Na een jaartje of 5 met auto's bezig geweest te zijn, vond ik het wel eens tijd om iets anders te proberen, eerst was ik van plan om een nitrowagen aan te schaffen, maar toen ik hetvolgende zag op een advertentiesite, was de keuze snel gemaakt, een boot!
Het gaat om een Hegi Tiger C42, een speedboot/jacht van minstens 20 jaar oud, 66 cm lang en aangedreven door 2 Mabuchi 540's. Allereerst was mijn bedoeling niet om de boot te laten varen, omdat ik het bij zeer oude modellen (bv oude Tamiya auto's) zonde vond om de wagens 'op' te rijden. Aangezien bij de boot geen tandwielen of banden aanwezig zijn die kunnen verslijten, ben ik dan toch gaan kijken om hem varend te maken.
Om te beginnen heb ik een stuurservo geplaatst en de buisjes waar de roer-assen in draaien, iets ingekort aangezien de roeren tegen deze buisjes kwamen en zo te veel wrijving hadden.
Daarna over naar de aandrijving, het grootste probleem was de verbinding tussen de motors en de aandrijfassen. Deze zaten namelijk niet op een rechte lijn, zowel horizontaal als verticaal niet.
Een dubbele kruiskoppeling zou dus de oplossing moeten bieden. Bij het aankopen van de boot was slecht 1 koppeling aanwezig, en deze maakte enorm veel lawaai. Na enkele dagen gezocht te hebben is op de volgende manier tot een oplossing gekomen: op de as van de motor is een stukje van een balpenbuisje geschoven, dit klemde zeer goed. Nu was de diameter van de aandrijfas en de diameter van de motoras ongeveer gelijk. Vervolgens heb ik dan een buisje gevonden, het is precies brandstofslang, maar dan iets dikker. Deze is met secondelijm aan de aandrijfas enerzijds, en aan de motor anderzijds gelijmd. Op een of andere manier was een beetje lijm tegen mn motor zelf gelopen
, vlug de as rondgedraaid zodat deze weer los zat, en de motor een minuutje of 2 laten lopen totdat er geen risico meer was op dergelijke ongelukjes
.
(de motoren, liggen vooraan in de romp, ZEER onhandig, waarschijnlijk half uur bezig geweest om de 4 vijsjes van de motors vast te maken
)
Nu kon ik op onze vijver in de tuin eindelijk eens de aandrijving testen, en ja! tien keer stiller dan de originele verbinding, als deze nu nog enige tijd zou meegaan...
(let niet teveel op de afgebladderde verf, hier wordt nog aan gewerkt
)
Als regelaar heb ik een Robbe Rookie Turbo gebruikt, deze kan tot 12 volt aan, ongeveer de zwaarste die ik liggen heb dus waarschijnlijk het beste geschikt om 2 motoren aan te drijven. De motoren kunnen op 6 tot 12 volt werken, maar omdat bij mn auto's enkel 7,2V accupakketten gebruikt worden, was het dus vanzelfsprekend dat eerst met deze getest zou worden.
Bij een eerste proefvaart op de Ijzer (West-Vlaanderen, België) heb ik ongeveer 10 minuutjes gevaren, de reden dat ik niet thuis vaarde op de vijver is ten eerste omdat deze iets te klein is en ten tweede omdat er veel te snel algen rond de schroeven komen te zitten.
Qua snelheid was de boot geen 'duivel', maar mede door de trimvlakken was toch wel een mooi waterspoor achter de boot te zien, en qua stabiliteit en wendbaarheid was ik ook zeer tevreden.
Na deze test heb ik nog enkele dingen aangepast: de antenne mooi rechtgezet en een apparte ontvangeraccu geplaatst, als ik iets te ver weg, volgas ging, dan ging mn boot namelijk in schokken, en ik dacht dat dit was omdat de motoren teveel stroom nodig hadden en de ontvanger en regelaar dus als beveiliging even remden... (de ontvangeraccu zorgde tevens voor iets meer gewicht langs achteren, ik had namelijk het idee dat de neus eerder te dien in het water lag:
