Hellingplankje pw51 (bouwverslagje)

Ik ga nu uit van 30cm koorde (29cm koorde)
de zwaartepuntrange wordt dan: 51-63mm (49-61mm)
Mijn uitgangskeuze zou zijn: 59mm (57mm)
Alles vanaf de voorlijst.
Ik zou starten met 3mm reflex up. (iets te veel up is meestal wat minder fel dan te weinig bij de eerste vluchten.)
Uitslagen uitgangspunten: hoogte: 6mm up en down, ailerons 12mm up en down, geen differential.
Aanbeveling: 50%expo op alles.
Dan eerst trimmen tot een stabiele vlucht en van daaraf eventueel fijner expirimenteren met het zwaartepunt.
Oftewel: we zitten behoorlijk op een lijn qua inschatting! (ook met Rick en dat is een hele geruststelling):)
Servo's prima.
 
@Peter:
Helemaal goed! Ik ga de eerste vluchtjes proberen boven hoog gras of zoiets. :)

PS
Heb gekeken naar de modellen die je hebt gebouwd (in dit draadje) en die zien er ook verdraaide leuk uit. Ook een stuk eenvoudiger te bouwen als het avontuur waarin ik me nu bevind. Mocht je kans zien, dan zou ik (en met mij ook wel een aantal collega-modelbouwers) het erg leuk vinden als je daar een draadje over kunt opzetten.
 
Intussen wat zitten wetsanden en wat kleur aangebracht. De elevons zijn nu ook goed zichtbaar in ware grootte...

 
Laatst bewerkt:
Heb gekeken naar de modellen die je hebt gebouwd (in dit draadje) en die zien er ook verdraaide leuk uit. Ook een stuk eenvoudiger te bouwen als het avontuur waarin ik me nu bevind. Mocht je kans zien, dan zou ik (en met mij ook wel een aantal collega-modelbouwers) het erg leuk vinden als je daar een draadje over kunt opzetten.
Draadje komt er binnenkort aan: moet even wat tijd vinden en wat voorbereiden.
 
Gisteravond aan het experimenteren geweest met de hinging. Dat schijnt te moeten kunnen met Kevlar/ Aramide of hoe het ook heet. Uiteindelijk wat Kevlar-vliegertouw besteld, wat zitten frezen in de wing en zitten plakken met Epoxy... nu hopen dat het werkt :) (en anders maar weer tapen):

 
Goed bezig Eric! Dat ziet er alweer prima uit :)
En de kevlar scharnieren zouden prima moeten werken lijkt mij :)
 
Ben (tot dusver) enorm blij verrast met het resultaat. Mooie uitslagen naar boven en beneden (na een paar keer voorzichtig op- en neer bewegen met de elevons) en geen speling.
 
Heb het ook toegepast, streng uit het doek van 160 gr/m², doek volledig gebruiken vond ik te zwaar, ook geplakt met epoxy.
Een proef met warme lijm gaf speling.
 
In het weekend weer verder met de fuse... 20mm Styrodur en 2,5mm balsa:
full


De styrodur ga ik hier en daar uithollen met hitte.
 
Dat ziet er prima uit Eric :)
Kun je het foam er niet met thinner uit halen??
 
Stel dat je e.e.a. in GFK/ CFK hebt en je wilt alle schuim eruit, dan is aceton (en thinner denk ik ook) een prima methode. In dit geval gebruik ik de Styrodur als versteviging en ga enkel hier en daar wat verwijderen. Beoogd bijkomend voordeel: LiPo, ESC en UBEC kunnen niet verschuiven. Hopelijk werkt het ook zo.

PS Je DZ500 vliegt lekker, heeft het naar z'n zin bij z'n nieuwe baasje ;)
 
Onderstaande foto geeft het idee weer, resp onder- en bovenzijde. Servo-draadjes verdwijnen in het rompje. Voorzijde wordt verder her en der uitgehold.

full
 
Very nice :) als tip voor deze (wellicht kun je dat nu nog aanpassen) en andere projecten: als je de servo's op hun kant in de vleugel verwerkt, heb je alleen nog de servo-arm in de air-flow.
Bovendien draait de servo-arm dan op de zelfde as als je control-surface.

Daarnaast: hoe dichter je de servo's bij het midden van het stuur-vlak positioneert, hoe preciezer ze zullen werken (minder flex). Ik plaats ze eigelijk op minder dan 30% uit de rand van de control-surface.
 
Thx! Heb de makkelijke weg gekozen bij inbouw servo's, dat kan idd beter. Ben eigenlijk wel benieuwd naar mening collega-modelbouwers...
Opties:
1. Opnieuw servo's inbouwen, maar dan vlak.
2. Of zo houden zoals het nu is
 
Vlak...op de helling vlieg je met hogere snelheden en dan is zo'n uitstekend blok echt een grote rem!

Op m'n spirit-V had ik vrij grote servoafdekkapjes zitten, die er af halen en het servogat afdekken met stukjes oracover was al een duidelijk merkbaar verschil.
 
Laatst bewerkt:
Soms is het zo verleidelijk een short-cut te nemen ;). Dus, servo's er opnieuw in:
full


Afdekken doe ik alsnog met dun laagje GFK of doorzichtig tape.
 
Bedankt! :-) Ja, klopt, twee elevons gaan zorgen voor besturing. Heb er al de nodige ervaring mee opgedaan met een Zagi THL-clone. Door handig gebruik te maken van wind en snelheid wordt sturen een makkie.
 
Back
Top