Hegi saudade

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Rudidan, 25 nov 2019.

  1. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    997
    Locatie:
    Steenbergen
    Leuk deze (achtergrond) informatie, zo'n verhaal bij een model geeft (mij) een extra toegevoegde waarde.
    Jammer is dat niet alles op deze website - zoals bijv. logboek en foto's - meer werken, maar dat zal wel door de veroudering (10 / 12 jaar geleden) en de foto of web provider komen.
     
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Amsterdam
    Inderdaad jammer dat de foto's niet meer op de server staan maar misschien zijn ze nog ergens te vinden. De logboeken zijn nog in te zien als je naar 'links en download' gaat.
     
  3. Marco Van Den Boogert

    Marco Van Den Boogert

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Arnhem
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mooie detailfoto's! Zo had ik idd zelf ook de reling bedacht.
    Mijn handen jeuken om mijn race saudade te voorzien van een kajuit en een houten dek. Ik heb een scheurtje ontdekt in de overgang van dek naar romp dus dat is een goed excuus om hem grondig aan te gaan pakken.
    Ik ben erg benieuwd naar de bouwbeschrijving maar als ik naar deze twee foto's kijk dan gaat de detaillering een flinke uitdaging worden. Grote vraag is. Ga ik voor vintage/origineel of met upgrades naar bv een carbon mast?
    De originele genua zoals op oude foto's te zien is met een soort overloop lijkt mij minder goed varen dan met een "fokgiek" zoals ik ken van de pirol en de MM. Klopt het dat er verschil zit in bouwbeschrijving van de oude Hegi tov latere Revell varianten?
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.857
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Foto is mooi, maar detais zijn helemaal niet realistisch , een touw als railing kan niet moet een kabel zijn met plastiek beschermlaag de putting op een rail dat kan helemaal niet deze zitten op strips die onder dek doorlopen op een versterkt schot op een putting komt een kracht die groter is dan het totaal gewicht van het schip.
    Motor hendel op het luik, deze moet in de buurt van de stuurman staan.
    Weet niet wie dit schip heeft gebouwd, prachtig afgewerkt maar voor je een hoop werk steekt in detais moet je deze op de echte schepen bekijken , ik bekijk dit natuurlijk met de ogen van een 1/1 zeiler :)
     
  5. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Rotterdam
    Deze is wel heel netjes gedaan:

    SD2.JPG

    SD 1.JPG
     
    Hans V vindt dit leuk.
  6. Rudidan

    Rudidan

    Lid geworden:
    15 mei 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Kruisem belgie
    Het is een prachtige boot. Hopelijk zal de mijne dit jaar varen...
     
  7. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Amsterdam
    Van de Saudade kom je 10tallen foto's tegen maar deze had ik nog niet gezien.

    Een carbon mast kun je overwegen Marco, laat je hem zwart dan komt dat toch enigszins overeen met de 1:1 ook als je voor de vintage versie kiest.

    Ik heb wat rond zitten kijken naar een aluminium mast, maar zo'n mast van 1.50mtr tot 2.00mtr komt al gauw neer op zo'n €80,00 exclusief het benodigde beslag en het kan oplopen tot €125,00.
    KDH heeft veel beslag voor zeilboten in zijn collectie maar de originele masttop en de mastverstaging zoals die bij Saudade werd geleverd zit sinds een jaar of 2 niet meer in hun collectie.

    Bij mijn Saudade was toen ik hem kocht de fok boom gebarsten en nu schiet de fok er telkens uit. Ik moet dus een nieuwe fok boom maken wat geen probleem is maar dan moet er ook een profiel in gefreesd worden voor de fok wat wel een probleem(je) is. .
     