Bij een tweede 'test' heb ik een volledige accu leeggevaren, na een kwartiertje was de snelheid nog altijd niet verminderd (ik was dus al best tevreden) Na een halfuur kon ik mn ogen niet geloven! 2 Mabuchi 540-motoren, terwijl in een auto ik met 1 dergelijke motor en dezelfde accu waarschijnlijk nog geen 20 minuten zou halen. De verklaring hiervoor lag dus waarschijnlijk bij het feit dat een boot veel minder hoeft te remmen en opnieuw op te trekken, en uiteindelijk heb ik meer dan 45 minuten kunnen varen met een 1700 Mah accu! (om eerlijk te zijn, ik had gehoopt dat ik 10 minuten ging kunnen volhouden) De motoren waren na deze 3 kwartier slechts 'lichtjes handwarm' ... van een geslaagde kennismaking met modelboten gesproken :zon:
De lage ontvangst was nog niet opgelost, bij meer dan 10? meter ver varen ging mn boot opnieuw schokkend vooruit (op mn gsm had ik ook bijna geen ontvangst, zou hier een verband tussen zijn?) Alle tips en mogelijke oplossingen zijn welkom!
Nu ben ik nog van plan om alles beter in te bouwen, alles een vaste plek te geven. Hierdoor zal ik ook mn dek(sel) op de boot kunnen plaatsen bij het varen. Eventueel zal ik nog eens proberen met een 9,6V accupak (650 Mah) dus hierbij zou ik een snellere boot verwachten met een vaartijd van ongeveer een 10-15 minuten, maar eigenlijk kan ik me best wel neerleggen bij de huidige combinatie van vaartijd/snelheid. Ook ben ik nog van plan om een nieuwe 'voorruit' te maken, aangezien de oude al wat gebarsten is en door de afgebroken randjes niet meer degelijk kan vastgelijmd worden. Als laatste krijgt de boot ook nog een stevige schoonmaakbeurt.
(inclusief dek :lol
(tijdelijke indeling)
Misschien kan ik nog een filmpje maken de volgende keer ik ga varen, ik zal zien wat ik kan doen!
Het gaat om een Hegi Tiger C42, een speedboot/jacht van minstens 20 jaar oud, 66 cm lang en aangedreven door 2 Mabuchi 540's. Allereerst was mijn bedoeling niet om de boot te laten varen, omdat ik het bij zeer oude modellen (bv oude Tamiya auto's) zonde vond om de wagens 'op' te rijden. Aangezien bij de boot geen tandwielen of banden aanwezig zijn die kunnen verslijten, ben ik dan toch gaan kijken om hem varend te maken.
Om te beginnen heb ik een stuurservo geplaatst en de buisjes waar de roer-assen in draaien, iets ingekort aangezien de roeren tegen deze buisjes kwamen en zo te veel wrijving hadden.
Daarna over naar de aandrijving, het grootste probleem was de verbinding tussen de motors en de aandrijfassen. Deze zaten namelijk niet op een rechte lijn, zowel horizontaal als verticaal niet.
Een dubbele kruiskoppeling zou dus de oplossing moeten bieden. Bij het aankopen van de boot was slecht 1 koppeling aanwezig, en deze maakte enorm veel lawaai. Na enkele dagen gezocht te hebben is op de volgende manier tot een oplossing gekomen: op de as van de motor is een stukje van een balpenbuisje geschoven, dit klemde zeer goed. Nu was de diameter van de aandrijfas en de diameter van de motoras ongeveer gelijk. Vervolgens heb ik dan een buisje gevonden, het is precies brandstofslang, maar dan iets dikker. Deze is met secondelijm aan de aandrijfas enerzijds, en aan de motor anderzijds gelijmd. Op een of andere manier was een beetje lijm tegen mn motor zelf gelopen


