Hdx 500 se

Hallo iedereen,

ik ben bezig met mijn HDX 500 SE terug in orde te maken ( na een jaar niet vliegen..)
Graag wil ik hier toch even al mijn instellingen etc overlopen om zeker te zijn dat ik niet al te grote fouten maak..
Vorig jaar was hij gecrashed, om een tot nu toe nog onbekende rede, na de crash had ik de servo van de heck aansturing (hs82) toch maar vervangen door zo een grote digitale servo van futaba die bij m'n GY-401 hoort.
Hier kan je lezen wat er mis ging bij de crash
Nu wil ik hem ook nog op 2,4 gaan vliegen in plaats van op Fm zoals vroeger.
M'n zender is de Futaba 10CG, dus dat moet normaal gezien in orde komen.

Gisteren heb ik al heel de rotorkop uit elkaar gehaald, alles los gevezen en natuurlijk ook weer vast (incl locktide), vandaag komt de staart aan bod en misschien vind ik nog tijd om beginnen af te stellen.

Grt Dennis

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat ging al vlotter dan ik had verwacht :)

ik ben al begonnen met het afstellen van de regelaar, de regelaar die ik ga gebruiken is een kontronik jazz 80-6-18

DSC00652.JPG

enkele weken geleden heb ik er een prog kaart voor gekocht, en ik moet zeggen dat gaat een PAK gemakkelijker om alles snel af te kunnen stellen..
dit zijn de instellingen die ik momenteel heb (die mij het beste leken..)

DSC00654.JPG

hier zijn nog enkele foto's van hoe het er nu uit ziet:

DSC00647.JPG

DSC00648.JPG

DSC00649.JPG

DSC00650.JPG

Grt Dennis

oei, ik zie nu het heliforum sitemap topic, en ik geloof dat dit bij algemeen moet, kan ik dit zelf aanpassen? of kan iemand het voor mij doen, want ik vind het niet meteen bij edit..

Laatst bewerkt:
nog iets waar ik niet zo gelukkig mee ben is het volgende: een van de servo's beweegt nogal mee als er gestuurd wordt, graag wil ik dit verholpen zien, maar ik zie weinig mogelijkheden..

ik denk dat ik dit kan oplossen door er een hoekprofiel of iets dergelijks bij onder te zetten, en dan de servo daar aan vastmaken mbv een grote krimpkous ofzo
grt

ondertussen heeft hij weer zijn eerste 10 minuutjes gehoverd :)
de servo heb ik vast gezet met een stukje hout, krimpkous rond de servo en zo de servo er tegen geplakt met epoxy.. werkt perfect !
foto's zullen later volgen..
wat ik nu nog moet doen is de idle up instellen, ik moet alleen nog even uitzoeken welke curves zo wat goed zijn.. want daar is al wel eens discussie over geweest :)

Mooi dat dat opgelost is want dat zag er niet best uit!
Volgens mij is er in je gelinkte draadje al een paar keer aangegeven dat je het beste een vlakke T-curve rond de 90% (of 10 bij jou) kan instellen. Dit met het oog op de optimale werking v/e ESC.
Maar dat was waarschijnlijk voor je met deze "Jazz" op de proppen kwam!? De governor van Kontronik is zeer beroemd dus die zou ik inregelen!

P.s.: is het achterste deel van de landing gear nog een bijkomstigheid van je vorige crash?

ja, dat het nog wat geplooid is daar achter is door de laatste crash, het stond helemaal haaks om geplooid..

hoe het juist zit met een governor moet ik nog even uitzoeken, eerst ga ik proberen gewoon met gascurves, maar dus een gewone curve van 10 10 10 10 10 zou goed zijn? en niet 20 15 10 15 20 ofzo iets?

dit is inderdaad de eerste keer met de jazz, ik moet zeggen dat deze regelaar mooier optoert dan de regelaar die er standaard bij zat van sonix :)

zoals helihabit zegt kun je het beste de governer van de jazz aanzetten en dan wel een vlakke throttlecurve gebruiken.

Hoe heb je eigenlijk je pitch curve ingesteld staan als je met getrokken gas vliegt? Heb je dan max pitch bij low stick?

zoals helihabit zegt kun je het beste de governer van de jazz aanzetten en dan wel een vlakke throttlecurve gebruiken.

Hoe heb je eigenlijk je pitch curve ingesteld staan als je met getrokken gas vliegt? Heb je dan max pitch bij low stick?

ja daar komt het wel op neer, mijn gascurve lag (bij multiplex toch) dichter bij 0 dan bij 100 (bij volgas)

als ik jullie zo hoor, dan zit er al een governor in die jazz controller?
want normaal gezien heb ik dan toch nog zo een hall sensor nodig?
ik weet echt totaal niets van die dingen, vanavond zal ik de handleiding van de jazz er eens bij halen :)

als ik jullie zo hoor, dan zit er al een governor in die jazz controller?
:rolling:Dat is één van de
redenen waarom hij de financiële deuk waard is. Man je moest eens weten hoe leuk het is als iemand niet weet dat hij een parel in handen heeft. Google even op kontronik governor quality of vraag maar aan een willekeurige (3D) helipiloot.
Je hebt geen sensor nodig zoals bij brandstof. De ESC heeft namelijk direct contact met de motor en kan z'n info over motortoerental intern vergaren.
Jammer alleen dat de BEC max 4A levert. Voor een volledige digitale servo set zou ik een aparte BEC gebruiken.

enkel mijn heck servo is een digitale servo..
op de swash zitten 3 hs82's, ik heb ook al gespeeld met het idee van een aparte ontvangeraccu.. misschien toch maar doen dan?

ik ben dan toch blij dat ik een pareltje in handen heb :D

Okay, dus toch HS82ers..
Geen probleem voor je BEC. Ik ben begonnen met die servo's op de T500 en ze zijn prima voor rondvliegen. Bij elke crash ging er alleen altijd wel een tandwiel naar de knoppen en na 1x een dure vervangende mg gear set te hebben gekocht ben ik overgestapt op nylon gears (de gears van de HS81). Ik heb nog 3 à 4 gereviseerden liggen, Wink wink nudge nudge, say no more..
Het andere m.i. nadelige v/d HS82 is de maat. Ze zijn een stuk smaller dan de ruimte waar ze in moeten waardoor je ze goed t.o.v. elkaar moet richten om.

Nog even terugkomend op je filmpje. Zoals je zelf aangaf zie je de behuizing v/d servo meebewegen. Maar daarbuiten zie ik dat er binding ontstaat als je de swash helemaal naar beneden brengt en dan cyclic input geeft (dan kantelt de servo ineens veel verder). Een snelle oplossing die afdoende is in hover/rondvlieg stadium is om de negatieve pitchcurve af te buigen totdat er geen binding meer ontstaat en je toch minstens een graad of - 2 à -3 over hebt.
De permanente oplossing is je servolinkjes te verlengen. Je hebt bij vol + pitch genoeg ruimte over boven de washout.

p.s.: Hoe ben je eigenlijk aan die ESC gekomen (omdat je hem niet kent)?

Gisteren heb ik 2 vluchten gedaan met m'n heli van ongeveer een minuut of 6-7, dit vooral om de accu uit te testen.
met vluchten bedoel ik ook echt rondvliegen, alles voelde goed en stabiel aan
ik heb dus zeker geen spijt van al hetgene wat ik veranderd heb ( zoals de S9254 servo en de jazz regelaar) want het geeft echt een merkbaar verschil in het vlieggedrag :thumbsup:

nu zou ik graag enkele accu's extra kopen (nu heb ik er maar 1)
maar ik vraag me het volgende af:
momenteel vlieg ik op een 4 cellen pakket (4s2p 3600mAh), maar ik zie dat iedereen in de 500 klasse met 5 cellen pakketten vliegt..
ik zie niet meteen een rede waarom ik zou overschakelen op 5 cellen, als het met 4 cellen ook prima gaat, maar misschien worden mijn eisen binnenkort toch hoger dat ik dan toch ga moeten overschakelen op 5 cellen? (lees 3D)
dus ik weet niet goed wat ik nu moet doen, blijven bij 4 cellen of overstappen op 5 cellen..

grt Dennis

500 Size' vliegt over het algemeen met 6 cellen......

Als je 5S kan, en je wilt gaan 3d vliegen, zou ik dat doen.. maar als je zegt op 4s heeft ie ook power zat, lekker 4s blijven vliegen:) hangt er echt vanaf wat je wilt gaan doen:)

ja kijk, ik weet niet goed waar de grens ligt

ik vind het nogal zonde om nu 4S pakketten te kopen als ik ze over een half jaartje niet meer gebruik..

edit; als je dan dit filmpje bekijkt van een Trex 500 op 4S dan snap ik niet waarom je naar 5 of zelfs 6 cellen zou gaan?

dergelijke dingen zie ik mij nog niet meteen doen :rolleyes:

Align Trex 500 4S1P testing at Align Car Park video 1
3rd prototype 500Size Motor JR DS-3400GX4 Gyro DS-760 Battery/4S/14,8V/3000mah NORM -2000rpm IDLE-2500rpm/flying time-5min Flying

Je hebt wel een testvlucht te pakken. Er zullen vast meer voorbeelden zijn maar als je het mij vraagt is dit de enige T500 op 1x4S lipo. Die 2500rpm zal zo ongeveer wel het max. haalbare zijn.
5S komt al vaker voor maar 6S mag wel de standaard genoemd worden. Capaciteit op 6S ligt tussen de min. 2500mAh en max. 3300mAh. Ik heb zelf alleen accu's van rond de 3000mAh. Als minder gewicht belangrijker wordt stap ik over naar lichtere accu's maar tegen die tijd zou het me niet verbazen als een 3000mAh net zo zwaar is als een 2650mAh nu..

De rede om een 5cellen pakket te nemen zou dus zijn om gemakkelijker aan hogere toeren te komen?
op zich vlieg ik in mijn yak ook wel met een 3000 mAh 5cellen pakket..

ik heb deze accu nog ongebruikt liggen:

DSC00644.JPG

dat is een 5S 3000 mAh accu

die zou met andere woorden perfect zijn voor de heli?

ik heb nog een vraag, hoe kan je op een veilige manier je headspeed meten? want ik heb wel een toerenteller, maar ik kan me niet echt een veilige manier inbeelden hoe dat ermee zou gaan lukken.. :)

De rede om een 5cellen pakket te nemen zou dus zijn om gemakkelijker aan hogere toeren te komen?
Ja, en met gelijkblijvend toerental zal een hogere spanning leiden tot een lager ampèrage.

Die Zippy zou op z'n minst 120 Ampère moeten kunnen leveren(of is het max 40C?) dus die Jazz houdt hij makkelijk bij.
Zoals Anko al schreef moet je lekker doen wat bevalt en 5S zit er mooi tussenin.

De methode om je headspeed te meten met een (optische) tachometer is, correct me if I'm wrong: Onbelast, dus 0° pitch. Stick(collective) naar 100% en dan meten (bij goed licht c.q. daglicht). Uit veiligheidsoverwegingen de heli bij de skidz aan de ondergrond verankeren.

Back