Hb cp3 fp en cp

misschien een stomme vraag maar ik ben op zoek naar een wat gavere helicopter na de 735 set coaxial (kent vast niemand) en ben uitgekomen bij de honeybee cp3 maar toch een beetje bang dat ik straks alleen maar kan simmen en nooit zal vliegen.
Maar toen dacht ik als cp kan bewegen en fixed pitch niet kan je een cp dan niet zo instellen dat deze vliegt als een fp heli??
en wat is het verschil qua vliegen met de 3d switch op de transmitter aan tov uit??
Groeten rik

Een CP kan niet ingesteld worden alsof het een FP is. Bij een FP hebben de rotorbladen een vast hoek en varieer je het toerental, waardoor de heli stijgt en daalt. Bij een CP hou je het toerental gelijk en varieer je de hoek van de bladen.

Daarmee wordt meteen de 3D modus verklaart. Ik zeg hierboven dat de CP het toerental gelijk houd. Maar dat is niet helemaal waar. Anders zou je de accu aansluiten en meteen je armen kwijt zijn :) In de praktijk varieer je met de gas-knuppel zowel het toerental als de hoek van de bladen. Dus met de knuppel naar beneden is het toerental nul en de hoek van de bladen negatief. Met de knuppel omhoog is het toerental maximaal en de hoek van de bladen positief. Als je de heli in 3D modus zet, dan wordt het toerental wel constant. Deze schakel je dus pas in als de heli 'opgetoert' is.

Let wel, dit is de eenvoudige beginnersuitleg. In de praktijk is het nog een stuk ingewikkelder. Als je dat allemaal wil leren moet je maar eens zoeken op throttle- en pitch-curves.

Nog een belangrijk verschil tussen de FP en de CP is de kwetsbaarheid (belangrijk voor de beginner). Een FP heeft een veeeel lager toerental en kan dus ook prima tegen een stootje. Als de heli slecht neerkomt maar je hebt het gas vlug dichtgegooid heb je grote kans dat je de heli weer neerzet en je verder kan. Met een CP is dat anders. Door het veel grotere toerental zal je vrijwel gegarandeert je bladen kwijt zijn (en misschien nog wel meer). Een crash met een CP is eigenlijk altijd repareren.

Mijn advies is dus: ga voor een FP. Ik weet dat er ook veel mensen zijn die direct een CP aanraden. Maar ik heb zelf de route coaxiaal, FP, CP gevolgt en heb daar nooit spijt van gehad. En ja, de FP is windgevoeliger en lastiger te vliegen, maar daar tegenover staat dat hij crashbestendig is, dat je er binnen mee kan hooveren en dat als je er eenmaal mee kan vliegen dat een CP een eitje is.

Mocht je toch voor een CP gaan, kies dan niet de Honeybee CP. Ga dan voor een King of een Belt, want die zijn echt veel beter. Beide laatste heli's hebben een belt-aandrijving voor de staart, wat het vliegen echt een stuk nauwkeuriger maakt.

Succes!! Groet, Joost

ik zit inderdaad nog te twijfelen tussen fp en cp
maar mijn budget is heel erg beperkt,,
ik wil dus gewoon veel gaan simmen en dan hopen dat ik met het kopen van 1 model alles kan doen, dus niet alleen rondjes vliegen maar ook een beetje stunten.

waarom de keuze voor mij dus op een hp cp3 is gevallen is dus de prijs 108 euro compleet met zender accu etc. en de vrij lage prijs van reserve onderdelen zodat ik met crashen en alles maximaal 200 euro kwijt zal zijn (gok ik).
bij een belt cp bijvoorbeeld ligt de aanschafprijs al rond dat bedrag en dan komen er ook nog de nodige reparaties bij.
ik heb ook nog gekeken naar de walkera 22E maar voor mijn gevoel is dit een minder model. hebben jullie nog tips? duurder kan dus in ieder geval niet,,

groeten Rik

Je kan ook kijken naar een CP die je zelf samenstelt.
Er zijn meerdere draadjes gepost en nog steeds aktief hier, waar alle info in staat die je zoekt.
Als je een beetje wilt stunten (sport/3d) in de nabije toekomst, dan zou ik een heli uitzoeken die daar geen moeite mee heeft en waar je zo min mogelijk moet aanpassen om dat ermee te kunnen doen.
De heli's die je opnoemd zijn er in standaard uitvoering zeker niet echt voor geschikt naar mijn mening.
Met een FP stunten wordt zoiezo een moeilijk verhaal.

