Hellingvliegen Langevelderslag

Zaterdag gaat mij niet lukken, de jongens moeten schaatsen en naar de scouting......
Vrijdag of zondag voor mij. En dan kom ik naderhand graag even bij je langs.

Goed plan lui.
In principe kom ik ook.
Ik laat de definitieve beslissing wel van het weer op zaterdag afhangen, want ik moet er meer dan een uur voor rijden. Ik gooi van alles in de auto en zie wel waar ik mee vlieg.

Tot dan,
Dirk.

@Raymond: het lijkt me een goed moment om jouw mooie bouwhok eens met wat theoretisch geleuter in te wijden ... ;-)

Dat wordt voor mij dan sowieso 2 dagen vliegen, vrijdag en zaterdag. Vervelend :D.
Voor het vliegen met de Elefant voel ik wat meer voor vrijdag, doordeweeks is het altijd rustiger op het strand en dan is vliegen met een vliegtuig van 5 kg wat fijner. Aan de andere kant verwacht ik zaterdag nu ook weer niet meteen massa's mensen, gezien de temperaturen en de verwachte (gehoopte) wind.

Ik moet even kijken hoe ik eea inricht met mijn zoontje (programma vrouw is nog niet helemaal duidelijk), maar Arjan en Dirk, jullie zijn uiteraard welkom om langs te komen.

Ik heb definitief een "go" voor vrijdag :-)
Raymond, ik neem de eigenaar van de Ka-8 (en mijn leermeester) mee, je zou hem een groot plezier doen als je Elefant er ook was.
Heb jij voorkeur voor een tijd? Ik kan vanaf een uur of 11 aanwezig zijn.

11 uur is prima. Ik moet nog even kijken of ik evt om 3 uur naar school moet om mijn zoon op te halen, maar waarschijnlijk kan ik daar wel onderdak voor regelen.
Ik kijk het weer vrijdag even aan voor de Elefant. Als er teveel buien zijn neem ik hem liever niet mee, ik twijfel aan de waterbestendigheid en je sjouwt hem niet zomaar even naar beneden voor elk buitje. En het mag ook niet al te hard waaien voor die kist. Maar als het een beetje mogelijk is komt hij het duin op.

Vrijdag kan ik nog niets over zeggen maar de rest van het weekend alle tijd om te kijken wat ik van het duin kan gooien.

In de ochtend lijkt de wind een beetje in te kakken om begin vd middag weer aan te trekken. Uur of 12 dan maar?

Moet je eens naar dit plaatje kijken (grondwind voor morgen (altijd morgen, dus alleen vandaag voor vrijdag geldig!)).
sfcwind.curr+1.loop.d2.gif

In de ochtend is het patroon heel apart. De wind komt aan van zee, lijkt aan de kust accuut tot stilstand te komen en (soms meer dan) 90 graden te draaien. Ik vermoed dat een sterke inversie boven land hier een grote rol speelt. Boven zee zou de wind dus wel moeten staan, maar boven land, waar het afkoelt, waait het alleen boven de inversie. Het is de vraag hoe de wind aan de kustlijn zich dan zal gedragen. Boven de zee waait het nog, maar waar het land goed af kan koelen stopt de wind helemaal en zal over de onderste koude laag heen waaien. Ik verwacht dat het op het duin toch wel zal waaien. Maar dan nog is de wind 's morgens zwakker dan in de middag.

12 uur is prima. Ik leg de Elefant gewoon in de auto naast enkele andere kisten, en dan zie ik wel wat ik meeneem naar boven. Een kist erbij is zo gehaald.

Jacob, Jacob, wat een prioriteiten. Je gaat toch niet in de kou in een hardlooppakkie op het strand staan. Je kan beter in de kou dik ingepakt met je handen in een grote zak en warme chocomel om de hoek op het strand gaan staan.
Ik weet nog niet of ik er zondag ook ben. Ik wil vrijdag en zaterdag al gaan vliegen, dan kan ik de zondag erbij misschien niet helemaal maken thuis. Of kunnen er meer mensen op zondag ipv zaterdag? Dirk??

