Helling vliegen zoutelanden (Zeeland)

4stroke zei:
Milcoi zei:
Klopt het dat als er een APV (artikel 14) voor dit gebied is verleend dat je 3 kilometer erbuiten (volgens de wet) wel mag vliegen, mits er daar ook een APV geld?

Dan kunnen de "wildvliegers" 3 km verder wel vliegen.

De APV (algemene plaatselijke verordening) geldt lijkt mij niet alleen voor die 3 kilometer maar voor de gehele kust en de waterkering.

Het bestuur van MVC Delta Vlissingen heeft zich bereid gevonden voor het verdere vervolg te zorgen en is inmiddels in het bezit van een officiële ontheffing van de eigenaar. De vliegplaats bevindt zich op de duinen nabij de strandovergang Bucksweg, tussen dijkpalen 239 en 240 te Zoutelande.

Het lijkt me dat er vanaf de dijkpalen 239 en 240 een 3 kilometer afstand te worden gehouden om hier weer te mogen vliegen. Dus geld niet voor de gehele kust.

Meneer 4STROKE denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft.
Hij schrijft bijvoorbeeld PBtje aan mijn adres dat ik de leden van mijn vorige club (MVC Delta) in het openbaar bekritiseer, wat ik naar mijn menig niet gedaan heb(volgens mij bedoel je een ander), maar wens geen bericht terug want hij leest het toch niet.
Wel, als je een PBtje stuurt moet je ook het lef hebben om het antwoord te willen lezen.
Het heeft niets met het helling zweven te maken maar wilde deze gelegenheid toch even aangrijpen daar hij deze draad wel leest.

Vriendelijke groet en nog veel hellingvliegplezier.

Janneman
knipoog001.gif

Milcoi, ik ben denk ik niet geheel duidelijk geweest.
Ik bedoelde met de hele kust de kust waar de APV van de gemeente voor geldt.
Dat is op een klein stukje bij Vlissingen na de hele Walcherse kust zelfs tot en met Neeltje Jans.

Hallo Mijnheer 4stroke,

De modelvliegers hebben altijd al net zoals de modelvliegers van MVC Delta Vlissingen aan de kust gevlogen, daar waar het voor de wind het beste uitkwam en dat zal altijd wel zo blijven ....

Alleen hebben de vliegers van MVC Delta een stukje waar het nu officieel mag.

En wat nu het grappige is, dat het toch niet helemaal zo gaat zoals men denkt dat het zal gaan...

Want wat denkt het bestuur van het feit dat gisteren met de ZW wind een Delta lid staat te vliegen in Zoutelande omdat hij gewoon met zijn vrienden wilt vliegen, maar die vrienden voldoen niet aan de eisen van de "Delta" helling ....

En dan bedoel ik niet de leden van Delta die ook lid zijn van Atled, wat je als bestuur ook aan het denken moet zetten ...

Nee ik bedoel een brandstof vlieger die graag met zijn vrienden wilt vliegen en de officiële Helling laat voor wat hij is en gewoon in Zoutelande gaat vliegen ....

Dat zegt toch genoeg zou ik zo zeggen !

De vliegers laten zich niet namelijk niet graag iets verplichten ....

En dat zal zo blijven ook !

Alleen door de regeltjes op de Helling wordt de modelvliegsport er niet gebroedelijker op en zoals ik al eerder heb verteld, het gaat maar om een paar keer per jaar dat er de juiste wind is en je ook nog tijd hebt en dan kan het leuk zijn op de Helling...

Waar is de lol gebleven van het modelvliegen ?

Hoe zijn jullie zelf begonnen ook al weer begonnen, denk daar eens aan ?

En dit is geen rancune van een groep modelvliegers die gekozen hebben onder de regeltjes van Delta uit te komen.

Regels zijn nodig, maar je kunt het ook overdrijven ...

Dit is meer een roep van:

Bestuur wordt eens wakker, willen de modelvliegers dit wel ?

Is dit wel in het voordeel van de modelvliegsport ?

En dan kun je jezelf na 26 jaar ineens wel de enige échte modelvliegclub gaan noemen, maar is dit nu waar de modelvliegsport op zit te wachten ?