Grt,
Eric

Dat is ook nog een goede mogelijkheid: zelf een heli samenstellen. Je kan bij HobbyKing ook vrij voordelig een heli samenstellen (is zelfs een topic over: namaak-t-rex-450-voor-35-dollar)

Ik zou je toch echt die Honeybee CP afraden. Deze heli heeft 2 motoren. Een voor de rotor en een voor de staart. Dat geeft een zeer onrustig vlieggedrag. Bovendien zijn de motoren niet brushless, wat de levensduur niet bevordert. Zoek maar eens wat meer op dit forum over deze heli, en je zal zien dat hij niet echt goed aangeschreven staat.

Als je toch low budget wil, koop dan voor een paar tientjes meer de Honeybee King (HoneyBeeKingV3 2.4Ghz Rood Mode2, Vliegklaar! [EK1H-E512RA-2 (New 000016)] : HobbyManiac.Com, Heeft passie voor uw hobby!). Deze heli is met belt (en dus niet 2 motoren) en erg populair op het forum (dus veel info beschikbaar).

Let wel op: een CP heli vliegen is veel moeilijker als een coaxiaal!!! Als je direct voor een CP gaat zorg dan dat je eerst gaat trainen op een simulator!!! Zorg dat je voor je eerste vlucht goed op de sim kan vliegen. En zorg voor een trainingskruis. Met een FP kan je nog wel het een en ander riskeren, bij een CP niet.

Over dat stunten. Als je echt 3D wil vliegen dan heb je eigenlijk ook gewoon goed materiaal nodig. Dus een metalen rotorkop en goede bladen. Als dat je uiteindelijke doel is dan is het veel goedkoper om nu een FP te kopen en daar goed mee te leren vliegen en dan vervolgens een goed CP met computerzender. Ja, dat kost veel geld maar je gaat erachter komen dat je het nodig hebt. Als start FP zou ik deze aanraden: HoneyBee FP 2 Groen 2.4Ghz Mode2, Vliegklaar! [0002435] : HobbyManiac.Com, Heeft passie voor uw hobby!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb sinds een paar weken ook een CP3. Reden? De FP2 is uitverkocht. Dit kan nog enkele weken tot mogelijk maanden duren (problemen met de levering bij Esky. De FP2 wordt misschien helemaal uit de collectie gehaald).
Ik heb nog nooit eerder gevlogen en zo eigenwijs als ik ben ging ik toch vliegen. Dat liep niet helemaal goed af. 12 euro aan reparatiekosten. Sindsdien ben ik gaan simmen met Aerofly en een dummyzender van Esky.
Deed wel even pijn dat crashen. Heli gerepareerd en dat is leerzaam! Ik heb hem half uit elkaar moeten halen maar ken de heli nu wel.
Heel misschien dit weekend weer vliegen en hopen dat ik hem langer dan 10 seconden in de lucht hou.
Ach... Ooit leren we het wel. ;)

Laatst bewerkt:
Ja het is heel simpel. Op het moment dat je je ergens in verdiept raak je erg enthousiast. Als je hoort dat je nog weken of misschien wel maanden moet gaan wachten, wil je perse nu die heli. Dan maar een andere (ik kreeg hem bij een winkel voor dezelfde prijs, omdat de FP2 daar ook was uitverkocht). Ik laat het horen als hij de lucht in wil.

hee
grooveman die andere heli waar je het over hebt welke is dat?
als het een cp3 is laat me dan zeker even weten of je hem de lucht in krijgt (en hoeveel ervaring heb je zelf dan?)

en ik heb dit draadje even gelezen Namaak T-rex 450 voor 35 dollar?? (zie link hierboven) en dit lijkt me ook heel mooi (moet nog wel even kijken of het binnen mn budget blijft passen)
maar dan vooral is deze wel te vliegen voor een beginner?
de honeybees worden nog gebouwd met beginners in gedachten maar in wat voor categorie gaat deze heli passen en is het zelfbouwen te doen voor een 18 jarige (redelijk technisch inzicht ga volgend jaar beginnen met een technische studie maar zal dus nog wel alles moeten leren)

graag weer jullie tips!

