Helling Vliegen Zoutelande

Gaat er nog iemand vliegen op Zoutelande vandaag? Wind staat goed, ik ben er rond de middag, locatie duinweg. Groeten, Maarten

uit een heel oud draadje;
--------------------------------------------------------------------------------

Officiele hellingzweeflocatie nu geopend

Op de duinen te Zoutelande wordt zowel door modelvliegers, parapenters en zeilvliegers hellingstijgwind gevlogen. Geen wonder, want de locatie is er voor Nederlandse begrippen werkelijk schitterend en uitermate geschikt bij de meest voorkomende zuidwestelijke windrichting. Parapenters en zeilvliegers hebben hiervoor officieel toestemming van de eigenaar van het terrein en de gemeente. Modelvliegers vliegen er “wild” en dus illegaal.

Het is het beleid van de KNVvL dat luchtsporters zomogelijk gezamenlijk gebruik maken van dezelfde terreinen, zeker nu de mogelijkheden voor het uitoefenen van luchtsporten steeds minder worden.

Het scheppen van zekerheid voor hellingzweven te Zoutelande is dus in ons belang. Er is contact opgenomen met de vertegenwoordigers van beide luchtsporten om modelvliegen erbij te voegen. Daar was men op zich niet tegen, echter werd wel te verstaan gegeven dat modelvliegers het vliegen van de anderen regelmatig bemoeilijken of soms onmogelijk maken.

Te voordele van alle betrokkenen is Zuiderduin (vijf kilometer richting Westkapelle) in het vizier gekomen. De KNVvL heeft contact gezocht met het Waterschap (eigenaar) en de gemeente (Veere) en er zijn ter plekke gesprekken plaatsgevonden.

Een en ander resulteerde in een positief besluit van de locale overheden om het vliegen met modelzweefvliegtuigen toe te staan. Echter, net als voor parapente en zeilvliegen te Zoutelande, moest de regie aan een plaatselijke vertegenwoordiger overgedaan worden. De enige KNVvL-club die hiervoor in aanmerking komt is MVC Delta Vlissingen.

Het bestuur van MVC Delta Vlissingen heeft zich bereid gevonden voor het verdere vervolg te zorgen en is inmiddels in het bezit van een officiële ontheffing van de eigenaar. De vliegplaats bevindt zich op de duinen nabij de strandovergang Bucksweg, tussen dijkpalen 239 en 240 te Zoutelande. Er mag worden gevlogen gedurende het tijdvak van 1 september tot en met 14 juni van 2 uur na tot 2 uur voor hoogwater. In de periode 15 juni tot en met 31 augustus mag gevlogen worden na 18:00 uur tot zonsondergang. Vanzelfsprekend dienen de piloten op deze vliegplaats zich te houden aan het Basis Veiligheidsreglement Modelvliegen (BVM) van de KNVvL. en natuurlijk ook aan de strandbepalingen uit de Algemene plaatselijke verordening (APV) van de gemeente Veere. Deze laatste kan worden opgevraagd bij Gemeente Veere Portal . Het Waterschap en politie dragen zorg voor handhaving en controle op naleving van de regels en verordening die in het strandgebied gelden.

Gezien het feit dat de ontheffing is verleend aan de club, mogen in principe uitsluitend leden van MVC Delta Vlissingen van de vliegplaats gebruik maken. Niet-leden kunnen zich bij de receptie van onder het duin gelegen Hotel Zuiderduin op vertoon van hun KNVvL-lidmaatschapkaart inschrijven als hellingzweeflid van MVC Delta Vlissingen. Dit lidmaatschap is gratis en geldt uitsluitend voor de hellingzweeflocatie. Bij inschrijving krijgt men een speciaal lidmaatschapsbewijs dat geldig is voor 1 jaar en op aanvraag getoond dient te kunnen worden.

MVC Delta Vlissingen heeft inmiddels gezorgd voor een frequentiebord en is verantwoordelijk voor het onderhouden van de vliegplaats, hetgeen in nauw contact met de beheerder van het duingebied wordt gedaan.

Nu nog goede wind

Namens het bestuur van Delta

Als je een zeilvlieger uit de lucht vliegt, is het in heel nederland gedaan met het hellingvliegen

hebben jullie geluk dat er niet veel hellingen zijn waar men het vliegen kan afschaffen! ;)

uiteraard slaat het nergens op, en is het maar goed dat er regels zijn... mensen hebben altijd voorrang op houten bouwsels.

even voor de duidelijkheid.... de helling voor mandragende toestellen is toch de linkerplek (de hoogste duin?)
daar waar het bord staat?

en modelbouw is rechts aan de trap? lager dan de andere helling?