De Helling had juist een leuke ontmoetingsplaats kunnen zijn voor alle modelvliegers, waar ze graag naar toe gaan, want het is daar zo gezellig....

En nu is het zovan daar moet je niet naar toe, ik weet wel een gezellig plekje waar we rustig kunnen vliegen...

En dat kan nooit de bedoeling zijn geweest ...

Groeten,

Martin van den Barselaar

ben het volledig met martin eens

heb al geregeld gevlogen op zoutelande maar is voor mij toch al snel een uur rijden
ben geen knvvl lid dus vliegen op zoutelande is er voor mij niet meer bij
kan nooit de bedoeling zijn denk ik zo
ga lekker bij mij thuis vliegen aan de duinen maar die zijn niet zo hoog als in zoutelande
helaas ook nog in mijn eentje dus de gezelligheid is ook ver weg
well done delta!!

erg jammer gewoon

4stroke zei:
Milcoi, ik ben denk ik niet geheel duidelijk geweest.
Ik bedoelde met de hele kust de kust waar de APV van de gemeente voor geldt.
Dat is op een klein stukje bij Vlissingen na de hele Walcherse kust zelfs tot en met Neeltje Jans.

Waar kan ik daar de inhoud van lezen?
Staan er borden langs de kust die het verbieden als het om modelbouw gaat buiten de algemene borden?

Er wordt n.l. door de meeste altijd gezegt dat er wel degelijk regels gelden maar kunnen me niet verwijzen naar een site of document waar dit dan specifiek instaat voor bijv. Zoutelanden.

Ik zou dus graag de APV willen zien/lezen van de nieuwe vliegstek en van de gemeente dan weten niet alleen ik maar ook de rest meteen waar we ons aan te houden hebben.

Tot die tijd zullen de meeste het zeker niet laten om gewoon te gaan vliegen als de wind goed is en afspreken met vrienden (die geen lid zijn of een brevet hebben)op de helling in Zoutelanden.

:offtopic: Ik denk dat er binnenkort weer een slotje op dit forum gezet zal worden. Jammer.

Ook jammer is dat telkens dezelfde mensen dit topic aangrijpen om hun persoonlijke frustraties wereldkundig te maken en daarmee anderen in diskrediet brengen. Dit heeft niets meer met modelvliegen te maken. Dat kan toch niet de bedoeling van dit forum zijn; daar heb je namelijk maatschappelijk werkers en psychiaters voor. In internetland heten dit soort mensen TROLLS (http://members.aol.com/intwg/trolls.htm).
Jammer genoeg zijn er dan ook telkens mensen die op die onzin reageren. En voila, het hele zaakje escaleert wederom.

Dus: gewoon die flauwekul negeren en weer terug on-topic voordat Robert weer kinderjuf gaat spelen en de zaak weer op slot moet zetten! :D

:ontopic:

Heb een inschrijf papiertje opgehaald, nu nog invullen en geel copie afgeven in het Hotel.

Nu lees ik dat er staat dat je het op verzoek moet tonen tijdens het vliegen aan bevoegde instanties.

Hoe herken ik deze personen?
Wat moeten zij kunnen overleggen wat hen bevoegd maakt?

Meneer hcg101097, helaas zijn het nu eens niet dezelfden als in de gesloten draad die commentaar geven. Ik heb daar mijn zegje gedaan en zal dat nu dan ook niet meer doen in deze draad. Kijk dus eerst eens wie commentaar geeft voordat je deze mensen gaat beschuldigen.

Hoe dan ook, ik vind het wel een belangwekkende discussie, zowel wie er wel en niet mogen vliegen op Zoutelande, als het algemeen belang en bestaansrecht van de KNVvL afd. modelbouw (hoewel dat misschien een apart draadje waard is).
Niet sluiten alsjeblieft...
Bart

Milcoi:

Hierbij een gedeelte van nieuwsbrief 8 van de KnVvl afd modelvliegsport. De APV zoals je kunt lezen kan als je wilt opgevraagd worden bij de gemeente Veere. Waterschap en Politie zijn gemachtigd hierop controle uit te oefenen.

