Helling Vliegen Zoutelande

Dirk, hier ben je volgens mij al op een dwaalspoor:
- Tijdens gewone vlucht (dus niet rugvlucht) zul je up moeten trimmen als de wind minimaal wordt. Anders zak je onderuit. Toch?!
Dat is dus pertinent niet zo. In hellingstijgwind stijg je het beste (=bereik je de grootst mogelijke hoogte) met de vliegsnelheid die volgens de polaire de beste min sink geeft. Ga je langzamer vliegen, dan ga je sneller zakken ten opzichte van de omringende lucht. Misschien stijg je nog wel (zolang de lucht sneller stijgt dan het toestel daalt tov de lucht) maar minder dan haalbaar is.
Als de stijging van de lucht minder wordt dan de minimale daalsnelheid van het toestel, dan zal het toestel hoe dan ook hoogte verliezen.

Laatst bewerkt:
Jullie hebben beide gelijk. Bij minimale wind moet je inderdaad de snelheid gaan vliegen die min sink geeft (Bart heeft gelijk). Bij goede windcondities vlieg je beduidend sneller dan de snelheid voor min sink, dus als de condities minimaal worden ga je inderdaad langzamer trimmen (dus Dirk heeft ook gelijk), richting de snelheid voor min dalen. Hier was sprake van enige spraakverwarring denk ik.

Dan nog even over Maartens constatering dat rugvlucht veel makkelijker gaat op Zoutelande dan op LVS. In rugvlucht krijgen gewelfde profielen ineens een welving 'verkeerd om'. Daar worden ze niet bepaald efficienter van. Het vliegtuig presteert op zijn kop dus duidelijk slechter dan rechtop. Dat merk je o.a. aan een flink toegenomen daalsnelheid. Je zal op zijn rug dus richting de snelheid voor min dalen (op zijn kop, die snelheid is een stuk hoger dan snelheid voor min dalen rechtop) moeten gaan. Hiervoor moet (soms fors) gedrukt worden.
Op een helling als Zoutelande stroomt de lucht met een hele grote vertikale hoek. De lift is dus een stuk beter dan op een flauwere helling (lees: LVS) en je komt dan ook weg met een vliegtuig dat veel minder efficient vliegt. Met minder drukken in rugvlucht wordt de glijhoek in rugvlucht een stuk slechter, maar door de veel betere stijgwind blijft je kist toch goed vliegen.

Dirk, hier ben je volgens mij al op een dwaalspoor:

Dat is dus pertinent niet zo. In hellingstijgwind stijg je het beste (=bereik je de grootst mogelijke hoogte) met de vliegsnelheid die volgens de polaire de beste min sink geeft. Ga je langzamer vliegen, dan ga je sneller zakken ten opzichte van de omringende lucht. Misschien stijg je nog wel (zolang de lucht sneller stijgt dan het toestel daalt tov de lucht) maar minder dan haalbaar is.
Als de stijging van de lucht minder wordt dan de minimale daalsnelheid van het toestel, dan zal het toestel hoe dan ook hoogte verliezen.
Ja, dat zei ik ook!

De verwarring ontstaat (denk ik) doordat ik van 2 zaken uit ga:
  1. een (model)zwever altijd is uitgetrimd ergens tussen min.sink en max.glijhoek in.
  2. aan de helling vlieg je standaard eerder bij max. glijhoek dan bij min.sink (anders kom je niet tegen de wind in).
Daarvan uit gaande, ga je bij afname van de wind ook langzamer trimmen. Immers als de wind halveert qua snelheid dan halveert de verticale component ook. Als die verticale component onder de daalsnelheid van je vliegtuig zakt (waarop je op dat moment getrimd bent) ga je dalen. Om dat te compenseren zul je moeten trimmen, totdat je bij de min.sink-snelheid komt. Trim je dan nog verder, dan helpt dat niet meer en zak je weg.