  8. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    997
    Locatie:
    Steenbergen
    Je zou kunnen overwegen om - als je deze nog niet hebt - een Proxxon MF70 freesbankje aan te schaffen.
    Het is even een investering van enkele honderden euro's, maar daarna heb je een machine waar je dit (je nieuwe fokkenboom) en nog vele andere leuke precisiewerkjes mee kan maken.
    Ik spreek hierbij uit eigen ervaring, je kan er niet de hele wereld mee maken, maar zou zelf dat machientje voor geen goud meer willen missen.
     
  9. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    495
    Locatie:
    Almere
    De beste ronde mast voor een IOM kost ca €25
    Is er in veel kleuren, waaronder zilver en zwart.
     
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Amsterdam
    @Bert V bedankt voor het goede advies en ik ben het helemaal met jou eens dat zo'n freesbankje een must is voor onze hobby. Maar zoals veel van de leden het wel zullen herkennen, wij lopen we over van de bouwplannen maar ons budget is beperkt. Maar als ik tweedehands iets tegenkom dan is ie van mij. :)
     
    Bert V vindt dit leuk.
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt @wim bakker voor de tip allen de mast van de Saudade is 1.50mtr hoog en ongeveer 16.5 cm in doorsnede, de mast voor een IOM is 11mm in doorsnede.

    Maar ik denk dat ik sneller een houtbewerkingsbedrijf vind op internet dan een allu mast of giek. Google komt bij mij met zulke rare resultaten. :)
     
    Ard vindt dit leuk.
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.857
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  13. Marco Van Den Boogert

    Marco Van Den Boogert

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Arnhem
    Hmmm das een fijne site zeg! En niet eens zo duur. ik was al aan het zoeken naar de mastlengte. 1.50 carbon heb ik nog zat liggen dus daar ga ik dan maar van uit voorlopig. Scheelt weer tenslotte :)
     
  14. Rudidan

    Rudidan

    Lid geworden:
    15 mei 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Kruisem belgie
    Iemand een idee hoe je het zeil uit de mast krijgt? Het zit zeer vast ,maar doordat er onderaan gelijk,wat plooien zitten zou ik het eens willen eruitzagen en beter plaatsen.
    Mvg Rudi
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.857
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Hoe komt het dat het zeil vastzit in de mast ? Grootzeil zit in een gleuf of op sleetjes die in de mastgleuf/rail glijden.
     
  16. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    997
    Locatie:
    Steenbergen
    Misschien eerst eens even een poosje in een bak of bad water leggen (eventueel met een beetje (af)wasmiddel)?
    Daarna voorzichtig beurtelings spanning naar onder en naar boven er op zetten en dit net zo lang afwisselen tot er beweging in komt.
     
  17. Rudidan

    Rudidan

    Lid geworden:
    15 mei 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Kruisem belgie
    Weet het in een gleuf zit, maar knelt ongelooflijk dacht het gelijmd zat of zo . Ga even proberen met werken , zelf niet aan gedacht,
    Dank voor het meedenken...
     
  18. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Amsterdam
    Het zeil is inderdaad lastig te verwijderen. Gelijmd zal het zeil niet zitten @Rudidan en zolang je geen andere mast hebt zou ik er ook niet in gaan zagen.

    Probeer het eens langs de hele mast te bevochtigen met verdunde Dreft beide kanten. Hang het zeil op aan een waslijn met de mast beneden zodat het vocht tussen het zeil en de mast kan intrekken. Misschien dit een aantal keer herhalen. Daarna zoals @Bert V al schreef, met beleid op en neer bewegen en probeer plooien te vermijden.
     
  19. Rudidan

    Rudidan

    Lid geworden:
    15 mei 2019
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Kruisem belgie
    @Hans, zal dit eens proberen en laat het hier weten of het is gelukt;
     
  20. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    677
    Locatie:
    Amsterdam
    Klopt, het zeil zit middels een nylonkoord in een uitgefreesd profiel maar dat koord wordt hard in de loop der jaren en verliest dus zijn flexibiliteit wat het glijden in de gleuf bemoeilijkt.
     

Deel Deze Pagina