Hawker Demon van Gordon Whitehead

Dat ligt er helemaal aan uit wat voor materiaal je je struts gaat maken Jan.
Heb je een verenstalen kern bekleed met balsa, RVS druppelvormige pijp, ALU druppelvormige pijp of een hardhouten strut in gedachte?
Nog belangrijker is: ga je kabels gebruiken (kruisdraden) en zo ja welke, verenstaal solderen, kabels met turnbuckles of de platte Reeves draden met forkends?
Iedere manier heeft zijn eigen methode, denk daar eerst maar eens over na, dan kan er gericht hulp geboden worden.

P1010025.jpg

P1010024.jpg

P1010023.jpg

Zo heb ik het als voorbeeld bij mijn SE5a gedaan, je wil zo graag plaatjes ;-)

Groeten, Ralf

Bedankt Ralf, mooie plaatjes.

Ik denk zelf aan struts van 3 mm verenstaal, met daaromheen 'Profil-Edelstahrohr, tropfenförmig', zoals dat in de catalogus van Toni Clark zo mooi heet (pag. 83).

En die kun je zo aan plaatjes met een gaatje erin, die onder uit de vleugel steken, vastschroeven.

Zulke plaatjes (beslag? :confused:) zijn makkelijk aan de hoofdligger oid. te bevestigen. :yes:

Maar wat maak je dan hoe aan het eind van dat verenstaal? :confused:

Voor de rest: als je hier kijkt, lijkt het dat de meeste verspanningen etc. platte draden zijn, die allemaal met fork-ends geschroefd zijn. :D

AeroScale :: Hawker Hart Trainer 1935 - 1944 by Alan McNeilly

Belangrijke vraag: waar heb jij die spullen voor die SE5a vandaan? :confused:

Dat ziet er mooi uit! :p

Zou goed toe te passen zijn op de Hart. :yes:

jan.

EDELSTAHL OM VERENSTAAL??

das gewoon onnodig massa inbrengen

Mijn Tiger van TC (de kleine that is) heft gewoon balsa op de stalen cabanes gelijmd en dat in profile geschuurd en bespannen.

balsa op de stalen cabanes gelijmd en dat in profile geschuurd en bespannen.

Ja dat kan ook, maar indachtig een oude wijsheid van Boddington

("If on the real plane it's made of 'X', use 'X' on the model!")

leek me dit wel makkelijk. :D

Tsja, in totaal zo'n 50 cm nodig, schat ik, wat zal dat wegen? :|

Anyway, wat mij betreft blijft één vraag openstaan: wat 'maak' je aan het eind van een stuk verenstraal hoe vast, zodanig dat je het aan het middenstuk kunt vastschroeven?

(Laat dat stellen desnoods maar achterwege.)

jan.

Jan, die RVS profielen zijn sterk genoeg voor je toestel zonder de verenstalen kern erin.
Je zou er metalen lipjes aan kunnen hardsolderen welke je aan je romp schroeft.
Als het hardsolderen het probleem is kun je de lippen ook nog 'vastpoppen' in het profiel uiteinde, het lijkt er zelfs op dat het origineel dat ook zo heeft :D.
Is wel zaak dat je een mal maakt om de struts op de juiste lengte te krijgen.

Groeten, Ralf

Als het hardsolderen het probleem is kun je de lippen ook nog 'vastpoppen' in het profiel uiteinde, het lijkt er zelfs op dat het origineel dat ook zo heeft .

Lijkt me een prima idee. :yes:

Nog even wat anders.

Als ik kies voor
- longerons 6 x 6 kiefer
- uprights etc. 6 x 6 balsa
- voorste helft van de romp doubler 1 mm sperholz
- buitenzijde romp voor: kleine formers en indekken met bv. 1,5 mm balsa

krijg ik dan een geheel dat sterk genoeg is voor bv. die AXI? :confused:

Of scheurt die de heleboel uit mekaar? :shock:

Hoeveel mm moet het motorspant zijn?

Dank.

jan.

Opbouw van de romp volstaat goed.
Mijn beide 1/4 Sopwiths hebben dezelfde opzet met 6x6 vuren en balsa uprights.
Geloof zelfs met 0,8mm ply dubbeling.
Gewicht daarvan is 7 kg voor de strutter (span 2,3m) en 8,5 kg voor de Camel (span 2m).

Als je zo dun indekt heb je snel kans op het 'starved horse' effekt zoals je zelf al eens genoemd hebt.
De neus dient bij deze kisten toch iets zwaarder te zijn om het zwaartepunt goed te krijgen dus ik zou zeggen: pak 2,5 of 3mm balsa, dat kun je ook nog mooi naschuren indien nodig zonder dat dit 'indeukt'.
Wel licht balsa gebruiken.

