Heli Tutorials

Wat vind je van het concept?

• Ja goed idee! Ik ga ook een tutorial schrijven!

Votes: 9 31,0%
  • Steek er wat meer moeite in, dan word het wat.

Votes: 4 13,8%
  • Wie weet...

Votes: 9 31,0%
  • Gaat 'm niet worden...

Votes: 7 24,1%

• Total voters
    29
uhhm wordt deze site nog geupdate?
Ik ben opzoek naar goede tutorials over alles mbt een CP heli. En niet in het engels die zijn er genoeg maar gewoon in het Nederlands, liefst ook nog met een optie om vragen te stellen e.d.

De tutorials hier over CP heli's zijn beschamend slecht en summier voor zo'n grote community. Ik zou bijna zelf beginnen met het maken van een uitgebreide goede tutorial maar ik heb nog niet de juiste kennis.

Na mijn afstuderen begin ik er waarschijnlijk wel aan.

uhhm wordt deze site nog geupdate?
Ik ben opzoek naar goede tutorials over alles mbt een CP heli. En niet in het engels die zijn er genoeg maar gewoon in het Nederlands, liefst ook nog met een optie om vragen te stellen e.d.

De tutorials hier over CP heli's zijn beschamend slecht en summier voor zo'n grote community. Ik zou bijna zelf beginnen met het maken van een uitgebreide goede tutorial maar ik heb nog niet de juiste kennis.

Na mijn afstuderen begin ik er waarschijnlijk wel aan.

Vanaf vandaag maak ik er weer een nieuwe start van, er ontbrak wat motivatie vanwege privé problemen en het feit dat mijn host me database besloot weg te gooien.

Als mensen geintreseerd zijn in het schrijven van tutorials ga graag je gang! Ik heb al wat tutorials geschreven, zijn nog niet af maar het is een begin.

En daarbij, je hebt bij jouw eigen account je eigen fotoalbum, waarin je 200 foto's in kwijt kan;)

Ik denk als je als beginner gaat beginnen dat je zowieso meer geholpen wordt met de keuze. Hier hebben mensen op dit forum best wel werk van gemaakt om dit te trachten samen te vatten.

http://www.modelbouwforum.nl/threads/beginners-guide%3Been-heli-kopen-hoe-en-wat-en-wel-niet.39647

of nog uitgebreider

http://www.modelbouwforum.nl/threads/algemene-technische-kennis-faq.160372

Er is nooit 1 weg en die zal er nooit komen. Ik ben altijd wel huiverig als mensen op 1 van hun eerste tutorials beginnen met "bladspeling" of roepen bij een eerste keer "Ook kun je voor de zekerheid de trottle hold aanzetten". volgens mij is dit meer moeten als kunnen, en dan vraag ik me af of de kennis wel genoeg is. Want als je gaat beginnen en hebt een Coax. (zit het volgens mij niet op)

Je wilt voor beginners een site maken maar eigenlijk schrijf je alleen maar over CP helis.

Als je als beginner nl. informatie wilt ben je er niet bij gebaadt wat een gyro of ESC is is omdat je in heel veel gevallen met coaxiaal begint of een FP.

Als je dan toch als beginner opzoek bent wil je een makkelijk te lezen iets, echter dat is er niet en zal er nooit komen omdat iedereen verschillend is.

1) wat wil je met een heli gaan doen, heb je de ruimte thuis of een club in de buurt, wat is je budget.
2) welke heli's zijn er : de pro's en cons
3) De gevaren bij Helis. Wat wel , wat niet
4) Waar op letten bij aanschaf Heli en welke is geschikt voor mij
5) etc

Aangezien je bij de eerste vragen 1000meningen krijgt over wat goed is en wat niet gezien vanuit iemands oogpunt krijg je dus ook hele grote tutorials of een heleboel verschillende.

Als je als heli (of beginnend heli) vlieger niet de moeite neemt heel het internet af te struinen(en dan bedoel ik niet 1 dag, maar weken) en een verhaaltje wilt vinden wat voor jouw het beste is ........mmm vergeet dan snel het heli vliegen.

Advies is altijd vollop voorhanden met tig mensen die terwille zijn op het forum. Want als je nu een vraag stelt heb je over 5 minuten antwoord.(zie het als een "life tutorial")

Je insteek is goed maar denk ik niet uitvoerbaar zoveel meningen, zoveel ervaringen, want als ik zeg een 250 super heli voor beginners , zal iemand anders zeggen nee minimaal 450 of groter want hoe groter hoe stabieler. en vervolgens worden de beginners een Mcpx aangeraden ??????????

Je ziet simpele vraag maar ohhh zoveel antwoorden mogelijk.

Als je dus een site gaat beginnen moet je ook bij het begin beginnen en niet zomaar stukjes plaatsen.

Dit was natuurlijk mijn mening en deze is maar 1 van de vele, maar hoop dat ik wat aandachtspunten, adviezen en gevaren heb kunnen laten zien.

GR,
DD

ps ik ben nog een beginner

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Cannonballs,

Vat mijn korte reactie niet op als een teken van irritatie..
Ik heb in "mijn" verhaal wat dingen opgenomen, maar dit verhaal is bij lange na niet compleet.

Ik zit nu al een tijdje te vragen wat de beginner nu nog mist (want ik lees daar dus continu overheen), dan vind ik het grappig als ik dan hier opeens een kreet tegenkom over dat er hier nergens iets te vinden is :mrgreen:

naar mijn mening, qua keuzes zijn er al 2 stickies, en ontelbare onderwerpen.
Dit kan actueel gehouden worden met alle nieuwe modellen die uitkomen, maar daar heb ikzelf dus geen zicht op.
en ben ik ook niet in thuis, daarvoor zou ik even een seintje van iemand moeten krijgen

Qua leren vliegen, dit is idd gewoon erg persoonlijk
zoveel mensen, zoveel meningen, en evenzoveel manieren om te leren vliegen
Maar ook hiervan zijn linkjes opgenomen in de stickies als ik mij niet erg sterk vergis

ik zie niemand als concurrentie
dat zou inhouden dat ik " tegen" iemand werk, of iemand 'voor' moet blijven oid
het idee van mijn verhaal is de techniek van de heli een beetje duidelijk neer te zetten
ik schrijf zo'n tutorial of uitleg omdat ik daar zin in heb, niet alleen om mijn naam erboven te houden staan
als je een goede toevoeging hebt voor "mijn" sticky, zet hem erbij...
heb je het idee dat er iets mist, zeg het alsjeblieft..
Zonder andere mensen die even wijzen op de gebreken, wordt het verhaal nooit beter dan het nu is..

Als je een toevoeging doet, kijk ik er natuurlijk wel even een beetje kritisch naar, aangezien de info hopelijk nog jarenlang op die plek blijft staan, is het makkelijk om feitelijk correcte info in een sticky te hebben staan
als de sticky al niet klopt, gaan de beginners meteen al de fout in

Daviddutch,

Als ik je verhaal een beetje uitkristalliseer, wil je eigenlijk van ieder type heli ff kort hoe het ingesteld moet worden?

oftewel, de beginner met een coax, dat hij ff het hoofdstuk coax opzoekt en daar meteen "zijn" info vind?

Als dat inderdaad "the missing link" is, dat heb ik er een beetje expres uitgelaten...
vele coaxen hebben stiekem ergens een giro aan boord.
en alle coaxen hebben een soort mixer aan boord, waardoor de staart al recht blijft, zonder giro

maar coaxen worden door iedere halfbakken chinees nagemaakt, verhaspelt, omgetoverd in elkaar geprakt en weer op de markt gebracht..
er zijn er zo ontzettend verschrikkelijk veel, dat het gewoon niet te doen is om van de coax "ff" neer te zetten hoe dit ingesteld moet worden..
De theorie heb ik al in mijn verhaaltje gezet, maar ik zou echt niet weten hoe ik al die verschillende manieren van instellen op een duidelijke, en vooral overzichtelijke manier neer zou moeten zetten

Ditzelfde geld ook voor de fp's in al hun verschijningsvormen...
de een heeft een giro, al dan niet instelbaar..
de volgende heeft het verborgen in de printplaat, dus je moet via een stick/toetscommando de instellingen oproepen..
gewoon niet te doen, als je het 100% correct en allesomvattend wilt doen..

Maar, wat de meeste coaxen en fp's dan weer wel gemeen hebben, is een handleiding waar de instelmogelijkheden instaan..
vaak beter dan bij de cp modellen

@student

Je hebt pb.

Ik wil zelf helemaal niks probeer alleen te bedenken wat iemand zou willen of wat in algemene zin haalbaar zou zijn.

En nee hoor was niet helemaal mijn verhaal Coaxen moeten vliegen, een beginner wil niet echt afstellen (muv een paar trims op de zender) en ja sommige hebben stiekum een gyro en sommige worden verkocht alszijnde met gyro maar hebben hem niet en sommige hebben geen gyro. Tevens is het zo dat qua besturing sommige coaxen een totaal andere besturing hebben als dat je naar FP in mode 2 gaat.

Ik denk dat als er een voorbeeld van een instelling wordt gegeven dit ook kan volstaan. Maar denk dat een beginner thuiskomt, de accu, lipo of baterijen oplaad en gelijk wil vliegen.

FP idem inderdaad en jawel zelfs voor CP's is het al niet allemaal universeel (Gyro)sommige met PC, sommige met draaiknop, sommige met programmer, sommige met drukknopjes in te stellen. ESC Idem en ga zo maar door. zoveel soorten zoveel oplossingen, instellingen, mogelijkheden, etc daarom zei ik al of een heel groot stuk of meerdere topics (beetje hoofdstuk idee)

En nee je kan nooit alles afdekken. dus guidelines afgeven ja alles uitleggen is niet te doen. Wegwijs maken in de onze heli wereld met voors en tegens is wel een goede zet maar de mensen moeten zelf keuzes maken. En met hulp van wat voorbeelden kunnen ze daar denk ik wel in slagen.

Verzamel een stuurgroepje serieuze mensen max 5 met voldoende kennis, maak een opzet van 0 tot 10 kennis en je komt een heel eind.

vb. swashplate levelen en pitch instellen
Hoeveel manieren zijn er om dit te bewerkstelligen? van simpel tot ingewikkeld
Hoeveel manieren zijn er om de pitch van je bladen in te stellen/meten. van simpel to ingewikkeld

Ogenschijnlijk simpel maar als je ziet hoevaak het gevraagd wordt en dit is niet meer onder de noemer van beginner, kunnen nog steeds een hoop mensen er van leren.

Maar ach zie het gewoon als suggestie, zoiets als van coax tot CP in simpele stappen, gewoon het KISS principe hanteren en wonderen geschieden....:D

gr,
DD

ps Ik ben een beginner

Laatst bewerkt:
Back