Hawker Demon van Gordon Whitehead

- vleugels: beide + 4° instelhoek,
- motor: 0°
- stabilo: + 2,5°, + 3°? Zoiets?

Ik heb er ook geen verstand van maar 4° voor de vleugels lijkt mij redelijk veel.
Welke profielen ga je gebruiken?

Als is kijk naar de Sopwith's welke ik vlieg zit ik op de vleugels +2,5° (hol profiel) en het stabilo een graadje meer, zeg +3,5°. Motor 0°.
Reden dat het stabilo meer instelhoek heeft dan de vleugels is dat de staart dan naar boven getilt/gelift wordt, dit ziet er ook beter uit in de lucht.
De stroming tussen de vleugels zorgt dat de kist daardoor niet met zijn staart naar beneden hangt.

Just my 2 cents, pin me er niet op vast ;)

Waarom houdt je eigenlijk niet gewoon de instelhoeken op de tekening aan?

Groeten, Ralf

Laatst bewerkt:
Ik moet de vleugels wel met dezelfde instelhoek aan de romp monteren, anders krijgen we
1. een helemaal foute 'zit' van het model in de lucht, en
2. veel te weinig motordomp.

Hoi Jan,

Die `foute zit` komt volgens mij niet door het verschil van instelhoek tussen boven en ondervleugel, maar eerder door verkeerd gekozen instelhoek verschil tussen vleugels en stabilo (wat gecorrigeerd wordt met uitslag van het hoogteroer wat de `foute zit` geeft).

Motordomp regel je volgens mij niet met de instelhoek van de vleugels maar dmv de domping van de motorophanging zelf in relatie tot de hartlijn van de romp. Motordomp x graden tov hartlijn, instelhoeken vleugels x graden tov hartlijn en instelhoek stabilo x graden tov hartlijn.

Verschil van instelhoek tussen boven- en ondervleugel komt wel degelijk vaker voor en heeft verschillende gevolgen voor het vlieggedrag. Wellicht handig: "instelhoeken bij dubbeldekkers"

Maar waarom inderdaad niet gewoon de instelhoeken van de bestaande tekening aanhouden?

Succes verder met de schitterende Demon,
Groet, Ramses

Ik moet de vleugels wel met dezelfde instelhoek aan de romp monteren

@ Ramses en Ralf

Sorry, jullie hebben helemaal gelijk, ik heb me onzorgvuldig uitgedrukt. :oops:

Wat ik bedoelde, was:

Ik moet de vleugels wel met dezelfde instelhoek als bij de echte tov. de hartlijn aan de romp monteren.

Het moet dus worden:
- vleugels: beide + 4° instelhoek tov. de hartlijn
- motor: 0° tov. de hartlijn
- stabilo: + 2,5°, + 3°, dus 1 à 1,5 ° EWD. (Zoiets?)

(Dat resulteert dan automatisch in plm. 2,5 / 3° motordomp, er van uitgaande dat het stabilo met 0° door de lucht gaat.)

Dit zijn, voor wat betreft de motor en de vleugels, de instelhoeken zoals ze op de tekening (uitvergrote 3-view) staan.

Ik zou nog eens kunnen kijken welke waarden de beide 1 : 6 modelbouwtekeningen hanteren.

De keuze om het te doen zoals hierboven wordt mn. ook door het boek van Whitehead ingegeven. WAT een fijn boek!

Beoogd profiel: RAF 28 (origineel) of NACA 2410.

De karakteristieken zijn volgens mij vergelijkbaar.

RAF-28 airfoil
Max thickness 9.8% at 30% chord.
Max camber 1.9% at 40% chord

NACA 2410 airfoil
Max thickness 10% at 29.9% chord.
Max camber 2% at 40% chord

Overigens heb ik gisteravond voor het eerst sinds plm. 10 dagen weer wat kunnen tekenen, en het is ongelooflijk wat je dan al weer allemaal bij mekaar moet denken voor je weer weet wat je maar weer bedacht had . . . :eek:

Reacties, opmerkingen en suggesties zoals altijd van harte welkom.

jan.

Laatst bewerkt:
Zit nog wel een beetje te prutsen met de aansluiting tussen het voorste en het achterste deel van het frame! :mad:

Voorste deel van de romp: frame zit aan de binnenkant:

full

Achterste deel van de romp: frame zit aan de buitenkant.

full

En zo zit het bij de echte (foto van een foto).

full

Vlak achter de wortelrib moet het dus gebeuren, daar moet het voorste deel eindigen, en komen ze bij elkaar! :)

jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je bent goed Bezig Jan,

Ook erg leuk dat je al een draadje bijhoud tijdens de ontwerp fase ;) Ga zo door 1

Mvg,

Bart

Zit nog wel een beetje te prutsen met de aansluiting tussen het voorste en het achterste deel van het frame! :mad:

Ik voel je pijn, ik ken dat, heb ook zo`n stukje bij de F.XX, net achter de vleugel, een overgang van de O vorm naar de U vorm van de romp (van achter naar voor gezien).

"scratchbuild a plane they said, it will be fun they said" :cool: maar goed, daar komen we ook wel weer uit....

