HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Aangezien ik vandaag later thuis was van het werk en geen 1mm triplex heb kunnen halen had ik maar besloten om eens een helft van de vleugel te gaan bouwen.
Zoals jullie zien worden het toch 2 helften zoals Arnold het al beschreven had.

Eerst om de 6 cm een lijn op de tekening gezet waar de riben moeten komen,
natuurlijk heb ik ook eest de eerste 11 ribben gemaakt doormiddel van 2 malletjes te maken.
2s8nqwz.jpg

Daarna de ribben gelijmd.
2ic6yqe.jpg

Daarna weer 1,5 mm balsa latje van 1,5 cm op de achter kant gelijmd daar waar de rolroeren komen.
4qpmo3.jpg

En als laatse de resten weg gehaald waar rol roeren moeten komen.
4l52fo.jpg

Zoals jullie kunnen zien kom ik niet precies met de ribben naast de rolroeren uit.
A) is dat een probleem om de roeren gewoon dan op orginele grote te maken en dan rest stukje lijmen daar waar het nu op de foto ligt?
B) kan ik ze een beetje aanpassen zodat ze iets groter worden???

Als laatste nog even een foto als het een geheel is.
2i8jfk5.jpg

Word vervolgd.

Versteviging landingsgestel

Hoi Marcel,

Ik weet niet waar je het landingsgestel gepland heb?
Komt dat in de vleugel zoals op de orginele tekening dan heb je nu nog de gelegenheid om wat versteviging in te bouwen langs de ribben.
Bij een wat harde landing is dat soms een zwak punt en breekt dat balkje snel uit de vleugel.

Ik ben wel benieuwd straks hoe het toestel vliegt met een vlakke onderkant.
Als ik de vele vleugelvormen zie zal dat echter geen probleem zijn.

:confused: Is er iemand die iets kan zeggen over de eigenschappen van een (aan de onderzijde) vlakke t.o.v een geprofileerde vleugel. :confused:

Ik volg dit draadje met aandacht en heb het artikel in de Hb van zolder gehaald.
Daar vond ik ook het artikel over de "moeder" van de HB, de Lazy Ace.
Ik denk er nu over deze Lazy Ace te gaan bouwen, de dubbeldekker versie van de HB1.
Zoals de ontwerper van de HB1 schrijft is de HB1 in feite een laagdekker versie van de Lazy Ace.
De romp is 99% identiek en de vleugel van de HB1 lijkt sterk op de ondervleugel van de Big Lazy Ace (maar dan ribbenbouw)

Interessant is dat er 5 versies zijn van de Lazy Ace (alle verschillende spanwijdte), die dan nog met verschillende vleugels gebouwd kunnen wordenn, ik wilde eerst de Big Lazy Ace gaan bouwen.
Op de tekeningen geeft de ontwerper aan dat deze zowel met een vleugel met vlakke onderzijde gebouwd kan worden als met semi symetrische vleugel (staan beiden op de tekening).
Hierin staat:
De vleugel met vlakke onderzijde geeft meer lift waardoor je langzamer kan landen en sneller opstijgt.
De semi symetrische vleugel is beter geschikt voor aerobatics (zoals rugvlucht en meskant) maar vereist meer motorvermogen.
Dit lijkt mij zeer logisch.
Met een Clark-Y profiel vlieg je dus meer op de vleugel, en met een symetrisch profiel meer op motorvermogen.

:offtopic:
Overgens ga ik toch niet de Big Lazy Ace bouwen, maar de Standard Lazy Ace denk ik.
De reden is dat de Standaard Lazy Ace een groter dragend vleugel oppervlak heeft als de Big Lazy Ace :confused:.
Ja dat is vreemd maar echt waar, ik heb beide tekeningen in huis.
Het verschil tussen de standaard en de big zit vooral in de afmetingen van de romp, de standaard is gebouwd voor een 10 cc tweetakt en er kan maximaal een 20 cc in schat ik.
De big lazy ace heeft een veel grotere romp als de standard lLazy Ace en er kan dus makkelijk een zware benzine motor in.
Ik heb pas in december tijd om te beginnen, 3 weken buitenland en nog 2 projecten afmaken eerst.
:ontopic:

Maar nu weer verder de HB1 volgen.

