Hegi Saudade, tweede leven

Ik ben sinds afgelopen weekend de trotse bezitter geworden van een Hegi Saudade.
Gekocht via marktplaats voor een prikkie, inclusief een goed werkende (oude) sailwinch.

335677772_5_KA7d.jpeg

Bootje heeft een tijdje stilgestaan en is een beetje stoffig (en gooor), maar verder in redelijk goede staat.
Nu vind ik de opbouw erg saai en wil er een kajuit opzetten, maar dan kan ik dus de afdekplaat niet zo simpel meer afdichten met tape.
Dus is mijn vraag: hoe krijg ik die romp dan weer waterdicht??
Ik had zelf al zitten denken om een een tochtstrip van 2 mm dik onder te plakken, maar zijn er ook andere (betere) methodes??

Het is mijn eerste echte zeilboot, heb in een ver verleden al eens een bb-draak gehad en heb een nikko volans al eens stevig verbouwt (echte besturing erin) maar nog niet mee gevaren, omdat ik deze kon kopen....

alvast bedankt!!

Laatst bewerkt:
Hegi Saudade

Hallo pinty,

Misschien kan je een kajuit met bovenin een schuif maken, daarbij de afdekplaat die er nu opzit gewoon vergeten. De kajuit om de oude dekluik heen bouwen. Zo kan je via een schuifluik in je romp komen.

DSCF5713.jpg
saphir03-1.jpg

Mvg.

Laatst bewerkt:
das ook een idee jah..
probleem alleen met de mijne is, dat het gat in het dek behoorlijk groot is. dus bij zo'n oplossing zou ik het oude dek luik in twee-en moeten delen om bij alle apparatuur te kunnen komen.
ben vanavond al een beetje met karton in de weer geweest om een leuk ontwerpje te maken, maar ik blijf steeds met het achterste deel van het dek luik "zitten".
hoe zit dit normaal dan bij een kant en klaar model??? heb het hele forum al een beetje door zitten lezen, maar kon zo gauw niets vinden..

hoi pinty

bij de boot op defoto's die F. Werkhoven hierboven geplaats heeft zie je in
de kuipvloer ook schroefjes zitten, dit is ook nog een luikje waardorr je bij
het roer enz. kan.
hieronder hoef je minder vaak te zijn, dus dat kun je gewoon vast zetten

ik zelf heb bij mijn boot ook een toegangsluik via de kajuit, en de andere
plaatsen waar ik bij moet kunnen zijn afgeplakt met plakplastic.
techniek%20(1).JPG

toegangsluik onder de kajuit deze gaat vaak open, om dat hier ontvanger
en de accu onder zitten, ook de servo's zijn makkelijk bereikbaar.
techniek.JPG

toegangs luikjes boven de roerkoningen , ende achterste katrol van de
eindeloze lus voor deschootbediening, je ziet hier ook het kajuit luik
gemonteerd zitten
klaar3.JPG

en zo ziet het eruit als alles klaar is
de kuipvloer war dus 3 luiken inzitten is beplakt met gele plakfolie.
als ik er echt bij moet verwijder ik deze zodat ik overl bij kan.
daarna gewoon nieuwe folie aan brengen en alles is weer waterdicht
in het voordek zie kje ook een rondje zitten , dit is ook folie , boven de
voorste katrol van de eindeloze schootlus.

ik hoop dat je hier wat mee kunt
groeten johan

ben vanavond al een beetje met karton in de weer geweest om een leuk ontwerpje te maken, maar ik blijf steeds met het achterste deel van het dek luik "zitten".

Kan je misschien een foto van jouw dek maken, met de stukken karton.
Weten wij wat je van plan bent / wat je probleem is en kunnen we je misschien ook beter helpen.

Mvg.

ok dan.
Dit kan ik goed volgen en geeft me weer nieuwe ideeen. Extra luikjes zagen voor de kringloop, slim, ga ik ook zeker doen.
Plak-plastick heb ik nog in overvloed
maar onder dat vastgeschroefde luikje, zit daar iets van een rubber randje voor de afdichting??

btw, mijn dek is volledig van hout

het ddurde even, maar daar komen ze

Het idee voor de kajuit (let niet op de rommel)
340961080_5_ZVM3.jpeg

nog een fotootje vanaf de bovenkant, kun je ook gelijk een beetje het afdekplaatje zien

340961086_5_-xfP.jpeg

Het dek zoals het nu is
340961085_5_dHqJ.jpeg

en eentje dichterbij (tja jullie willen fotoos zien)

340961081_5_QeOS.jpeg

afdekplaatje er half af

340961084_5_gKjg.jpeg

en eentje zonder afdek-plaat, een kijkje in de romp
340961082_5_S9Ta.jpeg

340961083_5_d8-w.jpeg

dat waren de fotoos, kom maar met ideeen, hahaha
de schroef op het dek is ervoor dat de schotenlijn (zeg ik het goed) het complete afdekplaatje er niet aftrekt. precies op die plek wil ik dan ook het plaatje splitsen, dus daar komt het einde van de kajuit

edit, fotoos zijn een beetje te klein, zijn aangepast

Laatst bewerkt:
Beter, ik dacht dat deze boot 2 dekluiken had, vandaar dat ik je reactie niet helemaal snapte. Ik snap nu wat je probleem was / is.