Dirk.

edit: Fotor, je moet wel wachten tot ik mijn antwoord heb gegeven ... ;)

Met minder drukken in rugvlucht wordt de glijhoek in rugvlucht een stuk slechter, maar door de veel betere stijgwind blijft je kist toch goed vliegen.
Dat vraag ik me af. Ook in rugvlucht heb je een min.sink- en max.glijhoek-snelheid. En de polaire zal min of meer gelijkvormig zijn. Alleen zullen ze beiden (aanzienlijk) slechter zijn dan die voor het profiel in 'normale' stand, en de bijbehorende snelheden zullen anders zijn. Kortom: de polaire ligt op een andere plek. Vergelijkbaar met jouw voorbeelden van verschuiving agv. hogere vleugelbelasting, tegen- of mee-wind, etc.

Dirk.

Laatst bewerkt:
Okee Dirk... ik denk te veel als een zeilvlieger denk ik. De meeste zeilvliegers zijn op min sink getrimd, en bovendien zit de stallsnelheid daar heel dichtbij...
Overigens zijn mijn modelzwevers normaliter ook getrimd op min sink.

@Dirk & Fotor: interessante discussie met dank voor de zinvolle bijdragen. Eén en ander bevestigt in ieder geval mijn constateringen.
Verder heb ik mij al voorgenomen om vaker op deze plek te gaan vliegen..... Mijn PSS kisten komen daar beter tot hun recht dan op LVS.

Overigens ben ik bezig met een Northrop F-5 als hellingzwever.
Het PSS vliegen is mede ontstaan omdat men in de jaren zeventig / tachtig van de vorige eeuw niet beschikte over de moderne impellers om een jet als modelvliegtuig te bouwen (met prop kon wel maar dat was niet mooi).
Veel PSS jets vliegen alleen op hellingen met veel lift, net zoals extreme hellingkisten zoals de Jart (daar hoef je op LVS niet mee aan te komen)
Foto's van de F-5 volgen.

Groeten, Maarten

Okee Dirk... ik denk te veel als een zeilvlieger denk ik. De meeste zeilvliegers zijn op min sink getrimd, en bovendien zit de stallsnelheid daar heel dichtbij...
Overigens zijn mijn modelzwevers normaliter ook getrimd op min sink.
Leuk hè, die individuele verschillen. ;)
Ik trim meestal dichter bij max.glijhoek ...

Gr. dirk.

Hallo

Ga van het weekend naar naar het Hof van Domburg en omdat ik dan toch in de buurt van Zoutelande is mijn vraag het volgende.
Waar in Zoutelande kun je hellingzweven en welke windrichting is het beste?
Er wordt windrichting zuid gegeven met een kracht van 4.
Ik heb een Hai of Hai2 waarmee ik het hellingzweven wil proberen, kan het met alle twee?

Hans

Waar in Zoutelande kun je hellingzweven en welke windrichting is het beste?
Hier kan je de plekken redelijk nauwkeurig zien:
Hellingstijgwind stekken
De oostelijke stek is in principe voor zeilvliegers en parapenters, maar als die er niet zijn kan je er natuurlijk ook modelvliegen (zeker met 2,4 Ghz...)
Windrichting voor beide stekken is ZW.

Hellingzweef Locatie nabij Zoutelande

De vliegplaats bevindt zich op de duinen nabij de strandovergang Bucksweg,
tussen dijkpalen 239 en 240 te Zoutelande.

Kun je hier bij zuiden wind hellingzweven?

Hans

Pal zuid is een beetje twijfelachtig (zal van de windsterkte afhangen, en van het model)
Maar ik denk dat zaterdagochtend misschien goed is, en zondag misschien eind van de middag.
Als je het niet eerder gedaan hebt en in je eentje bent: je bochten in principe van de helling wegdraaien. Landen op het strand is een eind lopen maar wel makkelijker...
Gooi je toestel met de neus flink naar beneden (In een stand waarbij de wind 'm maar lichtjes omhoog trekt)
Veel plezier!