6mm vliegtuigtriplex motorschot volstaat, dit is genoeg voor een 30-40cc 4-takt boxer dus die AXI houdt hij ook wel ;)

Goed bezig Jan :D
Groeten, Ralf

Dank je Ralf.

Ik heb (voorlopig) nog twee vragen.

1.
Verkoopt alleen TC dat mooie staalprofiel?

2.
Waar heb jij nou al de forkends, flat wyres etc. gekocht? Bij Mick Reeves?

Of kan ik die een mail sturen: stel voor mij samen, een pakket rigging voor een Hart 1:6?

Of een dergelijke mail aan TC: die Moth heeft dezelfde maat . . .

Wat is wijsheid?

jan.

Ik ga in ieder geval even ( . . .) jouw draadje over die SE5a doornemen . . .

Lijkt een grotendeels vergelijkbare constructie.

Waarmee teken jij?

Wij hebben ook een FabLab in Groningen! :p

jan.

FabLab is GROOTS!
Heb afgelopen week toevallig ook weer een set ribben besteld voor de SE5a. Ik teken de ribben in Autocad.
Als jouw ribben geen verloop hebben naar de tip (geloof het niet) wil ik wel enkele ribben voor je uittekenen zodat je een freespakket kunt bestellen voor de vleugels.
Niet voor de romp, dat is echt te veel werk.
Wel wil ik dan van je weten wat je voor liggers, voor en achterlijsten je in gedachten hebt.

Je kunt Mick beter niet lastig vallen met; kun je dit voor mij uitzoeken, dat moet je zelf doen.
Ik kan ook een lijstje voor je samenstellen van wat ik denk dat jij nodig hebt aan rigging materiaal voor je Hawker bij MR, ben aardig op de hoogte van de kist ;)
Let er wel op dat je de flat wires zelf op lengte moet maken en moet zilversolderen, is qua schaal wel het mooiste, praktisch zijn de ronde kabels/staaldraden met turnbuckles het handigste. your choice.. :p

Bij mijn weten heeft TC alleen dat profiel...

Groeten, Ralf

Dag Ralf,

Nou, wat aardig! :D

Ik maak tzt. graag van je aanbod gebruik.

Spantjes: da's de moeite niet; ribbetjes: graag.

Wordt vervolgd.

jan.

Bij de vorige foto (van het neusspant) zou het indekken/beplanken van de neus wel lastig worden, want op één 'punt' liggen de longerons aan de oppervlakte! :shock:

Dit is de tweede spant vanaf de neus gezien.

full

Hier is voldoende ruimte om een mooie neus om het frame + spanten heen te bouwen.

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij spant 'D' aanbeland . . .

full

Tsja . . . :|

Als dat profielmateriaal van Clark echt zo mooi is, dan moet het spant dus een paar mm naar achter (:mad:), en het profielmateriaal met balkjes 'ingepakt' worden tegen het spant aan.

Maar kijk nou! :shock:

full

Komt veel lager binnen dan ik me bewust was. :confused:

Dat wordt een heel gehannes om dat op z'n plek te krijgen!

Eerst op het spant balkjes aanbrengen?, Truss-frame er tegenaan?, hulp-spantjes + balkjes?, profielmateriaal aanbrengen?, etc.etc.

Dat wordt een heel gehannes

Maar het is te doen, toch? :yes:

(Ben ik blij dat ik a. niet te hard met het potlood op het papier druk en b. goeie gum heb! :p)

jan.

Zo, ben net weer terug van een bezoek aan het buitenland voor een congres, en kwam daar onder andere oog in oog te staan met dit beest van een kraan.

full

Wie kent 'm, weet waar die staat?

Onderweg nog wat zitten lezen in het boek van Whitehead, en die behoede me wel voor een grote fout.

Ik moet de vleugels wel met dezelfde instelhoek aan de romp monteren, anders krijgen we
1. een helemaal foute 'zit' van het model in de lucht, en
2. veel te weinig motordomp.

Het moet dus worden:
- vleugels: beide + 4° instelhoek,
- motor: 0°
- stabilo: + 1°, + 1,5°? Zoiets?

Alles gemeten tov. de langsas.

jan.

Hij staat in Glasgow. Niet dat ik het wist, maar de tekst op de kraan verraad em ;).

Succes met het ontwerpen verder, kan ik je helaas niet mee helpen.

Freek

Back