Hawker Hurricane KZ 321

De ribben van het middenstuk die van balsahout zijn gaan van triplex gemaakt worden omdat het degelijk en stevig moet zijn!
Ook de liggers worden allemaal van triplex!

Als het degelijk en stevig moet zijn moet je geen triplex nemen! . . . :nooo:

Daar hebben we het al vaker over gehad! :teacher:

;)

Maar je hebt wel mooie plannen!

Succes.

jan.

Ik ben gisterenavond is even in de boeken gedoken hoe ik de midensectie zal gaan maken omdat het landingsgestel gemaakt gaat worden zoals het origineel!

Ook heeft het er onder andere mee te maken dat de vleugel niet uit één deel maar deelbaar gemaakt gaat worden i.v.m het vervoer van deze kist.

De vleugel gaat 3 delen hebben n.m.l de middensectie en de 2 buitenste vleugeldelen!
Ik ben van plan de middensectie definitief aan de romp vast te zetten zodat alleen de 2 buitenste vleugeldelen erop geschoven hoeven te worden.

Ik weet dat het in de modelvliegerij niet gewoon is om op deze manier een constructie te maken maar ik ga toch uit van het origineel en pas dit een beetje aan zodat dit verwezenlijkt kan gaan worden.
Let wel dat er in de middensectie GEEN ribben aanwezig zijn!!!

Zie foto van de middensectie
thum_411949de309f8bd86.jpg

Ik zal binnenkort een werktekeningetje plaatsen zodat het wat envoudiger te zien is wat ik bedoel!!
Een vast gegeven is dat de buitenste vleugelhelften met buizen aan de middensectie worden bevestigt.

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Zoals geschreven even een globaal tekeningetje zoals het moeten zou gaan worden!!
De afmetingen van de buizen zoals de diameter en van welk materiaal ik dat ga maken moet ik nog even uitzoeken wat me het beste lijkt!
De 2 buizen per ligger worden onderling verbonden door een schotje zodat er een stijf en eigenlijk onwrikbaar geheel zich gaat vormen.
In deze buizen worden weer de vleugelbuizen geschoven die de buitenste vleugelhelften met de middensectie verbinden(dit wordt wel allang in de modelvliegerij toegepast maar dan met een enkele buis dus niet 2 buizen boven elkaar)!!
thum_411949de545cd46f4.jpg

Ook nog een foto'tje van het landingsgestel waar ook de middensectie hoofdliggers goed te zien zijn zoals bij het origineel!

thum_411949de551d372b5.jpg

Mvgr hans

Ik ben gisterenavond is even in de boeken gedoken hoe ik de midensectie zal gaan maken omdat het landingsgestel gemaakt gaat worden zoals het origineel!

Ook heeft het er onder andere mee te maken dat de vleugel niet uit één deel maar deelbaar gemaakt gaat worden i.v.m het vervoer van deze kist.

De vleugel gaat 3 delen hebben n.m.l de middensectie en de 2 buitenste vleugeldelen!
Ik ben van plan de middensectie definitief aan de romp vast te zetten zodat alleen de 2 buitenste vleugeldelen erop geschoven hoeven te worden.

Ik weet dat het in de modelvliegerij niet gewoon is om op deze manier een constructie te maken maar ik ga toch uit van het origineel en pas dit een beetje aan zodat dit verwezenlijkt kan gaan worden.
Let wel dat er in de middensectie GEEN ribben aanwezig zijn!!!

Zie foto van de middensectie
thum_411949de309f8bd86.jpg

Ik zal binnenkort een werktekeningetje plaatsen zodat het wat envoudiger te zien is wat ik bedoel!!
Een vast gegeven is dat de buitenste vleugelhelften met buizen aan de middensectie worden bevestigt.

Mvgr hans

Hoi Hans,

Goede keuze om de vleugel in drie delen te maken.
Heb ik ook gedaan bij mij at-6(1:5)
Werkt perfect!!

Gr Jasper

ook mijn hurigane word op die manier gedeeld
en das maar goed ook want anders had ik een bus moeten kopen om hem te vervoeren

Bij mijn Fokker D-XXI wordt ook de middensectie (met het landingsgestel) vast aan de romp gemonteerd, afwijkend van de tekening, daar is de vleugel uit een stuk gemaakt (2,50 m !!)
Dat wordt duidelijk een vervoersprobleem en het wordt moeilijk om de fairings mooi aan te laten sluiten.......vandaar.........