Herkenning ,

Politie blauw pak , dikke snor en blauwe pet .
Waterschap, tja ???? hoe zien die er eigenlijk uit ;-) 8O

NIEUWSBRIEF
KNVvL afdeling Modelvliegsport
Uitgave september 2006 Nummer 8

ØOfficiële KNVvL hellingzweeflocatie Zuiderduin per 15 september beschikbaar.
Op de duinen te Zoutelande wordt zowel door modelvliegers, parapenters en zeilvliegers hellingstijgwind gevlogen. Geen wonder, want de locatie is er voor Nederlandse begrippen werkelijk schitterend en uitermate geschikt bij de meest voorkomende zuidwestelijke windrichting. Parapenters en zeilvliegers hebben hiervoor officieel toestemming van de eigenaar van het terrein en de gemeente. Modelvliegers vliegen er “wild” en dus illegaal.
Het is het beleid van de KNVvL dat luchtsporters zomogelijk gezamenlijk gebruik maken van dezelfde terreinen, zeker nu de mogelijkheden voor het uitoefenen van luchtsporten steeds minder worden.
Het scheppen van zekerheid voor hellingzweven te Zoutelande is dus in ons belang. Er is contact opgenomen met de vertegenwoordigers van beide luchtsporten om modelvliegen erbij te voegen. Daar was men op zich niet tegen, echter werd wel te verstaan gegeven dat modelvliegers het vliegen van de anderen regelmatig bemoeilijken of soms onmogelijk maken.
Te voordele van alle betrokkenen is Zuiderduin (vijf kilometer richting Westkapelle) in het vizier gekomen. De KNVvL heeft contact gezocht met het Waterschap (eigenaar) en de gemeente (Veere) en er zijn ter plekke gesprekken plaatsgevonden.
Een en ander resulteerde in een positief besluit van de locale overheden om het vliegen met modelzweefvliegtuigen toe te staan. Echter, net als voor parapente en zeilvliegen te Zoutelande, moest de regie aan een plaatselijke vertegenwoordiger overgedaan worden. De enige KNVvL-club die hiervoor in aanmerking komt is MVC Delta Vlissingen.
Het bestuur van MVC Delta Vlissingen heeft zich bereid gevonden voor het verdere vervolg te zorgen en is inmiddels in het bezit van een officiële ontheffing van de eigenaar. De vliegplaats bevindt zich op de duinen nabij de strandovergang Bucksweg, tussen dijkpalen 239 en 240 te Zoutelande. Er mag worden gevlogen gedurende het tijdvak van 1 september tot en met 14 juni van 2 uur na tot 2 uur voor hoogwater. In de periode 15 juni tot en met 31 augustus mag gevlogen worden na 18:00 uur tot zonsondergang. Vanzelfsprekend dienen de piloten op deze vliegplaats zich te houden aan het Basis Veiligheidsreglement Modelvliegen (BVM) van de KNVvL. en natuurlijk ook aan de strandbepalingen uit de Algemene plaatselijke verordening (APV) van de gemeente Veere. Deze laatste kan worden opgevraagd bij www.veere.nl. Het Waterschap en politie dragen zorg voor handhaving en controle op naleving van de regels en verordening die in het strandgebied gelden.
Gezien het feit dat de ontheffing is verleend aan de club, mogen in principe uitsluitend leden van MVC Delta Vlissingen van de vliegplaats gebruik maken. Niet-leden kunnen zich bij de receptie van onder het duin gelegen Hotel Zuiderduin op vertoon van hun KNVvL-lidmaatschapkaart inschrijven als hellingzweeflid van MVC Delta Vlissingen. Dit lidmaatschap is gratis en geldt uitsluitend voor de hellingzweeflocatie. Bij inschrijving krijgt men een speciaal lidmaatschapsbewijs dat geldig is voor 1 jaar en op aanvraag getoond dient te kunnen worden.
MVC Delta Vlissingen heeft inmiddels gezorgd voor een frequentiebord op de locatie en is verantwoordelijk voor het onderhouden van de vliegplaats, hetgeen in nauw contact met de beheerder van het duingebied wordt gedaan.
Vanaf 15 september komt de vliegplaats beschikbaar, net op tijd voor het hellingzweefseizoen. Gezien de huidige problematiek rondom vlieglocaties in den lande, mag dit heuglijke feit toch wel als een succes gezien worden. Dankzij de gezamenlijke inzet van de KNVvL en locale clubs is nu een schitterende vliegplaats gecreëerd.
De KNVvL en MVC Delta Vlissingen wensen de modelvliegers veel plezier met het gebruik ervan!
Hans Goudswaard, MVC Delta

Ok... deze had ik idd al gelezen maar, wie mogen er vragen om je ingevulde papiertje op het moment dat je wil / staat te vliegen op deze stek?
Tevens staat ook in deze brief dat je alleen op vertoon van je KNVvL lidmaatschapkaart je mag inschrijven als hellingzweeflid van MVC Delta.

