Hawker Hurricane KZ 321

Elektro doet niet onder voor brandstof hoor Ton.
Daar kan je ook goed mee vliegen!!

Wat Belgie betreft lijkt me een goed plan en moeten daar maar eens binnenkort over gaan afspreken om dat te realiseren.
Ik weet niet welk museum het is maar daar staan ook een vliegboot en dat lijkt me ook een heel mooi stukje techniek omdat is van dichterbij te gaan bestuderen!!


Mvgr hans
 
Prima afgesproken :thumbsup: bedoel dat museum in Brussel moet wel even informeren of je daar mag fotograferen, mocht vroeger (klinkt dat oud) namelijk niet.

Ton
 
Hallo Ton en Hans,
Ik heb ook nog een Bf109 e4.
Dus ik weet niet welke ik moet kiezen met die dogfight.
Twee tegen twee is natuurlijk eerlijker.
Maar ja als Ton zo loopt te snoeven over z'n electrische schicht, dan pak ik wel de Hurri.
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Lex helpen mag natuurlijk altijd maar 3 tegen 1 is prima te doen voor een ME 109 :rolling: met E-motor.

Leuke kist trouwens is dat een Brian Taylor heb je daar meer plaatjes van en wat heb je nog meer staan.
Zie gelijk in gedachte je Spit en de FW 190 weer voorbij knallen op Valkenburg die goeie ouwe tijd.

Ton
 
Nee Joh, het is geen Brian Taylor kist.

Ik durf het haast niet te bekennen, maar het is een eh ARF :Fade-color :oops:.
Het is er een van Eurolight of Kondor, zoals het tegenwoordig heet.
Hij is redelijk schaal en ik heb hem een beetje opgekieteld. De cockpit een beetje gezellig ingericht.
Mitrailleurs in de rompneus en guns en gunblisters aan de vleugels gemaakt, verende wielpoten gemaakt, beetje geweatherd, enz.

full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Altijd mooi, een 109, al zijn ze pas echt knap vanaf de F...
Maar ik heb documentatie van een Hurricane Mk XII.. Is niet de versie die jij wilt bouwen maar er staan wel heel veel close-ups in, in kleur. Het boekje heet "Lock-On 25 Aircraft Photo File".. Het is een PDF van 25mb.. Als je hem wilt moet je ff je e-mail doorgeven!
 
@j.weel,
wat de koeling betreft heeft de Hurricane een voordeel omdat de radiateur in de luchtstroom van de prop zit en dus altijdt koeling heeft wat de spitfire niet heeft.De spit moest binnen een aantal minuten de lucht in omdat anders de motor warm liep en dat is dus bij het model ook niet mogenlijk.

Ik denk dat je best wel wat volume qua koelvloeistof nodig hebt en dat dat de bottleneck kan gaan worden. :neutral:
Als je een te laag volume hebt krijg je het simpelweg niet gekoeld.
Het mag niet te lang bij de motor verblijven (vloeistof wordt te warm) maar het mag ook niet te kort in de radiateur verblijven (vloeistof blijft te warm).
Bij bijv. rc-boten wordt continue 'vers koud' water aangezogen.
 
en ja a r f word steeds beter en mooier
het zijn alang nietmeer de slecht gespoten piepschuim beklede duure dingen van 12 jaar terug
maar tog wel aardige serieuze kisten
 
@Dutchy,
Ik ben dat helemaal met je eens MAAR de bootmotortjes(methanol toch waar jij het over hebt) maken TEN EERSTE: veel meer toeren dan de benzinemotor die ik ga gebruiken.
TEN TWEEDE: een benzinemotor moet zo'n 85 graden C bedrijfs temperatuur worden voor een goede loop.
De quadra heeft ook op het vliegwiel schoepen zitten voor koeling wat een moderne vliegtuigbenzinemotor niet heeft.
Ook zit ik er over na te denken om de mengsmering rijker te maken zoals die bij de auto's wordt gebruikt(1:25) wat uiteraard meer koeling geeft!
Dit alles moet uiteraard eerst uitgetest worden op een proefstand voordat het in het model wordt ingebouwd(dus genoeg te onderzoeken en uit te broberen).

