Heli tolt in het rond met gas geven.

Hoi, Mijn helikopter tolt in het rond als ik ineens hard gas geef,
ik hoop niet dat het aan mijn goedkope 16 dollar gyro ligt.
Of is het zo, dat ik per ongeluk, samen met gas geven, de rudder stuur, en daarmee de gyro tijdelijk uitschakel?
b.v.d.

Hallo,

wat bedoel je met "gasgeven"? Welke heli is het? (Fixed pitch of Collectie pitch) Welke zender heb je? Mogelijk staan er mixers aan? welke gyro is het? Heeft hij het goed gedaan?
Graag meer info, dan kunnen we je (beter) helpen!

Met vriendelijke groeten,
Aldert

HK450 helikopter (Trex 450 ).
HK401B gyro.
MKS DS tail servo.
DX6i afstandbediening.

Gyro in het Gyro menu staat op 100%.
Limit potje op de Gyro staat maximaal!

Alles is net nieuw.

Hoi,

Een gyro kan nooit op 100% staan dat is niet goed, maar dan moet die heen en weer slaan.

Check mijn site misschien kan ik je helpen

Groeten
Roel

Dat begrijp ik, dat ie niet op 100% kan, daarom begrijp ik er ook niets van!
Bedankt voor je site, ik ga even kijken.

Je gyro op maximum en de menu op 100% is al zeker niet juist. Maar voor het tollen denk ik dat je de gyro moet reversen, hij werkt de verkeerde kant !

Nee hij werkt niet de verkeerde kant, want met 50% gyro in het gyro menu tolt ie altijd in het rond,
nu is het alleen zo als ik plotseling gas geef, ( ik vlieg geen volle toeren )
zou softstart uitstaan ofzo? ik zeg maar wat...

Hey,

meer info, het word nu een stuk duidelijker ;) !
Bedoel je met "gas" geven dan Pitch geven? Staat de Gyro bij 100% in de headinghold? De gyro heeft trouwens een prima headinghold, daar kan het niet aan liggen. Het enige dat jou "probleem" kan verklaren is dat je rudder/staart is meegemixed met de pitch (of jou gas dan ;) ).
Ik ken de zender niet, maar zoek eens naar de helispecifieke mixers in de zender.

Greetz, Aldert

Hoi Ali, de rudder is niet gemixt met de pitch denk ik,
het komt alleen voor als je een hele boel gas erbij geeft met een plostselinge beweging,
als je heel rustig gas geeft vliegt ie gewoon.
En het is heading hold mode, want het lampje brand de hele tijd.

Dan MOET het één van de riemtandwieltjes zijn die slipt. Of degene in het frame, of degene in de staart. Even de hoofdrotor vasthouden, en dan proberen de staartrotor te draaien. Als dit lukt, is één van die tandwielen los van de as.

We wachten in spanning af ;) .

Greetz, Aldert

Dat zit allemaal wel strak,
Ik moet eerst die softstart vinden, weet iemand hoe dat moet op de Turnigy Plush 40A ESC ?
Zonder programming card?

Als de heli wel houd bij stil vliegen, dan zou het ook kunnen zijn dat je gyro gain veel te laag is. Begint de heli te tollen of draaitie gewoon een halve slag ofzo weg en blijft dan weer stilhangen.
Dat zou kunnen duiden op een te lage gain....

Daarnaast moet de soft start weinig uitmaken, ga eens in idle up vliegen...

probeer eerst eens met een flatcurve te werken in je idle up 1.

stel eerst je gewone gascurve in van 0 25 55 (hooverpunt) 70 70
dan je idle up1 alles op 70 70 70 70 70
concreet: je spint up, je komt in hoover en dan schakel je over op idle up 1: op dat ogenblik gaat je headspeed steeds op +- 70 gaan draaien. (ook als je negatief geeft!!! dus opletten als je wilt landen; niet naar beneden sleuren!)
het is normaal dat een staart beweegt als je plots extra throttle geeft.

Als je dan opeens gasstick opent en ie tolt nog steeds dan is het alvast niet omdat je gyro de headspeed niet kan volgen... en dus slecht is ingesteld...
Elke andere headspeed vraagt een andere gyrogain...

btw als je de softstart wilt instellen zal je ofwel met de beepjes moeten werken (RTFM) of met zo'n programmeerkaartje (is verdomd handig)
en zoals Japie22 zegt, softstart heeft hier niets mee te maken...

Laatst bewerkt:
wanneer ie spint hoor je ook je motor meer toeren maken.
imho: daz je gascurve (geen flatline) in combo met gyrogain die te hoog staat voor hogere toeren..
hoe hoger de toeren hoe lager de gain moet.
dus: idle1 gascurve flatline instellen en gain doen zakken vr idle up

Gelukkig, dan hoef ik geen dure gyro te kopen.
Morgen ga ik die 70% flatline proberen met 60% gyro, en 70% voor hoover.
Als je dan het knopje overhaalt voor volle toeren, gaat ie dan niet weer rondtollen?
Ik moet zoiezo even die softstart zien te regelen, en dan binnen 3 seconde in stuntmode zien te krijgen ( anders valt de softstart uit volgens de manual )
moeilijk hoor die bliepjes, daar kijk ik morgen wel naar.

Nog tips voor de pitchcurve ? niet gelijk met negatief neem ik aan, minimaal -2 ofzo.
Het gaat maar tot 0%.

Laatst bewerkt:
Zomaar een tip....
Als je er geen softstartfunctie in hebt zitten (en aan hebt staan), blijf dan nog maar even oefenen in normal mode en probeer eerst die gyro/staart instelling goed te krijgen.
Zonder softstart stript de motor alle tandjes eraf als je direct naar idle-1 schakelt, of je staart krijgt op de grond al een zwieper.
En als je in idle up mode vliegt moet je de Throttle hold schakelaar zeker ook perfect kunnen vinden terwijl je vliegt.
In het filmpje slaat de staart even weg en kom je Bijna Nose-in uit, en vanaf daar ging het mis, Je was de controlle volledig kwijt.
Ik zou persoonlijk eerst gaan oefenen om die controlle wel te hebben voordat ik wat meer ging proberen.
Heli op 1 hoogte en 1 plek houden, etc.etc. stapje voor stapje.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Ok bedankt Eric.
Ik kom er net achter dat ik het zo in heb gestelt :
0 % pitch is neutraal, mischien omdat de heli dubbelle pitch kreeg, deze ging tollen?

Als je veel gas geeft met een CP geef je ook veel pitch.
Veel pitch is veel weerstand (ben je aan het roeien), toeren zakken, staartrotor heeft te weinig vermogen, heli tolt rond..
Dus ik zou ietsje meer toeren en iets minder pitch instellen in je curven.
en de pitch even nameten anders.
Ik zou beginnen met -3 tot +8 graden en ietsje meer toeren.

edit : -3º bij stick laag en +8º bij stick hoog
dan kom je op midstick dus ong. op +5º uit.
Beheers je het hoveren in alle orientaties, probeer dan eens Idle-up.

Laatst bewerkt:
Back