Hegi Tiger C42

Na een jaartje of 5 met auto's bezig geweest te zijn, vond ik het wel eens tijd om iets anders te proberen, eerst was ik van plan om een nitrowagen aan te schaffen, maar toen ik hetvolgende zag op een advertentiesite, was de keuze snel gemaakt, een boot!

Het gaat om een Hegi Tiger C42, een speedboot/jacht van minstens 20 jaar oud, 66 cm lang en aangedreven door 2 Mabuchi 540's. Allereerst was mijn bedoeling niet om de boot te laten varen, omdat ik het bij zeer oude modellen (bv oude Tamiya auto's) zonde vond om de wagens 'op' te rijden. Aangezien bij de boot geen tandwielen of banden aanwezig zijn die kunnen verslijten, ben ik dan toch gaan kijken om hem varend te maken.

Om te beginnen heb ik een stuurservo geplaatst en de buisjes waar de roer-assen in draaien, iets ingekort aangezien de roeren tegen deze buisjes kwamen en zo te veel wrijving hadden.

Daarna over naar de aandrijving, het grootste probleem was de verbinding tussen de motors en de aandrijfassen. Deze zaten namelijk niet op een rechte lijn, zowel horizontaal als verticaal niet.
Een dubbele kruiskoppeling zou dus de oplossing moeten bieden. Bij het aankopen van de boot was slecht 1 koppeling aanwezig, en deze maakte enorm veel lawaai. Na enkele dagen gezocht te hebben is op de volgende manier tot een oplossing gekomen: op de as van de motor is een stukje van een balpenbuisje geschoven, dit klemde zeer goed. Nu was de diameter van de aandrijfas en de diameter van de motoras ongeveer gelijk. Vervolgens heb ik dan een buisje gevonden, het is precies brandstofslang, maar dan iets dikker. Deze is met secondelijm aan de aandrijfas enerzijds, en aan de motor anderzijds gelijmd. Op een of andere manier was een beetje lijm tegen mn motor zelf gelopen ;), vlug de as rondgedraaid zodat deze weer los zat, en de motor een minuutje of 2 laten lopen totdat er geen risico meer was op dergelijke ongelukjes :p.

(de motoren, liggen vooraan in de romp, ZEER onhandig, waarschijnlijk half uur bezig geweest om de 4 vijsjes van de motors vast te maken :( )
STP64498.sized.jpg


Nu kon ik op onze vijver in de tuin eindelijk eens de aandrijving testen, en ja! tien keer stiller dan de originele verbinding, als deze nu nog enige tijd zou meegaan...


(let niet teveel op de afgebladderde verf, hier wordt nog aan gewerkt ;))
STP64495.sized.jpg

Als regelaar heb ik een Robbe Rookie Turbo gebruikt, deze kan tot 12 volt aan, ongeveer de zwaarste die ik liggen heb dus waarschijnlijk het beste geschikt om 2 motoren aan te drijven. De motoren kunnen op 6 tot 12 volt werken, maar omdat bij mn auto's enkel 7,2V accupakketten gebruikt worden, was het dus vanzelfsprekend dat eerst met deze getest zou worden.

Bij een eerste proefvaart op de Ijzer (West-Vlaanderen, België) heb ik ongeveer 10 minuutjes gevaren, de reden dat ik niet thuis vaarde op de vijver is ten eerste omdat deze iets te klein is en ten tweede omdat er veel te snel algen rond de schroeven komen te zitten.
Qua snelheid was de boot geen 'duivel', maar mede door de trimvlakken was toch wel een mooi waterspoor achter de boot te zien, en qua stabiliteit en wendbaarheid was ik ook zeer tevreden.
Na deze test heb ik nog enkele dingen aangepast: de antenne mooi rechtgezet en een apparte ontvangeraccu geplaatst, als ik iets te ver weg, volgas ging, dan ging mn boot namelijk in schokken, en ik dacht dat dit was omdat de motoren teveel stroom nodig hadden en de ontvanger en regelaar dus als beveiliging even remden... (de ontvangeraccu zorgde tevens voor iets meer gewicht langs achteren, ik had namelijk het idee dat de neus eerder te dien in het water lag:
STP64344.sized.jpg