@Fotor: inderdaad bijzonder plaatje. Vooralsnog geen slechte verwachtingen. Gisteren heb ik de Grunau Baby van Brik opgehaald. Het zou een mooie dag zijn om daarmee te gaan vliegen. Nu zitten er echter 2 carbon vleugelverbinders van 6 mm in. De stuts zijn ook van carbon dus die nemen de meeste krachten op. Eigenlijk wil ik de carbon vleugelverbinders eerst vervangen door tweemaal 6 mm. Rondstaal.
Als er iets gebeurt (ver)buigt het staal. Stel er gebeurt iets met een strut dan gaan die carbon vleugelverbinders het niet houden vrees ik. Verder zit er nu een PPM ontvanger in. Veiligheidshalve wil ik er een AR9000 spectrum ontvanger inzetten.

Offtopic: Brik wil de kist zelf graag nog een keer zien vliegen omdat hij er met 82 jaar zelf niet meer aan toe komt. De kist is vrijwel ongevlogen. Ik heb hem de plechtige belofte gedaan dat we dat gaan regelen. Het gaat dus om een FMT Grunau Baby van 3 meter span. Brik heeft de kist heel mooi gebouwd. De kist weegt 3 kg maar voelt erg licht aan. Zal dus met slepen vlot van de grond komen denk ik zo. Volgens mij moet deze achter de Mentor of Taxi makkelijk omhoog gaan. Wellicht kunnen we een keer iets regelen. Het VGT zou kunnen maar is voor hem wellicht wat te weg en daar een hele dag in de kou is ook zowat.

Volgens mij kan ik wel op zondag. moet ik vanavond effe thuis overleggen.

Maar ik heb wel mijn twijfels over de wind op zondag.
Als ik naar onderstaande plaatjes van www.meteox.nl kijk, dan zie ik de druklijnen op zondag al aardig noordelijk gericht staan, en in de loop van de morgen komen ze snel verder uit elkaar te liggen. Oftwel afnemende wind.

Dirk.

images.aspx

images.aspx

images.aspx

Brik wil de kist zelf graag nog een keer zien vliegen omdat hij er met 82 jaar zelf niet meer aan toe komt.
Ja logisch. welke modelbouwer/-vlieger zou dat niet willen!
... de kist heel mooi gebouwd. De kist weegt 3 kg maar voelt erg licht aan.
Weet je mijn Möwe nog in Stompetoren?
Maar 80 cm meer spanwijdte en meer dan het dubbele gewicht. Kwam makkelijk los. 3 kg is eerder heel erg licht naar mijn gevoel.

Gr. Dirk.

Zaterdag lijkt inderdaad beter te worden dan zondag. Zullen we het dan toch maar op zaterdag houden? Sorry Jacob.... Maar het is ook zonde als meerdere mensen voor heel matig weer een eind moeten rijden.

Maarten, even wat achtergrond informatie over vliegtuigen met struts.
Bij vrijdragende vleugels neemt het buigmoment in de vleugel toe van 0 bij de tip tot maximaal bij de vleugelwortel. Deze toename is meer dan lineair, de toename van buigmoment per stukje spanwijdte is bij de wortel meer dan bij de tip. De buigkrachten in de vleugel worden voor het overgrote deel opgevangen door de liggers, en een vleugelverbinder krijgt hierbij de volle mep voor zijn kiezen (de krachten worden van de liggers in de ene vleugelhelft doorgevoerd naar de andere vleugelhelft).
Bij vliegtuigen met struts worden de vleugels aan de vleugelwortel vaak simpelweg scharnierend opgehangen. Er is dus geen verbinding tussen beide vleugelhelften en er is niets dat enige buigkracht door kan geven. Dat hoeft ook niet. De strut leidt halverwege de vleugel namelijk heel veel vertikale krachten weg. Het buigmoment in een vleugel met strut verloopt dan ook heel anders. De buigkracht begint bij 0 aan de tip, wordt maximaal bij de strut en neemt daarna richting de vleugelwortel weer af naar 0. Als je een echte schaalconstructie zou maken is er dus helemaal geen vleugelverbinder nodig.
Nu zal het model zo geconstrueerd zijn dat een deel van de krachten toch nog via de vleugelverbinder naar de romp wordt geleidt. Maar toch zal door de aanwezigheid van de struts de buigkracht in de vleugel ter plaatse van de wortel veel minder zijn dan bij een geheel vrijdragende vleugel. Een vleugelverbinder die in jouw ogen dus te mager is uitgevoerd hoeft dat niet te zijn. Ga gerust je gang en vervang ze als dat je gerust stelt, maar ik denk dat het niet hoeft. Denk ook aan het lage snelheidsbereik en manier van inzet (geen aerobatics) van deze kist. Uitgaan van een brekende strut lijkt me wat overdreven, tenzij de ophanging van de struts erg mager gedimensioneerd is.
Komt deze baby morgen mee? Mooi! Ik ken Berrie's baby, en die deed het prima aan LVS.

