Hellingvliegen Langevelderslag

Gelukkig is je maiden goed gegaan Arjan. Lag het zwaartepunt helemaal goed? Het zal me verbazen als je nu niet een filmpje aan het monteren bent :D

Inderdaad we willen filmpjes.;)
Mooi man zo'n flinke kist in de duinen.

Ik vergat nog even te zeggen dat ik op 2.4 ghz vlieg.

Zwaartepunt lag precies lekker, heb nog eens een goede CG-calculator opgezocht voor "multi-panel wings", dus met zo'n knik er in: Aircraft Center of Gravity Calculator. Static margin op 10% gezet en dat blijkt heel mooi te kloppen.

Filmpjes heb ik helaas niet, ben te druk geweest met vliegen... (echt waar)
En mijn Spy Cam weigerde dienst

Laatst bewerkt:
Het weer lijkt trouwens ook goed te worden. In het binnenland wat kans op regen, maar aan de kust droog en kans op zon! Ook de temperatuur is wel uit te houden denk ik zo :)

Vandaag was het lekker weer. De Elefant heeft weer 2 mooie vluchten gemaakt (Arjan kwam op een gegeven moment verontwaardigd op me af dat ik me wel erg schandelijk stond te vermaken ;)). Ik heb hem net weer aan het plafond gehangen, maar misschien gaat hij morgen toch weer in de auto. Berrie wil hem vast wel even zien vliegen.

De Ka-8 was prachtig. Een echte schaalkist, hij ziet er uit als een hele echte Ka-8, ik miste alleen een poppetje. Ik had een camera in mijn tas, maar er ook geheel niet aan gedacht om te filmen. Landen met de Ka-8 viel niet mee, de remkleppen zijn niet bijster effectief en het ding glijdt goed. Arjan moest goed strak over de paaltjes sturen om de kist aan de grond te krijgen.

Erg jammer dat Dirks Mowe niet heeft gevlogen, ook dat is een prachtige oldtimer (ik heb er in zijn auto stiekem een blik op geworpen). Morgen zou Dirk helaas weinig tijd hebben. Maar zo te lezen wordt het wel erg gezellig!

Ik heb er geen ballast in zitten is dat nodig morgen denk je?

Ik heb er geweldig veel zin in.

Ik weet niet hoeveel wind er gaat staan (let niet echt op de voorspelling) maar weet wel dat mijn talon eens tuk zwaarder is dan de jouwe en bij meer dan 4 heb ik er ballast in.
Ik weet niet hoeveel maar ik meen me te herinneren dat ik bijna 100 gram zwaarder gebouwd heb dan jij.

Justus

Het weer lijkt trouwens ook goed te worden. In het binnenland wat kans op regen, maar aan de kust droog en kans op zon! Ook de temperatuur is wel uit te houden denk ik zo :)

Ik neem morgen toch mooi mijn forum muts mee:p
Echt warm zou die wind wel niet zijn.:D

Justus ik heb maar weinig ervaring met helingzweven.
Maar is het erg als hij wat lichter is, vliegt hij dan langzamer, of is het helemaal niet mee te vliegen?
Ik heb er wel eens mee op de helling gevlogen toen ging het eigenlijk best aardig.
Maar zoals ik al zei ik heb weinig ervaring en weet niet hoe het echt moet zeg maar.

Laatst bewerkt:
Maar is het erg als hij wat lichter is, vliegt hij dan langzamer, of is het helemaal niet mee te vliegen?
Een kist kan zeker te langzaam zijn voor een gegeven windsterkte.
Je vliegtuig heeft altijd een zeker snelheidsbereik waarin de glijhoek binnen 'aangename' grenzen ligt. Als het te hard waait voor je vliegtuig moet je teveel gaan duwen, waardoor je de glijhoek verslechtert. Als je echt teveel moet gaan duwen is vliegen niet leuk meer, in het ergste geval blijf je slecht of niet boven. Door het verzwaren van je kist verleg je het snelheidsbereik waarin de kist goed glijdt naar hogere snelheden. Welk gewicht past voor de heersende wind is een zaak van uitproberen. Als je bij lichte wind te zwaar bent kan het ook zijn dat je niet boven blijft.
Bij lichte wind vlieg je licht, bij zware wind vlieg je zwaar. En dan nog hangt het erg van het vliegtuig af. Mijn Fantasy hoeft tot windkracht 7 echt niet verzwaard te worden. Zijn snelheidsbereik is al zeer ruim.
Ik ken de Talon niet, neem gewoon wat ballast mee, dan kan je hem ter plekke altijd verzwaren. Als dat niet makkelijk gaat zou ik de ballast thuis wel aanbrengen, de wind wordt waarschijnlijk niet te zacht.

Discus, 2,8 kg voor een 3m kist klinkt niet te licht. Lekker zo vliegen. Zo hard gaat het nu ook weer niet waaien morgen.

Als je Talon te licht is zul je op een gegeven moment alleen met met de neus richting zee stil hangen. Ik vond wel dat m'n talonnetje lang door kon zonder dat ik er ballast in had.

weer.nl voorspeld 4 dus daar zullen focus en talon geen ballast voor nodig hebben schat ik zo.

@Fotor: Toen je net je bluto af had hebben we een keer samen daar gestaan, ik was bijna net zo snel als jouw vleugel, alleen wat minder crashbestendig

Laatst bewerkt:
Ik zal voor de zekerheid wat lood meenemen en een dubbelzijdig tape en ca.
Dan kan ik het altijd uitproberen.

We gaan ervoor.:p:p

Heren, weer veel vliegplezier vandaag! Zit de enthousiaste verhalen met lede ogen te lezen . . volgende keer ben ik er weer bij!

Jacob

Het is trouwens duidelijk Raymond z'n schuld dat Dirk zonder zender op het duin stond. Kijk maar:
Kleine verbetering voor Dirk:
07.00 vliegtuigen en warme kleren in de auto
07.30 naar het werk
11.30 omkleden
11.35 weg van het werk
12.45 op Langevelderslag
17.00 voldaan naar huis
19.00 accu's opladen voor zaterdag

Daar staat niks bij over een zender! Tsssss

Aiaja, die Dirk. Ik zowat plaatsvervangend te balen voor hem. Je kan je haren wel uit je kop trekken als je zoiets meemaakt.

@Raymond, ik zou graag je Elephant willen zien vliegen.

Ik neem mijn Grunau Baby ook maar mee. Dan kunnen we wat 'oltimeren'.

Overigens verwacht ik tegen 13.30 uur aan te komen. (Bertus pik ik tegen 12.30 uur op)

(En nu eerst mijn zender bij de voordeur klaar leggen :mrgreen: )

Oke Berrie mijn spullen ligen al klaar.
Zo nog even een hapje eten.
Ik zie je wel verschijnen.

Back