Helling Vliegen Zoutelande

Dit gaat vbol mnet typo's staamn wamnt de oudste heeft mnet eemn glas cola imn het toestemnvbord gekiepert :mad::mad::mad: Ik hevb geemn Epsilomn mnaar eemn VBlizzard, is vbergelijkvbaar. Ik reageer later wel dit gaat mnergemns ovber zo.

Roflol dit soort teksten maak ik standaard met mijn dikke vingers, kost me net zo lang gummen als typen .:D

Als iedereen hier, na het schrijven, even wacht met posten.
Wanneer je dan alle type fouten eruit haalt, lukt het misschien ook je denk- of beoordelingsfouten eruit te halen.
Dat scheelt een hoop.

Rick

Zo, lang leve de laptop!

Maar wat ik bedoelde te schrijven was dat de 3,5 mtr E-zwever natuurlijk wel kan maar inderdaad niet het meest optimale model is daarvoor.
Zo zit de neus ook vol met koelopeningen en een halve kilo zand in de motor en romp lijkt me ook niet zo wenselijk.

De Cheetah heeft zo'n turbospinner maar daar kan ik wellicht nog wel iets aan doen.

Als iedereen hier, na het schrijven, even wacht met posten.
Wanneer je dan alle type fouten eruit haalt, lukt het misschien ook je denk- of beoordelingsfouten eruit te halen.
Dat scheelt een hoop.

Rick

Nee, 250cc Appie-cola in een toetsenbord maakt bovenstaande benadering ook geheel machteloos. ;)

>>> Off topic:
toetsenbord loskoppelen,
uit elkaar halen (even een fototje van de toetsenlokatie scheelt een hoop gepuzzel),
Printplaat schoonmaken met een vochtig doekje (als het nodig is),
de rest een keertje in de vaatwasser.
Dan alles weer in elkaar schroeven ....

Werkt perfect!

>>> On topic again:

Dirk

Ik ben bang dat Dirks oplossing te simpel gedacht is. Cola is het best denkbare vernietigingsmiddel voor electronica... een nieuw toetsenbord heb je voor minder dan een tientje dus dat valt weer mee (alleen raak je natuurlijk wel je slimme sneltoetsen kwijt).

Nog 1 klein off-topicje.

Nadat ik hem gisteren had nagedouched met kraantjes water en laten overnachten op de verwarming gaf hij inderdaad nog niet veel thuis.
Dus vanochtend de schroevendraaier gepakt en het geheel geopend.
Ik had inderdaad al wat foto's gemaakt van de toetsbezetting maar ik had waarschijnlijk het voordeel dat ik destijds een iets duurder modelletje had gekozen waarbij de toetsen en de onderkant met printsheets gesepareerd konden worden zonder dat alle toetsen los moesten.

Vochtige doekjes, droge doeken en weer in elkaar schroeven.

Werkt weer prima nu!

(Eigenlijk zou je dit zo af en toe eens moeten doen......wat een zooi kwam er vanonder de toetsen) :o

Ach ja, qua vergelijk zit er 1000x meer electronica in een simpele regelaar dan in een toetsenbord.

Ik zou wel eens willen weten wat er gebeurt als ik b.v. een flink gat/scheur in jouw delta vlieg? Heb je dan genoeg hoogte om dat nog op te vangen en te corrigeren? Het strand is best hard als je van 10m hoog een 'aanloopje' neemt!

Waarschijnlijk vliegt het nog prima. Een vriend kreeg ook een flinke scheur in zijn doek van een delta door het terugschieten van een lier koppelstuk. Hij merkte niet dat het doek gescheurd was tot na de landing.
Het is eerder de schrik of afleiding die je kan laten neerstorten op zo'n beperkte hoogte. Je hebt niet veel tijd om te corrigeren als er iets fout gaat. Zeker niet als je met 60-80km/uur vliegt, wat niet ongebruikelijk is.
Ik weet niet hoe hard modelhellingzwevers vliegen, maar denk ook in die contrije. Dus als je frontaal gaat is dat snel 44 m/s. Dus als je 100m vooruit kan kijken, moet je dit elke 1,5-2 seconden doen. Lijkt me niet dat dat fijn vliegen is.