Bij een tweede 'test' heb ik een volledige accu leeggevaren, na een kwartiertje was de snelheid nog altijd niet verminderd (ik was dus al best tevreden) Na een halfuur kon ik mn ogen niet geloven! 2 Mabuchi 540-motoren, terwijl in een auto ik met 1 dergelijke motor en dezelfde accu waarschijnlijk nog geen 20 minuten zou halen. De verklaring hiervoor lag dus waarschijnlijk bij het feit dat een boot veel minder hoeft te remmen en opnieuw op te trekken, en uiteindelijk heb ik meer dan 45 minuten kunnen varen met een 1700 Mah accu! (om eerlijk te zijn, ik had gehoopt dat ik 10 minuten ging kunnen volhouden) De motoren waren na deze 3 kwartier slechts 'lichtjes handwarm' ... van een geslaagde kennismaking met modelboten gesproken :zon:

De lage ontvangst was nog niet opgelost, bij meer dan 10? meter ver varen ging mn boot opnieuw schokkend vooruit (op mn gsm had ik ook bijna geen ontvangst, zou hier een verband tussen zijn?) Alle tips en mogelijke oplossingen zijn welkom!



Nu ben ik nog van plan om alles beter in te bouwen, alles een vaste plek te geven. Hierdoor zal ik ook mn dek(sel) op de boot kunnen plaatsen bij het varen. Eventueel zal ik nog eens proberen met een 9,6V accupak (650 Mah) dus hierbij zou ik een snellere boot verwachten met een vaartijd van ongeveer een 10-15 minuten, maar eigenlijk kan ik me best wel neerleggen bij de huidige combinatie van vaartijd/snelheid. Ook ben ik nog van plan om een nieuwe 'voorruit' te maken, aangezien de oude al wat gebarsten is en door de afgebroken randjes niet meer degelijk kan vastgelijmd worden. Als laatste krijgt de boot ook nog een stevige schoonmaakbeurt.

(inclusief dek :lol:)
STP64502.sized.jpg


(tijdelijke indeling)
STP64500.sized.jpg

Misschien kan ik nog een filmpje maken de volgende keer ik ga varen, ik zal zien wat ik kan doen!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tamaniac,

Mooi, dat je zo'n oude dame weer op het water brengt!

Wat betreft de storing en het bereik; op de foto's kan ik het niet zien, maar dit soort storing doet mij vermoeden, dat er geen ontstoringscondensators op de motoren zitten.
Zolang je vlak bij de zender vaart, is het zendersignaal sterk genoeg en werkt alles, zodra je echter verder van de zender verwijdert raakt, zal de storing van de motoren (en de lange motorbekabeling) het zendersignaal gaan storen en krijg je de onderbrekingen, die je beschreef.

Drie condensatoren per motor: twee maal 10 nF, tussen elke motoraansluiting en de can(motorbehuizing) en éénmaal 47nF tussen de beide aansluitingen, zoals op de plaatjes.




Zorg er verder voor, dat de signaaldraden en de 'power'kabels zover mogelijk uit elkaar liggen, dat scheelt al een boel storingen.
Houdt de akku kabels en de motorkabels zo kort mogelijk.

Groeten, Jan
 
De twee motoren hebben elk 3 condensatoren en een 'drosselspül' (ijzerdraadje die door een stukje rubber gedraaid zit) zoals in de handleiding vermeld staat, dus indien de condensatoren niet kapot zijn, kan het hier dus niet aan liggen...
 
De twee motoren hebben elk 3 condensatoren en een 'drosselspül' (ijzerdraadje die door een stukje rubber gedraaid zit) zoals in de handleiding vermeld staat, dus indien de condensatoren niet kapot zijn, kan het hier dus niet aan liggen...

