HC RCG 26cc benzinemotor

[EDIT]Dit draadje begint over de uitlaatkeuze, maar ik heb besloten dat er nog zoveel te vragen en melden is, dat ik het gewoon een draadje over de hele motor maak. Nou nog kijken of ik de topic titel ook aangepast krijg...[/EDIT]

Hoi,

mede door de goede ervaringen van een clubgenoot heb ik me laten verleiden tot de aanschaf van deze 26cc benzinemotor:

RCG26CC.jpg

Voor op mijn langzaam vorderende Brendel 2 meter Funtana. Nou ben ik een brave zondagspiloot, dus ik heb geen topvermogens nodig, maar het standaard potje is naast weinig effectief ook een enorme herriebron. De inlaat ga ik al door de romp steken om het geluid daarvan te dempen, maar ik zit te dubben over de uitlaat. Naast het standaard potje ken ik nog deze 2:

De Reso:
pic-reso-b.jpg

En de 'gewone' demper:
pic-86-V-extern-kammern.jpg

Wat zijn de voor- en nadelen van de diverse dempers? Ik dacht dat de reso meer herrie maakt maar meer vermogen geeft, ik ken de 'gewone' demper eigenlijk niet goed, maar ik zie ze op dit forum steeds vaker opduiken. Wie leert mij het hoe en waarom?

Dank,

Hugo

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat de reso meer herrie maakt maar meer vermogen geeft

Dat is niet juist, een reso kan zelfs stiller zijn. Een goed afgestelde reso kan tot 35% meer vermogen opleveren tov een gewone demper. Een gewone demper heeft doorgaans een iets mooier middengebied, is ook minder kritisch op de lengte van de uitlaatbocht, als die "ongeveer" goed is, dan is het vaak al prima. Een reso geeft wat meer werk om deze perfect af te stellen, of je kopieert gewoon van een ander:p (zo doe ik het meestal)

Als je de lengte kwijt kunt van een reso, zou ik voor die Funtana daar eerder voor gaan dan voor een normale demper.

Ik zit naar de MVVS reso te kijken, lijkt me niet duur en ik kan hem kwijt. Voor de bocht zal ik zelf moeten solderen van Krumscheid spullen, ik denk niet dat er een passende voor deze motor in de handel is.

Qua afstellen; ik zal dus gewoon met een lang recht stuk na de bocht beginnen, steeds verder inkorten tot ik voorbij een vermogenspiek ben, en dan dat laatste stuk door die ideale lengte vervangen? Moet te doen zijn...

Dank,

Hugo

Voor de originele mvvs reso zal ik je alvast waarschuwen; die is nie stil nie:mrgreen:

Normaal hebben fabrikanten een beginpunt van hun uitlaatbochten, daar moet je dan wat mee spelen. Ik heb bij 1 van mijn 3W157'ers MTW reso's zitten, bij MTW konden ze me zelfs precies zeggen wat de lengte moest zijn bij een bepaalde prop, het hangt een beetje van de fabrikant af, is wel een perfect service in ieder geval.

Ah, jammer. Welke is wel 'stil'? Ik heb ook Krumscheid en de spullen van Tony Clark gevonden, zal eens op die MTW googlen.

Hugo

Ah, jammer. Welke is wel 'stil'? Ik heb ook Krumscheid en de spullen van Tony Clark gevonden, zal eens op die MTW googlen.

De KS is wel goed, zelf heb ik hele goede ervaringen met de MTW RE3's, voor een 26cc weet ik niet of de RE2 geschikt is, je zou kunnen mailen (ZDZ40 staat wel in het lijstje, maar die is iets groter) Je kunt wel aanzienlijk stiller worden door een overmaatse reso te nemen, je levert wel weer iets vermogen in. Voordeel van RE2 en RE3 is dat het middengebied uitzonderlijk goed is voor een reso, en ik draaide 500 toeren meer dan met gewone dempers.....

De Zimmermans van TC vind ik een erg blikkerig geluid hebben, je moet er van houden.

Pefa kun je ook een kans geven, zijn niet erg duur.

Die MTW had ik inderdaad net gegoogled, maar die zijn wat aan de ruime kant. KS staat nu bovenaan mijn lijstje, ik heb niet zo'n prettige ervaring met de heer Clark (geheel persoonlijk...), ik ga pefa ook even googlen.

Hugo

Hmmmm, Pefa ziet er niet erg hi-tech uit, maar het kost dan ook weinâg. Hoe bedoel je, "een kans geven"?

Hugo

pefa, goed goedkoop, stiller dan ks en pefa is het huismerk van 3w

Kijk, dat zijn positieve berichten. Ondertussen zelf ook verder gezocht (zo'n ding blijkt in het Engels een Tuned Pipe te heten, wist ik veel, ik googlede op reso pipe...), en dit topic gevonden:

Header and Pipe for 26cc Engine - FlyingGiants Forums

Daarin een paar al genoemde, maar ook een setje van 'EVO' dat aangeraden wordt. Daar ga ik ook eens naar kijken, US$ 76 is niet veel geld. En PEFA dus, stil is echt van belang bij ons. Er is een tijdje geleden zo'n mini-camping in de buurt geopend, wij houden ons hart vast...

Hugo

Evolution=MVVS (in de kleinere maten) Dat is dus die herriepijp doe ik al noemde:)

Ik heb op een ander forum een soortgelijk topic, daar antwoordde ene heer Reivers dat de MVVS reso's helemaal niet luid waren, als je de demper laat zitten. Ik heb hem gevraagd dat uit te leggen... Ik zal het antwoord, als dat komt, ook wel even hier zetten. Maar tot nu toe neig ik dus naar Pefa, dat moge duidelijk zijn gezien dit topic.

Hugo

Ik heb op een ander forum een soortgelijk topic, daar antwoordde ene heer Reivers dat de MVVS reso's helemaal niet luid waren, als je de demper laat zitten.

Niks tegen Pé hoor, ik heb hem al een paar keer ontmoet, maar die zijn zeer zeker wel luid. Ik heb die betreffende pijp op een mvvs 26 gehad, daarna vervangen door een KS pijp, een wereld van (geluids-)verschil.......

Het is beter dan helemaal geen uitlaat, maar goed.....

Laatst bewerkt:
just leave the tuned pipe as it is. It has a damper integrated.
Mark Fuess wrote an article on how to remove the damper and shorten the header in order to increase power. This however makes for more noise.

Verder was ik nog Hatori vergeten, dom, en J'EN (Just Engines), maar dat schijnen Hatori kopieen te zijn. Pefa trekt me tot nu toe het meest. Moet nog even puzzelen over de header, heb net de flensmaten achterhaald en die lijken niet veel op andere meer gebruikte merken...

Hugo

pe reivers is/was importeur van mvvs, over het algemeen is hij niet te snel met antwoorden, hij heeft zelf ook een forum wat helemaal over de mvvs motoren gaat.

wat voor maatregelen ga je nog meer toepassen wat betreft geluidsreductie?
hydromount? luchtfilter?

Back