Je mag daar alleen vliegen als je KNVVL lid bent op die bewuste plek.
Dit gaat niet over wat wel en niet mag. Dit gaat over risico's en mensenlevens. Daar hebben ze in Limburg toch ook wel eens van gehoord?
Trouwens, strikt genomen mag je op de zeilvliegplek óók alleen maar vliegen als je KNVvL lid bent, en bovendien zeil- of schermvlieger... maar daar doet bij mijn weten niemand moeilijk over.
En aangezien dat ik lid ben van de Limburgse Federatie moeten we naar Zoutelande, dus zijn we volgens de KNVVL geen modelvliegers.
Deze zin begrijp ik helemaal niet. Je moet naar Zoutelande omdat je lid bent van de Limburgse Federatie? En waarom zou je geen modelvlieger zijn?
Verwacht jij van de KNVvL dat ze zaken regelt voor iedere willekeurige Nederlandse modelvlieger? (...en nou het gekste: dat doen ze nog ook!)

Bucksweg is juist ingericht voor de modelvliegers.
Waarom dan toch het risico opzoeken om met "levende mensen" het luchtruim te delen?
Misschien werken mijn hersenen en gedachten anders dan die van andere mensen, maar elk mogelijk risoco met "een vliegend mens" wil ik uit de weg gaan.
Bij LVS al meerdere malen ervaren dat 1:1-vliegers het risico van een modelvliegtui onderschatten.
Op dat moment nam ik als modelvlieger alsnog de verantwoordelijk om niet te starten, of zelfs mijn landing op de duintop met een half uur uit te stellen omdat een hangglider daar lekker " oefenrondjes" aan het draaien was.

Afweging: epoxy+accu+servo <==> schade aan mens.
In mijn ogen is dat geen afweging, mens gaat voor.

En aangezien dat ik lid ben van de Limburgse Federatie moeten we naar Zoutelande, dus zijn we volgens de KNVVL geen modelvliegers.

Of je nou ferderatie lid bent of niet maakt niks uit. In Zoutelande is maar 1 helling voor modelvliegers en dat is die welke de vliegclub Delta heeft weten te bereiken samen met de KNVvL. Ook ik reis wel eens vanuit Limburg daarheen om te vliegen en wil dat in de toekomst ook blijven doen en zit niet te wachten op modelvliegers die alles voor anderen verpesten door zich niet aan de regels te houden.

De Limburgse Federatie heeft op dat vlak nog niks weten te bereiken............. ze zitten 4 keer per jaar bij elkaar te OH-en over van alles en nog wat, maar enige vorm van beleid maken zit er niet in.

Ohjee, dat wordt me in Limburg alweer niet in dank afgenomen..........

Ik ben niet de KNVvL, maar weet zeker dat ze liever hebben dat je als modelvlieger op de modelvliegstek vliegt in plaats van op de parapente plek.Wanneer er wat gebeurt met een modelvliegtuig op de parapente plek zal toch de KNVvL aangesproken worden, het is nu eenmaal de officieel erkende vertegenwoordiging van de modelvliegerij.

Mijn heren, voor de duidelijkheid: vóór dat ik ben gaan vliegen ben ik met de aanwezige zeil -, en schermvliegers gaan overleggen en ik heb eerst gevraagd of zij er bezwaar tegen hadden dat ik daar zou gaan vliegen. Dat bezwaar was er in het geheel niet. Vervolgens heb ik afgesproken dat ik ver naar buiten zou blijven vliegen, voor een model kan dat omdat de liftband breed genoeg is. Ik kan véél verder naar buiten vliegen dan een schermvlieger en ben niet eens in de buurt geweest van mandragend verkeer. Verder hecht ik veel waarde aan veiligheid dus op zo een dag geen capriolen uithalen en goed om je heen blijven kijken. Mijn ASW vliegt op rails en dan kan ik ondertussen goed de omgeving in de gaten houden. Dat moet op LVS trouwens ook als er meerdere modellen in de lucht zijn.
Ik ben het niet met Bart eens dat je niet op de omgeving kan letten.
Daarbij was er die dag bestuur van de KNvvL aanwezig (w.o. Maya de Best) en onder de zeilvliegers oude bekenden. Er was in het geheel geen bezwaar tegen mijn aanwezigheid. ik heb iets meer dan een beetje ervaring in hellingvliegen :rolleyes: en weet heel goed wat ik kan en nog belangrijker: wat ik niét kan. Overigens zijn er voor LVS in overleg met de KNvvL destijds gedragsregels opgesteld voor modelvliegen in de nabijheid van mandragend verkeer. Wanneer er gehandeld wordt in de geest van die afspraken hoeven er m.i. geen problemen te ontstaan en die waren er ook niet. Waarom ik niet op de locatie Bucksweg ben gaan vliegen? Bucksweg is best leuk maar haalt het niet bij de duinweg......