Mvgr hans
 
voor vloestofkoeling gebruik je koel oly dat gaat niet koken
je ongeveer een liter mee te zeulen
hel volume van de radiator mot onheveer 2 keer groter zijn dan wat er langs de motor gaat
voor de pomp zou een koelvloeistofpomp van een brommer kunnen voldoen
 
j. weel, als ik vragen mag, wat doe (deed?) jij voor de kost, daar ben ik wel benieuwd naar . . .

Blijkbaar van veel markten thuis! :p


jan.
 
Vloeistof koeling in een vliegtuig is volgens een specialist die ik ken geen probleem. De man bouwt zelf 50cc raceblokken en versnellingsbakken in zijn eigen atelier. (werkplaats is te bescheiden in deze). Een normale motor is redelijk makkelijk aan te passen voor vloeistof koeling. Hangt een beetje af van de vorm van de cylinder
Met diverse onderdelen van brommers en scooters is er zeker iets van te maken.

De Spit is na 8 minuten oververhit, dus de piloot moet binnen die tijd in de lucht zijn.
 
ik ben metaalbewerker gereedschapsmaker maar heb ook in de bromfietsracerij gezeten wat aan ralyauto,s gesleutold en klasiekers gerestoureerd
voor een watergekoelde motor voor de hurigane zou je is op deeze site moeten kijken MinibikeStunter.nl -- de goedkoopste in minibike onderdelen en tuningparts
ik weet dat minibike motoren vaak met de nek aangekeken worden
maar deeze motoren zijn van een veel hogere kwalitijd
ze hebben voor 150 euro een 40 cc watergekoelde motor 8 pk
maar voor 70 euro heb je er een 50 cc cilinder bij
voor de hurigane meer dan zat
 
De motor die ik ga gebruiken is de Quadra 34CC.
Deze kan net helemaal ingebouwd worden zodat ie er dus NIET onderuit steekt.
Dit i.v.m de schaalgetrouwheid.
Het wordt n.m.l geen semischaal kist maar een schaalkist!!
Nog een voordeel van deze motor is dat ie best wel zwaar is en dat is goed omdat de HURRY een kort neusje heeft(hoef ik hopenlijk geen lood te gebruiken).

Mvgr hans
 
hoe groot wil je de hurigane maken dan
yke heeft hele mooie tekeninmgen
van de hurigane
bekijk de foto maar in mijn album
 
Er is eindelijk een begin gemaakt aan de Hurricane!!:D
Vanavond heb ik zo goed als mogenlijk alle onderdelen bij elkaar gezocht die bij elkaar horen(vleugel,romp stabilo etc ,etc)!!!
Als eerste gaat het middenstuk van de vleugel gebouwd worden om het intrekbaar landings gestel(wat ikzelf ga maken) op maat te kunnen maken.
Dit gaat best wel veel tijd kosten omdat het op schaal nagebouwd gaat worden zoals bij de echte Hurricane!!
Dat wil dus zeggen dat ik bepaalde onderdelen 2x moet copiëren van de bouwdoos(1x om het landingsgestel te maken en uit te testen op goed funtioneren en 1x om definitief te gebruiken).
De ribben van het middenstuk die van balsahout zijn gaan van triplex gemaakt worden omdat het degelijk en stevig moet zijn!
Ook de liggers worden allemaal van triplex!
Een hoop extra werk maar dat gaat op zeker z'n vruchten afwerpen kwa sterkte en degelijkheid.
Op dit foto'tje zijn deze onderdelen te zien zoals ze in de bouwdoos zitten!
Balsa ribben, twee triplex hoofd liggers en één balsa ligger!!
thum_411949dbcd56af448.jpg


Nog een rede om dit opnieuw te maken is omdat de triplex liggers(6mm) zijn kromgetrokken!

Mvgr hans
 
Laatst bewerkt:
Back
Top