Hdx 500 se

90 graden vind ik gewoon hoog. Zal eens kijken of ik dat bij de mijne kan meten. meer dan handwarm heb ik de ESC nog nooit gehad.
Dat je dan toch zo'n toerental haalt. Intuitief denk ik dan dat de hoge temperatuur dan wordt veroorzaakt door de lage spanning icm de hoge energie-vraag.

ja, er is zeker iets mis met de setup

ik heb bij de motor een temperatuur van 100 graden gemeten.. terwijl de buitenlucht 3 graden was..

ik denk dat ik toch beter voor een andere motor ga (had in het verleden ook al problemen met de temperatuur van deze motor)

Grt Dennis

als ik met de castle creations software eens wat speel dan krijg ik de volgende dingen:

met een 1600kv motor met 6 polen (deze)

- governor min 2400 RPM, max 3400 for proper governing
dit met 12 T pinion en 94 T main gear

Met een 1800kv motor (6 poles) (deze)

-2700 RPM minimum en 3800 max
dit met 12 T pinion en 94 T main gear

ik vraag met echt af of ik niet beter naar een groter main gear ga..

dan kom ik met de 1800kv (6 poles) motor bij:

- 2500 RPM min en 3100 RPM max
12T pinion en 114T main gear

met een groter tandwiel, gaat alles dan ook weer minder stroom verbruiken..

grt Dennis

Ik zou dat dus gewoon gaan doen. Dergelijke hoge temperaturen zouden voor mij onacceptabel zijn. Dat is de temperatuur van kokend water!
Overigens ook allemaal energie die je niet gebruikt voor het vliegen.

ja ik heb een keuze gemaakt..

wat ik ga veranderen is de motor én de pinion die er op zit

motor wordt een Turnigy typhoon 500 (1800 kv) met een 10T pinion

met deze setup krijg je een minimum van 2300 RPM en een maximum van 3100 RPM (wat mij niet verkeerd lijkt..)

wel vraag ik mij nog af of die pinion van 10T niet wat klein is ivm optoeren en strippende tandwielen? ik zit dan met een 9,4 op 1 ratio (motor zit dan aan 21620 toeren min en 29140 max)

Grt Dennis

ik denk ook dat dit de beste keuze zal zijn..
alleen ga ik hem dan heel traag moeten laten optoeren ivm strippende tandwielen denk ik

tja, als ik het niet test, zal ik er ook niet achter komen ;)

grt

Of je doet dat met een ESC met slowstart, of je start vanaf 0 in normal, en je schakelt ergens rond midstick over naar Idle.
Dan is het wel elegant als de curves op dat punt min of meer dezelfde waarde hebben.
Dan wordt je nooit verrast door een plotseling omhoog springende heli of iets dergelijks.

ik vraag met ook af of ik eerst met een normale lineaire curve kan vliegen en dan kan overschakelen op governor mode, in plaats van meteen op de grond te laten optoeren in governor en zo op te stijgen..

ik gebruik de Castle Creations ICE 100

De meeste ESC governors hebben daar moeite mee, dat is tenminste mijn ervaring.
Kreeg altijd rare effecten, wisselend toerental, stotters etc.etc.
Hoe eerder op een vast toerental des te beter.
Dus op midstick optoeren met softstart naar een vlakke curve, en landen met throttle-hold vind ik het fijnst.

ik heb daarnet nog een keer met de 4S gevlogen, temperaturen blijven veel beter onder controle zo
hier is de data log:

4S%20data%20log.JPG

je kan zien, geen temperaturen boven 53 graden voor de ESC en de motor heb ik ook maar 49 graden gemeten

Grt Dennis

ik heb van de week de motor met pinions aangekregen met de post ! :)
ziet er allemaal mooi materiaal uit, alleen ga ik de 10T pinion niet kunnen gebruiken, deze sluit niet mooi aan op het main gear.
de 12T en 13T sluiten wel mooi aan, dus ik moet nog even zien welke het beste presteert.

ook had ik carbon main blades besteld, en ik sta echt te kijken van hoe een goede kwaliteit dit wel niet is ! perfect gebalanceerd en mooi afgewerkt

jammer genoeg krijg ik dit alles pas op kerstmis, dus het testen zal nog niet voor meteen zijn.

later meer hier over

Ik heb net de nieuwe Setup zitten testen :

1800kV motor
12T pinion 94T main gear
5S 3000mAh lipo

en ik moet zeggen dat er VEEEL meer power in zit tov de 4S setup met 850kV motor
ik hoverde hem bij ons in de tuin, een mens zou bang krijgen van zo een monster ;)

ik merk dat hij op de collective pitch echt heel gevoelig staat, wat te naar mijn zin, dat moet ik dus zeker aanpassen want dat vliegt niet heel prettig

ik heb niet weer heel het topic doorgelezen maar met die 5s en 1800kv motor kom je op 5x3.7x1800x12/93=4300 RPM bij max throttle.
Dus ik weet niet op hoeveel % gas je vliegt maar dit lijkt me geen succes.
Kun je beter terug naar de motor met 830(oid?)kv en een grotere pinion en dan wel 5s

dat had ik eerst, die motor werd toen 110 graden terwijl de buitentemperatuur 4 graden was..
ik vlieg nu met de Castle Creations ICE 100 regelaar op governor mode, die blijft staan op 2700 toeren maximimum

het is niet dat ik de heli aan het overbelasten ben, maar er gaat een nieuw frame komen met een 140T main gear er in.

ok had niet gelezen dat die zo warm werd. en dat ie daarom eruit ging.

heeft dat 140T tandwiel dan wel dezelfde steek voor de tanden? Of is deze gewoon echt veeel groter in diameter?
Maar met die 140T zul je al beter uitkomen qua rpm.

ok had niet gelezen dat die zo warm werd. en dat ie daarom eruit ging.

heeft dat 140T tandwiel dan wel dezelfde steek voor de tanden? Of is deze gewoon echt veeel groter in diameter?
Maar met die 140T zul je al beter uitkomen qua rpm.

dat 140 T tandwiel is veel groter, daarom dat ik ook een nieuw frame nodig heb, want dat past niet in het oude :rolleyes:

normaal zit daar dan ook een nieuwe pinion (14T meen ik) bij

met dat in het achterhoofd had ik dan de 1800kv gekocht, en nu lijkt het ook goed te gaan met de 94T

nu weer even sparen voor het andere frame dus ;)

Back