Succes Willem

Ik ben wel benieuwd straks hoe het toestel vliegt met een vlakke onderkant.

Ik wilde de vleugel wel in een v stelling tegen elkaar aan lijmen. bijde uithoeken 2 cm van de vloer dan zou ik de juiste hoek moeten hebben volgens tekening bij het omschalen?

Eerst dacht ik de wielen onder de vleugel te gaan monteren zoals op tekening.
Na gisteren nog eens door het draadje gebladerd te hebben denk ik toch dat ik het onder de romp ga bevestigen. Doel is gewoon omdat het me steviger lijkt bij de landingen. Zou het zonde vinden dat er iets aan de vleugel beschadigd door het veld.

Tevens hier even of topic een link naar een Big lazy Ace rc

[media=youtube]8ZoIqzLAS94[/media]
[media=youtube]-yqwL1epwzk[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wilde de vleugel wel in een v stelling tegen elkaar aan lijmen. bijde uithoeken 2 cm van de vloer dan zou ik de juiste hoek moeten hebben volgens tekening bij het omschalen?

Marcel,

Dat is geen verschaling, dat is de orginele maat voor de 220cm uitvoering. Ik denk wel dat het meer dan voldoende is die v-stelling, misschien mag het iets minder naar verhouding, maar die 2cm is wel een mooie basis. Voor het vlieggedrag is het misschien ook wel zeer prettig.

Gaat zo door!

Zo toch nog even vandaag aan de Hb-1 kunnen werken.
Romp nu gelijmd met 1 mm triplex.
2l9h06t.jpg

En nog een vleugel helft gebouwd en zodat we nu bijna een hele vleugel hebben met V stelling. Deze week gaan we eraan verder om af te werken.
295qnm8.jpg

Nu een vraagje zou er iemand eens een foto kunnen posten van de onderkant van de hb-1 hoe de vleugelbevestiging gemonteerd is. Zo dat ik weer verder kan met bouwen aangezien ik merendeels bouw van foto's. Zo snap ik de tekening tenminste een klein beetje hahaha

Vleugelbevestiging HB-1

Hoi Marcel,

Even een paar foto's gemaakt van de bevestiging.

52974ae56f206e516.jpg

52974ae56f1f8c605.jpg

52974ae56f203342e.jpg

Op de plaats waar de boutjes door de vleugel gaan wel wat versteviging aanbrengen.

Aanpassingen aan de HB-1

Zoals ik al eerder schreef ga ik wat aanpassingen doen aan de HB-1 om zo een ietsje andere "look" te verkrijgen. Hetzelfde basis toestel met een paar opvallende wijzigingen.
Ik heb de tekening gekopieerd en op deze kopie verander ik e.e.a. zodat ik straks een volledig uitgewerkte tekening heb.

Bijgaande enkele aanpassingen;

52974ae5714de94ad.jpg

Het kielvlak en het richtingsroer.

52974ae5714e26cb0.jpg

Het stabilo is aangepast en het hoogteroer loopt door in het stabilo

52974ae5714e629a3.jpg

De dubbele cockpit is vervangen door een enkele.

52974ae574307d109.jpg

Het model van de vleugel is nu gelijk aan de grootst rib. (Het schijnbaar taps toelopen is een kwestie van vertekening door de camera)

De kenners van de HB-1 zullen de aanpassingen wel herkennen.

Noemen we hem nu de HB-2 ?

Voor de liefhebbers; ik kan de aangepaste tekening wel kopieeren voor je.
Een PBtje.

Heel erg bedankt. Ik moet dus aan voorkant vleugel ook een punt maken waarmee ik hem zeg maar veranker in de romp zodat hij niet weg kan schuiven.

Zoja dan weet ik al hoe ik dat weer ga oplossen.

Dank nog maals voor de snelle hulp

succes met de HB-2

Laatst bewerkt:
Vleugel bevestiging.

Ik moet dus aan voorkant vleugel ook een punt maken waarmee ik hem zeg maar veranker in de romp zodat hij niet weg kan schuiven.

Voor in de vleugel komt een rond houten pennetje van 7-8 mm doorsnede. Je kunt nu dus al een grenen versteving aanbrengen waar straks het pennetje komt te zitten. Nog beter is om twee pennetjes in te bouwen.

Succ6

Goed idee, Zelf heb ik dit min of meer als uitgang punt gekozen.
Zoals ook het geval is bij de calmato. DE 2 midden ribben verlengen doormiddel van 2 ribben extra te maken ven triplex en die er naast te lijmen. denk dat dat wel een streke oplossing is hiervoor.
2iizits.jpg

Maar nu kan ik wel weer verder aan de slag.
Word vervolgd.

Goed idee, Zelf heb ik dit min of meer als uitgang punt gekozen.
Zoals ook het geval is bij de calmato. DE 2 midden ribben verlengen doormiddel van 2 ribben extra te maken van triplex en die er naast te lijmen. denk dat dat wel een sterke oplossing is hiervoor.
.

Dit is ook een goede oplossing.
(Misschien pas ik dat ook wel toe bij de HB-2)
Ik heb een WOT Trainer en de vleugel kon je deelbaar houden door deze constructie. Ik heb ze wel verlijmd omdat ik ruimte genoeg heb in mijn auto.

Ook het landingsgestel komt op deze manier onder de vleugel. (Zoals op de foto) Dichter bij het hart van de vleugel is het minder kwestbaar bij een "te onzachte" :D landing.

Laatst bewerkt:
Toch maar even een paar foto's van een vleugel in aanbouw vooraleer hij helemaal in de plamuur zit en afgeschuurd is. Zo zie je dat er meer bij komt kijken. helaas zie je dat op een enkel fototje niet als hij klaar is. Mooie vleugel trouwens Arnold.
etczfl.jpg

2up7qrr.jpg

nu de neuslijst er nog tegen aan en dan plamuren en schuren.

Voor

Je hebt het landingsgestel naar achter geplaatst ben
je niet bang dat bij de start en landing je toestel met
zijn neus op de grond gaat? omdat je ongeveer op het zwaartepunt zit.

Je hebt het landingsgestel naar achter geplaatst ben
je niet bang dat bij de start en landing je toestel met
zijn neus op de grond gaat? omdat je ongeveer op het zwaartepunt zit.

Als deze vraag voor mij bedoeld is. Nee ben ik helemaal niet bang voor want landings gestel komt op de romp en de positie moet ik nog helemaal bepalen.

Waar het landingsgestel komt is niet zo belangrijk.
De wielen moeten ongeveer 2 cm voor de voorlijst uit steken. Voor alle duidelijkheid, als je van bovenaf kijkt moet je ongeveer 2 cm van de banden zien. Dat is een ideale positie. Teveel naar voor en het toeseten heeft iets meer moeisilte om in horizontale positie te jkomen bij het opstijgen. En inderdaad te ver naar achter en hij gaat te snel op zijn neus.

Aanpassingen aan de HB-1

Het heeft even stil gelegen maar ik heb weer wat vorderingen met de HB-1 extra gemaakt.

52974b09a8ad635ea.jpg

Hier is de aanpassing aan de staartpartij goed te zien.
Het gewicht van de staartpartij bedraagt nu 180 gram.

52974b09a8ad31cfd.jpg

De neus is ruim 3 cm langer geworden. Ook is er maar 1 cockpit.
Even het zwaartepunt gecontroleerd en voorlopig helt hij (met het accupack erin) net iets voorover.
Mooi dus.

ziet er goed uit Arnold ben er jalours op.

hier komt de komende week ook weer shot in het project.

welke kleuren gaat hij krijgen???

Back