Hellingvliegen maasvlakte

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Berrie, 27 jul 2007.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hoi Proper. Jammer dat je zoveel vergeten was...

    Je sloper ziet er wel "slicky" uit. Daar moet vast meer uit te halen zijn!

    Mijn Skopas staat klaar. De windkracht en richting geven ideale omstandigheden voor de zuidhelling. De kindertjes hier staan ook te popelen met hun emmers en schepjes. Zo rond het middaguur rijden we weg uit Schoonhoven.

    Jij veel plezier voor de baas. (wat is dat voor baas dat je op hemelvaartsdag nog aan de bak mag?)
     
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
  3. Jakkie takkie

    Jakkie takkie

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    1.267
    Locatie:
    Zutphen
    Het hellingvliegen aldaar, is dat ook wat voor degene die nog niet zo vaak of nog nooit aan een helling heeft gevlogen? Ik wil in de vakantie nog eens een dagje gaan met Arjan (PH-AJH).
     
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Is absoluut geschikt voor beginners (zoals ook ik nog ben ;))

    Je hebt lekker de ruimte, parkeren voor de deur, modellen kunnen nooit meer dan 20 tot 30 meter zakken, er is een landingsbaan ter grote van vijf voetbalvelden, er is een lekker constante wind en op mooie dagen is de snackbar open. (loopafstand)

    In principe is alles wat de aerodynamica van een baksteen overschrijd vanaf
    windkracht 5 te vliegen.

    Wat wil je nog meer? (afgezien van een grote steile berg met bijbehorend ravijn en gunstige wind)

    Vincent
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Vanaf 13:30 zitten wij op de Slufter. Donkergrijze Lancia Lybra sedan.

    Vincent (& Kalinka)
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Veel plezier!! (ik ben als een raket aan de Supra bezig. En ik moet mijn Skopas weer vliegwaardig maken. Nu kan ik niet inspringen op "plotseling hellingzweven")
     
  7. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Nou, je hebt niets gemist. De wind was veel te bokkig. We hadden het beide na een uurtje wel gezien. Helemaal uitgewaaid.

    De arme foampjes hadden het zwaar te verduren. De stickers op de vleugels van Easystar lieten vele rimpels zien, een bewijs van grote doorbuiging van de EPP vleugels. Ik had moeite de kisten vòòr het duin te houden, maar geen zin om te ballasten.

    We hebben er een lekkere strandwandeling aan vastgeknoopt, en later in het een eindje verder gelegen Paviljoen "de Stormvogel" genoten van een hapje en een drankje. Prima tent, overigens.

    Vincent
    (die nu weer verder gaat met spinners gieten)
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Vanavond na een lange dag werken nog even gevlogen op Langevelderslag met een perfecte windkracht 5-6 recht op het duin. Vliegen was geweldig. Mijn kist liep goed hard.
    Maar toen het landen.... Ik heb al een tijd niet met zulke harde wind gevlogen, en met minder wind kan je je best een stukje naar achteren laten drijven om goed binnen te komen. Vandaag dus niet. Met een noodgang verdween mijn vliegtuig naar achteren om vervolgens niet meer terug te kunnen steken. En met windkracht 6 gaat het lekker hard omlaag achter het duin. Alles maar losgelaten en de kist zichzelf naar beneden laten zweven.
    Achter het duin staan (prikkel!!!)bosjes van zo'n 2 meter hoog. Zelfs vanaf een heuvel was er niets te zien van enig vliegtuigonderdeel. Ik zag mijn pas aangeschafde vario twv 250 dure euro's al wegroesten in de bosjes (overigens heeft de variofunctie aan de helling geen enkele zin, maar de onderspanningswaarschuwing is wel nuttig bij mijn wat klein gedimensioneerde accu). Na een kwartier zoeken met drie man was de kist dan toch gevonden. Het vliegtuig lag misschien maar 20 meter van de kant af, maar het is ongelofelijk hoeveel doornen je tegen kan komen op zo'n stukje klauteren. Het leek wel een jungle-survivaltocht.

    Ik heb in het verleden al vele vliegtuigen achter het duin zien verdwijnen en dacht nooit zo stom te zullen zijn :oops:....... Weer wat geleerd vandaag.
     
  9. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Alles nog heel gebleven?

    Gr. Dennis
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Yep, kist had nul schade. Kist moest wel ter plekke worden gedemonteerd omdat hij anders niet door de bush te vervoeren was. Ik heb daarna zelfs nog even verder gevlogen. Het was mijn Carrera Sagitta (die ik bij me had toen jij en Berrie ook op LVS waren).
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    That's the one! Alleen is die van mij mooi blauw ipv rood. Als ik nog eens naar de Maasvlakte kom (of volgende keer Wasserkuppe ;)) zal ik hem meenemen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  13. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    Mooie kist, Raymond. Die wil ik wel eens "live" zien.

    Prachtig, zo tussen het andere speelgoed!

    ;)
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Deze kist is uitgesproken goed aan de helling. Hij loopt fantastisch en heeft een apart vliegbeeld. Op de Wasserkuppe vloog er ook één, ik haalde hem er zo uit. Ik weet niet wat me bezield heeft deze kist niet mee te nemen naar Duitsland....
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Aanstaande zaterdag (22-11-2008 ) geven ze een mooi windje op. Beetje fris, dat wel. Toch kriebelt het bij mij. Ik denk dat ik geen andere afspraken heb. Zaterdagmiddag wil ik het wellicht weer eens proberen. Meer liefhebbers?
     
  16. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    ja ik kom denk ik wel een keertje

    heb nog nooit helling gevolgen

    als er mere mensen gaan kom ik zeker weten

    gr erik
     
  17. firefox309

    firefox309 Guest

    waar precies? mss dat ik eens overweeg, als t niet te ver is.
     
  18. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
    We vieren dan een kraamfeest....Veel plezier!
     
  19. firefox309

    firefox309 Guest

    je moet zeker eens gaan e.rukkers.

    das echt 1 van de leukste takken van t vliegen, puur natuur...
     
  20. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Mag ik aannemen dat jullie het nog steeds over de Maasvlakte hebben?
     

Deel Deze Pagina