Die Drosselspüle is niet per sé noodzakelijk met de moderne radio's.
Sterker nog, er gaat vermogen in verloren, dat niet meer ter beschikking van de motoren staat...

Dan wordt het moeilijk foutzoeken op afstand.

Power en signaalkabels zo ver mogelijk bij elkaar vandaan, motor en akkukabels zo kort als mogelijk, antenne zover mogelijk de boot uit en zover mogelijk bij de motoren vandaan, desnoods een staafantenne van 50 cm lang uit 0,8 mm verenstaal gebruiken.

Mocht het niet beter worden, één voor één de componenten verwisselen voor andere, tot de fout verdwenen is.

Groeten, Jan.
 
gisteren nog even gaan varen, maar deze keer was het minder 'leuk'

na 10 minuutjes gevaren te hebben kon ik opeens niet meer volledig sturen, en wat bleek... 1 van de roeren was weg :(, de as zit er wel nog in, maar het rode roer zelf (zie enkele foto's hierboven) was opeens verdwenen ... het is niet leuk om dingen te verliezen in het water, maar toch beter een roer dan een propellor denk ik dan... gelukkig heb ik dubbele roeren op de boot en kon ik toch nog eenvoudig de kant bereiken

(waarschijnlijk ga ik bovenaan in de roeren een klein gaatje maken, zodat ik met een eindje visdraad ofzo het roer kan 'vastbinden' aan de romp, als het roer dan nog ooit zou loskomen van dat asje zal het dan tenminste nog aan het touwtje hangen)

Als er nog een volgende keer komt dat ik ga varen, (eerste proefvaart was ik overdonderd doordat ik een uur kon varen, en de tweede keer liep 'alles' fout :mad:) dan ga ik denk ik toch proberen een accu te zoeken met iets meer volt, (regelaar en motoren kunnen tot 12 volt, ik vaar nu op 7,2)
ook zal ik mijn zenderaccu's opnieuw opladen, want toen ik een filmpje wou opnemen en dus met 1 hand moest besturen, was er duidelijk verschil als ik de antenne plat ofwel volledig recht hield, maar nog steeds was een meter of 5 het maximum
 
Na 3 weken volop bezig geweest te zijn met mn auto's vond ik dat het maar weer tijd was om mn boot boven te halen. De vorige keer was ik dus een roer verloren en over de snelheid en 'ontvangst-afstand' was ik ook niet zo tevreden.

Allereerst ben ik begonnen met een nieuw roer te maken, eerst de contour uitgezaagd uit een stukje plexiglas en daarna een gaatje in geboord. Vervolgens is er veel geraspt, gevijld en geschuurd.
De keuze voor plexiglas is gekomen omdat dit de enige kunststof was die ik momenteel tot mn beschikking had, en die voldoende dik was (plaat van 1 cm dikte ongeveer), het roer is uiteindelijk geen volledige cm dik meer, maar het was dus een kwestie om het zoveel mogelijk op het nog aanwezige roer te laten lijken. Aangezien dit qua vorm tamelijk goed gelukt is zal ik momenteel geen 2de maken, maar eerst even kijken hoe het nu gaat met 2 verschillende roeren (toch qua materiaal)
Genoeg tekst, nu de foto's van het resultaat:

STP64580.sized.jpg
STP64584.sized.jpg

Over de afgebladderde verf liefst geen commentaar;):
"eerst de 'prestaties', en daarna de 'looks':teacher:" dit zwarte deel zit trouwens toch onder water, en ik denk niet dat de vissen hier zoveel onderscheid in maken :p

STP64583.sized.jpg
STP64585.sized.jpg


Bij de propellors had ik ook nog een probleempje, want na de vorige testvaart zat 1 van de propellors ook niet meer vast zoals het zou moeten.

