HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door arnold remkes, 7 aug 2007.

  1. pl119

    pl119

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    717
    Dag allemaal,
    Mooi verslag!
    Ik heb er ook eentje opgeduikeld. Was ruwbouw klaar en maak ik nu af. Komt een Enya 15cc Viertakt op.
    Romp inmiddels bespannen.
    Motor is gereviseerd door een clubmaat. Klasse gedaan ✅
    Vleugel moet even bijgeschuurd en bespannen, dan is hij klaar. Ik meld me!

    mvg
    Kees
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Beton, strutter en Florian Do vinden dit leuk.
  2. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Voorbereidingen aan het treffen voor verlijming van stabilo / staart aan de romp. De XL had niet een tikkie groter moeten zijn :) IMG_1180.jpg IMG_1181.jpg IMG_1182.jpg IMG_1183.jpg
     
    LeoG en ISOLA2 vinden dit leuk.
  3. pl119

    pl119

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    717
    Gereviseerde Enya is ingebouwd, inclusief externe gloeiplug.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    RC-Powerbus en Florian Do vinden dit leuk.
  4. pl119

    pl119

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    717
    Voor het eerst op zijn pootjes.
    Weet iemand op hoeveel mm het CG ligt?
    Dank!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Q Brand en ISOLA2 vinden dit leuk.
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
  6. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Schiet lekker op! Je hebt de standaard 1800 mm vleugel denk ik, dus hier mijn info: Zwaartepunt ligt op ca 86 mm van de voorkant vleugelopening in de romp.
    IMG_1276.jpg IMG_1275.jpg
     
  7. pl119

    pl119

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    717
    Top, dank! :D
     
  8. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Zo, alles (tijdelijk) ingebouwd, inclusief halfvolle tank en het resultaat qua zwaartepunt is helaas bedroevend. Verder geweldig mooi geworden maar de staart is toch te zwaar geworden. Nouja, gewoon wat lood gieten en afmaken.. 9.3 kg kan-ie ook wel hebben



    IMG_1300.jpg IMG_1301.jpg IMG_1304.jpg IMG_1305.jpg IMG_1308.jpg IMG_1310.jpg
     
    MicropropSport, ISOLA2 en Q Brand vinden dit leuk.
  9. pl119

    pl119

    Lid geworden:
    6 jun 2005
    Berichten:
    717
    CG op 86 mm. De ontvanger accu maakt de 86 mm. Hoef geen lood toe te voegen. Totaal gewicht 3.7 kilo.
    Moet nog wel 2K lak op…
     

    Bijgevoegde bestanden:

    RC-Powerbus en Florian Do vinden dit leuk.
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Onbekend
    Leuk dat je retracts hebt toegevoegd, komt ook de vliegeigenschappen ten goede.
    Gewicht is redelijk netjes, niet teveel lak gebruiken anders wordt het te zwaar.

    Grt,

    Arnoud.
     
  11. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    tempImagejuMJRd.png tempImage2QO94j.png tempImagejuMJRd.png tempImage2QO94j.png tempImageGYlNgr.png

    Zo, vandaag eindelijk motor inlopen en taxitesten doen, die GF40 is echt super, deze HB1 lijkt net een Harley. De veerpoten zijn minder, na 10 minuten taxiën al speling, dat moet anders.. Cockpitramen zijn in de maak en nu nog maar andere poten zoeken!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    RC-Powerbus vindt dit leuk.
  12. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    En hier een video van het motorgeluid:
     
    RC-Powerbus, ISOLA2 en strutter vinden dit leuk.
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoe komt die zo zwaar ?
     
  14. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    9.3 kg voor de XL versie met 2.2 m. spanwijdte gaat eigenlijk wel. Die GF40 + 950 gr lood is net zo zwaar als een Zenoah G38..
    Heb de staart inderdaad een iets te mooi staartwiel en wat versterking van de bevestiging van het stabilo gegeven, maar dat laatste heeft ie ook wel nodig met die trillingen van die viertakter.
     
    RC-Powerbus vindt dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    2.2 m dat is wat anders, ik had op het plan 1.8 gelezen
     
    Florian Do vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina