HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door arnold remkes, 7 aug 2007.

  1. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Chips verkeerde foto
    Hoe heb je dat opgelost?
    Grotere foto, dan kunnen we zien hoe?
     
  2. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Deze bedoel ik.
    Wat "uitzoemen"!
     
  3. looping

    looping

    Lid geworden:
    5 mei 2005
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Best
    Ik zie hier nu nog steeds geen foto.

    mvg
     
  4. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Nogmaals maar dan zonder servo en afdekplaatje.

    [​IMG]

    Duidelijker kan ik het niet maken.
    groetjes
     
  5. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Zo ziet het er nu uit, kan nu met de afwerking gaan beginnen van de HB1.[​IMG]

    details van de staart
    [​IMG]

    en van de motor
    [​IMG]

    Hopelijk wordt het snel weer goed vliegweer.
     
  6. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    In een woord, MOOI.
    In drie woorden, DAT IS VAKWERK. :worship:
     
  7. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De HB1 is weer klaar met wat kleine aanpassingen, nu wachten op goed vliegweer om hem in te vliegen.
     
  8. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Met dat mooie blondje in de cockpit wil ik wel voorin zitten. :D

    Dat ziet er weer strak uit.
    Het blijven mooie toestellen om te bouwen.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt me niet handig.... zit je de hele tijd achterom te kijken.... krijg je een stijve... nek van... ;)

    Groet, Bert
     
    blaauwen vindt dit leuk.
  10. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Als iemand zin heeft in de 225cm span versie van dit toestel.....

    Ik heb de tekeningen, Hout, alleen ingelopen DLE-30 met canister uitlaat, 5 Hitec HS-625 MG servo's en wat klein materiaal als vleugelbuis, staartwiel etc etc

    De romp is voor een klein deeltje gebouwd

    [​IMG] [​IMG]

    Omdat ik verslaaft ben geraakt aan DLG vliegen is de bouw hiervan still gevallen en ik betwijfel of die ooit nog op gang komt.

    geeft je een mooie "vliegende start"

    PB maar even bij interresse als je het hele project wil overnemen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    vandaag was het weer heel mooi dus de HB1 ingevlogen als gast bij een bevriende club , hij vloog zoals we gewend zijn heel voorspelbaar en na een beetje trimwerk is het gewoon een perfect vliegend model dat met zijn span van 1.80 M slechts 3250 gram weegt zonder brandstof.
    Op naar het berenvliegen met de HB1.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2014
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Mijn HB1 heeft gisteren eindelijk ook voor het eerst gevlogen.
    Lang geleden 2e hands gekocht bij hangar kampen. Was brandstof kist vroeger.
    Deze 180cm elektro versie weegt 3400gram. Dat is dus net zoveel als de meeste verbrandingsmotor versies.
    Ik vlieg bij dezelfde club als Beton, en samen met de HB1 van clublid Joop is dit de 3e HB1 daar.

    Verdere gegevens:
    De motor is 400 gram met een Kv van 400 rpm/V
    Accu is 5S5000 en weegt 700 gram. Met ca 10% motor en 20% accu gewicht zit je met een gewichtsverdeling die ideaal is gebleken voor motor modellen met elektro aandrijving.
    Motor zoveel naar voren verplaats dat nul lood nodig is voor zwaartepunt.
    1000 watt ingangs vermogen (ca 20V, 50A) en net iets meer dan eigen gewicht aan trekkracht.

    Prestaties:
    In enkele meters los. Vliegt half gas al mooie gigantische loopings en als het moet >100m vertikaal.
    Geen hoveren en ram-ram 3D, maar heerlijk gecoördineerd relaxed "organisch" vliegen.
    Vluchttijden 12 - 15 minuten.
    Zou dit een sleepkist kunnen zijn?

    Op de foto nog zonder motorkap en met meetapparatuur buitenom. Moet de draden en accu nog fraaier bevestigen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Huizen
    Harold,

    Leuk om te zien dat er weer een HB1 bij is.
    Hopelijk kunnen we snel een keer samen vliegen met de HB1's.
    Als die van Joop er ook bij is zou het helemaal mooi zijn.
    Vlucht tijd is trouwens netjes.
    Als ik met de OS Max 61 FSR ABC steeds vol gas vlieg ga ik dat niet halen.
    Die van mij weegt trouwens ong. 3250 gram met lege tank en half volle accu. Dat is dus aardig om het even.

    Jan
     
  14. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Haha, hou 'm wel heel voor de 22e .. ;-)
    We gaan 'm zien in Weert!

    Grtz Frank
     
  15. dockerdirk

    dockerdirk

    Lid geworden:
    23 feb 2011
    Berichten:
    118
    Locatie:
    kapellen antw.
    hoy vliegvrienden, ik vindt het spijtig dat hier in dit geweldig draadje zoveel fotos niet te voorschijn komen.
    grts dirk
     
  16. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Hallo allemaal! Ik ben weer terug en ga weer verder. Oude liefde roest niet ;-)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  17. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    Zo, De vleugel is ruwbouw ver genoeg om eindelijk aan de romp te beginnen. Is toch wel een hele lap vleugel geworden...

    IMG_2768.JPG IMG_2769.JPG IMG_2770.JPG IMG_2771.JPG
     
    strutter vindt dit leuk.
  18. Florian Do

    Florian Do

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheine, Duitsland
    En hoppa, een jaartje verder, de ruwbouw romp is klaar!

    De volhouder wint..

    IMG_1263.JPG
     
    renetl50, strutter, dries_neyrinck en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mooi werk Florian!
    De manier van het inbouwen van de aileronscharnieren heb ik nog niet eerder gezien en misschien ga ik dat ook wel eens toepassen.
    Dat is een goed idee, hoe is die sandwich opgebouwd in plaatdiktes? 0,5 triplex-1 balsa-0,5 triplex met de scharnieren in het balsa?
    Welke motor zit er nu op, is dit de NGH30?
    Op welke manier koppel je de vleugels aan elkaar of gebeurt dat bij het vastzetten aan de romp?

    Blijf graag foto's posten, ik geniet :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
    Florian Do vindt dit leuk.
  20. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Netjes gedaan. En ik ben ook benieuwd naar die motor. Welke is dit?

    Groet, Aad dB
     
    Florian Do vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina