Hdx 500 se

ik was van plan dit frame te kopen :

cf-hc500-fgrame-set-sml.jpg

voor 105 euro heb ik het thuis

net is het gebeurt, mn tandwiel is gestript en vrij hoog in de lucht..

gelukkig had ik op de sim autorotaties geoefend en kon ik hem zonder schade aan de grond zetten :banana:

DSC01033.JPG

DSC01032.JPG

waar ik dus al bang voor had is gebeurt (en dat al bij de eerste vlucht)
nu ja het is tijd voor verbetering en een nieuw frame met groter tandwiel dus :)
ben benieuwd wat dat gaat geven

ik merkte ook nog dat zolang ik af mn heck af blijf hij strak in de lucht hangt, maar van de moment dat ik er wat mee stuur gaat hij zich al trillend terug stabiliseren, mn gain moet dan toch iets minder gevoelig staan he?

Grt Dennis

digitale, analoge, hitec, savox ?
geen suggesties?
als de servo 3 - 3,5 kg kan trekken en zo snel mogelijk is, dan zit ik toch wel in de goede richting denk ik he?

De meeste fullsize servo's (savox of align bijv.) zouden prima voldoen en waarschijnlijk al veel meer trek/houd kracht hebben.
Ik vraag me alleen af of er wel full size servo's inpassen.
De meeste 500 size heli's worden gevlogen met lichtere mini servo's zoals bijv de S9650 of S9257.
Ik heb zelf JR servo's van dat formaat in mijn protos zitten.
Fullsize digitaal en MG zit je al vaak op een trekkracht van 12 Kg per servo.
Lijkt me wat zwaar (gewicht) en onnodig.
Er zullen best lichtere fullsize servo's te vinden zijn, maar het is niet gebruikelijk, dus daarom hebben weinig mensen een idee wat ze je aan moeten raden vermoed ik.

ok, m'n nieuwe frame is onderweg
het is het CF frame geworden met een 140T main gear, dit zou een stuk steviger moeten zijn dan het 94T main gear.
ik ga nu eerst gewoon verder doen met de HS-82 servo's die er in zitten, in het nieuwe frame gaan deze ook veel strakker kunnen passen met de overbrengstukjes.

ondertussen zijn de eerste 2 vluchten met het nieuwe frame achter de rug, en ik moet zeggen je merkt dat de governor beter zijn werk kan doen bij een 12/140T tandwielverhouding dan bij een 12/94T verhouding.

wat ik nu merk is, als ik bij 2200 toeren mijn pitch omhoog gooi de heli een kwart draait.
in het begin stond de gain op 60% en op het einde op 95% (en hij had het nog steeds)

bij 95% had ik wel de indruk dat het te hoog was omdat hij een beetje schokkerig stuurde op zijn hek.

hoe komt het dan dat de heli een kwart draait (naar links) als ik een plotse positieve pitchverandering doe? is het toerental van mijn heckrotor misschien te laag ofzo?

Grt

Als je de volledige/grootst mogelijke resolutie van je staartservo gebruikt, en er dan nog last van hebt...(servohevel afstand optimaal)
In principe is er niets veranderd aan het toerental van de staart volgens mij.
Je hoofdrotor maakt een aantal omwentelingen, en hetzelfde aandrijftandwiel drijft nog steeds je staart aan in dezelfde verhouding.
Je hebt wel wat meer moment gekregen waarschijnlijk met de nieuwe aandrijf verhouding.
Je kan ook nog kijken naar de grote van de staartbladen.

als ik de governor gain van low naar medium breng, is het al beter (maar nog niet weg)

kan het zijn dat ik te weinig toeren maak met mijn hoofdrotor om de gyro goed te laten werken? ik zit nu aan 2100 rpm te vliegen..

edit:

net nog een rondje gaan vliegen, nu op 2400 rpm, maar hij heeft het nog steeds.. ik heb me er verder niets van aangetrokken en dit keer echt zitten vliegen en ik merk ook dat mijn pirouetten minder snel gaan dan bij de vorige setup..

Ik had enkel het hoofdtandwiel vervangen, en niet het tandwiel dat de riem aandrijft omdat ik vond dat deze sleepte
Het nieuwe wiel dat de riem aandrijft is ook groter (meer RPM dus). Ik zal deze dan toch moeten gaan gebruiken en er nog eens goed naar kijken hoe ik kan voorkomen da de riem tegen de rand aansleept.
voor de rest vliegt hij wel retestrak :cool:

Laatst bewerkt:
ik ben niet meer aan het testen geweest, maar net kwam in mij op:
ik heb voor de eerste keer expo op mijn tail ingesteld, kan de gyro hierdoor misschien verward geraken ofzo?

van het weekend toch maar eens testen :rolleyes:

Ok, de DES 676 servo's zijn besteld

mijn regelaar levert 5A bec, is dit genoeg voor mijn setup? of zou ik beter een Ubec aanschaffen van bijvoorbeeld 8A ?

ik heb echt geen idee hoeveel stroom de setup nodig heeft..

Grt

Het zijn servo's geworden van Savöx, de 1350.
Ik heb er net de eerste testvlucht opzitten en ik moet zeggen dat het een grote verbetering is. Hij vliegt veel strakker en voelt beter aan.

Nu vlieg ik nog even met een 4,8V ontvangeraccu, deze wordt nog veranderd naar een lipo teruggebracht naar 6V.

Grt Dennis

na ongeveer 20 vluchten met de nieuwe setup heb ik dit voor :

DSC02757.JPG

de pinion was zodanig versleten dat hij mijn main gear beschadigde en ik mijn heli semi-autoroterend moest landen..

is dit te wijten aan slecht materiaal van pinion? ik heb nu volgens mij beter pinions besteld, ga zien of deze het langer uithouden, want ik heb geen zin om elke 15 vluchten mijn pinion te vervangen..

deze 2 ga ik nu proberen :

12t-rjwpinion-sml.jpg

rhino-11t.jpg

hopelijk betere kwaliteit dan de goudkleurige..

Grt

Laatst bewerkt:
Back