Een CP is per definitie niet voor beginners. En als je dan al als beginner met een CP start, dan geldt: des te groter des te makkelijker. En betere elektronika maakt het ook makkelijker: een goede gyro bijvoorbeeld zal de staart van de heli recht houden; goede servo's maken het sturen strakker.
Als je 3D wil vliegen ben je ben je nog meer afhankelijk van die elektronika. Eigenlijk kan je dan ook niet zonder computerzender, om ook alles nog goed in te kunnen stellen.
Dat maakt die Honeybee CP3 dus echt de slechtste start voor een beginner die je kan bedenken. Een kleine, dus moeilijke, CP heli. Door het hoge toerental zeer crashgevoelig. Door een zeer matige gyro onrustig in de staart. Door de 2 motoren nog onrustiger in de staart. Door de mindere servo's minder strak. Met de RTF zender niet goed in te stellen. En absoluut niet geschikt voor 3D vliegen (ondanks dat het op de verpakking staat). En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Echt, rikkkurd, als je wil leren heli-vliegen koop dan wat anders, want het gaat je zeker vies tegenvallen. Wees slim en koop of een CP heli met een redelijke gyro en een belt aandrijving, het liefst 450 size (Belt CP bijvoorbeeld; de KDS schijnt ook erg goed te zijn), of neem de King (400 size maar wel met een redelijke gyro en belt aandrijving), of bouw zelf een HobbyKing 450 (is voor een beginner wel lastig), of kies een beginner-heli waarmee je alles veilig kan leren (een FP dus!).
Een ander alternatief is om naar een club te gaan. Daar kan je met een goede heli onder begeleiding leren heli vliegen en dan kan je daarna meteen een goede heli kopen.
Ik heb al een keer iemand het verkeerde pad zien bewandelen (dus meteen een veel te moeilijke CP heli) en je wil niet weten hoeveel rotorbladen hij aan stukken heeft gevlogen (bij elke vlucht zo ongeveer

). Daarna heb ik zelf de veilige route bewandelt, door eerst te leren vliegen met een FP. Ik heb echt honderden vluchten gedaan met die FP en volgens mij heb ik voor ongeveer 25 euro reparatiekosten gehad (voornamelijk de brushed motor die het begeeft na een tijdje). Als ik toen een CP had gekocht dan had ik minimaal het 5-voudige kwijt geweest. Dus je ziet, je haalt die FP er zo uit. Na 4 maanden intensieve training met de FP heb ik uiteindelijk toch een CP gekocht. Daar heb ik nu ook ruim 100 vluchten mee gemaakt. Aantal crashes? NUL. Gewoon omdat de FP de perfect leerschool was.
Dus wees wijs!!