Ik heb het over de Honey Bee CP3. Eigenlijk de Honey Bee FP2 maar dan Collective Pitch. Ik ben de beginner onder de beginners.
Vliegen met een heli is 10 keer moeilijker dan je denkt. Je denkt: dat doe ik wel even, maar dat valt vies tegen. Leuk als hij recht omhoog zou gaan, maar bij optimaal afstellen doet hij dat alsnog niet. Je moet hem echt kennen en weten wat hij doet.
Op het begin bekijk je alle knoppen en leer je het helemaal uit je hoofd. Maar dan stijgt hij op, één verkeerde beweging en hij ligt weer op het gras.
Dit weekend ben ik thuis en denk dat ik de gok ga wagen. Heb 2 weekenden vol gesimt, het moet toch een keer gebeuren he.

Dit is de FP2:
http://www.rchellevoet.nl/product_info.php?cPath=61&products_id=743

Deze is dus overal uitverkocht, maar wilde ik in eerste instantie.

Dit is de CP3:
http://www.rchellevoet.nl/product_info.php?cPath=61&products_id=3358

Die heb ik. Die kan ook 3D. Maar dat lukt je het eerste jaar niet, dus daar zal ik niet wakker van liggen.

Laatst bewerkt:
ik ben heel erg benieuwd hoe het dit weekend gaat lukken grooveman ;)
laat t me weten!
ik twijfel nog steeds over de HB cp3 en ga toch ook maar naar andere dingen kijken,,
jullie horen het nog wel

Een CP is per definitie niet voor beginners. En als je dan al als beginner met een CP start, dan geldt: des te groter des te makkelijker. En betere elektronika maakt het ook makkelijker: een goede gyro bijvoorbeeld zal de staart van de heli recht houden; goede servo's maken het sturen strakker.

Als je 3D wil vliegen ben je ben je nog meer afhankelijk van die elektronika. Eigenlijk kan je dan ook niet zonder computerzender, om ook alles nog goed in te kunnen stellen.

Dat maakt die Honeybee CP3 dus echt de slechtste start voor een beginner die je kan bedenken. Een kleine, dus moeilijke, CP heli. Door het hoge toerental zeer crashgevoelig. Door een zeer matige gyro onrustig in de staart. Door de 2 motoren nog onrustiger in de staart. Door de mindere servo's minder strak. Met de RTF zender niet goed in te stellen. En absoluut niet geschikt voor 3D vliegen (ondanks dat het op de verpakking staat). En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Echt, rikkkurd, als je wil leren heli-vliegen koop dan wat anders, want het gaat je zeker vies tegenvallen. Wees slim en koop of een CP heli met een redelijke gyro en een belt aandrijving, het liefst 450 size (Belt CP bijvoorbeeld; de KDS schijnt ook erg goed te zijn), of neem de King (400 size maar wel met een redelijke gyro en belt aandrijving), of bouw zelf een HobbyKing 450 (is voor een beginner wel lastig), of kies een beginner-heli waarmee je alles veilig kan leren (een FP dus!).

Een ander alternatief is om naar een club te gaan. Daar kan je met een goede heli onder begeleiding leren heli vliegen en dan kan je daarna meteen een goede heli kopen.

Ik heb al een keer iemand het verkeerde pad zien bewandelen (dus meteen een veel te moeilijke CP heli) en je wil niet weten hoeveel rotorbladen hij aan stukken heeft gevlogen (bij elke vlucht zo ongeveer :)). Daarna heb ik zelf de veilige route bewandelt, door eerst te leren vliegen met een FP. Ik heb echt honderden vluchten gedaan met die FP en volgens mij heb ik voor ongeveer 25 euro reparatiekosten gehad (voornamelijk de brushed motor die het begeeft na een tijdje). Als ik toen een CP had gekocht dan had ik minimaal het 5-voudige kwijt geweest. Dus je ziet, je haalt die FP er zo uit. Na 4 maanden intensieve training met de FP heb ik uiteindelijk toch een CP gekocht. Daar heb ik nu ook ruim 100 vluchten mee gemaakt. Aantal crashes? NUL. Gewoon omdat de FP de perfect leerschool was.

