Helling Vliegen Zoutelande

@bdoets... dit is helaas bij wet verboden... anders moesten we niet naar de duintjes in nederland, of de hellingen in duitsland.
Ach, verboden was het in de jaren 70 ook al... maar die terril bij Heerlen die is omgebouwd tot stadspark is dacht ik vrij toegankelijk...

:2gunfire:Toch maar even reageren op die gasten hier,ja het bloed van onder je nagels hé, Evert jonge....laat maar :D.
Morgen avond herkansing....Moeders al ingefluisterd dat de petaaten op
tijd gaar moeten zijn want ik moet op tijd naar de helling geloof ik!!!
(wat vervelend trouwens als je van die vriendelijke smsjes krijgt en je niet weg kunt hmm..)

Tja Jan Willem... wat wil je ook met zo'n weer.
Maandagochtend heb ik letterlijk aan de tentstokken gehangen om de voortent overeind te houden. En 's middags deed Jan de wind nog stevig zijn best. Geen haar op mijn hoofd dacht op dat moment aan hellingvliegen op de bult.
Pas in de avond leek de wind te gaan liggen, we zijn eerst poolshoogte gaan nemen daar bovenop en toen besloten we pas om de zagi's van stal te halen. En uiteraard heb ik je toen meteen een sms gestuurd.
Was wel vet daar bovenop.

Vandaag hebben we besloten om de spullen te pakken en naar huis te rijden.
De vooruitzichten zijn namelijk niet florisant. Woensdag zou de dag nog goed starten, maar in de avond weer een bui en die gaat 36 uur duren. Daar word ik niet vrolijk van.. (vrouwtje ook niet)
Volgende keer nieuwe ronde nieuw geluk.

Grtzz Frank

Ach, verboden was het in de jaren 70 ook al... maar die terril bij Heerlen die is omgebouwd tot stadspark is dacht ik vrij toegankelijk...

Volgens mij is die er niet meer of bedoel je die net buiten Heerlen bij Kerkrade, daar zit nu zo een overdekte skibaan met daarnaast mondo verde of hoe dat park heet. Die bult is dus nu onvliegbaar geworden.

oh... pech gehad.
Maar, er zijn dus echt nog wel vlieghellingen in die omgeving, zoals Dirk aangaf.

helling

Tja Jan Willem... wat wil je ook met zo'n weer.
Maandagochtend heb ik letterlijk aan de tentstokken gehangen om de voortent overeind te houden. En 's middags deed Jan de wind nog stevig zijn best. Geen haar op mijn hoofd dacht op dat moment aan hellingvliegen op de bult.
Pas in de avond leek de wind te gaan liggen, we zijn eerst poolshoogte gaan nemen daar bovenop en toen besloten we pas om de zagi's van stal te halen. En uiteraard heb ik je toen meteen een sms gestuurd.
Was wel vet daar bovenop.

Vandaag hebben we besloten om de spullen te pakken en naar huis te rijden.
De vooruitzichten zijn namelijk niet florisant. Woensdag zou de dag nog goed starten, maar in de avond weer een bui en die gaat 36 uur duren. Daar word ik niet vrolijk van.. (vrouwtje ook niet)
Volgende keer nieuwe ronde nieuw geluk.
Grtzz Frank

Ben nog even boven geweest Frank,maar het was tegen 20.00 wel
8 beaufort,tikeltje te heftig dus.
Tot ziens maar weer.