Wat wel raar is dat er niets over modelbouwvliegen in deze APV staat van Veere. Helemaal als je de datum bekijkt die is van 28 september 2006 en op 15 sept is de nieuwe stek opengegaan :?: :!: .

Ook kan ik bij nieuws en bekendmakingen niets terug vinden hoewel de site keurig geupdated wordt.

beste mede vliegers,

het lijkt mij dat gemeente veere de ene club ( atled ) niet kan weigeren als de andere ( delta ) ook al van hen een vergunning heeft.
ik denk dan ook dat de andere club in zeeland ook naar de gemeente moet stappen en eenzelfde vergunning aan moet vragen.
deze club ( atled ) heeft niet als clubregel dat je lid moet zijn van de knvvl.
daarmee kunnen dan de andere vliegers ( wildvliegers ) die veel groter in getale zijn ook vliegen.

hele probleem opgelost.
ik heb overigens dit weekend met wildvliegers gesproken die lekker aan het vliegen waren
zij wisten niets van een officiele plek af
het vloog net zo lekker als anders

ze wisten ook niet dat ze ineens dankzij delta van vliegers naar wildvliegers gezakt waren

iedereen moet toch gewoon lekker kunnenvliegen zeker?

draad niet sluiten s.v.p.
Bram.

Mensen van Delta, kunnen jullie ons voorzien van de AVP? We (in iedergeval ik) zouden graag de inhoud willen lezen.

Of is er alleen een ontheffing?

Het bestuur van MVC Delta Vlissingen heeft zich bereid gevonden voor het verdere vervolg te zorgen en is inmiddels in het bezit van een officiële ontheffing van de eigenaar.

het spijt me van mijn eerlijk antwoord, maar ik moet zeggen dat jullie Nederlanders toch nog al kunnen vitten op dit soort dingen.
ik woon en vlieg in Belgie, en ook in Zoutelande, en ik was als eerste om mij GRATIS LIDKAART te krijgen, no proplem op vertoon van MIJN VML kaart was alles op 5 minuten geregeld.
Juist vond ik dan niet de goeie plek ( ondertussen wel al gevonden )
als ge lid bent vlieg dan op de oude stek ( waar ik persoonlijk ook liever vlieg, je staat daar niet ingesloten, en met een kleine zwever kan je nog boven landen ook ) dit moest me toch even van de tong, sorry

Milcoi
We zijn aan het spookvliegen, er staat niets over het modelvliegen cq hellingvliegen in het APV en ook niet bij de Provincie Zeeland.
Ik ben wel een brief tegengekomen van de KNVvL aan de Provincie wat betreft het vliegen met brandstof motorvliegen ivm geluid.
Het is dus ons woord tegen dat van de MVC "Delta" en de KNVvL.
Dus laten ze eerst maar met officiële bewijzen komen.

simendewulf
Wij Hollanders ouwehoeren graag, vooral als ons onrecht aan gedaan wordt of als ze onze modelvliegsport willen afpakken.

Janneman :zon:

janneman zei:
Milcoi
We zijn aan het spookvliegen, er staat niets over het modelvliegen cq hellingvliegen in het APV en ook niet bij de Provincie Zeeland.
Ik ben wel een brief tegengekomen van de KNVvL aan de Provincie wat betreft het vliegen met brandstof motorvliegen ivm geluid.
Het is dus ons woord tegen dat van de MVC "Delta" en de KNVvL.
Dus laten ze eerst maar met officiële bewijzen komen.

Janneman :zon:

Dan neem ik aan dat je in princiepe nergens mag (helling) vliegen?

Back