Zoveel pagina's dat ik niet alles heb gelezen, maar ik ga toch in op de allereerste vraag van pagina 1....
Bij onze club hadden we lange tijd van allerlei regelingen in de reglementen staan v.w.b. heli's in combinatie met vleugelvliegtuigen. Die zijn nu grotendeels geschrapt. De grootste reden is simpelweg omdat het lijkt of de heli's altijd in het verdomhoekje zitten. Op die manier schaap je wel 2 groepen in een club wat echt nooit goed is. Waarom hebben we dan niet regels die juist de vleugelvliegers vast leggen i.p.v. de heli's.
Zoals iemand al aangaf betaal je allemaal je contributie en die is zover ik weet gelijk qua heli of vleugel vlieger. Je hebt allemaal net zoveel recht op de lucht die re rond je veld hangt.
Als je bij en club bent doe je dat omdat je samen wilt vliegen met "lotgenoten". Daar draait alles om samenwerking en juist nu gaat met niet samenwerken/leven. Op zich wat vreemd.
Het begint trouwens al met kreten als "snippermachines", "eierkloppers", etc. Het zijn allemaal vliegtuigen ("tuig" hoeft niet bepaald vleugels te hebben). Praat respectvol met en over elkaar.
Natuurlijk moet je wel wat regeltjes hebben. Neem beginnende helivliegers, die blijven erg lang in een rondje draaien/hangen. Maak een hoekje op het veld waar men dat kan doen. Dan kan er helaas maar 1 helipiloot tegelijk vliegen, maar dat bevorderd de drive ook om snel beter te kunnen vliegen. Dit hoekje kan per windrichting natuurlijk anders zijn indien dat niet anders kan op het veld.
Voor helipiloten die niet meer om zich heen hoeven te vliegen, die kunnen gewoon met het "normale" vliegverkeer mee gaan. Tja, en dat houd in dat men zich aan de circuits moet houden en vliegrichtingen. Indien men zich daar niet aan houd dan kun je ze daar op aanspreken, maar dat geldt net zo hard voor vleugelpiloten!
Nu heb je altijd heli piloten die wat 3D willen vliegen boven het midden van het veld. Niets mis mee. En trouwens, hebben we geen vleugelpiloten die dat ook doen? En die mogen dat dan wel?
Zodra iemand dus wat 3D wil vliegen (ongeacht type) dan zal dat in onderling overleg ingepast moeten worden op die dag waarbij er niet iemand anders vliegt die laag over komt. Een prophangende kist is ook niet fijn als je komt landen......

Als er kisten (weer ongeacht type) in die tijd gewoon aan het vliegen zijn is dat nog geen probleem (tenzij je laag overkomt). Als piloten hebben we de regel dat je bij elkaar moet blijven staan of in ieder geval in gehoor afstand. Roep op dat moment dat je moet gaan landen en de 3D vlieger stopt met zijn ding om later weer verder te gaan.
Hoofdpunt blijft, als je lid bent van een vereniging heb je met meer mensen te maken. En dan moet je rekening met elkaar houden. Dat soort dingen kun je niet regelen in welke reglementen dan ook.
Voor de goede orde, ik ben een vleugelvlieger met elektromotoren (2 meter kisten).