Helikopters op TV

Hmm als ik dit zo lees.. had ik op de 450 mijn hekrotor dus beter op 85° van de hoofdas kunnen laten steken dan de 90° die ik nu heb als ik dit alles zo goed interpreteer..
 
Nee joh! daar hoef je echt niet je hekrotor voor aan te passen....

Dit soort aanpassingen scheelt maar hele kleine beetjes.... zoals die lift, 2,5% lift is niet veel.... Voor ons dan....
Maar het scheelt dan wél 2.5% brandstofverbruik, en dát tikt bij die grote machines toch wel aan.
Het scheelt dan óók 2,5% warmte-uitstoot, dus detecteerbaarheid, etc etc....
Het is vermoedelijk ook net voldoende om een of twee man extra mee te kunnen nemen....

Voor ons hobbyisten maakt het geen drol uit, want je 450-je vliegt 10 tot 15 seconden langer op een accu....

En mijn Blackhawk heeft gewoon een verticaal staande hoofdas en een horizontaal staande hekrotor.... volgens mij heeft hij de hekrotor zelfs aan de verkeerde kant ook nog, maar om eerlijk te zijn heb ik daar niet zo op gelet toen ik hem kocht...

Groet, Bert
 
Dat zie je bij de ec145 ook vaak aan de verkeerde kant maar echt veel schelen kan het me niet.

Komt omdat goed 90% van de 1:1 heli's een linksdraaiende rotor heeft, en bij modelheli's heeft zo'n beetje 99% een rechtsdraaiende rotor.

Vroeger waren er meer, maar tegenwoordig heeft eigenlijk alleen Vario nog linksdraaiende mechanieken, en het gekke is: met brandstofheli's was er nog een goede reden om voor links of rechtsdraaiend te kiezen, want het kon de opstelling van de motor of het ontwerp van de reductie erg bemoeilijken of vergemakkelijken.... Aangezien "krukas omhoog, enkeltraps overbrenging" jarenlang de standaard was, was rechtsdraaiend de meest voorkomende draairichting.

Maar sinds de introductie van de brushless motor en ESC, is er letterlijk geen enkele reden meer om vast te houden aan rechtsdraaiende systemen, en ondanks dat 90% van alle 1:1 voorbeelden linksdraaiend is en de hekrotor links heeft, blijven die idiote chinezen halsstarrig vasthouden aan een rechtsdraaiende rotor en rechtsgeplaatste hekrotor, en ondanks dat er een aantal van de mooiste schaalrompen vandaan komen, word er geen poot uitgestoken voor wat betreft bijvoorbeeld linksdraaiende asymetrische bladen....

Jammer.... héél jammer....

Groet, Bert
 
Dus het maakt niet zoveel uit dat mijn carbon tailboom uit Hongkong een beetje scheef op de heli zit ?
 
Neuh... zolang hij een beetje scheef de goede kant uit zit niet....

Maar alles heeft zijn invloed: je krijgt mogelijk een klein beetje neveneffecten als je hard rudder geeft....

Groet, Bert
 
kan het ook zijn,
dat de staart-rotor eigenlijk de heli links om moet duwen,
met de staart naar rechts dus,
en dus niet naar beneden duwt, maar naar boven,
ik denk toch dat het hier ook om een linksdraaiende
hoofdrotor gaat.

Groet
Uwe
 
Back
Top