Tsja, het blijft blijkbaar lastig, en toch zou dat allemaal niet nodig moeten zijn.
Ik vlieg nu al een tijde op een plek waar uitsluitend heli gevlogen word (bij ons zijn geen vleugelkisten toegestaan), en daar mag ook vanwege het geluid maximaal twee heli's tegelijk draaien, waarvan max eentje tegelijk de hoogte in mag. maar voorheen bij de Aeroclub Drachten was het niet zo moeilijk: Luchtverkeer is luchtverkeer, en dan moet je je allemaal hetzelfde gedragen. Dus wilde je met een heli tegelijk met de vleugelkisten, dan ook gewoon bij de piloten staan, gewoon na een korte testhoover vertrekken en de hoogte op zoeken, en gewoon in de "box" blijven, op voldoende hoogte en veilige afstand. Op die manier blijf je ook in het perifere zicht van de overige piloten. Gewoon aan het eind van je vlucht de landing afroepen en een normale landingsaanvlucht uitvoeren. Of je dan kunstvlucht doet of niet maakt niet uit, want dat doen vleugelkisten onder elkaar ook. Zolang je dat maar op een plek in de box doet waar je niemand gaat raken.
Maar dus niet als piloot midden op het veld gaan staan (hooguit tijdens de landing als je dat niet beheerste, maar dan was het toch afgeroepen) en ook niet langdurig vlak boven de baan hooveren. Kortom, gewoon zorgen dat je voor de overigen niet-hinderlijk, en vooral voorspelbaar vlieggedrag vertoont.
Wilde je wel met rare fratsen bezig dan moest je wachten tot je het luchtruim voor je alleen hebt, en als je dan midden op het veld staat te sturen, zijn de vleugelvliegers meestal wel zo beleefd (veiligheidsbewust) om niet vlak langs je heen te starten. Zo lang duren die tien minuten nu ook weer niet. Vleugelvliegers die een hekel hebben aan tegelijkertijd met heli's vliegen bleven wel even aan de grond, en omgekeerd werkte dat ook zo, want als ik bijvoorbeeld met iemand hooveroefeningen sta te doen, heb ik ook liever niet dat ik van achteren een landende kist in mijn nek krijg. Of dat nu eenheli of een vleugelkist is, in beide gevallen doet het pijn. Dus dan wachtte ik ook even tot een vleugelleerling klaar is met zijn landingsoefeningen, of ik zocht een stukje van het veld op waar ik niemand tot last was.
Het is allemaal zo moeilijk niet.
Het probleem komt een beetje als mensen "vrij 3D" gaan vliegen. Dus niet een gestructureerd figurenprogramma, maar gewoon wild om zich heen gaan raggen. Voor de toeschouwer en/of de tegelijk vliegende vleugelpiloot is er dan opens een heel onvoorspelbaar object in de lucht, wat ook nog eens voortdurend manouvres en geluiden maakt alsof het ieder moment kan gaan crashen. Ik kan me goed voorstellen dat mensen daar hoorndol van worden, want ik vlieg zelf ook niet graag (ook geen heli) als er iemand tegelijkertijd met 3D bezig is. Dit geld overigens ook voor vleugel 3D vliegers wat mij betreft. Ik kan mij Sven zijn probleem wat dat betreft heel goed voorstellen. Alleen je moet nu ook weer niet het slachtoffer gaan uithangen, want als een grote heli een klein electrokistje raakt, is het ook voor die heli over, dus die trekt zich er wel degelijk wat van aan. Alleen op een andere manier, want een heli is wat manouvreerbaarder....
Als je het mij vraagt moet je niet zozeer de vliegtijden opdelen in heli's en vleugelvliegtuigen, maar eerder in 3D en niet-3D. Als dan verder iedereen zich aan normale gedragsregels houd in de lucht, is er volgens mij niks aan de hand als heli's en vliegtuigen door elkaar heen vliegen. Doen ze in het echt ook. Zou een mooie boel worden als Schiphol, Eelde of Lelystad de boel zo op ging delen....
Groet, Bert