Waarschijnlijk vliegt het nog prima. Een vriend kreeg ook een flinke scheur in zijn doek van een delta door het terugschieten van een lier koppelstuk. Hij merkte niet dat het doek gescheurd was tot na de landing.
Het is eerder de schrik of afleiding die je kan laten neerstorten op zo'n beperkte hoogte. Je hebt niet veel tijd om te corrigeren als er iets fout gaat. Zeker niet als je met 60-80km/uur vliegt, wat niet ongebruikelijk is.
Ik weet niet hoe hard modelhellingzwevers vliegen, maar denk ook in die contrije. Dus als je frontaal gaat is dat snel 44 m/s. Dus als je 100m vooruit kan kijken, moet je dit elke 1,5-2 seconden doen. Lijkt me niet dat dat fijn vliegen is.

Gemiddeld zal een zwever van model een 15 tot 30 km/h vliegen ,daarna komen de snelle rakkers .

Dit is eigenlijk geen specifiek Zoutelande-onderwerp... als het een echte discussie wordt, is het misschien iets om af te splitsen... Stevo?

Dus als je 100m vooruit kan kijken, moet je dit elke 1,5-2 seconden doen. Lijkt me niet dat dat fijn vliegen is.
Nee mij ook niet - er zijn er hier die vinden dat iedereen dat moet kunnen maar ik kan het in elk geval niet.

Afgezien daarvan (ik heb hierover al een kleine PB wisseling met Dirk gehad) denk ik dat de kans op schade voor een deltavlieger klein is, uitgezonderd bij een treffen met een echt groot en zwaar model (>3 meter); anders is de massa gewoon niet genoeg om schade aan te brengen. Een model dat ongelukkig aan je tip blijft haken zou de zeilvlieger erg uit de koers kunnen brengen, maar ook dat wordt naar mijn mening een erg grote toevalstreffer. Daartegenover staat dat de overlevingskans voor het model bij een botsing een stuk kleiner is...

Voor een parapente is het een ander verhaal. Een frontale botsing met het scherm zelf zal wel loslopen (is nogal zacht en elastisch, er zit immers, in tegenstelling tot een zeilvleger, geen frame in) maar een model dat verward raakt in de lijnen (een kans die relatief groot is, door het grote snelheidsverschil tussen model en scherm, en het grote frontale oppervlak van die hele lijnenzooi) heeft een flinke kans op beschadiging, en de schermvlieger bovendien op een niet of slecht bestuurbaar scherm.

Doekscheuren zijn overigens altijd vervelende verzekeringstoestanden. Zelfs een goede reparatie betekent waardevermindering van de zeilvlieger of parapente.

Zoutelande is, toevallig genoeg, de enige plek in Nederland waar ooit twee zeilvliegers tegen elkaar zijn gevlogen - de éne kon gewoon landen, de andere trok zijn pas gekochte parachute en kwam neer op de helling. Dat was in de jaren 80, parachutes waren nog niet standaard voor zeilvliegers; en ja, oorzaak gewoon niet goed opletten...

edit- Serge schat dat een zwever gemiddeld 15-30 km/u vliegt. Als je luchtsnelheid bedoelt (en daar gaat het hier om) is dat niet een beetje aan de lage kant Serge?

edit- Serge schat dat een zwever gemiddeld 15-30 km/u vliegt. Als je luchtsnelheid bedoelt (en daar gaat het hier om) is dat niet een beetje aan de lage kant Serge?

Als zowel model als 1:1 met dezelfde eenheden rekenen (bijv. Groundspeed) dan zou dat i.m.h.o. niet uitmaken.
Ik denk zelfs dat groundspeed in dit specifieke geval een betere referentie kan geven.
Voor gs is 30 km/u m.i. niet aan de lage kant.

Misschien heb je gelijk - voor wat betreft het voor je model uitkijken.
Natuurlijk moet je dan weer incalculeren dat je met wind mee extra ver vóór je model moet kijken. Maar bij kruisende koersen zal de gemiddelde naderingssnelheid waarschijnlijk overeenkomen met luchtsnelheid.
Evengoed is het volgens mij een heel normaal beeld dat hellingzwevers met 60+ (grondsnelheid) langs het duin scheren, dus die elke 2 sekonden 100 meter vooruitkijken lijkt me niet zo gek.

Gemiddeld zal een zwever van model een 15 tot 30 km/h vliegen ,daarna komen de snelle rakkers .

Een lichte DLG met zo'n 12 gr/dm² heeft een overtreksnelheid van 16 km/h
Een model met 25 gr/dm², nog altijd een vrij lichte zwever zal met 25 km/h nog net in de lucht blijven als je zonder sturen en rechtuit vliegt.

Om een beetje te vliegen zit je dus gauw op en boven de 30 km/h.

De snelste rakker vloog een paar weken geleden 801 km/h, DS'en in Californië.