- Oude dekplaat kun je vervangen voor nieuwe zelf gebouwd. (kuip)
- Kajuit / opbouw van boven open maken afdichten doormiddel van schuif of kap.

Of

- De ruimte van het gat in tweeën delen.
- Oude dekplaat gebruiken maar in tweeën delen.

Of

- Gat groter maken en een afdekplaat met kajuit en kuip als één stuk.

Ik heb wat puntjes opgeschreven, hoop dat je er wat mee kunt.

IMG_0220-1.jpg

Foto bijgevoegd, misschien een ideetje voor je kajuit.

Mvg.

Laatst bewerkt:
thnx voor je reactie op dit vroege uur, lol

het gat ga ik niet groter maken, vindt hem al veel te groot. Ik zit eraan te denken om het gat in twee-en te delen, voorste deel kajuit met iets van een deksel, vast gelijmt op het dek, achterste deel het orginele paneel gebruiken en hem net achter de schroef doorzagen;
gedeelte met de schroef: of nieuwe maken, of gewoon vastlijmen in de romp.

en dan zoveel mogelijk elektronica in het voorste ruim stoppen.

of: originele dekplaat behouden en daar een nieuwe kajuit op lijmen, zodat je in 1 keer de hele opbouw weghaalt.
zou ik hem, denk ik , wel aan de voorkant van de kajuit vast moeten zetten op het dek

maar nog ff over dat schuifpaneel, dekseltje: zit dat vast op de een of andere manier, of ligt dat er gewoon los op, zoals bij een motorbootje.
en zit er dan ook iets van een afdichtingsrubber tussen?

Ik weet het, veel vragen, maar ik wil het graag in 1 keer goed doen

Laatst bewerkt:
maar nog ff over dat schuifpaneel, dekseltje: zit dat vast op de een of andere manier, of ligt dat er gewoon los op, zoals bij een motorbootje.
en zit er dan ook iets van een afdichtingsrubber tussen?

Bij het gat van jouw boot zit een latje waar de dekplaat opligt. Als je daar nog een latje onder lijmt wat naar binnen uitsteekt kun je daar nog iets opplakken wat het geheel weer afdicht. Je kunt er verschillende afdichtings materiaalen voor gebruiken. Let er wel op dat het afdichtings materiaal iets hoger ligt dan het latje waar de afdichtplaat oplicht.

Afdichtings materiaal: O-ringen, spatwaterdichtefoam met plak rand.

Voor het vastzetten van dekluiken heb je ook een heeveltje met zo'n schroefje. Hoe heet zoiets?

Mvg.

Laatst bewerkt:
lol, en dat zegt mij weer helemaal niets.

trouwens, mooie boot...het maakt mijn keuze voor een nieuw dek wel weer een beetje moeilijker.

edit: lang leve google, naast rugwervels ook de bootwervel gevonden.
beantwoord dus meteen de vraag

Laatst bewerkt:
een avondje creatief met karton
voor het totaalplaatje heb ik even een provisorische mast erop gezet

350040452_6_YTFm.jpeg

duusss: wat vinden jullie ervan?
kloppen de verhoudingen een beetje (voor zover te zien op de foto)

Hoi Pinty,

Ik denk dat je het hooge gedeelte iets lager moet maken voor de verhouding vrijboord opbouw. Misschien kan je het sprongetje er wel helemaal uit halen, dan ziet het er wel sneller uit.

Groetjes Remco

thnx!!

het idee was ook een soort van jaren 70 opbouw, en daar kwam ik veel van dit soort opbouwen tegen.
Maar dat de hoge opbouw te hoog zou zijn....dat idee had ik ook al, maar wist het niet zeker.

gr, Richard

Hallo Richard,

Misschien kan je de mast ook in de opbouw laten integreren, door een gat in de bovenbouw te maken. Zo kan je als nog de mast door het gat in de kajuit op de orginele plaats plaatsen/bevestigen. Hierdoor kan je de opbouw wat langer maken, wat denk ik beter bij dit model staat. De kuiprand nog voorzien van een ronding dan wordt het niet zo hoekig. Hier een link waar je misschien wat aan hebt.

der Segler Gracia

Mvg.

Laatst bewerkt:
Back