(de motoren, liggen vooraan in de romp, ZEER onhandig, waarschijnlijk half uur bezig geweest om de 4 vijsjes van de motors vast te maken


Nu kon ik op onze vijver in de tuin eindelijk eens de aandrijving testen, en ja! tien keer stiller dan de originele verbinding, als deze nu nog enige tijd zou meegaan...
(let niet teveel op de afgebladderde verf, hier wordt nog aan gewerkt


Als regelaar heb ik een Robbe Rookie Turbo gebruikt, deze kan tot 12 volt aan, ongeveer de zwaarste die ik liggen heb dus waarschijnlijk het beste geschikt om 2 motoren aan te drijven. De motoren kunnen op 6 tot 12 volt werken, maar omdat bij mn auto's enkel 7,2V accupakketten gebruikt worden, was het dus vanzelfsprekend dat eerst met deze getest zou worden.
Bij een eerste proefvaart op de Ijzer (West-Vlaanderen, België) heb ik ongeveer 10 minuutjes gevaren, de reden dat ik niet thuis vaarde op de vijver is ten eerste omdat deze iets te klein is en ten tweede omdat er veel te snel algen rond de schroeven komen te zitten.
Qua snelheid was de boot geen 'duivel', maar mede door de trimvlakken was toch wel een mooi waterspoor achter de boot te zien, en qua stabiliteit en wendbaarheid was ik ook zeer tevreden.
Na deze test heb ik nog enkele dingen aangepast: de antenne mooi rechtgezet en een apparte ontvangeraccu geplaatst, als ik iets te ver weg, volgas ging, dan ging mn boot namelijk in schokken, en ik dacht dat dit was omdat de motoren teveel stroom nodig hadden en de ontvanger en regelaar dus als beveiliging even remden... (de ontvangeraccu zorgde tevens voor iets meer gewicht langs achteren, ik had namelijk het idee dat de neus eerder te dien in het water lag:

Bij een tweede 'test' heb ik een volledige accu leeggevaren, na een kwartiertje was de snelheid nog altijd niet verminderd (ik was dus al best tevreden) Na een halfuur kon ik mn ogen niet geloven! 2 Mabuchi 540-motoren, terwijl in een auto ik met 1 dergelijke motor en dezelfde accu waarschijnlijk nog geen 20 minuten zou halen. De verklaring hiervoor lag dus waarschijnlijk bij het feit dat een boot veel minder hoeft te remmen en opnieuw op te trekken, en uiteindelijk heb ik meer dan 45 minuten kunnen varen met een 1700 Mah accu! (om eerlijk te zijn, ik had gehoopt dat ik 10 minuten ging kunnen volhouden) De motoren waren na deze 3 kwartier slechts 'lichtjes handwarm' ... van een geslaagde kennismaking met modelboten gesproken :zon:
De lage ontvangst was nog niet opgelost, bij meer dan 10? meter ver varen ging mn boot opnieuw schokkend vooruit (op mn gsm had ik ook bijna geen ontvangst, zou hier een verband tussen zijn?) Alle tips en mogelijke oplossingen zijn welkom!
Nu ben ik nog van plan om alles beter in te bouwen, alles een vaste plek te geven. Hierdoor zal ik ook mn dek(sel) op de boot kunnen plaatsen bij het varen. Eventueel zal ik nog eens proberen met een 9,6V accupak (650 Mah) dus hierbij zou ik een snellere boot verwachten met een vaartijd van ongeveer een 10-15 minuten, maar eigenlijk kan ik me best wel neerleggen bij de huidige combinatie van vaartijd/snelheid. Ook ben ik nog van plan om een nieuwe 'voorruit' te maken, aangezien de oude al wat gebarsten is en door de afgebroken randjes niet meer degelijk kan vastgelijmd worden. Als laatste krijgt de boot ook nog een stevige schoonmaakbeurt.
(inclusief dek :lol


(tijdelijke indeling)

Misschien kan ik nog een filmpje maken de volgende keer ik ga varen, ik zal zien wat ik kan doen!
Laatst bewerkt: