heli helt veel over naar links align 3g

Discussie in 'Flybarless' gestart door antonvdh, 3 aug 2011.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Nou, dan is hij al los, en juist als hij al los is is het probleem weg.
    Als hij dan nog omvalt, is er wt anders aan de hand.

    Wat ik eerder zei, tijdens optoeren wil de estab (iedere stabilisatie heeftnhet wel..) zich recht houden
    Door de trillingen "denkt" de estab dat zich een beweging voordoet die hij dus vrolijk gaat corrigeren
    Daardoor zakt dus de swash scheef tijdens optoeren, heb je die niet recht staan op het moment dat de heli voldoende toeren heeft, valt hij om.

    Vermoedelijk zit daar je punt?
    Als dat het 100%zeker niet is, zit er ergens iets grondig fout..

    Qua laag toerental, 1000 toeren voor een 500 is laag. 2000 is ook nog laag, maar zal vast enigszins vliegbaar zijn. Maar 3gx of flybar, beiden zouden dan problemen moeten hebben met loskomen
    Ik heb 3 3g's, allemaal hebben ze hun nukken, maar abnormaal opzij trekken is er niet 1 van.
    Wel een beetje natuurlijk, maar dat zit in een heli.
     
  2. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Weer een nieuw vliegseizoen maar krijg de flybarless nog altijd niet goed.
    Toerental is nu 2750. Tuimelschijf staat echt vlak na optoeren.
    Ondergrond is ook vlak geen trilling.
    Maar zo gauw de heli loskomt kantelt hij naar links.

    Ik stel mijn helies met paddelstang ook zelf af, en die vliegen allemaal prima.

    Kan het zijn dat de 3G defect is?
    Ik weet het niet meer nu.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Testje:
    - zender aan, heli aan, throttle hold aan.
    heli oppakken, en voorover kantelen. Wat doet de swash, beweegt deze met de beweging mee (dus voorover), of gaat hij tegen de beweging in (dus achterover)

    Zelfde voor de aileron, dus heli oppakken, en links kantelen. Waar gaat die swash heen?
    Als het zo heftig is als je zegt, ga ik er een beetje vanuit dat het hier niet goed gaat..

    De swash moet zichzelf eigenlijk proberen recht te houden. dit gaat niet helemaal, maar hij moet het wel proberen.
    Als hij 1 kant uit zichzelf verkeerdom corrigeert, komt het niet goed.


    Als dit allemaal goed is, zou hij niet zomaar hard linksaf kunnen gaan.
    Probeer eens heel zachtjes van negatief naar positief te gaan, zodat hij heel langzaam licht gaat worden
    Dan zal hij evt ook heel rustig die neiging naar links moeten gaan krijgen, goed naar je heli kijken wat hij doet
    Kun je dit tegensturen, oftewel blijft hij met een vaste stickuitslag wel recht staan?
    Let op, probeer hem niet meteen te hooveren..
    als het misgaat kun je hem iig nog erg vlot gas dicht gooien
     
  4. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Geprobeerd kantelt allemaal de goeie kant op kijk van de staart naar de neus.
    Heli naar links kantelen en de tuimelschijf beweegt naar rechts heli naar rechts en de tuimelschijf gaat naar links. Heli naar achteren en de tuimelschijf gaat naar voren hij komt dus elke keer vlak te staan echter dit gaat erg traag moet ik zeggen.
    Maar misschien hoort dat zo?
    Hoor de gyro ook ratelen.

    Ik lees ook op internet met wat googlen bij helifreak dat je op Leading Edge moet letten maar ik begrijp niet wat men bedoelt heeft dat met de aansturing van de rotor bladen te maken.

    Hoe kan ik dat zien ik heb er een orginele align fbl rotorkop opzitten dat is toch prima.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    leading edge = voorkant van vleugel/rotorblad
    trailing edge = achterkant van vleugel/rotorblad
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    een gyro hoor je niet ratelen, daar zit niets bewegends in
    Vermoed dat je de servo bedoeld

    Als ik jou zo hoor, en het verleden terugkijk, zou alles gewoon goed moeten zijn...
    Dat trage bewegen van de swash kan kloppen, dit heeft te maken met hoe je hem hebt ingesteld
    oftewel kleine heli/grote heli, gains etc

    ik heb ze redelijk agressief staan, bij mij gaat de swash redelijk vlot
    Maar het hoeft iig geen probleem te zijn.