Succes!

Marco

Ik voel je pijn

Nou . . . :?

Er is niet zozeer sprake van pijn, maar eerder dat het stelsel van vergelijkingen enigszins onoplosbaar lijkt. :mad:

Althans, ik loop een beetje tegen de grenzen van mijn 3-dimensionaal voorstellingsvermogen aan . . . :|

Je zou bijna zeggen: ik ga eerst een cursus Autocad of Rhino of Solidworks of weet ik hoe ze allemaal mogen heten volgen . . . :o

Maar da's nou net weer een brug te ver voor mij. :nooo:

Volgens mij ben ik er bijna! :p

jan.

Marco snapt wat ik bedoel. :yes:

Lat jij ook wat zien? :p

Altijd leuk.

Zoals ik in mijn vorige post al meldde: daar waar de onderste vleugel aansluit aan de romp: daar gebeuren rare dingen. :eek:

Ervoor wordt de onderzijde van de romp ineens weer een stuk smaller: en achter de vleugel gebeuren ook rare dingen: je ziet gewoon dat de gording ergens in de romp verdwijnt, maar (dus) niet netjes aansluit aan de onderkant en de zijkant.

Anyway, ik denk dat ik er uit ben: we gaan tussen spant F en spant G schäften. :D

Slecht te zien, maar toch.

full

En alle spanten zijn ook getekend.

Kunnen we nu los?

Nog niet echt, nee. :nooo:

Ik heb weliswaar wat hout in huis gehaald :), maar voordat je nu de boel in elkaar gaat plakken is het belangrijk om precies te weten wat voor fittings NU waar aangebracht moeten worden.

Daar wil ik een overzicht van maken en Ralf suggereerde dat hij wel ideeën had omtrent hoe je dat het beste kunt doen.

Ik zou zegen: iets als (bv.)

- bevestiging onderstel aan de romp voor, aan spant E, materiaal = . . .
- strut tussen stabilo en romp onder, voor: materiaal = . . .
- bevestiging strut tussen stabilo en romp onder, voor, aan romp, materiaal =
- bevestiging strut tussen stabilo en romp onder, voor, aan stabilo, materiaal =

Enzoverder enzovoort . . . :shock:

En dan alles in Excel en in het Engels, met materiaalsoort en maten, zoiets?

Als je een voorbeeld hebt: graag.

jan.

Ik was vorige week bij een edelsmid/zilversmid (63-jarige dame).

Als ik ooit nog eens iets moet laten hard solderen, weet ik bij wie ik moet zijn! :p

Waar/bij wie kopen jullie zoal je 'fittings'?

Voor de Pup heb ik destijds alles zelf gezaagd/gedremeld/gevijld, maar dat is wel hel bewerkelijk, zeker als het materiaal wat dikker moet worden . . .

jan.

De eerste 'vormdelen' waren nog niet echt dat je zegt yes!, maar nu gaan we toch echt beginnen. :D

full

Wordt (hopelijk) nog heeeeeel vaak vervolgd. :)

jan.

Nou, heel even op half on/off-topic, de overgang in de romp van O naar U vorm is nog ff een raadsel. Maar na een gesprek met een ervaren iemand van de club mn ontwerp redelijk overboord kunnen gooien. Maar niet te somber: het komt wel veel beter tot zn recht qua schaal :)
Nog meer goed nieuws: het landinggestel pas fatsoenlijk in de motorgondel en er is ruimte genoeg voor een electromotor en ESC! :) dit vanavond ff uitgekriebeld..

full

full

Oh, en de lineaal is 30cm.

Hoe staat het inmiddels met jou "uitdaging"?

M.v.g,

Marco

Edit: de prop en het landingsgestel zijn er zo ff op/bijgelegd voor een idee van de verhoudingen en of het allemaal past.

De kern van 'probleem' :oops: staat in post #106.

De twee delen van het truss-frame komen ergens bij elkaar, en op de onderkant van de foto is te zien dat het achterste deel in de romp 'verdwijnt' (net links van het opstapje om erin te klimmen).

Ik ga dus twee aparte delen bouwen, en die later samenvoegen.

(Wright deed het in zijn ontwerp ook zo.)

Om onnodig buigen te vermijden: schäften! :p

full

Maak je een draadje over de F XX?

Ziet er mooi uit! :)

jan.

Ja, tzt zal ik wel een draadje maken, was al begonnen maar dat was ietwat aan de vroege kant en met verkeerde schaal.
Dus het is nog ff wachten, maar er komt een draadje van de 1:12 Fokker F.XX.

M.v.g,

Marco

Is er een standaardaard methode om het stabilo op de romp te bevestigen? :confused:

Bij de echte Hart etc. kan het stabilo getrimd worden, gaat met struts en spandraden en al op en neer (scharnier?).

Zover wilde ik eigenlijk niet gaan, maar hoe zet je het stabilo vast, terwijl die zo typerende openingen boven en onder het stabilo zichtbaar blijven?

Het kielvlak moet met buisjes en pennen, da's niet zo'n probleem.

jan.

Back