HBX Bonzer Topic

• Topicstarter Topicstarter KDV
  • Startdatum Startdatum
er zijn naar mij weten 2 manieren om een brushed motor te laten inlopen:
- via een rubberen slangetje aan de as van de nog in te lopen motor aan de as van een andere motor en de laatste motor heel zachtjes te laten draaien.

- onder water aan een penlite en dan een poosje laten draaien en de motor helemaal op laten drogen als je klaar bent anders gaat hij alsnog kapot

En hoelang is deze inloopperiode op beide methoden?

Maar goed, de reserve motor is een ingelopen motor en die gaat onbelast ook defekt :confused:

Moeten die componenten er percee opzitten of mogen die er ook af blijven? Het steeds omsolderen is een bitch.
mijn Titan 12t had ze ook maar daar heb ik maar 2 keer mee gereden, toen kwam er brushless en die van mijn vader heeft nooit een brushed gehad en mijn Ve8 ook niet, maar het lijkt mij dat ze er niet voor niets opzitten

Heb het originele motortje er ook bij aangezien de bedrading van de motor (geel en blauw) hetzelfde is als de ESC (geel en blauw). Deze heeft verwisselbare borstels.

Als ik deze aansluit op de ESC met LiPo draait die prima. Dorst hem alleen niet in te bouwen en er mee te gaan rijden op LiPo aangezien die dan belast is en weer kans op verbranden is.

Maarrrrrr na een paar rondjes word de motor bloedheet en komt er massa's rook uit en hoor je iets knetteren in de motor. Koelt wel weer af en kan dan weer rijden maar dit is niet goed weet ik.
dat geknetter komt denk ik door het inslijten van de borstels, er zitten nu stukjes borstel in je motor en die geleiden stroom, als je de motor in GEDESTILLEERD water in laat lopen worden die stukjes borstel weggespoeld door het water

De kunststof koelvin in de motorbehuizing van de vanmorgen aangeschafte Kyosho motor is helemaal weggesmolten, heb alles eruit weten te pulken maar de motor is dood.

Volgens de vorige eigenaar (mail ik nu mee over en weer) is lager dan 21T niet aan te bevelen voor de wagen. Dus iets van tussen de 21 en 27 turns zou goed moeten zijn. Het motortje wat erop zat toen ik hem geisteren kreeg was een 21T en die brande er dus uit en vanmorgen de Kyosho 16T ook.

Heb nu het originele motortje er even naast gehangen, een Peak Panther (volgens mij 27 turns). Onbelast konmt daar een behoorlijk toerental uit. Weet alleen niet of deze voor LiPo geschikt is en durf hem dus niet belast in te bouwen.

Ik denk niet dat het wel/niet laten inlopen van je motor iets te maken heeft met het probleem. Ik heb zelf nog nooit een motor laten inlopen. Gewoon gas erop!! Al is het niet bevoordelijk voor de levensduur.

Het smelten van de koelvin kan duiden op oververhitting. (what else) 7,2V kan het motortje prima aan. Ga je op een 2Slipo rijden (7,4V...Geen 8,2V!!) dan is dat beetje extra voltage net genoeg om het boeltje warm te laten lopen en is het ineens...over dus! Spreek uit ervaring.

Edit....Geloof dat Jurre me voor is

Laatst bewerkt:
Van veel brushed motoren staat tegenwoordig in de specs dat ze LiPo geschikt zijn. De Kyosho is dat ook (staat nergens in de specs maar is zo volgens Quartel).

Laatst bewerkt door een moderator:
Beter hier advies vragen...Forumleden hebben geen belang bij een evt aankoop.;)

Kijk eens naar een 540 motor + Esc die 8,4V kan verwerken. Zit je met lipo's safe.

Edit..Alle brushed motoren kunnen draaien op lipo's (max voltage voorbehouden) Het is je ESC die het verschil kan maken... Wat dit betreft ben je dus niet voldoende voorgelicht.

Laatst bewerkt:
Mag ik vragen hoeveel u al uit hebt gegeven aan een Brushed Regelaar en Motor(en)?
Want voor ongeveer 60 euro kun je een EZ-run setje kopen. ( brushless dus )
Ik denk alleen even mee hoor!
Maar brushless hoeft dus niet per definitie duur te zijn.
Tenminste zo denk ik het.

Nogmaals ik denk alleen mee!
Het is verder geen commentaar.

Groetjes,

Ruud

PS : Ik heb hiet nog wel een NEU 1521 liggen :)

Off-topic....hahaha..Die avatar:p

On-topic....Brushles hoeft idd niet duur te zijn. Als je alleen maar een brushed motortje nodig hebt, ben je veeeeel minder kwijt.

Off topic : dat dacht ik ook ja toen ik hem zag:)

On-topic : Dat is wel waar ja maar als je steeds een nieuwe moet kopen ben je op een gegeven moment net zo duur uit...

EDIT : Loopt de auto wel soepel?
Dus geen vastzittende lagers of te strak aangedraaide wielmoertjes?

Laatst bewerkt:
Mag ik vragen hoeveel u al uit hebt gegeven aan een Brushed Regelaar en Motor(en)?
Want voor ongeveer 60 euro kun je een EZ-run setje kopen. ( brushless dus )
Ik denk alleen even mee hoor!
Maar brushless hoeft dus niet per definitie duur te zijn.
Tenminste zo denk ik het.

Nogmaals ik denk alleen mee!
Het is verder geen commentaar.

Groetjes,

Ruud

PS : Ik heb hiet nog wel een NEU 1521 liggen :)

Haha, commentaar geeft niet Ruud;)

Heb alleen nog maar 18 euro uitgegeven aan die Kyosho motor van vanmorgen, er zaten drie motoren bij de auto totaal gelukkig.

Back