Rick

Ja dat is wat ik zo aflees aan de sagitta900 van mij die snelheid .Met 23km/h wind snelheid komt hij nog stapvoets vooruit ,wat dus neerkomt op een max eigen vliegsnelheid van 27km/h .
De floaters onder de zwevers vliegen langzamert ,mijn briljant(dat is een floater) vliegt 15km/h .
En ik praat hier over luchtsnelheid ,geen grondsnelheid.
Er zijn zwevers die rapper vliegen ,zoals mijn magic condor evo 4 die gaat over de 30km/h heen .

De vliegsnelheid van een zwever verschilt enorm ,maar het gros zit onder de 30km/h .
Nu zullen de hellingraggers wel wat rapper vliegen en met gemak de 50km/h halen .
Maar met het gros van de zwevers heb je tijd zat om om je heen te kijken .Worden de modellen sneller is je tijd korter om om je heen te kijken en is je spreekwoordelijke zichtveld ook kleiner .
Het scheelt dat parapenters niet meer mogen vliegen op een helling met windsnelheden boven de 25km/h (dat is dus hun max luchtsnelheid,als ik hier van mag uitgaan)wat ik gehoord heb van parapenters in de eifel.
Voor zeil vliegers ken ik de max niet ,maar voor de meeste modelvliegers aan de helling ,gaat het bloed pas sneller stromen boven de 25km/h windsnelheid.

Een lichte DLG met zo'n 12 gr/dm² heeft een overtreksnelheid van 16 km/h
Een model met 25 gr/dm², nog altijd een vrij lichte zwever zal met 25 km/h nog net in de lucht blijven als je zonder sturen en rechtuit vliegt.

Om een beetje te vliegen zit je dus gauw op en boven de 30 km/h.

De snelste rakker vloog een paar weken geleden 801 km/h, DS'en in Californië.

Rick

Wablieft...? 800km/h?

amai, wat voor een vliegertje is dat, ja sorry van me er tussen te gooien maar zoiets heb ik nog nooit gehoord, toevallig een fototje van zo'n toestel?

grtj

p.s. nog een beetje sneller en we zijn aan Mach 1 ;)

Als je op Youtube zoekt op "DS rc record" vindt je er een heleboel.
De snelste die ik kan vinden gaat 468mph-753 km/u

Laatst bewerkt door een moderator:
Het scheelt dat parapenters niet meer mogen vliegen op een helling met windsnelheden boven de 25km/h (dat is dus hun max luchtsnelheid,als ik hier van mag uitgaan)wat ik gehoord heb van parapenters in de eifel.
Voor zeil vliegers ken ik de max niet ,maar voor de meeste modelvliegers aan de helling ,gaat het bloed pas sneller stromen boven de 25km/h windsnelheid.
Volgens mij kennen Nederlandse parapenters zo'n beperking niet (zeilvliegers in elk geval niet); maar het is een misveronderstelling dat schermvliegers "dus" niet sneller kunnen dan 25 km/u; dat zit tegenwoordig eerder bij het dubbele schat ik (hoewel ze dan natuurlijk ook meteen een flinke daalsnelheid hebben).
Ik denk dat zo'n max windsnelheid in de Eifel meer te maken heeft met de bijkomende turbulente, die boven land natuurlijk zwaarder is dan aan de kust en waarvoor parapentes altijd nog erg gevoelig zijn.
Ik schat dat er geen Nederlandse parapenter zijn scherm op het duin uitpakt bij <25 km/u wind, of het zal misschien net op de grens zijn.
Zeilvliegers halen snelheden tot >100 km/u, en willen dat wel eens doen ook langs de helling. (Dit geldt voor de types zonder mast!)

Volgens mij kennen Nederlandse parapenters zo'n beperking niet (zeilvliegers in elk geval niet); maar het is een misveronderstelling dat schermvliegers "dus" niet sneller kunnen dan 25 km/u; dat zit tegenwoordig eerder bij het dubbele schat ik (hoewel ze dan natuurlijk ook meteen een flinke daalsnelheid hebben).
Ik denk dat zo'n max windsnelheid in de Eifel meer te maken heeft met de bijkomende turbulente, die boven land natuurlijk zwaarder is dan aan de kust en waarvoor parapentes altijd nog erg gevoelig zijn.
Ik schat dat er geen Nederlandse parapenter zijn scherm op het duin uitpakt bij <25 km/u wind, of het zal misschien net op de grens zijn.
Zeilvliegers halen snelheden tot >100 km/u, en willen dat wel eens doen ook langs de helling. (Dit geldt voor de types zonder mast!)

Dat is inderdaad een sterk punt die turbulentie .

Back