De twee motoren draaien in tegengestelde zin, dus er is 1 linkse en 1 rechtse schroef, maar de schroefdraad op beide assen bij de propellor is hetzelfde.
Bij de ene as draait de propellor zichzelf dus vast, maar bij de andere is het net omgekeerd. Binnen in de kunststof schroef zit er messing schroefdraad,
ik weet dus nog niet als ik bijvoorbeeld locktide zal gebruiken, een extra moer om zich samen met de propellor tegen elkaar vast te draaien, of gewoon de schroef zelf zo vast mogelijk draaien.
De schroef komt niet meteen uit zichzelf los, maar bij de aanvaring met een ondergronds obstakel zou ik dus liever geen risico lopen.
De assen worden ook nog gesmeerd, want dit is iets waarmee ik eigenlijk geen rekening had gebouden bij de eerste proefvaart, op dat vlak is er niks fout gegaan, maar liever geen risico's meer...

De accu zal in plaats van een 7,2V-1700Mah, een 9,6V-650Mah worden, qua vaartijd schat ik dus nog 15-20 minuten over te houden, en toch liefst wat meer snelheid te hebben. 12V is het maximum zowel voor motoren als voor regelaar maar dergelijke accu's heb ik niet meteen liggen, en een dubbele pack van 7,2V in serie met een totaal van 14,4V is dan ook weer iets te risicovol

Met volledig opgeladen zenderaccu hoop ik deze week dus nog eens te kunnen varen, als het weer het toelaat natuurlijk... fingers crossed!
 
Laatst bewerkt:
lkkr zuinige motoren heb je als je op 1700 mah 45 mins kan varen ;) theoretisch zal je vaartijd met deze accu rond de 17 minuten komen te liggen.

ik heb ook een schroef op mijn boot zitten die ook los draait als er kracht op komt, meestal word dit opgelost door eerst een moertje op je as te draaien , dan de schroef en dan de schroef en de moer tegen elkaar in te draaien, ik heb dr 2pk op los gelaten en t zit nog steeds vast. ;)

veel suc6 met het afmaken van deze boot, roer is mooi gelukt trouwens :D

Mvg Robbert
 
@ShadesInBlack: yep, that's me :fadein:
@Robbert: dat met die extra moer zal ik zeker proberen, en qua vaartijd: 3 kwartier is tamelijk veel, maar de snelheid was wel wat teleurstellend, dus ik veronderstel (/hoop) dat ik met meer voltage ook meer snelheid behaal

Kunnen dergelijke motoren (2 keer Mabuchi 540) eigenlijk ook op loodaccu's werken of is dit enkel geschikt voor 'traag' verbruik/ontlading?
 
naar mijn weten is het mogelijk om lood accu's redelijk snel te ontladen, het enige probleem van een lood accu zit hem in de samenstelling van de accu, er zit lood in en dat tikt nog al aan in het gewicht je zit met zo'n accu al gauw aan een kilo gewicht. dit resulteert in een zware boot en die ga je met het motorvermogen in jouw boot denk ik niet uit het water krijgen. ook de gewichtsverdeling gaat denk ik met die hoeveelheid extra gewicht op 1 plek een probleem vormen. als je toevallig een kleine lood accu hebt liggen kun je het allicht proberen maar ik zou gewoon even shoppen voor een leuk accupackje.;)

mvg Robbert
 
Laatst bewerkt:
Heb net de schroeven met behulp van een extra moer vastgedraaid,
de 9,6V-650Mah accu is momenteel aan het opladen alsook de 6V accu
(van oude Nikko auto, maar doet het nog steeds goed, beter dan 4 AA's...) als ontvangeraccu.
Ik gebruik trouwens een apparte accu om er zeker van te zijn dat mijn regelaar of ontvanger niet zouden afslaan
als de motoren bijvoorbeeld te veel stroom zouden vragen.
De zenderaccu's zijn ook volledig opgeladen.
De antennedraad steekt 40 cm uit, is trouwens een ontvanger die in een auto nog nooit dergelijke problemen van slechte ontvangst opgeleverd heeft.

Ik hoop dus dat ik ondertussen zoveel mogelijk knelpunten heb uitgeschakeld, of toch omzeild.