Nadat ik al veel op LVS en de Slufter (toen het nog kon - snik- ) heb gevlogen was ik vandaag redelijk in de buurt van Zoutelande waardoor ik die plek eens een bezoek kon brengen. Ik heb gekozen voor de parapente plek bij de Duinweg. Wat opvalt is dat het duin veel steiler is dan LVS en ik denk driemaal zo hoog.
Ik heb gevlogen met mijn PSS-ME109. Je merkt meteen dat de lift hier veel beter is dan op bijvoorbeeld LVS. Dit valt vooralop bij rugvlucht, op LVS moet ik dan flink drukken en dan verlies je toch vrij snel hoogte. Hier was dat niet nodig, iets drukken en de kist blijft in rugvlucht mooi boven, na enige oefening kon ik zelfs inverted halfpipes vliegen, dat lukt mij op LVS zeker niet. Mooi uitzicht en prima wind. Heerlijk gevlogen met een stevig windje. Wat wel opvalt is dat het landen op de startplek wel een belevenis is. De ruimte is minimaal. Te ver naar achtern en je komt in bosjes terecht waar je je kist maar zo in verliest. Te ver naar voren en komt op de voorkant van het duin terecht die dan meteen zo steil is dat je een bergbeklimmersuitrusting nodig hebt om bij je kist te komen.
Ik snap dat er veel vliegers een buitenlanding op het strand maken, zeker met een "crunchy" kist. Dat is dan wel weer een aardig loopje met de trap.
Aangezien ik nogal lui van aard ben toch maar boven geland, eerst naar rechts gevlogen en over het pad net buiten de lift naar de startplek. Je zit dan wel vol in de rotor. Pakt de kist toch nog een struik net naast het pad. Dat is dan weer het voordeel van EPP versterkt met glasvezeltape :D:D:D. Deze plek is zeker een omweg waard!! Maarten

ja het is een leuke helling, met veel lift.
enkel te landen boven op de top als je erg veel remmen hebt :) zoals een butterfly stand ofzo.

en dan nog kan je hem best vangen.

Remmen heb ik niet op die kist :D:D:D
Goed uitkienen en dan steken lukt wel.
Dat zou ik overigens niet aanraden, landen op het strand is hier denk ik de aangewezen methode.........
Vangen lijkt mij daar een hachelijke zaak, zeker als het geen schuimpje is..

(...) Je merkt meteen dat de lift hier veel beter is dan op bijvoorbeeld LVS. Dit valt vooralop bij rugvlucht, op LVS moet ik dan flink drukken en dan verlies je toch vrij snel hoogte. Hier was dat niet nodig, iets drukken en de kist blijft in rugvlucht mooi boven
Hier klopt volgens mij iets niet. Of je moet drukken of niet heeft niks te maken met de al dan niet aanwezige lift, maar met de configuratie van het toestel; of je vliegt in hellingstijgwind of in still air maakt niet uit.
Als drukken nodig is en je doet het niet, dan duikt-ie naar de grond, lift of niet...

Beste Bart, je bent vooral een man van de theorie.
Bij modelvliegen gaat het om de praktijk.
Kom eens wat vaker op de helling vliegen.
Je mag gerust eens vliegen met één van mijn PSS kisten, de praktijk laat zien dat het lastig is om de kist in rugvlucht hoog te houden op LVS.
Vandaag was dat bij een identieke setup geen probleem.
Er is maar één factor veranderd en dat zijn de omstandigheden.
Volgens mij is dan empirisch bewezen dat het daar aan moet liggen.
Een ander verschil is dat het op LVS lastig is om met deze kist voldoende hoogte te winnen en die in voldoende snelheid om te zetten om mooie loopings te vliegen. Ook dat ging hier zonder problemen.
Een mooie vliegstek met uitdagende condities om in te landen......

Ik heb op de betreffende stek gestaan afgelopen voorjaar. Prachtig uitzicht en inderdaad zeer stijl. Mocht je op het strand willen landen, moet je denk ik zeker 200 meter lopen. En daarvan zeker de helft middels een stijle trap. Op de toegewezen vliegplek is de trap ook al behoorlijk stijl met zeer ondiepe treden. Als het even kan is landen op de helling het beste, maar inderdaad tricky!

Verder heb ik met de Fuego prima rugvluchten kunnen maken op LVS. Zelfs de Focus heeft op zijn rug gelegen afgelopen donderdag. Is er een verschil met PSS kisten?

