldeer is volgens mij een tussenvorm tussen tin en zilver, maar is goed met een fatsoenlijke propaanbrander te vloeien. De ketel is eenvoudig te testen door deze volledig met water te vullen, op 6 bar druk te brengen (perslucht blazen in het eind van de vulslang) en dan een dag afgesloten te laten liggen. Deze mag dan geen druk verliezen of gaan lekken. Hiervoor zijn een paar kraantjes en een manometer voor op de ketel wel handig.


img2506.jpg


Voor het uitdraaien van de rookkap en de vuurkast van de ketel moet je iemand kennen met een kleine draaibank. Dit geldt ook voor het slaggereedschap voor de koperen klinknagels en het gereedschap voor het omfelsen van de rookpijpen wat je zelf moet maken. Materiaal hiervoor zit er echter bij, evenals uitstekende beschrijvingen en tekeningen. Let er wel op dat alles nog in Amerikaanse maten gaat en een Inchmaat sleutel- en inbussetje geen overbodige luxe is bij het in elkaar zetten van zowel ketel, stoommachine als leidingwerk. Voor dit laatste is het ook verstandig Amerikaans tap- en snijgereedschap aan te schaffen.


img2507s.jpg


Verder heb ik een watertank met handpomp in het vooronder geplaatst om de ketel onder druk bij te kunnen vullen. Dit is absoluut noodzakelijk bij een relatief kleine ketel in verhouding met de stoommachine. Er is een messingen opvangtankje voor condens en olie uit de uitgaande stoom geplaatst naast de ketel en de stoommachine is voorzien van een condensaat smeerpotje in de toevoerleiding. Gestookt wordt de met hout en katoen geïsoleerde ketel nog met Esbit (ik vind de rook leuk) en in de praktijk is dit geen probleem, omdat je na 5 tot 10 minuten varen toch de ketel moet bijvullen met water. De uitgaande stoom wordt in de pijp naar boven geblazen, dit zorgt er voor dat het vuur bij hoger toerental meer trekt.

img2498h.jpg


Het model van de sleepboot zelf is conventioneel gebouwd middels watervast multiplex spanten op een doosconstructie kiel met vlakke bodem. Dit geeft de mogelijkheid om op een ruime, vlakke aluminium bodemplaat de ketel, stoommachine, tanks, e.d. goed diep te monteren en onder deze aluminium plaat de bodem flink op te vullen met lood. De rest van het model is zo licht mogelijk gehouden (balsahout als scheepswandbekleding voorzien van een laag glasdoek met epoxy en 1,5 mm berkentriplex voor dek en opbouw). Dit alles om het hoogliggende gewicht van de verticale ketel te compenseren. Het model ligt prima in het water en er was alleen een klein blokje trimlood (voor de stoommachine gemonteerd) van 300 gr noodzakelijk.

Alle deuren en luiken kunnen open (dit om voldoende luchttoevoer voor het vuur onderdek te garanderen, is echter door de goede trek van de verticale ketel niet geheel noodzakelijk gebleken). Let er wel op dat rond de ketel het hele model uit elkaar moet kunnen om rookpijpen en vuurkast te kunnen reinigen.


img2499pr.jpg


In mijn vijver is het model in een paar meter al flink op snelheid (zeker marstempo) en kan door toepassing van het Becker-roer erg kort draaien (al is voor “op de plaats” draaien wel vol stoom nodig). Een stoomfluit complementeert het geheel (al is deze wel een beetje uit proportie en klinkt minder door de natte stoom). De boot is voorzien van verlichting die in vier groepen is in te schakelen: navigatie-, dek-, binnenverlichting en zoeklicht, deze laatste kan ook draaien dmv een servo (minder origineel, maar wel leuk).

img2497o.jpg


Het geheel wordt bestuurd door een Spektrum DX5e zender (5 kanalen, 2,4 Ghz, goede prijs-kwaliteit). De servo’s zijn weggewerkt achter onder het dek (roer en stoomschuif) en in de dekopbouw (fluit en zoeklicht). De besturing voor de verlichting zit eveneens onder de stuurhut. Voor onder het dek bevinden zich accu’s en ontvanger.
 
Dat is een van de beste sleepboot projecten die ik al gezien en gelezen heb, stoom geeft daar een extra dimentie aan ook je kort maar duidelijk verslag verdiend een pluim :proost:
 
Dank je wel Rene,

Ik zal nog wat foto's maken van het varend model en de snelheid in het water een keer meten, zodat in de toekomst iemand deze stoommachine van PM Research ook voor zijn eigen model (hier in combinatie met een 55 mm 4-blad schroef) kan uitleggen.

Robert.
 
