Helling vliegen zoutelanden (Zeeland)

Deze discussie is "weer" begonnen omdat ik idd erg blij was te lezen dat er een officiele hellingzweef plek is gekomen in Zoutelanden.

Minder blij van het lezen over de eisen en verplichtingen.

Merkwaardig dat verbod om te vliegen van 2 uur vóór- tot 2 uur na hoogwater. Dat stamt van de zeilvliegstek aan de andere kant van het dorp denk ik - voor zeilvliegers is het wel vervelend als er geen strand meer is om te landen. (Overigens is het strand daar inmiddels zo aangegroeid dat je er nu ook bij vloed kan landen, dus is de regel ook daar onzinnig.)
Maar voor de modelzwevers lijkt me dat die beter zelf kunnen beslissen of ze hun toestel droog kunnen houden of niet... dat hoogwaterverbod is dubieus. Maar, als het een eis is van de plaatselijke overheid kan je hooguit voorzichtig proberen of die regel volgend jaar bij verlenging van de ontheffing niet geschrapt kan worden.
Bart

Komen er hier nooit Belgen hellingvliegen? Want dan heb je een probleem met dat KNVvL lidmaatschap. Ik neem aan dat Nederlandse hellingvliegers wel eens in België of Frankrijk gaan vliegen, dus het is een beetje lullig om die lui hier te weigeren.
Voor het zeilvliegen is er hiervoor voor zover ik weet een aanpassing gemaakt...
Bart

Deze discussie loopt toch weer vast op uiteindelijk het KNVvL lidmaatschap.
Hier zullen we wel nooit uitkomen.
Laten we daarom eens van gedachten gaan wisselen over de oplossing.

Een dag of week lidmaatschap van de KNVvL, zou dat helpen?

Theo Coenen,

jij hebt in de vorige discussie eens gezegd dat leden van de Limburgse Federatie ook kunnen vliegen in Zoutelande.
Wat is daarvan waar?

Frank

4stroke zei:
Deze discussie loopt toch weer vast op uiteindelijk het KNVvL lidmaatschap.
Hier zullen we wel nooit uitkomen.
Laten we daarom eens van gedachten gaan wisselen over de oplossing.

Een dag zou perfect zijn mits niet te duur!!
Maar is de administratieve rompslomp dan niet erg groot als je voor een dag iemand lid moet maken, die misschien 2 weken later weer een keer komt en dus weer lid moet worden?

Waarom niet een soort badge die je per dag voor een klein bedrag kunt kopen?

Ik vermoed dat de gemeente WA verzekering eist (en misschien een vaardigheidsnorm in de vorm van een brevet) en dat KNVvL-lidmaatschap daarin voorziet. Of dat ook zou werken voor een lidmaatschap van een week of een dag....?
Voor de verzekering zou dat misschien nog kunnen...
Bart

Ik kan ook eigenlijk wel begrijpen dat ze daar liever alleen mensen met een bepaalde kennis van zaken hebben omdat et toch wel een publieke plaats is waar ook andere recreanten komen, MAAR.. wat schiet je dr mee op om een dag abbonement uit te delen? Als je daarvoor niet al lid bent van KNVvL heb je op die dag toch ook geen brevet bij je?

Op met moment dat je zelf WA verzekerd bent ben je al ingedekt tot 20kg. Dit zou iets kunnen zijn wat je moet tonen als je een dag pas ophaald.

Klopt het dat als er een APV (artikel 14) voor dit gebied is verleend dat je 3 kilometer erbuiten (volgens de wet) wel mag vliegen, mits er daar ook een APV geld?

Dan kunnen de "wildvliegers" 3 km verder wel vliegen.

4stroke schreef:

Had ik zoiets al niet voorgesteld in het draadje " Officiele hellingzweeflocatie nu geopend "
( Laten ze het dan maar net zo doen als op de Wasserkuppe, als je wilt vliegen 2.50 a 3 euro betalen om daar te kunnen vliegen )

Janneman :zon:

Gewoon een knaak int potje vind ik uitstekend. Dat zou mij niet tegen houden om weer eens te gaan hellingvliegen. :)

bdoets zei:
Komen er hier nooit Belgen hellingvliegen? Want dan heb je een probleem met dat KNVvL lidmaatschap. Ik neem aan dat Nederlandse hellingvliegers wel eens in België of Frankrijk gaan vliegen, dus het is een beetje lullig om die lui hier te weigeren.
Voor het zeilvliegen is er hiervoor voor zover ik weet een aanpassing gemaakt...
Bart

Hallo Bart ,

Dit was al door Henk beantwoord in de vorige (gesloten draad) Gebruikers uit het buitenland kunnen met hun gewoon daar vliegen.