Laatst bewerkt:
helling

Nadat ik al veel op LVS en de Slufter (toen het nog kon - snik- ) heb gevlogen was ik vandaag redelijk in de buurt van Zoutelande waardoor ik die plek eens een bezoek kon brengen. Ik heb gekozen voor de parapente plek bij de Duinweg. Wat opvalt is dat het duin veel steiler is dan LVS en ik denk driemaal zo hoog.
Ik heb gevlogen met mijn PSS-ME109. Je merkt meteen dat de lift hier veel beter is dan op bijvoorbeeld LVS. Dit valt vooralop bij rugvlucht, op LVS moet ik dan flink drukken en dan verlies je toch vrij snel hoogte. Hier was dat niet nodig, iets drukken en de kist blijft in rugvlucht mooi boven, na enige oefening kon ik zelfs inverted halfpipes vliegen, dat lukt mij op LVS zeker niet. Mooi uitzicht en prima wind. Heerlijk gevlogen met een stevig windje. Wat wel opvalt is dat het landen op de startplek wel een belevenis is. De ruimte is minimaal. Te ver naar achtern en je komt in bosjes terecht waar je je kist maar zo in verliest. Te ver naar voren en komt op de voorkant van het duin terecht die dan meteen zo steil is dat je een bergbeklimmersuitrusting nodig hebt om bij je kist te komen.
Ik snap dat er veel vliegers een buitenlanding op het strand maken, zeker met een "crunchy" kist. Dat is dan wel weer een aardig loopje met de trap.
Aangezien ik nogal lui van aard ben toch maar boven geland, eerst naar rechts gevlogen en over het pad net buiten de lift naar de startplek. Je zit dan wel vol in de rotor. Pakt de kist toch nog een struik net naast het pad. Dat is dan weer het voordeel van EPP versterkt met glasvezeltape :D:D:D. Deze plek is zeker een omweg waard!! Maarten
Ha Maarten,Jij ervaart daar hetzelfde als ik,zie post 520 :D,kom vaker!

Het waarom lijkt mij niet zo ingewikkeld. Een dragend profiel (in mijn geval Selig 3021) zal bij rugvlucht het model de neiging geven om naar de grond te duiken en dit kan je compenseren door down te geven. De totale lift die je dan ontwikkeld is veel lager dan in een normale fluglage (ik ken daar geen Nederlands woord voor). Bovendien is er sprake van meer weerstand / trimdrag omdat je down moet geven. In situaties bij weinig lift blijf je dan niet boven. In still air zal deze kist in rugvlucht zo ongeveer uit de lucht vallen. Op Zoutelande is de stijgwind meer verticaal dan bij LVS. Je vliegt dan minder tegen de wind in maar wordt meer "gedragen" door de wind. Dat geeft dan betere rugvlucht eigenschappen waarbij je minder down hoeft te geven om boven te blijven, mogelijk door meer voorwaartse snelheid, je vliegt immers minder tegen de wind in.

Een dragend profiel zal bij rugvlucht het model de neiging geven om naar de grond te duiken en dit kan je compenseren door down te geven. De totale lift die je dan ontwikkeld is veel lager dan in een normale fluglage (ik ken daar geen Nederlands woord voor). Bovendien is er sprake van meer weerstand / trimdrag omdat je down moet geven. In situaties bij weinig lift blijf je dan niet boven.
Als je het zo stelt, dan is de daalsnelheid van je toestel inverted dus groter dan de stijgsnelheid van de lucht bij Langevelderslag. Hoewel ik dat een beetje twijfelachtig vind (ik heb zelf nog op Langevelderslag gevlogen met tweede-generatie-Rogallo vleugels, die hadden toch een vrij beroerde daalsnelheid zelfs rechtop) lijkt me dat op zich een acceptabele verklaring.
Op Zoutelande is de stijgwind meer verticaal dan bij LVS. Je vliegt dan minder tegen de wind in maar wordt meer "gedragen" door de wind. Dat geeft dan betere rugvlucht eigenschappen waarbij je minder down hoeft te geven om boven te blijven, mogelijk door meer voorwaartse snelheid, je vliegt immers minder tegen de wind in.
Huh... een vliegtuig heeft, ook als het op z'n kop vliegt, een bepaalde voorwaartse snelheid ten opzichte van de lucht nodig om niet uit de lucht te vallen. Voor (bijna) iedere vliegtuig ligt die minimum snelheid op z'n kop hoger dan rechtop. Maar de stallsnelheid is pertinent niet afhankelijk van welke kant op de luchtmassa waarin gevlogen wordt beweegt. (Als dat zo was dan zouden we in thermiek ook een andere stallsnelheid hebben dan in still air).