Dag rweust. Wat een mooi model en in een korten tijd gebouwd.De uitleg aan je zoontje kan niet beter denk ik. Grt Rob.
 
Dank je wel Rene,

Ik zal nog wat foto's maken van het varend model en de snelheid in het water een keer meten, zodat in de toekomst iemand deze stoommachine van PM Research ook voor zijn eigen model (hier in combinatie met een 55 mm 4-blad schroef) kan uitleggen.

Robert.

Heet dat soldeer toevallig resit 2:confused:
mvg
Frederik:Dn:D :D
 
Het soldeer werd niet met een bepaalde naam geleverd.
Op Ebay.com (US site) vind je deze onder vendor: The Steam Chest

Het was volgens mij niet helemaal een hard zilversoldeer (al werd het wel zo verkocht). Ik kon het goed vloeien met het bijgeleverde zuur (flesje) en een flinke propaanbrander. Het lijkt mij iets zachter dan zilver al houdt het zich goed en is het zeker harder dan lood-tin soldeer.

Veel leuke dingen voor stoommodelen te koop bij deze Ebay vendor overigens. De dollar staat nog steeds laag, via Paypall betalen werkt goed. hij verstuurd het binnen enkele dagen (alleen de Nederlandse douane doet er daarna weken over en vraagt 19% + 4% invoerechten).

Robert.
 
zou niet best zijn:
RESIST-2®

Omschrijving
Loodvrij massief tin/zilver (96,5%/ 3,5%) draadsoldeer.
Toepassing
Geschikt voor het solderen van koperen (drink)waterleidingen - en gasleidingen in combinatie met koperen of messing fittingen. Altijd toepassen in combinatie met een vloeimiddel met KIWA-keur. Voor drinkwaterleidingen is het gebruik een KIWA-gekeurd vloeimiddel in combinatie met een loodvrij soldeer verplicht.
Niet geschikt of toegestaan voor aluminium, RVS, zink, koude- en warmtetechniek, elektro- en elektronicatoepassingen.
Eigenschappen
Lood en cadmiumvrij
Smeltpunt 221°C
Soldeertemperatuur 245°C
Temperatuurbestendigheid 175°C


Zilversoldeer, smeltbereik
de koudste 595-630 °C
de warmste 650-810 °
 
Nu varend, zoals beloofd

Dank jullie wel voor de mooie reacties. Ik heb hem hierdoor vanavond toch maar opgestookt. Het wordt al wat donker vandaar de wazige foto's (ik moest ook oppassen dat ik niet tegen de rand van de vijver botste tijdens besturen en fotograferen tegelijk).

img2514mx.jpg


Opstoken met Esbit (4 blokjes).

img2516y.jpg


Met navigatie- en binnenverlichting.


img2521y.jpg


Met zoeklicht.

img2522o.jpg



Met dekverlichting (en zoeklicht).
 
Laatst bewerkt:
Geen zachtsoldeer

Het is zeker een soldeer met veel meer zilver wat een beduidend hoger smeltpunt heeft dan 221 C. Het wordt bij de kit van de ketel meegeleverd en is voldoende. Als je meer te solderen hebt zou ik wat bijbestellen voor $ 10,- krijg je er ook nog een flesje flux bij.
 
Snelheid meten

Zoals beloofd de sleper langs de rolmaat gevaren op volle snelheid (zie foto), doet over 5 meter 4 seconden, ofwel 4,5 km/uur. Hij moest echter nog een beetje op gang komen aan het begin van de meetlat, dus ik denk dat hij een 5 km/uur inderdaad wel haalt.

Robert.
img2524.jpg
 
Betere foto's

Vanwege de wazige kwaliteit van gisteren, nog maar twee foto's, helaas verwaait de rook een beetje.


img2525l.jpg


Snel draaiend (ook flink golvend, slingert echter niet).

img2523o.jpg


Rustig liggend met volle ketel en watertank.

Robert.
 
Schaamrood op de kaken

Je hebt wel een mooie vijver om in te varen!!:)

Je schip ziet er zo beter uit!!

Foto's laten maken door iemand anders?;)

Inderdaad, ze zijn gemaakt door mijn zoontje van 6. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn vijver redelijk ruim is maar voor foto's op volle snelheid, sturen en fotograferen samen toch wel wat te veel gevraagd is. Mijn tweede slappe excuus voor de wazige fot's van gisteren is dat het donker was en zelfs op 1600 ISO de sluitertijd te lang werd.

Ik wou eigenlijk laten zien wat een power er nog in zo'n stoommachientje zit. Deze kan echt nog wel een langer model aandrijven, zoals je aan de golfvorming kunt zien.

Robert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top