Als je 1:1 vliegt, is je blik over het algemeen gericht in vliegrichting; dat is ook waar eventuele andere luchtgebruikers vandaan komen. Als je RC vliegt, kijk je naar je toestel, en dat is doorgaans een heel andere richting dan waar eventuele medegebruikers vandaan komen. Ik heb niet gezegd dat je er niet op KAN letten, maar het is een stuk lastiger (en met sommige RC toestellen en in sommige weerskondities vrijwel onmogelijk). Veel zeil- en schermvliegers zijn zich hiervan niet bewust.

Ghehehehe............dus omdat je geen KNVvL lid bent ben je geen modelvlieger........dus mag je je eigen regels creëren?

Mijn heren, voor de duidelijkheid: vóór dat ik ben gaan vliegen ben ik met de aanwezige zeil -, en schermvliegers gaan overleggen en ik heb eerst gevraagd of zij er bezwaar tegen hadden dat ik daar zou gaan vliegen. Dat bezwaar was er in het geheel niet. Vervolgens heb ik afgesproken dat ik ver naar buiten zou blijven vliegen, voor een model kan dat omdat de liftband breed genoeg is. Ik kan véél verder naar buiten vliegen dan een schermvlieger en ben niet eens in de buurt geweest van mandragend verkeer. Verder hecht ik veel waarde aan veiligheid dus op zo een dag geen capriolen uithalen en goed om je heen blijven kijken. Mijn ASW vliegt op rails en dan kan ik ondertussen goed de omgeving in de gaten houden. Dat moet op LVS trouwens ook als er meerdere modellen in de lucht zijn.
Daarbij was er die dag bestuur van de KNvvL aanwezig (w.o. Maya de Best) en onder de zeilvliegers oude bekenden. Er was in het geheel geen bezwaar tegen mijn aanwezigheid. ik heb iets meer dan een beetje ervaring in hellingvliegen :rolleyes: en weet heel goed wat ik kan en nog belangrijker: wat ik niét kan. Overigens zijn er voor LVS in overleg met de KNvvL destijds gedragsregels opgesteld voor modelvliegen in de nabijheid van mandragend verkeer. Wanneer er gehandeld wordt in de geest van die afspraken hoeven er m.i. geen problemen te ontstaan en die waren er ook niet. Waarom ik niet op de locatie Bucksweg ben gaan vliegen? Bucksweg is best leuk maar haalt het niet bij de duinweg......

Maarten,
Ik kan begrijpen wat je schrijft, alles is in goed overleg gegaan. Je hebt vertrouwen in je apparatuur en je eigen kunde.
Ik zal de laatste zijn die zal twijfelen aan je vermogen om veilig te vliegen.
Verder was buiten jijzelf niemand die hier reageerde persoonlijk aanwezig om een klinkend eindoordeel te kunnen vellen.
Maar moet ook de kanttekening maken dat je stukje tekst zo 1 op 1 uit een willekeurige ongevalsrapportage kan komen.
Alle risico's waren in beeld, iedereen vond dat hij/zij voldoende kennis had maar toch ging het fout?
Reden, deels overschatting en inschattingsfout, omdat men de risico's had herkend was men van mening dat men deze kon nemen en af kon wijken van de regelgeving (en vergat men dus het simpele feit om gewoon geen risico te willen nemen).