Slepen van de baby zou moeten lukken met de Mentor, maar steil zal het niet zijn. Ik heb in Boxmeer de Salto van MadDuc (ook 3 kg) achter de Mentor gehad, en die ging erg mager omhoog (te mager...... mais), maar dat is een vrij vlotte zwever. Een langzame zwever van 3 kg zou moeten kunnen, maar dan moeten er geen obstakels oid in de weg staan. Misschien een keer op Valkenburg? Of heb jij een geschikt veld waar we kunnen slepen? Ik kom graag slepen!

Het wordt wel een mooi clubje oldtimers zo: Ka-8, Elefant, Grunau Baby en Mowe (Dirk vraagt zo nog even vrij aan zijn baas ;)).

Bij vliegtuigen met struts worden de vleugels aan de vleugelwortel vaak simpelweg scharnierend opgehangen. Er is dus geen verbinding tussen beide vleugelhelften en er is niets dat enige buigkracht door kan geven. Dat hoeft ook niet. De strut leidt halverwege de vleugel namelijk heel veel vertikale krachten weg. Maar toch zal door de aanwezigheid van de struts de buigkracht in de vleugel ter plaatse van de wortel veel minder zijn dan bij een geheel vrijdragende vleugel. Een vleugelverbinder die in jouw ogen dus te mager is uitgevoerd hoeft dat niet te zijn. Ga gerust je gang en vervang ze als dat je gerust stelt, maar ik denk dat het niet hoeft. Denk ook aan het lage snelheidsbereik en manier van inzet (geen aerobatics) van deze kist. Uitgaan van een brekende strut lijkt me wat overdreven, tenzij de ophanging van de struts erg mager gedimensioneerd is.

Raymond bedankt, dan laten wij het zo. De struts zijn voldoende gedimensioneert dus die zullen de krachten die op de vleugel komen voldoende opnemen. Scheelt weer gewicht!

Maarten,
Bij mijn kleine Baby worden de vleugels met 2mm verenstalen pennetjes aan elkaar geprikt. Die nemen dus helemaal niks op, ze houden enkel de vleugels op hun plek. Alle kracht loopt via de struts - die ook van 2mm verenstaal zijn, waaromheen een houten profiel. De struts worden eigenlijk alleen op trek belast dus die hoeven ook geen buiging op te vangen. Best slim als je er over nadenkt :-) Je mag met de echte Baby dan ook geen negatieve figuren vliegen want dan knikken de struts.

..... Ik weet nog niet of ik er zondag ook ben. Ik wil vrijdag en zaterdag al gaan vliegen, dan kan ik de zondag erbij misschien niet helemaal maken thuis. Of kunnen er meer mensen op zondag ipv zaterdag? Dirk??

Heren piloten, svp geen grote aanpassingen maken in jullie schema's! Gewoon lekker gaan vliegen, ik denk wel aan jullie :(

Jacob

Ik hoef geen vrij aan mijn baas te vragen.
Ik moet zelf weten en regelen wanneer ik vrij kan zijn.
Maar als daardoor het eea. misloopt krijg ik dat tzt. wel op mijn beoordelingsbordje ... :rolleyes:

Ik moet proberen nog een afspraak morgen te verzetten (maar dat kan ik morgen pas). Lukt dat, dan ben ik er 's middag bij. Zal wel tegen 14 uur worden eer ik er ben.
- 11:30 - 12:00 uur weg,
- omkleden vliegtuigen erin,
- uurtje rijden.

Ik ga er van uit dat het lukt. Laat het 's morgens al voor 8 uur horen.

Dirk.

Back