Hier nog een korte video van de 2de testvaart van de schokkende boot met weinig ontvangst om een impressie te krijgen:
(zet volume wel 'hoog', kan je mooi horen wanneer hij in schokken gaat en wanneer niet)
Hij vaart 'vlot' de eerste 5 en de laatste 5 seconden van de video, toch even vlot als bij de eerste testvaart van 45 minuten...

sorry voor de slechte stuurkunsten, maar een stickzender besturen met 1 hand terwijl je met de andere hand filmt, is niet echt handig. Zal volgende als ik wil filmen mn stuurwielzender nemen

Hegi Tiger C42

... om eerlijk te zijn wil ik dus ietsje sneller varen, tenzij ik hier natuurlijk van iedereen de reactie zou krijgen dat ik best tevreden kan zijn met de huidige snelheid, maar dit denk ik dus niet...:nooo:

ter info: het gewicht van de boot is 1245gram, zonder de accu
 
Laatst bewerkt:
Hallo Tamaniac,

Als ik het toerental van de motoren beluister (in het filmpje) lijkt het erop, dat ze niet echt op snelheid komen.
Dit kan liggen aan het feit dat de props te groot zijn, of dat het voltage te laag is (misschien zijn het 12V motoren).
Tegen de eventueel te grote props spreekt de enorm lange vaartijd, dus een hoger voltage lijkt me dan een oplossing.
Je kunt een korte (!) testvaart met 14,4V doen, als dat beter vaart, zou je de motoren van waterkoeling moeten voorzien (can en borstelkoeling).

Heb je al eens een andere regelaar geprobeerd?
En een andere ontvanger?

Ik heb zo één, twee, drie geen oplossing voor het 'inhouden' van de aandrijving...

Groeten, Jan.
 
hey,

ik heb zelf een bootje van 35 euro van marktplaats afgehaalt en deze vaart met twee 300 motoren en 7,2 volt veel sneller, er staan evengrote schroeven als bij jou op.

ik las dat je 12 volt motoren erin heb zitten, ik denk dat je eerst moet beginnen met de motoren 12 volt geven, dit zal de snelheid al een hoop goed doen.

Misschien kun je ook kijken voor grotere schroeven, met 2 540 motoren heb je veel kracht.

ben zelf ook niet echt een expert op dit gebied dus ''correct me if i'm wrong'' maar dit is wat volgens mij de boot stukken sneller zal doen gaan.
 
Ik heb de motoren even snel opgezocht en aan de stikker te zien op je 1e foto zijn het RS-540 SH motoren en volgens deze datasheet zijn dit 12v motoren. en deze gebruiken bij max efficiënte belasting ongeveer 6A per motor, dus mocht je naar 12v/ +12v ga je ook redelijke accu's nodig hebben om nog een beetje vaartijd te hebben. ik weet niet precies hoe dit zich verhoud op snelheid, ik zou zelf gokken op de helft van de ampères (correct me if i am wong plz :D) en dan vaar je op een 1A accu dus theoretisch 10 mins.

k bn benieuwd wat ie doet op 9,6 V , giev filmpje! :D

mvg Robbert
 
Op de motoren staat 6 tot 12 volt, en de regelaar is de zwaarste die ik liggen heb en kan ook tot 12V gaan. Aangezien dit de eerste boot is in de 5 jaar dat ik met auto's bezig ben, heb ik voornamelijk 7,2V accu packs liggen.
In de handleiding zie ik dat dit de originele motoren zijn die er nu inzitten, dus met deze motoren, desnoods op 12V zou hij toch een 'standaard' snelheid moeten kunnen behalen.

Het feit dat ze niet echt op toeren komen heb ik ook gemerkt, zou het misschien beter zijn om de motoren te vervangen door 2 mabuchi 540's van in een rc auto op 7,2V?

Indien het weer het toelaat, staat morgen de test gepland.