Over dit specifieke voorval kan ik niet 100% juist oordelen gezien ik er niet zelf bij was maar in het algemeen wil ik enkel toevoegen dat wanneer er voor 2 afzonderlijke doelen 2 specifieke plekken zijn, buiten dat er een overkoepelende organisatie voor gewerkt heeft, men zich gewoon moet conformeren aan de geldende afspraken.
Al gaat het 1000 keer goed, op die 1001ste keer waarbij het fout gaat wordt men afgerekend.
En dan gaan er vragen gesteld worden waarom het fout gegaan is.
Dan krijg je ergens in een rapport zo'n stukje tekst net zoals de jouwe..........maar toch is het fout gegaan.
Het enige wat dan telt uiteindelijk is dat iemand iets deed wat niet conform de afspraken was...........en in dit geval, ongeacht de consensus met de zeilvliegers, was jij dat.

Tenslotte kan in me ook indenken dat je nu het idee hebt van "Hé, vervelende regelneukers. Ik zal nog eens iets schrijven."
Soms is het inderdaad beter om iets niet te schrijven.
Want ik kan me tevens indenken dat mindere goden nu lezen "Owh, als je het vraagt aan de zeilvliegers mag je lekker op die grote heuvel vliegen."
De zeilvliegers zijn gewend aan de 1000 keer dat het goed ging met Maarten en gaan akkoord......oeps, probleem!

Nou is nogal een lang verhaal geworden :p
Resume, ook al kan je goed vliegen, het is beter om het niet te willen doen want het is A) niet zo bepaald B) gewoon niet verstandig.

hellingvliegen Zoutelande

Apart van scherm- en zeilvliegers is hellingvliegen voor modelvliegers bij de Bucksweg er gekomen vanwege de vliegveiligheid voor onze collega's. Ik verbaas me elke keer weer dat er modelvliegers zijn die het nodig vinden hiertegen motieven te bedenken.

Peter Keim

Laatst bewerkt:
....en in dit geval, ongeacht de consensus met de zeilvliegers, was jij dat.
Dat is ook wat ik probeerde te zeggen: zeil- of schermvliegers die niet toevallig óók RC vliegen kunnen niet echt beoordelen hoe veilig of onveilig de situatie is, ze weten niet in welke mate een RC vlieger is gefixeerd op zijn model.

Laatst bewerkt:
Precies Bart,

En daarbovenop... Maya of een ander persoon gaat er niet over. Ik bedoel, het is vast niet overlegt met alle piloten. En als jij gaat vliegen, Maarten, wat belet dan andere Rc piloten om ook daar te gaan vliegen. Ik heb het al eens gezien dat een goede rc piloot bijna botste met een parapent en dat leverde al snel een pijnlijke afloop op! Je moet niet in de buurt komen van deltas en parapents, want een foutje wordt zeer zwaar afgestraft. En als je dat niet kan begrijpen, dan moet je die enorme ego van je af doen en er nog eens over nadenken.

moet je die enorme ego van je af doen en er nog eens over nadenken.

Pardon?
Ik ken u niet en u kent mij niet. Doe dan niet zulke ongefundeerde uitspraken.
Ik ben zelf voorstander van genuanceerde discussie.
Wellicht iets voor een moderator om hier tegenop te treden.
Ik ga mij maar weer even richten op het Duitse forum.
@Bart: als je mij citeert moet je het wel goed doen.
Altijd leuk die mensen die reageren op situaties waar ze niet bij waren.
Veel geluk en doei.

@Maarten; Fijn dat je lekker gevlogen hebt...ik heb de hele week naar de wind gekeken en die dag dat hij goed was begon mijn werkweek weer...helaas....hopelijk dat ik de komende weken wel geluk ga hebben. Wellicht kunnen we weer eens wat afspreken.

@de anderen. Ik vindt het knap dat mensen na 2 stukjes tekst het ego en gebrek aan kennis weten in te schatten van een mede-modelvlieger. Ik ken Maarten, en als de meeste posters in dit draadje hem ook zouden kennen zou er iets minder oordelend en onaardig gedaan worden. Er zijn genoeg modelpiloten waar ik mijn kisten liever niet bij in de buurt heb, Maarten hoort daar niet bij.
Ik heb op de maasvlakte vaak genoeg samen met parapenters gevlogen en ben van mening dat het luchtruim echt wel gedeeld kan worden. Ik heb het nooit een probleem gevonden om zo ver bij vliegende walvissen vandaan te blijven dat ik, zelfs als ik de knuppels niet aan zou raken, niet bij ze in de buurt kan komen.
Hier gaat natuurlijk wel een keuze van model en vliegstijl aan vooraf. Je wilt geen risico nemen maar het wel naar je zin hebben....dus zorg je dat je heeeeeeel ver weg blijft.
En als je op die manier aan het vliegen bent en je bent niet in staat om tijdens het vliegen je model een halve seconde te laten voor wat hij is om je mede luchtgebruikers even op te zoeken...tja....dan doe je er inderdaad verstandig aan om niet te gaan vliegen.

