Dit is eigenlijk geen specifiek Zoutelande-onderwerp... als het een echte discussie wordt, is het misschien iets om af te splitsen... Stevo?
Dus als je 100m vooruit kan kijken, moet je dit elke 1,5-2 seconden doen. Lijkt me niet dat dat fijn vliegen is.
Nee mij ook niet - er zijn er hier die vinden dat iedereen dat moet kunnen maar ik kan het in elk geval niet.
Afgezien daarvan (ik heb hierover al een kleine PB wisseling met Dirk gehad) denk ik dat de kans op schade voor een deltavlieger klein is, uitgezonderd bij een treffen met een echt groot en zwaar model (>3 meter); anders is de massa gewoon niet genoeg om schade aan te brengen. Een model dat ongelukkig aan je tip blijft haken zou de zeilvlieger erg uit de koers kunnen brengen, maar ook dat wordt naar mijn mening een erg grote toevalstreffer. Daartegenover staat dat de overlevingskans voor het model bij een botsing een stuk kleiner is...
Voor een parapente is het een ander verhaal. Een frontale botsing met het scherm zelf zal wel loslopen (is nogal zacht en elastisch, er zit immers, in tegenstelling tot een zeilvleger, geen frame in) maar een model dat verward raakt in de lijnen (een kans die relatief groot is, door het grote snelheidsverschil tussen model en scherm, en het grote frontale oppervlak van die hele lijnenzooi) heeft een flinke kans op beschadiging, en de schermvlieger bovendien op een niet of slecht bestuurbaar scherm.
Doekscheuren zijn overigens altijd vervelende verzekeringstoestanden. Zelfs een goede reparatie betekent waardevermindering van de zeilvlieger of parapente.
Zoutelande is, toevallig genoeg, de enige plek in Nederland waar ooit twee zeilvliegers tegen elkaar zijn gevlogen - de éne kon gewoon landen, de andere trok zijn pas gekochte parachute en kwam neer op de helling. Dat was in de jaren 80, parachutes waren nog niet standaard voor zeilvliegers; en ja, oorzaak gewoon niet goed opletten...
edit- Serge schat dat een zwever gemiddeld 15-30 km/u vliegt. Als je luchtsnelheid bedoelt (en daar gaat het hier om) is dat niet een beetje aan de lage kant Serge?