Hegi saudade

Op de website 'desaudade' is wat over de historie en hun reis met de Saudade te lezen.

Leuk deze (achtergrond) informatie, zo'n verhaal bij een model geeft (mij) een extra toegevoegde waarde.
Jammer is dat niet alles op deze website - zoals bijv. logboek en foto's - meer werken, maar dat zal wel door de veroudering (10 / 12 jaar geleden) en de foto of web provider komen.
 
Inderdaad jammer dat de foto's niet meer op de server staan maar misschien zijn ze nog ergens te vinden. De logboeken zijn nog in te zien als je naar 'links en download' gaat.
 
modellwerft-5.jpg

modellwerft-6.jpg


Mooie detailfoto's! Zo had ik idd zelf ook de reling bedacht.
Mijn handen jeuken om mijn race saudade te voorzien van een kajuit en een houten dek. Ik heb een scheurtje ontdekt in de overgang van dek naar romp dus dat is een goed excuus om hem grondig aan te gaan pakken.
Ik ben erg benieuwd naar de bouwbeschrijving maar als ik naar deze twee foto's kijk dan gaat de detaillering een flinke uitdaging worden. Grote vraag is. Ga ik voor vintage/origineel of met upgrades naar bv een carbon mast?
De originele genua zoals op oude foto's te zien is met een soort overloop lijkt mij minder goed varen dan met een "fokgiek" zoals ik ken van de pirol en de MM. Klopt het dat er verschil zit in bouwbeschrijving van de oude Hegi tov latere Revell varianten?
 
Foto is mooi, maar detais zijn helemaal niet realistisch , een touw als railing kan niet moet een kabel zijn met plastiek beschermlaag de putting op een rail dat kan helemaal niet deze zitten op strips die onder dek doorlopen op een versterkt schot op een putting komt een kracht die groter is dan het totaal gewicht van het schip.
Motor hendel op het luik, deze moet in de buurt van de stuurman staan.
Weet niet wie dit schip heeft gebouwd, prachtig afgewerkt maar voor je een hoop werk steekt in detais moet je deze op de echte schepen bekijken , ik bekijk dit natuurlijk met de ogen van een 1/1 zeiler :-)
 
Mooie detailfoto's! Zo had ik idd zelf ook de reling bedacht.

Van de Saudade kom je 10tallen foto's tegen maar deze had ik nog niet gezien.

Een carbon mast kun je overwegen Marco, laat je hem zwart dan komt dat toch enigszins overeen met de 1:1 ook als je voor de vintage versie kiest.

Ik heb wat rond zitten kijken naar een aluminium mast, maar zo'n mast van 1.50mtr tot 2.00mtr komt al gauw neer op zo'n €80,00 exclusief het benodigde beslag en het kan oplopen tot €125,00.
KDH heeft veel beslag voor zeilboten in zijn collectie maar de originele masttop en de mastverstaging zoals die bij Saudade werd geleverd zit sinds een jaar of 2 niet meer in hun collectie.

Bij mijn Saudade was toen ik hem kocht de fok boom gebarsten en nu schiet de fok er telkens uit. Ik moet dus een nieuwe fok boom maken wat geen probleem is maar dan moet er ook een profiel in gefreesd worden voor de fok wat wel een probleem(je) is. .
 
Bij mijn Saudade was toen ik hem kocht de fok boom gebarsten en nu schiet de fok er telkens uit. Ik moet dus een nieuwe fok boom maken wat geen probleem is maar dan moet er ook een profiel in gefreesd worden voor de fok wat wel een probleem(je) is. .

Je zou kunnen overwegen om - als je deze nog niet hebt - een Proxxon MF70 freesbankje aan te schaffen.
Het is even een investering van enkele honderden euro's, maar daarna heb je een machine waar je dit (je nieuwe fokkenboom) en nog vele andere leuke precisiewerkjes mee kan maken.
Ik spreek hierbij uit eigen ervaring, je kan er niet de hele wereld mee maken, maar zou zelf dat machientje voor geen goud meer willen missen.
 
Je zou kunnen overwegen om - als je deze nog niet hebt - een Proxxon MF70 freesbankje aan te schaffen.
Het is even een investering van enkele honderden euro's, maar daarna heb je een machine waar je dit (je nieuwe fokkenboom) en nog vele andere leuke precisiewerkjes mee kan maken.

@Bert V bedankt voor het goede advies en ik ben het helemaal met jou eens dat zo'n freesbankje een must is voor onze hobby. Maar zoals veel van de leden het wel zullen herkennen, wij lopen we over van de bouwplannen maar ons budget is beperkt. Maar als ik tweedehands iets tegenkom dan is ie van mij. :)
 
De beste ronde mast voor een IOM kost ca €25
Is er in veel kleuren, waaronder zilver en zwart.

Bedankt @wim bakker voor de tip allen de mast van de Saudade is 1.50mtr hoog en ongeveer 16.5 cm in doorsnede, de mast voor een IOM is 11mm in doorsnede.

Maar ik denk dat ik sneller een houtbewerkingsbedrijf vind op internet dan een allu mast of giek. Google komt bij mij met zulke rare resultaten. :)
 
  • Like
Reactions: Ard
Hmmm das een fijne site zeg! En niet eens zo duur. ik was al aan het zoeken naar de mastlengte. 1.50 carbon heb ik nog zat liggen dus daar ga ik dan maar van uit voorlopig. Scheelt weer tenslotte :-)
 
Iemand een idee hoe je het zeil uit de mast krijgt? Het zit zeer vast ,maar doordat er onderaan gelijk,wat plooien zitten zou ik het eens willen eruitzagen en beter plaatsen.
Mvg Rudi
 
Hoe komt het dat het zeil vastzit in de mast ? Grootzeil zit in een gleuf of op sleetjes die in de mastgleuf/rail glijden.
 
Iemand een idee hoe je het zeil uit de mast krijgt? Het zit zeer vast ,maar doordat er onderaan gelijk,wat plooien zitten zou ik het eens willen eruitzagen en beter plaatsen.
Mvg Rudi

Misschien eerst eens even een poosje in een bak of bad water leggen (eventueel met een beetje (af)wasmiddel)?
Daarna voorzichtig beurtelings spanning naar onder en naar boven er op zetten en dit net zo lang afwisselen tot er beweging in komt.
 
Weet het in een gleuf zit, maar knelt ongelooflijk dacht het gelijmd zat of zo . Ga even proberen met werken , zelf niet aan gedacht,
Dank voor het meedenken...
 
Het zeil is inderdaad lastig te verwijderen. Gelijmd zal het zeil niet zitten @Rudidan en zolang je geen andere mast hebt zou ik er ook niet in gaan zagen.

Probeer het eens langs de hele mast te bevochtigen met verdunde Dreft beide kanten. Hang het zeil op aan een waslijn met de mast beneden zodat het vocht tussen het zeil en de mast kan intrekken. Misschien dit een aantal keer herhalen. Daarna zoals @Bert V al schreef, met beleid op en neer bewegen en probeer plooien te vermijden.
 
Hoe komt het dat het zeil vastzit in de mast ? Grootzeil zit in een gleuf of op sleetjes die in de mastgleuf/rail glijden.

Klopt, het zeil zit middels een nylonkoord in een uitgefreesd profiel maar dat koord wordt hard in de loop der jaren en verliest dus zijn flexibiliteit wat het glijden in de gleuf bemoeilijkt.
 
Back
Top