Hoi Rudi,
Waar ik bang voor ben is als het touw breekt; dus zou ik de touwen preventief vervangen door nieuwe. Wat is nu het beste voor dit? .
Voor de Winch is gevlochten nylon koord van 1.5mm of 2mm met een kern goed geschikt want als je gevlochten nylon zonder kern neemt dan rekt het koord zich uit waardoor het vroeg of laat weer van de katrollen afloopt. Ook voor de verstaging van de mast moet je gevlochten nylon koord met een kern gebruiken alleen van 1mm dikte. Misschien dat er een modelbouwzaak in jouw buurt dit nylon koord verkoopt, anders even googelen.
Op de verstaging van de masttop naar het achterdek daar zit ook een stukje gevlochten staaldraad maar dat verduidelijk ik later wel met een foto.
Ook vraag ik me af of er kabelspanner op moet want zou winch plaatsen zodat Ene kant oprolt en andere kant afrolt
Bij mijn eigen gebouwde Saudade heb ik toen geen kabelspanner gebruikt. Gewoon het koord zo strak mogelijk aanspannen en vastknopen aan de rol op de winch en tijdens het vastzetten van de winch op zijn plek kwam er nog wat extra spanning op. Het vraagt misschien wat aandacht met het afstellen maar ik heb toen nooit problemen gehad met de winch en de werking van de zeilen.
Waar je wel op moet letten is dat als je de zeilen inhaalt de winch niet door blijft trekken aan de zeilen. Dus op de zender altijd beginnen met de stuurknuppel zo ingesteld dat de winch zo staat dat de zeilen strak zijn ingehaald. Alleen dan kan je ook de maximale weg halen met de winch als je de zeilen laat vieren en dat ze die 90 graden halen.
Heb al mal gemaakt in karton maar weet niet welk,hout ik,zou nemen voor het dek en hoe dik dit mag zijn.
Het dek is van 1.5 mm berken triplex (vliegtuig triplex) en dan zit je aan een maat van 110cm L X 25CM B, dikker of dunner zou ik niet nemen en ook al is het duurder, berken triplex is watervast gelijmd.
De kuip is opgebouwd met een combinatie van balsa en triplex.
Heb je soms een gedacht om de zeilen proper te krijgen en de plooien eruit? Je ziet hoe meer ik kijk hoe meer vragen ik heb [emoji79] dank voor je meedenken en hulp Rudi.
Ik durf het zo 1 2 3 niet te zeggen hoe je die vouwen netjes uit de zeilen krijgt, zeker niet met een (hete) strijkbout.

Misschien dat er op het forum leden zijn die daar meer bekend mee zijn. Vlekken of vouwen door het opvouwen van de zeilen krijg je er bijna niet uit. Plooien zaten er bij mij ook in maar na wat gezeild te hebben is dat een stuk minder geworden.
Onder in het grootzeil en de fok zit een nylon touw waarmee je het zeil in de giek schuift. Als het zeil zich niet mooi glad trekt smeer je het zeil in met wat vochtig gemaakte handzeep waardoor het zich makkelijker laat schuiven door de giek zonder dat het touw zich opstroopt wat soms ook plooien kan veroorzaken.