    Doe mijn laatste testje met optoeren eens
    als hij zelfs met wat tegensturen niet recht omhoog wil (net met loskomen moet je altijd wel een haar tegensturen, net ff die 2 tellen) en hij blijft hard linksaf trekken, vermoed ik dat er eerder een servo dood is...

    Met leading edge aansturing bedoelt men dat de aansturing van de bladhouder aan de voorkant van het blad zit. Bij flybar machines wil dit regelmatig aan de trailing edge zitten, dus aan de achterkant van het blad.
    Kijk ook maar naar je staartbladen, die zijn bijna altijd leading edge aangestuurd

    Maar, ik denk dat we een beetje aan het eind zitten van wat we door een draadje kunnen doen...
    Alle tips zijn zo'n beetje gegeven, en alles is in orde zeg je

    Zet evt eens een filmpje van het optoeren met de wegschieter erop
    En RUSTIG op het gas..
    liefst een vlakke throttle curve, dus iets van 0-70-70-70-70
    dan de pitchcurve gewoon maximaal -10 naar + 10 voor testen (of 12 graden, wat je wilt), collective 10 graden
    en dan op laten toeren met de stick net onder het midden, kijk wat die heli doet
    de heli heeft nu nog negatief, zal zich de grond in duwen
    is hij opgetoert en doet hij niets raars, langzaam richting midstick
    nog niets raars, hoger, let op de heli
    Hij zal dan waarschijnlijk even een klein wippie linksaf maken, maar als je rustig pitch geeft ie je dit ook redelijk rustig aankomen, en zal hij niet opeens omvallen
    probeer dit tegen te sturen, als het goed is is een tikkie input voldoende om hem weer recht te zetten, of in ieder geval zodanig dat hij niet omvalt
    Blijft hij dan wel redelijk beheersbaar recht, houdt hem dan ff 5 tellen oid zo staan, kijk wat er gebeurd.

    Als hij op de grond staat geen input gaan geven als dit niet nodig is, de 3g wil dan naar de positie toe die jij met die input opgegeven hebt, en dan zie je dus heel de rotordisc een kant op trekken. Ook de swash trouwens.

    En dat zou ik graag op een filmpje zien...

    Dit is of: iets erg kleins, of erg groot (servo kapot oid)
     
  7. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Dat lijkt me dan ook goed.
    [​IMG]
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    jup..
     
  9. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Heb niks om een filmpje te maken anders had ik dat allang gedaan.
    Lijkt me moeilijk ja om een diagnose zo te stellen.
    De servo's zijn 3 nieuwe align DS410.
    Ik krijg hem echt niet rechts hij kantelt echt meteen naar links alsof hij op zijn kop wil gaan staan. Wel geprobeerd op de club maar meteen in puin vandaar drie nieuwe servo's.
     
  10. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Mhh ik zag dat het plaatje waar het kleine vierkante gyroblokje op vastzit een beetje loszat.
    Ik hoor nu ook geen geratel meer.
    Kan het niet goed testen omdat het buiten regent helaas maar ik heb het idee dat hij het nu doet. Laat ik natuurlijk nog even weten.
     
  11. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Helaas nog steeds hetzelfde euvel.
    Denk dat ik maar voor een microbeast moet gaan dit schiet niet op.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Het gyroblokje zat los?
    ik neem aan dat je het blok bedoelt waar de gyro op zit?

    Goed, ff de punten op een rij:
    - zonder belasting werkt alles de goede kant op, zowel de stuurrichting als de correctierichting.

    - zodra de heli op toeren is, gaat de heli links, zonder dat hier iets tegenin te brengen is.

    - Een heli kan niet linksaf gaan zonder dat de swash scheef gaat. We gaan er dus even van uit dat de swash dus wel linksaf beweegt zodra je los probeert te komen, maar dat dit door de stress even over het hoofd wordt gezien (begrijpelijk, ik zie het op zulke momenten ook niet doorgaans)
    Als een tweede persoon constateerd dat de swash inderdaad recht blijft terwijl de heli linksaf slaat, zit er in de kop iets heel erg niet goed

    wat je nog kunt proberen:
    - alles onder stroom, throttle hold erop. Zet je duim op het aanstuurpunt van de bladhouder, en je wijsvinger op dat punt aan de andere kant.
    Oefen nu een beetje druk uit (let wel, beetje, extreem sterk zijn servo's ook weer niet). Je duwt nu via de swash alledrie de servo's naar beneden, op de manier waarop de heli zijn belasting aan de servo doorgeeft.
    ga nu met je andere hand pitch en collective geven, dus beide sticks volgas roeren, en dat een minuut lang. Zorg dat de servo's moeten laten zien dat ze doen waar je ze voor betaald hebt.