Als dat zo was dan zouden we in thermiek ook een andere stallsnelheid hebben dan in still air

Het kan minimaal zijn, doch merkbaar volgens mij, maar bij een F3J kist is dit toch wel degelijk het geval denk ik te durven zeggen. Of zou ik de bal nu compleet misslaan door het nachtelijke uur en veel te weinig slaap. :confused:

Greetz

:sleepy:

Alleen een kist met symmetrische profielen en instelhoekverschil=0 vliegt even goed op z'n kop als normaal. Hij vliegt nl. indifferent. Misschien dat er nog een enkele andere configuratie denkbaar waarvoor dit op gaat, maar die moet je waarschijnlijk met een kaarsje zoeken.

- Een normaal (dragend) profiel op z'n kop gebruiken is er een slecht profiel van maken. Anders zou je het niet altijd 'normaal' gebruiken.
- Met een slecht profiel zal je daalsnelheid groter zijn. De helling van Zoutelande is steiler en levert dus bij een bepaalde windkracht een stijgwind met een hogere verticale snelheid dan bij dezelfde windkracht op LVS.
- Als je met je kist 'boven wilt blijven' zal je daalsnelheid even groot of kleiner moeten zijn dan de stijgsnelheid van de hellingwind.

Op de LVS zul je dus meer moeten drukken om langzamer te vliegen, en langzamer te dalen.

Ik zou het ook anders kunnen uitleggen:
- Tijdens gewone vlucht (dus niet rugvlucht) zul je up moeten trimmen als de wind minimaal wordt. Anders zak je onderuit. Toch?!
- Tijdens rugvlucht is drukken hetzelfde als up.
Als je op z'n kop vliegt op een minder steile helling zul je dus meer moeten drukken om boven te blijven.

Hoop dat het duidelijk is.
dit hoort eigenlijk thuis in het aerodynamica-draadje :rolleyes:

Gr. Dirk.

Dat een toestel op z'n kop slechter vliegt dan rechtop (tenminste het doorsnee toestel) staat niet ter discussie. Maar:
Ik zou het ook anders kunnen uitleggen:
- Tijdens gewone vlucht (dus niet rugvlucht) zul je up moeten trimmen als de wind minimaal wordt. Anders zak je onderuit. Toch?!
- Tijdens rugvlucht is drukken hetzelfde als up.
Als je op z'n kop vliegt op een minder steile helling zul je dus meer moeten drukken om boven te blijven.
Ik vind dit nogal twijfelachtig. Zoals ik al eerder opmerkte: Dan zou je in thermiek ook een andere snelheid moeten vliegen dan de min sink snelheid in still air!
Volgens mij "weet" het toestel helemaal niet of de luchtmassa waarin het zich beweegt, zelf ook beweegt. Dus of die massa zich horizontaal verplaatst (wind) of stijgt of daalt (thermiek of hellingstijgwind) maakt niks uit voor hoe snel je een toestel moet trimmen (behalve natuurlijk wanneer je een zo groot mogelijke afstand over de grond wil afleggen, want dan refereer je je weer aan de grond en niet aan de lucht).

dit hoort eigenlijk thuis in het aerodynamica-draadje :rolleyes:
Ja, dat overwoog ik ook al...

Laatst bewerkt:
Back