Na een zoektocht welke begon bij een heel ander type zwever maar telkens stuk liep omdat de leveranciers niet meer reageerden terechtgekomen bij "Plan B"...........een F5J zwever.
Dit eigenlijk omdat ik mij de laatste tijd steeds beter wist te vermaken met lichte floaters zoals o.a. de Introduktion F5J van Grüner / Hoellein.
Daarnaast was ik ook voornemens om toch een soort van doel te stellen bij het zweven daar na verloop van tijd thermieken met zulk soort kistjes ook langdradig kan worden.
Hiermee doel ik op het omhoog jagen en zo lang mogelijk boven blijven wat met zulke zwevers nu niet echt een zware opgave is.
F5J biedt m.i. dan wel een extra dimensie.
Hoe dan uitgekomen bij een Stork?
Tja, de bekendere namen hebben levertijden van enkele maanden tot heel veel maanden.
An sich niets mis mee maar ik had daar gewoon geen trek in. Het was verder ook geen knock out criterium of zo maar als ik iets koop heb ik het liever direct zodat ik er gelijk mee kan spelen.
Ik zie mezelf evenmin als één of andere superpiloot die het meest ultieme moet hebben eerder als iemand die een zwak krijgt voor de vreemde eend in de bijt.
Daarnaast verliep de communicatie op een gegeven moment ook heel goed wat dan ook weer vertrouwen schept.
Normaal gesproken moet je rekening houden met een week of 6 als levertijd maar Meneer Heinrich had een Stork 8 bijna klaar welke de week erop wel verzonden kon worden.
Hij maakt naast de bestelde modellen ook altijd een model wat kan fungeren als snelle onderdelen donor / vervangtoestel / vrije verkoop tussendoor.
Nadat hij mij wat foto's had gezonden van het model welke hij bijna klaar had was ik verkocht.
Omdat ik niet meer kon kiezen voor de looks in grote lijnen wilde ik toch een bepaald persoonlijk tintje aan het model hebben welke ik reeds in mijn hoofd had.
Dit in de vorm van het kielvlak in typisch Hollandse look, eigenlijk bijna net zo flauw als aardappels en Goudse kaas maar who cares. Ik koop hem tenslotte voor mezelf en niet voor wat anderen er van vinden.
OK, dan toch maar een klap geld overgemaakt naar een bankrekening in Slowakije, als je in Google maps even zoekt op het adres vraag je jezelf af wat je aan het doen bent maar looks will decieve , zeker in onze hobby waar veel goede lieden naast hun normale bestaan al jarenlang de meest mooie dingen weten te maken en aan de man brengen.
En laten we eerlijk zijn, geheel onbekend is hij nu ook niet bepaald.
Over hoe het hele traject verlopen is en het eindresultaat ben ik in ieder geval uitermate tevreden. Ik zou het zo weer doen (wellicht volgend jaar de light versie?).
Genoeg gepraat, jullie willen natuurlijk foto's zien.
Kleine voetnoot, in tegenstelling tot de meeste van jullie tuinen is de mijne piepklein en met de wind van vanmiddag kon ik geen foto's maken van het opgebouwde toestel. Anders was hij al gecrasht voordat hij was afgemonteerd (van afbouwen kun je m.i. niet spreken).
Het is de Stork 8 in standaard (windy) uitvoering met een leuk kleurtje waardoor het vliegklare gewicht zo rond / net onder de 1600 gram zal moeten eindigen. Daarnaast heb ik ook de ballast-set gekocht waarmee je nog eens bijna 600 gram kan toevoegen aan het vliegklare gewicht.
Op dit moment zie ik geen brood in een ultra licht model daar het hier vaker waait dan windstil is en mocht het windstil zijn pak ik, vooralsnog, net zo lief bijv. de Introduktion.
Daarnaast zullen mijn vliegkunsten toch niet echt eer doen aan zo'n lichte vlieger.
Dit eigenlijk omdat ik mij de laatste tijd steeds beter wist te vermaken met lichte floaters zoals o.a. de Introduktion F5J van Grüner / Hoellein.
Daarnaast was ik ook voornemens om toch een soort van doel te stellen bij het zweven daar na verloop van tijd thermieken met zulk soort kistjes ook langdradig kan worden.
Hiermee doel ik op het omhoog jagen en zo lang mogelijk boven blijven wat met zulke zwevers nu niet echt een zware opgave is.
F5J biedt m.i. dan wel een extra dimensie.
Hoe dan uitgekomen bij een Stork?
Tja, de bekendere namen hebben levertijden van enkele maanden tot heel veel maanden.
An sich niets mis mee maar ik had daar gewoon geen trek in. Het was verder ook geen knock out criterium of zo maar als ik iets koop heb ik het liever direct zodat ik er gelijk mee kan spelen.
Ik zie mezelf evenmin als één of andere superpiloot die het meest ultieme moet hebben eerder als iemand die een zwak krijgt voor de vreemde eend in de bijt.
Daarnaast verliep de communicatie op een gegeven moment ook heel goed wat dan ook weer vertrouwen schept.
Normaal gesproken moet je rekening houden met een week of 6 als levertijd maar Meneer Heinrich had een Stork 8 bijna klaar welke de week erop wel verzonden kon worden.
Hij maakt naast de bestelde modellen ook altijd een model wat kan fungeren als snelle onderdelen donor / vervangtoestel / vrije verkoop tussendoor.
Nadat hij mij wat foto's had gezonden van het model welke hij bijna klaar had was ik verkocht.
Omdat ik niet meer kon kiezen voor de looks in grote lijnen wilde ik toch een bepaald persoonlijk tintje aan het model hebben welke ik reeds in mijn hoofd had.
Dit in de vorm van het kielvlak in typisch Hollandse look, eigenlijk bijna net zo flauw als aardappels en Goudse kaas maar who cares. Ik koop hem tenslotte voor mezelf en niet voor wat anderen er van vinden.

OK, dan toch maar een klap geld overgemaakt naar een bankrekening in Slowakije, als je in Google maps even zoekt op het adres vraag je jezelf af wat je aan het doen bent maar looks will decieve , zeker in onze hobby waar veel goede lieden naast hun normale bestaan al jarenlang de meest mooie dingen weten te maken en aan de man brengen.
En laten we eerlijk zijn, geheel onbekend is hij nu ook niet bepaald.
Over hoe het hele traject verlopen is en het eindresultaat ben ik in ieder geval uitermate tevreden. Ik zou het zo weer doen (wellicht volgend jaar de light versie?).

Genoeg gepraat, jullie willen natuurlijk foto's zien.
Kleine voetnoot, in tegenstelling tot de meeste van jullie tuinen is de mijne piepklein en met de wind van vanmiddag kon ik geen foto's maken van het opgebouwde toestel. Anders was hij al gecrasht voordat hij was afgemonteerd (van afbouwen kun je m.i. niet spreken).
Het is de Stork 8 in standaard (windy) uitvoering met een leuk kleurtje waardoor het vliegklare gewicht zo rond / net onder de 1600 gram zal moeten eindigen. Daarnaast heb ik ook de ballast-set gekocht waarmee je nog eens bijna 600 gram kan toevoegen aan het vliegklare gewicht.
Op dit moment zie ik geen brood in een ultra licht model daar het hier vaker waait dan windstil is en mocht het windstil zijn pak ik, vooralsnog, net zo lief bijv. de Introduktion.
Daarnaast zullen mijn vliegkunsten toch niet echt eer doen aan zo'n lichte vlieger.