Dus wees wijs!! ;)

jvdl zei: of bouw zelf een HobbyKing 450 (is voor een beginner wel lastig)
is het voor een beginner lastig om te bouwen? of is hij lastiger te vliegen dan een king of belt cp?
op zich zie ik de uitdaging er wel in om er zelf een te bouwen maar ik ben bang dat het een vrij duur zelf bouw pakket wordt.
als ik goed heb gekeken kom je voor ongeveer 70 euro uit voor de helikopter maar dan moet je nog een zender en ontvanger hebben. en omdat ik net begin heb ik geen van beide,,
weten jullie misschien nog een set die niet 150 euro kost maar meer richting de 60 euro gaat?

Ik bedoelde lastig om te bouwen en vooral het afstellen. Om af te kunnen stellen moet je toch een wel wat vliegervaring hebben.

Inderdaad, volgens mij kan je voor 70 euro best een budget 450 size in elkaar steken. Maar dan heb je ook de zender nog. Je zou daarin ook nog op de budget toer kunnen gaan door zoiets te kopen: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx (Mode 2) $32.95 . Deze kan je dus middels software op de pc instellen.

Maar goed, dan komen er nog batterijen bij. Misschien een trainingskruis. Reserve-onderdelen. Je red het gewoon niet met 60 euro. Als dat je budget is kan je beter even doorsparen. Want ook een FP heli haal je daar niet voor. Heli vliegen is nu eenmaal geen goedkope sport. Bovendien is te goedkoop materiaal ook vaak niet goed en niet leuk (en moeilijk).

Joost

maar als ik het goed heb kom ik dan op 70 euro uit voor de heli en dan nog 32 dollar voor een zender en ontvanger dus kort door de bocht totaal 100 euro + reserve onderdelen en trainingskruis (als ik het goed heb $2.95 bij HK)

maar heeft iemand ervaring met deze zender? en is deze ook aan te sluiten op een pc om mee te simmen?

en dan dus bouwen (moet vast wel lukken met internet erbij :) ) en afstellen kan ik vast wel met iemand voor afspreken.

wat vinden jullie van deze kit (als het goed is heb ik alles nu compleet incl zender ontvanger) en is het een kwestie van bouwen en vliegen.
-de heli kit HobbyKing Online R/C Hobby Store : HK450 CCPM 3D Helicopter Kit (Align T-rex Compat.) Ver. 2 $27.99
-brushless motor HobbyKing Online R/C Hobby Store : TP 450-Size 2415-07T Brushless Heli Motor 3850kv $11.99
- 2 lipo's 2200 mAh HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2200mAh 3S 20C Lipo Pack $9.99
- towerpro H40A esc HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro H40A Brushless Speed Controller $9.99
- transmitter en receiver 6 Ch HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx (Mode 2) $32.95
- HK 401B Headlock gyro HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro $13.99
- 4 servo's HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy TG9e 9g / 1.5kg / 0.10sec Eco Micro Servo $1.99

totale kosten $124.85 = ongeveer 99 euro

mis ik nog iets? past alles op deze kit en is het sterk genoeg daarvoor? wat kan ik beter meteen meebestellen? of is dit gewoon troep? :p

Ja, dat ziet er goed uit. En volgens mij heb je dan ook alles (behalve misschien batterijen voor de zender en een trainingskruis). Als je dit nu koopt, bekijk dan ook goed de video's van 'finless bob' (google/zoek er maar even op). Dan krijg je veel info over hoe je een heli in elkaar moet steken, hoe je de gyro moet afstellen, hoe de bladen te balanceren etc.

Succes ermee!! En laat op het forum eens weten wat je van de zender vindt!

En vergeet niet te simmen!!!! :)

Groet, Joost

Hou er rekening mee dat wanneer de duane je zending onderschept er nog wat invoerrechten en btw bij kan komen.
Meestal gaat het goed, maar de prijs kan dus opeens flink hoger uitvallen.
Elders op het forum is er al een discussie over.

Back