groeten john

Zo,vandaag ondanks het mooie Weer dat er gevlogen kon worden heb ik dat niet gedaan!!
Reden:had een beetje last van de gewrichten en een beetje vermoeidheid dus had ik geen zin om de Storch te sjouwen en op te bouwen om vervolgens lekker te gaan vliegen!!
Van de nood een deugt gemaakt en begonnen met het bouwen van de Hurri :D.
In de geplaatste post hiervoor had ik het over de middensectie die volgens het origineel(zoals de echte hurricane dus)opgebouwd zou gaan worden!!
Ik heb daar nog eens goed over na zitten denken over de constructie en dat heeft zoveel voeten in de aarde(niet kwa bouwen maar kwa montage van de vleugels aan de middensectie)dat ik daar een beetje vanaf ben geweken!
Daar mag n.m.l geen enkele speling in de bevestiging zitten omdat dat dan alleen maar van kwaad tot erger wordt.
Ik heb voor een soortgelijke methode gekozen en wel 2 vleugelmiddensectie liggers volgens het DOOS principe(d.w.z holle liggers)!!
thum_411949e384da45e4d.jpg

thum_411949e3845309182.jpg

Hierin wordt een 9mm dikke aluminium strip of gelamineerde plank geschoven die aan elke kant zo'n 300mm uitsteekt van de middensectie waar de vleugels opgeschoven worden!!
In de voorste ligger is ie 50mm breed en in de achterste 39mm breed!
De strip of gelamineerde plank loopt aan de uiteinden iets taps naar binnen toe waar de vleugeldelen opgeschoven worden.
Deze holle liggers van de vleugeldelen moeten uiteraard ook taps naar binnen zijn(op deze manier kan er kwa bevestiging totaal geen speling meer zitten als de vleugeldelen tegen de middensectie aanzitten)!
Deze vleugeldelen gaan geborgt worden met 2 slotbouten per vleugeldeel!

Vervolgens ben ik begonnen aan de romp!
Alle onderdelen die ik nodig had voor de basis moesten allemaal op maat gemaakt worden!
Allereerst het gedeelte boven de vleugel op maat maken!
thum_411949e38453cd3ce.jpg

En daarna vastlijmen!
thum_411949e3845495198.jpg

Daarna de rest op maat gemaakt en vastgelijmt!
thum_411949e3908c6ef6b.jpg

En voila 2 rompdelen die de basis van de romp moeten gaan vormen!!:D
Zoals er op de foto te zien is is er aan de voorkant een deeltje nog niet bevestigt!!
Dit laat de foto hieronder duidelijk zien!!
thum_411949e38492a4b38.jpg

Dit heb ik nu even weggelaten omdat het motorschot zoals die op tekening staat te ver naar voren staat voor de motor die ik op deze kist wil gaan plaatsen(de motor moet n.m.l HELEMAAL in de motorcompartiment verdwijnen omdat het een schaalkist wordt.Er mag dus NIETS uitsteken).

Ook het uitlaatsysteem(uitlaatspruitstuk e.d) moet volledig onder de kap blijven om vervolgens via de origineel gepositioneerde uitlaten aan beide kanten naar buiten te komen!!

Het gaat al met al dus een hele(leuke)klus worden om deze kist volledig schaal te krijgen omdat er heel veel wijzigingen nodig zijn om tot een goed einde te komen(en daar heb ik nu echt zin in om dat voor elkaar te krijgen).

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
De strip of gelamineerde plank loopt aan de uiteinden iets conisch naar binnen toe waar de vleugeldelen opgeschoven worden.
Deze holle liggers van de vleugeldelen moeten uiteraard ook conisch naar binnen zijn(op deze manier kan er kwa bevestiging totaal geen speling meer zitten als de vleugeldelen tegen de middensectie aanzitten)!

Kun je dit toelichten, met een schetsje oid.? :confused:

Ziet er verder goed uit; altijd weer een mooie fase, als die eerste delen samengevoegd worden . . . :p

jan.

Zo,vandaag weer het nodige kunnen doen.:D
De middensectie liggers zijn in elkaar gelijmt.
thum_411949e4e660aea3a.jpg

Het triplex heeft een beetje overmaat maar dat is er zo afgezaagt!

Ook de de romp begint een beetje vorm te krijgen.
De hoodspanten zijn in hun positie gelijmt.
thum_411949e4e68bcd484.jpg

Het motorschot is 30mm naar achteren gezet om de motor die eraan bevestigt gaat worden geheel in de kap te laten verdwijnen.
thum_411949e4e66486886.jpg

Uiteraard zijn ook de nodige verstevegingen aangebracht!

De versteveging's latje' zijn ook op de hoofdspanten aangebracht
thum_411949e4e6bae2df9.jpg

Het vleugel bevestigings schotje en het vloertje waar de tank op komt te liggen zijn ook ingelijmt!
thum_411949e4e68d43ae2.jpg

Dit alles heb ik met epoxy gedaan(misschien overdreven)omdat het een zeer sterk geheel moet worden omdat er een 34cc benzine motor aan komt te hangen en gaat trekken!
Er moeten nog wel een paar versterkingen aangebracht worden in de romp bij het motorschot maar dat is voor latere zorg!