We nemen allemaal elke dag risicios die een ander al dan niet onverantwoord zal vinden. Ik durf elke dag in de auto te stappen, rij ook wel eens harder dan 80/100/1120, ben ik dan een levensgevaarlijk egoistisch varken? Ik ben een tijdje geleden een filmpje geplaatst toen ik ben wezen driften op een openbare parkeerplaats....waar waren de moraalridders toen? om er op te wijzen dat er kinderen rondliepen? geen afgezet circuit, geen aanwezige brandweer/ambulance/hulptroepen? Iedereen die die dag aanwezig was zegt van het flimpje: he....op het filmpje ziet het er spannend uit maar in het echt was het dat helemaal niet!

Moraal van mijn verhaal: Als je er niet bij was, kan je niet oordelen over de situatie!

Justus

Ik ben zelf voorstander van genuanceerde discussie.
Wellicht iets voor een moderator om hier tegenop te treden.
Ik ga mij maar weer even richten op het Duitse forum.
Altijd leuk die mensen die reageren op situaties waar ze niet bij waren.
Veel geluk en doei.

Tja, er staan een paar zinnen tussen die niet getuigen van een genuanceerde repliek.
Verder is het ergens een natuurlijke reactie van een forum, het is veelal 1 tegen 100 als je iets plaatst. 100 mensen 100 meningen.
O.a. vandaar dat ik schreef dat het soms beter is om zaken niet te vermelden.

Maar allez, om toch de discussie genuanceerd af te kunnen ronden;
Als we een algemene situatie schetsen zonder jou, een doorsnee of marginale hellingvlieger die tegen de voorwaarden in bij de zeilvliegers zou gaan vliegen.
Zou je dan ergens ook niet van mening zijn dat dit niet de juiste weg is?
En aansluitend, vind je ergens ook niet dat het onmogelijk is om voorwaarden (met een bepaald doel opgesteld) te buigen aan de hand van de vliegervaring van de modelvlieger?
Dan krijg je m.i. al snel uitspraken over ego's als er een situatie ontstaat waarin iemand stelt dat de voorwaarden niet gelden voor hem omdat hij beter kan vliegen als de rest.

algemeen kan je inderdaad zeggen: Als er 1:1 gevlogen wordt is modelvliegen niet mogelijk.

Specifiek kan je zeggen: De situatie is zo dat er wel gevlogen kan worden.
Ik heb ook vaak genoeg op de slufter gestaan dat er niet kon worden gevlogen omdat het gewoon te druk was. Dit is een situatie die je terplekke in moet schatten en bij enige twijfel gewoon niet doen! geen risico's nemen! en zo ken ik Maarten ook.

Justus

Beste hellingvliegers,
Mag ik jullie vragen om af te zien van goed bedoelde meningen en oordelen over andere hellingvliegers hier op het forum te plaatsen, zoals wat ze wel of niet mogen moeten doen?

Dit vraag ik omdat zo een discussie alleen maar ruzies oplevert en verder niets.

Bedenk wel dat niet alleen een botsing tussen een modelvliegtuig en zijl- of schermvlieger het einde voor de model hellingvliegers aan de Nederlandse kust kan betekenen.
Maar dat ook een discussie als deze op het openbare forum het einde kan inluiden.
Diegene die zich zorgen maakt over het feit dat iets ergs kan gebeuren zoals een botsing tussen een model en zijl- of schermvlieger kan wel zijn bijdrage leveren om dit te vorkomen.
Niet door belerende woorden maar eerst zijn huiswerk maken door zich te verdiepen in de actuele afspraken en regels die tot nu doe zijn gemaakt.
Is het eenmaal in kaart gebracht, lijkt het mij zinvol om daarvan een eenvoudige begrijpelijke versie op het forum te plaatsen.

Deze informatie moet dan voor iedereen makkelijk toegankelijk zijn op het forum.

Er is natuurlijk al zeer veel informatie over het hellingzweven in zeeland hier op het forum langsgekomen maar voor modelvliegers die zelden op het forum kijken is het lastig om bruikbare informatie te vinden.

Johannes

[mod]Gelieve het on topic te houden, wat we van iemand vinden valt daar niet onder, dank[/mod]

Back