Hetvolgende filmpje is het enige dat ik kon terugvinden van een gelijkaardige boot:
[URL="
- Tiger C42[/URL] , natuurlijk staat er niet bij welke motoren of accu's de boot gebruikt... en van deze snelheid kan ik natuurlijk alleen maar dromen :shock:


2packs van 7,2V gebruiken, zal mijn regelaar dan weer niet willen slikken,
maar indien het morgen op 9,6V terug teleurstellend is, kan ik wel even 2 mabuchi 540's van in mn auto's nemen. Zou ook gewoon een snellere kunnen nemen, maar dan zit ik met het nadeel dat ik 2 gelijke moet hebben, en ik ben ook niet meteen van plan om grote investeringen te doen aangezien de combinatie van "tijd hebben, zin hebben om te varen en mooi weer zijn" ook niet zo heel veel voorkomt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met automotoren in een boot zou ik voorzichtig zijn, de meeste automotoren werken aan een reductie, en in je boot rechtstreeks, wat dus forse stromen kan trekken, als het kan met kleinere props (28mm) beginnen en kijken waar het schip strandt, wat temperatuurontwikkeling betreft.
Bij voorkeur borstels en can waterkoelen.

Ik heb de club, waar het YouTube filmpje vandaan komt een mailtje gestuurd en om de motorgegevens van de boot gevraagd.

De boot in het filmpje loopt zoals jij de jouwe graag wilt hebben varen, is het niet?

Groeten, Jan.
 
Aangezien mijn boot dus met originele propellors en motoren vaart, zou ik dus eerst met andere accu's willen proberen, en kijken wat de maximum "standaard" snelheid is.
Als mijn boot de snelheid haalt van die in het filmpje, zou ik ook al voor 200% tevreden zijn, maar dit is alleszins meer dan ik wil/hoop en ik zou dus gewoon de boot iets meer uit het water willen zien komen bij een iets hogere snelheid dan de huidige
 
als je dit bootje wilt hebben voor de snelheid zou je de schroeven kunnen vervangen maar het is denk ik mooier om hem op de snelheid van dat filmpje te laten varen, zeker omdat dit al een ouder model is, als je deze dan netjes opknapt is het echt een mooi showbootje.

met grtere schroeven kan het zijn dat hij heel erg anders kan gaan varen (in slechte zin)
 
Heb dus net gaan varen, 24° en en stralende zon:zon:

Deze keer ben ik dus overgeschakeld van een accu van 7,2V-1700Mah, naar eentje van 9,6V-650Mah en de resultaten waren eigenlijk zoals verwacht.

De snelheid ligt een beetje hoger, (alleszins leuker om mee te varen) en de vaartijd was ongeveer 10-15 minuten.
(de vaartijd van de eerste keer met de snelheid met deze accu zou natuurlijk ideaal zijn ;))

De motoren worden (lichtjes) warm, maar je kan ze nog zonder problemen aanraken of vastnemen, en de regelaar blijft mooi koud.

de foto's:
STP64599.sized.jpg
STP64598.sized.jpg

STP64595.sized.jpg
STP64594.sized.jpg

STP64592.sized.jpg
STP64590.sized.jpg



en aangezien foto's geen snelheid kunnen tonen, is er dus ook weer een filmpje, bemerkt ook dat de ontvangst nu beter is, kan nu net aan tot de overkant van de rivier:

http://video.google.nl/videoplay?docid=-4150780974750038563&hl=nl

Ik ben eventueel nog van plan om op 12V te testen, zal vanavond even kijken als ik ergens een 12V accu kan vinden, van een boormachine ofzo, maar moet wel nog in mn boot kunnen en mag niet teveel wegen natuurlijk... verwachtingen zijn dan: nog meer snelheid, en waarschijnlijk ook de nood aan waterkoeling ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat gaat al een stuk beter, zeg!

Ik zou gewoon een paar 'ouwe' auto akku's slachten en er een tien cellenpakket van maken.

Klaar ben je.

Groeten, Jan.
 
Back
Top