exacte replica
Dank je wel Hawser,
Het is geen exacte replica geworden, zoals in mijn eerste bericht al aangegeven. Ik ben begonnen met de stoommachine en heb hier eigenlijk een havensleper model bijgezocht.
In deze sleper hoort eigenlijk een triple-expansie stoommachine en een Schotse ketel. Dit is als beginnend modelbouwer sowieso al te hoog gegrepen. Zoiets in model laten maken is voor mij onbetaalbaar. Ik ben dus eigenlijk al begonnen met de stoominstallatie binnen in het model, wat voor mij eigenlijk het belangrijkste was, met al de nodige concessies aan de werkelijkheid.
Toen ik de sleepboot hier omheen wilde bouwen, bleek de door mij gekochte tekening van de NVM erg ongedetailleerd. Ik heb details op internet gezocht, maar moet eerlijk bekennen dat ik ook wel wat aannames heb gemaakt (kleuren is sowieso moeilijk van zwart-wit foto's). Al bouwend kwam ik er ook achter dat dit een heel degelijk gebouwd model begon te worden, op de epoxylaag rond de houten romp en 6 kleine dekluiken na is niets van plastic. Waarom zou ik dit niet laten zien door messing of koper gewoon metaal te laten en niet overal overheen te schilderen, met verschillende kleuren hout te werken en onderdelen die apart gebouwd zijn verschillende kleuren te geven ?
Ik besef dat de oude werkpaarden grotendeels met dezelfde materialen gemaakt waren en alles waarschijnlijk in dezelfde grijze verf stond. Ze zullen waarschijnlijk geen teakhouten dek hebben gehad en zeker geen messingen beting of verweerd koperen dak, maar ik wilde ook geen model om deze stoominstallatie wat er uit ziet als een zeer mooi, gedetailleerd en nauwkeurig geschilderd plastic schaalmodel.
Dit heeft met persoonlijke smaak te maken, zonder afbreuk te willen doen aan de mensen die graag alles tot op de bodem uitzoeken, historisch zo realistisch mogelijk na willen maken (al dan niet inclusief roeststrepen). Ik heb hier het hoogste respect voor, vrees echter dat ik niet zo'n modelbouwer ben.
Robert.