Buitenlandse vliegers zijn ook welkom. De KNVvL bepaling geldt dan niet, De vlieger dient dan lid te zijn van een andere koepel, VML, DMFV of DAeC enz.

De discussie over lidmaatschap van de KNVvL heb ik overigens al lang geleden achter mij gelaten en hoort niet in dit onderwerp thuis.

Henk Struijk

Okee, dank je. Ik heb die vorige draad wel gelezen maar herinnerde me dat punt niet.
Overigens - ik denk dat de discussie over het KNVvL lidmaatschap opportuun is wanneer hij maar de kop opsteekt.
Ik vergelijk de KNVvL graag met een vakbond. Niet-leden die een vakbond te hulp roepen krijgen die hulp.
Ik denk dat de Zeeuwse modelbouwclub volgend jaar, als de vergunning verlengd moet worden, mogelijkheden heeft om te bedingen dat KNVvL lidmaatschap niet nodig is, zolang aan een aantal andere primaire eisen wordt voldaan.
Bart

Ja lijkt me wel ja.... gezien de (gezonde) discussie in dit draadje.

Je opmerking op mijn opmerking aangaande het vliegen tussen de 2 uur op etc etc... mag ook meegenomen worden in de volgende periode....

PS is er überhaupt een periode afgesproken met het waterschap/ gemeente Veere?? Kan iemand van DELTA misschien hierop antwoorden.

Frank Stevens zei:
Theo Coenen,

jij hebt in de vorige discussie eens gezegd dat leden van de Limburgse Federatie ook kunnen vliegen in Zoutelande.
Wat is daarvan waar?

Frank

Nou, nee, zo heb ik dat niet gezegd.

Wel weet ik uit betrouwbare bron dat de federatie lid is geworden van de KNVvL. Dus feitenlijk zijn dan alle Limburgse clubvliegers (van de aangesloten clubs) dan ook automatisch lid van de KNVvL en mogen we daar dan dus ook vliegen. Maar hoe gaan we dat nu alweer aantonen.

gevonden waar het staat, alleen zit er weer een beperking in. Hoe zou zoiets stand houden voor een rechter??????? Niet dat ik daar behoefte aan heb.

KNVvL zei:
Verenigingen als de KNVvL en de FLRCV kunnen niet zonder elkaar. Het gesprek dat je aanhaalde heeft er dan ook toe geleid dat de FLRCV als vereniging is aangesloten bij de KNVvL. Dit betekent nog (lang) niet dat alle FLRCV leden ook lid van de KNVvL zijn. Het betekent wel dat we een gezamenlijk belang herkennen.
in deze draad http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=37074

MrSat zei:
PS is er überhaupt een periode afgesproken met het waterschap/ gemeente Veere?? Kan iemand van DELTA misschien hierop antwoorden.

In de vergunning staat niets over een geldigheidsduur. Dat wil volgens mij zeggen dat hij is afgegeven voor onbepaalde tijd.

Groet, Jan Hamminga.

Dat verbaast me. Voor de zeilvliegers worden dat soort vergunningen altijd per jaar afgegeven en moeten verlengd worden, of je het nou hebt over Zoutelande, de Maasvlakte, Kijkduin of Langevelderslag.
Maar als het zo is, is het lastiger om ooit nog iets aan die uitsluiting van niet-KNVvL-leden te doen.
Bart

Milcoi zei:
Klopt het dat als er een APV (artikel 14) voor dit gebied is verleend dat je 3 kilometer erbuiten (volgens de wet) wel mag vliegen, mits er daar ook een APV geld?

Dan kunnen de "wildvliegers" 3 km verder wel vliegen.

De APV (algemene plaatselijke verordening) geldt lijkt mij niet alleen voor die 3 kilometer maar voor de gehele kust en de waterkering.

Bart,

De toestemming die we hebben gekregen geldt voor leden van Delta. Om het breder te trekken hebben we het gratis hellinglidmaatschap bedacht.
Het KNVvL lid zijn is een clubregelement. Alle leden bij Delta zijn lid van de KNVvL. Dit geldt dus ook voor "hellingleden".

Henk

Back