    Ik heb het nl wel eens gehad dat een servo op de tafel alles perfect deed, en in de lucht schoot de heli bijna oncontroleerbaar alle kanten op (komt dit bekend voor..)

    Als tijdens deze test 1 van de servo's stottert, hapert, niet meekomt, of ze komen alledrie niet mee = probleem.

    - testje 2
    haal de hoofdbladen eraf. Toer de heli op, kijk naar de swash. Deze zou nu om moeten gaan.
    gebeurt dat dus gewoon niet, heb je waarschijnlijk een trillingsgerelateert punt

    Probeer eens een klittebandje (zitten vaak bij de kit om de batterij vast te snoeren) om de 3g heen te leggen.
    Dan gewoon helemaal om het staartblok heen, en via de andere kant weer naar boven, en dan heel licht aantrekken.
    Bij mij heeft dit wonderden verricht..
     
  13. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Ja klopt ik bedoel het plaatje waar de gyro op bevestigd zit niet de gyro zelf natuurlijk.

    De FBL kop is een splinternieuwe van align net als de servo's die werken ook allemaal prima.

    Echter de FL760 is een getuned die heb ik van iemand overgenomen die er zelf goed 3D mee vloog.

    Ik kan natuurlijk niet zien wat de tuimelschijf doet maar zo gauw de heli loskomt kantelt hij linksom zijn as. Of ik dit nu snel of rust doe maakt niet uit.

    Bedankt voor alle tips helaas is de afstand iets te ver kom zelf uit brabant anders had je er zo naar mogen kijken.

    Ik ga kijken of ik een 3GX of een microbeast kan aankomen.
    Heb geen vertrouwen in deze fl760 meer.

    gr
    Anton
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Fl760?
    We hebben het toch over een 3g?

    En hoe bedoel je getuned?
    Als ze die mod er mee hebben uitgevoerd waarmee de binnenkant wordt volgeplempt met kit, heb je ook een goede kans dat dit je probleem is.

    De verkeerde kit vreet metaal, oftewel best kans dat er intern iets kapot is
    Dat zijn van die dingen die je best ff mag vertellen...
    Ik ging er van uit dat de 3g standaard was, dus dat deze gewoon te vertrouwen is..

    Doe mijn andere test ff om je servo's te checken, het feit dat ze nieuw zijn zegt niets.
    Iets werkt niet, dus is iets kapot of niet goed.
    Misschien is je bec wel gewoon kapot, waardoor de ontvanger reset en alles in fail safe schiet
     
  15. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Maar FL760 is hetzelfde als align 3G .
    Het is geen 3GX heb ik ook nooit gezegd.

    Ik weet niet of hij gemod is ik vergis me daarin maar ik heb hem niet nieuw gekocht maar
    heb hem wel zien vliegen. Daarna overgenomen.
    Excuus voor de verwarring.

    Ik heb de test gedaan is ook goed.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Als alle testen goed zijn, en er zijn geen dingen meer om naar te zoeken..
    Is alles goed.

    Maar dt is hij niet, dus klopt er iets niet.

    Ik weet ook geen testen meer...
     
  17. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    Geeft niks ik laat hem vrijdag of zaterdag nakijken door iemand die er meer
    verstand dan ik van heeft.
    Ik laat nog wel weten hoe het afgelopen is.
    Toch bedankt .
     
  18. antonvdh

    antonvdh

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Oss
    3G Setup opnieuw gedaan voor een nieuw model in de T10CP zender.
    Het is duidelijk de correctie tuimelschijf stond toch verkeerd om.
    Had dit niet goed gezien echt stomme fout van mij.
    De tuimelschijf ging weliswaar horizontaal staan maar niet als eerste reactie ik dacht al wat gaat dat langzaam. Heli vliegt na wat tweaken (nog een hele klus op het veld trouwens ) nu goed.
    Sorry dat ik dit niet goed gezien heb.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ach, het is maar een keer of 4 als antwoord gegeven :D

    Wel respect voor het alsnog even melden
    Hopelijk heb je er veel plezier mee

    Vaak met een beetje tweaken vliegt het als de spreekwoordelijke trein

    Succes!
     

Deel Deze Pagina