Mvgr hans

Laatst bewerkt:
Gisterenavond en vanavond weer even wat kunnen doen aan de G-HURRY KZ321.
Na al het getop van afgelopen zondag met de Storch(weer storingen maar dan met nieuwe ontvanger ,dus weer naar Jan ter controle maar dan het hele setje.Ik wordt er wanhopig van) zijn de spanten opgebouwd aan de achterkant van de Hurry en zijn aan de voorkant van de romp aan allebei de kanten 0,4mm triplex versteking aangebracht.
Deze versterking(torsiestijfheid) heb ik aangebracht omdat ik van mening ben dat de romp op dat gedeelte een beetje te slap is.
Dit idee heb ik van een Engelse side geplukt omdat daar precies dezelfde Hurry werd gebouwt maar dan met een 50cc 4T motor als krachtbron.
Vondt dat een goed idee omdat de 34cc Quadra er ook best wel aan zal sjorren en een extra versterking geen overbodige luxe zal zijn.
Ook het gewicht van deze motor draagt daar aan bij maar dat is alleen maar in het voordeel omdat de gebouwde Hurry op de Engelse side zo'n 1,5 kilo lood erbij moest hebben om goed op het zwaartepunt te liggen.
Het is dus voor mij ook een waarschuwing om alles achter de vleugel uiterst licht maar wel sterk te bouwen!!
Zo en nu wat foto'tjes!!

De rechter versterking aan de voorkant in de knijpers en spelden om dit op z'n plek te houden.
thum_411949ecc2678a0d8.jpg

De rechterkant reeds gelijmt!
thum_411949ecc2683ce56.jpg

De omgebouwde spanten op de achterkant van de romp!
Deze spanten zijn in delen(bovenkant,2x zijkant,onderkant) en worden op het basisframe gelijmt!
Deze bouwmethode is exact dezelfde als bij de echte Hurricane alleen is dan het basisframe van stalen buizen!!
thum_411949ecc2695d1b0.jpg

Zodra de rechterkant gedroogt is kunnen de rest van de spanten aan de voorkant erop gelijmt worden!!

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
dat komt omdat de echte hurigane ijgelijk kwa constuctiemetode van de d21 afgekeken is
vergeet niet dat fokker de eerste monoplaine jachtvliegtuigen maakte
de g1 en de d21

weer last van storing met je storch? blijft wel aan de gang die... misschien komt het door de uitlaatbevestiging? de kacheltape houdt het wel op zijn plek, maar misschien wrijven/tikken een aantal metalen delen tegen elkaar onder die tape?

De hurricane komt er in ieder geval goed uit te zien!

Ik ga is even kijken of het me lukt die hier te plaatsen.

D B Hurricane 88 inch

Gelukt !!!!!!!!!!!!!!!
De Hurricane die op die side gebouwd wordt is de gemodifiseerde versie!!
Deze heeft n.m.l een ribbenvleugel en ik het nog de styropor vleugels(die ik ga veranderen in ribbenvleugel).
Ook een aantal onderdelen zijn verandert en de bouwkit die tegenwoordig verkocht wordt is laser gesneden(dus veeeeeeeeeel nauwkeuriger).
Verder is ie hetzelfde!!!

Wat betreft die storingen gaat ongetwijfelt goed komen!
In de zender(mc3030) die ik heb zit speciale sofware en werkt daar alleen goed op(zo is mij verteld geworden toen ik hem overnam van degene die hem aan mij verkocht heeft.Hij had n.m.l hetzelfde meegemaakt)!
Hij is daar toen der tijd speciaal naar Jan toe gegaan om dat op te lossen en daarna werkte de zender feilloos!!
Ik hoop dat Jan dat in de gaten heeft gehad!

mvgr hans

Laatst bewerkt:
AH, precies wat ik dacht...De Moki eencylinder!
Op een kist die vergelijkbaar in grote is met de Giant P-51 (2m20) Nu kan ik mooi zien of het een beetje goed past kwa vermogen en gewicht.
Nog even lezen wat de Engelse Hurri weegt en dan weet ik genoeg om definitief te beslissen. Dan het geld nog bijeen sprokkelen.
De laatste weken gaan er hier ook berichten over een ZG62 op zo'n P-51, en ook Tony Clark schrijft mij zoiets in een emailtje. Ik vindt dat toch een beetje overkill, maar we zullen zien.
Met respect, van overkill zul je met zo'n Quadra niet snel last hebben
Het gaat mij ook om de sound. Bosmaaiermotors op warbirds...Naaaaaaa, de hele beleving van zo'n kist gaat naar de knoppen
Kan nu helaas de video's niet bekijken....

Back