Hellingzweef Locatie nabij Zoutelande

De vliegplaats bevindt zich op de duinen nabij de strandovergang Bucksweg,
tussen dijkpalen 239 en 240 te Zoutelande.

Kun je hier bij zuiden wind hellingzweven?

Hans

een lichte en niet te grote zwever meenemen... (tot 2meter vind ik er wel leuk vliegen)
je kan er altijd lood bij op kleven op het zwaartepunt, om het toestel beter door de wind te jagen (ballast)

Ik wil de Hai2 (195cm) en de kleinere Hai (145cm) meenemen.
Voor balast gebruik ik de lipo die ik wel een stuk naar voren kan schuiven als het nodig is.
hai2.JPG

Hans

Voor balast gebruik ik de lipo die ik wel een stuk naar voren kan schuiven als het nodig is.
Dat is niet wat we verstaan onder "ballasten". Jij hebt het over aanpassen van het zwaartepunt. Niet doen!
Ballasten is, extra gewicht in het zwaartepunt stoppen zodat het zwaartepunt op dezelfde plek blijft maar het toestel zijn beste stijg- en glijwaarden vliegt bij een hogere voorwaartse snelheid.
Zolang je niet boven windkracht 6 staat te vliegen is dat met normale zwevers niet zo'n punt. Je zal zeker tegen de wind in kunnen komen, misschien ten koste van een paar meter hoogte... bij een ev. crash zet een zwaarder toestel ook harder dóór...
En zoveel wind wordt er dit weekend ook niet verwacht. Ik zou met die Hai vliegen zoals je 'm altijd vliegt.

edit - in het subforum Aerodynamica is dat onlangs heel duidelijk uitgelegd door Fotor...

inderdaad, ballast is het verzwaren van het toestel.... vaak is dit enkel en alleen maar omdat hij anders stilhangt in de wind :)

je zwaartepunt mag niet veranderen.

je vleugel zal wel aardig vliegen op de helling.
en je zal voor hem dus zelden ballast moeten zorgen.

het enige dat je misschien zal moeten doen is down trimmen enkele tandjes.

helling

Hans, misschien kunnen we wat afspreken voor zaterdag
Maar de vliegplek is zaterdag wel bezet door een verzorgingsstand i.v.m.
de kustmarathon :rolleyes:.(vliegplek bucksweg)
Hopelijk is het zw.dan gaan wij naar de andere stek :cool:
tel.nr via pb om af te spreken??

groet jan-willem

Hans, misschien kunnen we wat afspreken voor zaterdag
Maar de vliegplek is zaterdag wel bezet door een verzorgingsstand i.v.m.
de kustmarathon :rolleyes:.(vliegplek bucksweg)
Hopelijk is het zw.dan gaan wij naar de andere stek :cool:
tel.nr via pb om af te spreken??

groet jan-willem

Heb pb gestuurd.
Hopelijk tot zaterdag.

Groeten Hans

Hans, ik zie op de foto van de Hai dat je gescheiden roeren gebruikt per vleugelhelft.
Hoe heb je dit bedacht? Ook butterfly?

Veel plezier op die hoogste bult van Nederland!

Frank

Hans, ik zie op de foto van de Hai dat je gescheiden roeren gebruikt per vleugelhelft.
Hoe heb je dit bedacht? Ook butterfly?

Veel plezier op die hoogste bult van Nederland!

Frank

Hoi frank

Dit is standaard bij de Hai2, de binnenste roeren worden gebuikt bij start iets omhoog en bij landen omlaag als rem.
De buitenste zijn rol en hoogte, bij de Killerhai wordt de hoogte ook mee gemixt voor het landen.

Hans

even "off topic"

ik heb een vleugel van de hai liggen, ook met gescheiden deeltjes (4 servos dus)

ik heb enkel geen romp.

zou ik met de vleugel alleen ook kunnen vliegen? of is de romp cruciaal?

ik zou het jammer vinden als ik de vleugel crash bij het proberen, terwijl anderen misschien nog iets zijn met de vleugel.

Back